Ο χαιρετισμός στην εκδήλωση με τίτλο «Ο Πειραιάς σε σταθερή τροχιά: Αρμονική Συνύπαρξη Ανάπτυξης και Πολιτισμού», που συνδιοργάνωσε η Αττικό Μετρό Α.Ε και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων.
Έρχομαι από τη βράβευση κάποιων δήμων της χώρας για την κινητικότητα. Από μια άλλη εκδήλωση και θεωρώ, ότι ο Πειραιάς είναι ένας από τους δήμους – για να μην πω και η ευρύτερη περιφέρεια Πειραιά- που θέλουμε τα επόμενα χρόνια να βραβευτεί για τις επιλογές που πραγματικά θα δώσει στους πολίτες σε σχέση με την κινητικότητα.
Είναι προφανές, ότι ιδιαίτερα σε εποχές κρίσης η κινητικότητα είναι κοινωνικό δικαίωμα και πρέπει να την προστατέψουμε. Και είναι ακόμη μεγαλύτερο δικαίωμα αλλά και δείγμα πολιτισμού, να προστατέψουμε τις κοινωνικές ομάδες που δε μπορούν να έχουν τα οικονομικά μέσα για να μετακινηθούν.
Πιστεύουμε ότι οι Αστικές Συγκοινωνίες και όλες οι υπόλοιπες εναλλακτικές μορφές κίνησης σε σχέση με το ιδιωτικό αυτοκίνητο, είναι κάτι που πρέπει να προχωρήσουμε. Να προστατέψουμε το περιβάλλον, να κάνουμε πιο φιλικά τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς για να συμβάλλουν στην ποιότητα ζωής των πολιτών. Κυρίως όμως, να δώσουμε τη δυνατότητα στις κοινωνικές ομάδες που δε μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα ΜΜΜ, να μπορούν να μετακινηθούν. Και πιστεύω, ότι σε αυτόν τον τομέα, τα τελευταία χρόνια, τα έχουμε πάει πάρα πολύ καλά, τόσο όσον αφορά τους ανέργους, αλλά και τα άτομα με αναπηρία και θα πάμε ακόμη καλύτερα, όταν ολοκληρώσουμε και τις Υποδομές που βλέπουμε σήμερα εδώ.
Και όταν ολοκληρώσουμε και τις Υποδομές με τα Αρχαία, επειδή γεννηθήκαμε αυτόν τον αιώνα, προφανώς, πρέπει να ξέρουμε τι έχει συμβεί στο παρελθόν. Έχουν δίκιο οι αρχαιολόγοι που φώναζαν στο Γιάννη. Άρα, σαν μηχανικός, λέω ότι είναι πολύ σημαντικά τα αρχαία, η ανάδειξη των αρχαιοτήτων, η προστασία τους. Και σαν ηλεκτρολόγος μηχανικός, λέω, ότι η ανάδειξη των αρχαίων και η προστασία τους δε μπορεί να είναι τροχοπέδη στην ολοκλήρωση των έργων.
Έχουμε μια πολύ στενή συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού τα τελευταία χρόνια και για αυτό. Ξεκόλλησαν πάρα – πάρα πολλά έργα με κόπο, με τις αγκυλώσεις που έχει το κάθε Υπουργείο, ο κάθε φορέας ή ο κάθε κλάδος, αλλά και με τη διάθεση, με την κοινή διάθεση –όχι μόνο για συνεργασία, αλλά για ένα αποτέλεσμα που θα προστατεύει τον πολιτισμό μας, αλλά θα προχωράει ταυτόχρονα και τις Υποδομές.
Δήμαρχε, όπως είδες, δε χρειάστηκε να γίνει μία ευρεία σύσκεψη, για να ξεκολλήσει το έργο του μετρό και κ. Αντιπεριφερειάρχα, βρήκαμε άλλη τεχνολογία για να κάνουμε ποδηλατοδρόμο στην παλιά γραμμή του σιδηροδρόμου. Είναι και νέο τεχνολογικό προϊόν. Είναι η ποδηλασία πάνω στις σιδηροδρομικές ράγες. Μάλιστα έχουμε δεσμευτεί ότι δύο κομψοί σύντροφοί μας θα είναι οι πρώτοι, που θα κάνουν αυτό το ποδήλατο. Ο ένας είναι ο Υφυπουργός Πολιτισμού και ο άλλος, ο Νίκος Παπαδόπουλος. Άρα, να τους φιλοξενήσεις στον Πειραιά.
Να δώσουμε συγχαρητήρια στους αρχαιολόγους, που έκαναν όλη αυτή τη δουλειά. Και φαντάζομαι, ότι θα κάνουμε ένα λεύκωμα με τα ονόματα τους, για να τους τιμήσουμε για τη δουλειά που έκαναν, γιατί δε φαίνονται πουθενά, ενώ είναι από τους ανθρώπους και τους επιστήμονες που πραγματικά έχουν βάλει πλάτη, πολύ δουλειά και μεράκι για να αναδειχθούν όλα αυτά που βρήκαμε. Το ίδιο θα γίνει και στο τεχνικό κομμάτι με τους μηχανικούς και της Αττικό Μετρό ΑΕ και του κατασκευαστή. Και να ζητήσουμε και από τους κατασκευαστές και από την Αττικό Μετρό ΑΕ – γιατί τελείωσαν πλέον με την αρχαιολογία όχι τον Ιούνιο του 2019, που είπε ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό, αλλά πολύ νωρίτερα, για να μπορούν και οι πολίτες να το χρησιμοποιήσουν και να ανταμειφθούν. Ειδικά οι πολίτες του Πειραιά, με την ταλαιπωρία που υπέστησαν τόσα χρόνια από τα έργα του Μετρό και του Τραμ στην καθημερινότητά τους.
Άρα, ξεχάστε τον Ιούνιο του 2019 κ. Μιτζάλη και κ. Μυλόπουλε. Επειδή είστε από τη Θεσσαλονίκη και οι δύο, έχετε μάθει λίγο το μετρό να το αντιμετωπίζετε ως τα αρχαία, διαχρονικά. Κάποτε πρέπει να τελειώνουμε.
Άρα, επισπεύστε. Αυτό είναι το μήνυμα. Ο Πειραιάς τα επόμενα χρόνια δε θα είναι ο Πειραιάς που ξέραμε. Δε θα είναι το λιμάνι που μας έπιανε το κεφάλι μας για να κατέβουμε στην αγορά, που δυσανασχετούσαμε να πάρουμε ένα πλοίο για να πάμε σε ένα νησί. Και που πραγματικά όσοι είχαν εμπορική συνεργασία μέσω του Πειραιά, σκεφτόταν πως θα την υλοποιήσουν. Ο Πειραιάς θα είναι ένα κέντρο Συνδυασμένων Μεταφορών, ένα μεγάλο ευρωπαϊκό λιμάνι που θα έχει όλες τις υποδομές να ανταγωνιστεί τα λιμάνια της δυτικής Ευρώπης. Και όχι μόνο στις εμπορευματικές μεταφορές, αλλά στον τουρισμό, στις Συνδυασμένες Μεταφορές.
Δεν θα υπάρχει κανένα Μέσο Μαζικής Μεταφοράς που δε θα υπάρχει στον Πειραιά και που δεν θα έχει και έναν κεντρικό σταθμό. Θα είναι η αφετηρία, η πραγματική πύλη εισόδου της χώρας μας. Αυτό είναι πιστεύω ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και για την τοπική αγορά και για την τοπική οικονομία. Αλλά το σημαντικό για εμάς σε σχέση με τις επιβατικές μεταφορές, που αφορά τους πολίτες και αφορά και το τραμ και το μετρό – είναι κάτι πρόσθετο. Το πρόσθετο είναι ένας συνολικός ανασχεδιασμός των αστικών μεταφορών. Είναι, δηλαδή τα λεωφορεία της ΟΣΥ και του ΚΤΕΛ στην υπόλοιπη Περιφέρεια Αττικής να ανασχεδιάσουν τις γραμμές τους, να μεταφέρουν τον κόσμο από τις γειτονιές του Πειραιά και της Αθήνας και των υπόλοιπων οικισμών στους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς, για να μπορούν να στηριχθούν και αυτά. Κι αυτό δεν πρόκειται να γίνει, αν δεν αναπτύξουμε παραγωγικές δομές, δομές που θα παράγουν και θα συντηρούν λεωφορεία τόσο ηλεκτρονικά, όσο και νέας τεχνολογίας στη χώρα μας.
Αυτό είναι το επόμενο στοίχημα. Είναι οι υποδομές και οι δημόσιες συμβάσεις που θα χτίζουν και παραγωγικές δομές, για να μπορούν να στηρίζουν τον πολιτισμό και τον τουρισμό. Και θα τα πει και η Λυδία Κονιόρδου όταν πρέπει. Ο στόχος είναι, όλα αυτά, να στηρίζουν, να έχουν ενιαίο διαλειτουργικό σύστημα. Ένα σύστημα σχεδόν ταυτόσημο με του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Ένα σύστημα που θα μας επιτρέπει να πατάξουμε τα κυκλώματα των πλαστών εισιτηρίων, που για τις ετήσιες μεταφορές υπολογίζουμε ότι ήταν 60-70 εκατομμύρια το χρόνο. Κι αυτά δε θα πηγαίνουν στην τρύπα του μαύρου χρέους, αλλά στην αναβάθμιση των Αστικών Συγκοινωνιών και της κινητικότητας των πολιτών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Να είστε καλά και να ευχαριστήσουμε και τους βουλευτές μας, τον Θοδωρή Δρίτσα, την Ελένη Σταματάκη και την Εύη Καρακώστα, που πιέζουν πραγματικά καθημερινά και το Υπουργείο και την Αττικό Μετρό, για την ολοκλήρωση του έργου.
Σας ευχαριστώ.