«Οι εμπορευματικές και οι επιβατικές μεταφορές στο τέλος της τετραετίας δεν θα θυμίζουν σε τίποτα την Ελλάδα του χθες».
Η συνέντευξη στην εφημερίδα «Real News» και τον δημοσιογράφο, Φοίβο Κλαυδιανό
ΕΡ. Οι δρόμοι προχωράνε, αλλά μπορεί η χώρα να γίνει η πύλη εισόδου της Ευρώπης χωρίς σιδηρόδρομο;
ΑΠ. Προφανώς και όχι… Απορεί κανείς όταν δια πιστώνει ότι δεν είχε δοθεί προτεραιότητα στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Η χώρα χρειάζεται όλες τις μεταφορικές υποδομές, σύγχρονες ηλεκτροδοτούμενες σιδηροδρομικές γραμμές, δίκτυο εμπορευματικών κέντρων, σύγχρονες λιμενικές εγκαταστάσεις, σύνδεση με τις αεροπορικές και οδικές μεταφορές. Χρειάζεται τη σιδηροδρομική σύνδεση με τις βιομηχανικές περιοχές της χώρας μας, με τα λιμάνια, με τα μεγάλα αστικά κέντρα, με τις τουριστικές περιοχές. Χρειάζεται όλες τις σιδηροδρομικές συνδέσεις με τις γειτονικές χώρες. Χρειάζεται όραμα, στρατηγικό σχεδιασμό και αποτελεσματικότητα. Είμαστε πραγματικά περήφανοι γιατί έχουμε όραμα για τη χώρα μας, γιατί εκπονήσαμε το εθνικό στρατηγικό σχέδιο μαζί με τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις και την ελληνική κοινωνία και γιατί το υλοποιούμε κάθε μέρα, με γρήγορους ρυθμούς, παρά τις δυσκολίες. Ολοκληρώνουμε τη σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας-Θεσσαλονίκης, υλοποιούμε τη σύνδεση Αθήνας-Πάτρας, ολοκληρώνουμε τη σύνδεση με τη FYROM, προωθούμε τη σιδηροδρομική Εγνατία, υλοποιούμε τους διαγωνισμούς που εκκρεμούσαν δεκαετίες για τα εμπορευματικά κέντρα του Θριάσιου στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη. Υλοποιούμε τις συνδέσεις των βιομηχανικών περιοχών της χώρας και μάλιστα η τελευταία γίνεται με χρηματοδότηση από τη Motor Oil, χωρίς ένα ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο. Οι εμπορευματικές και οι επιβατικές μεταφορές στο τέλος της τετραετίας δεν θα θυμίζουν σε τίποτα την Ελλάδα του χθες.
ΕΡ. Μήπως πρέπει να εκπονηθεί μια εθνική πολιτική στα μεγάλα έργα που να υπερβαίνει τις κυβερνήσεις;
ΑΠ. Το εθνικό σχέδιο υποδομών έχει ήδη συνταχθεί. Ολοκληρώθηκαν τα αναπτυξιακά συνέδρια σε όλη τη χώρα, διεξήχθη μια ουσιαστική συζήτηση για τις κοινωνικές ανάγκες, κατατέθηκαν προτάσεις από τις παραγωγικές δυνάμεις, συ- ζητήσαμε με την ελληνική κοινωνία το πρότυπο ανάπτυξης της χώρας, την κατεύθυνση της παραγωγικής ανασυγκρότησης, τον στόχο της δίκαιης ανάπτυξης, του οράματος του πρωθυπουργού μας, Αλέξη Τσίπρα. Η ανυπαρξία σχεδίου εξυπηρετούσε τις δυνάμεις του παλαιοκομματισμού και της ευνοιοκρατίας των αρεστών της εκάστοτε κυβέρνησης. Τα έργα καθυστερούσαν, μιας και η προετοιμασία τους και ο σχεδιασμός τους ήταν από ανύπαρκτος έως πλημμελής. Οι οικονομικοί πόροι σπαταλούνταν σε αποζημιώσεις καθυστερήσεων. Σήμερα δεν μπορεί να ξεκινήσει ένα έργο αν δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις , οι αρχαιολογικές εργασίες, οι απαιτούμενες και αναγκαίες αδειοδοτήσεις και μελέτες. Η μεγάλη θεσμική αλλαγή που έγινε το 2016, με τον νόμο των δημόσιων συμβάσεων, έχει αρχίσει και δείχνει τα αποτελέσματά της. Σε λίγο όλοι οι πολίτες θα μπορούν να ξέρουν ποια είναι τα έργα που πρέπει να γίνουν στη χώρα, για ποιο λόγο, ποια είναι η ιεράρχησή τους, ποιες είναι οι υποδομές που υλοποιούνται σήμερα, με ποιο κόστος, από ποιους, σε ποια φάση βρίσκονται και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους. Αυτές οι μεγάλες αλλαγές φέρνουν τον σεβασμό σε κάθε ευρώ του Ελληνα πολίτη.
ΕΡ. Μπορεί να γίνει κάτι για τις υπερβολικά υψηλές τιμές των διοδίων;
ΑΠ. ΄Οσον αφορά το ύψος των διοδίων που προβλέφθηκε στις συμβάσεις της Νέας Δημοκρατίας, τόσο στις αρχικές το 2007 όσο και στην αναθεώρησή τους από την κυβέρνηση Σαμαρά το 2013, δεν ελήφθησαν υπ’ όψιν η κοινωνία και οι οικονομικές δυνατότητες των πολιτών. Όπως επισημαίνει η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την αναθεώρηση των συμβάσεων από την κυβέρνηση Σαμαρά αφαιρέθηκε μεγάλο τμήμα των αυτοκινητόδρομων, πληρώθηκαν δισεκατομμύρια σε αποζημιώσεις, υπήρξαν μεγάλες καθυστερήσεις. Δεν ελήφθη, όμως, καμία απολύτως πρόνοια για την κοινωνία. Κατορθώσαμε μέσα από σκληρές διαπραγματεύσεις να πετύχουμε αυτά που έπρεπε κατ’ ελάχιστο να υπάρχουν από την αρχή. Δηλαδή, οι απαλλαγές των συμπολιτών μας με αναπηρία σε όλους τους αυτοκινητόδρομους, των ανέργων στην Εγνατία, των περιοχών χωρίς εναλλακτική όδευση, των ακριτικών περιοχών και ειδικά εκπτωτικά τιμολόγια για τους συχνούς χρήστες. Διεξάγεται ήδη ο διαγωνισμός για το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων που είναι υποχρεωτικό να υπάρχει σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους. Το τονίζω μιας και κάποιοι ονειρεύονται ότι ανετράπη η πολιτική μας στην Εγνατία. Το επόμενο βήμα είναι η λειτουργική και περιβαλλοντική ολοκλήρωση του οδικού δικτύου της χώρας. Οι επεκτάσεις όλων των αυτοκινητοδρόμων μπορούν να συνοδευτούν από μείωση των διοδίων και μετατροπή του χρόνου κάθε παραχώρησης. Αυτή είναι η πρόκληση που έχουμε για το μέλλον.
ΕΡ. Μπορούμε να μιλάμε για έξοδο από τα μνημόνια με επικείμενες περικοπές συντάξεων και αφορολόγητου;
ΑΠ. Υπάρχουν συγκεκριμένες δημοσιονομικές δεσμεύσεις, που κάθε χρονιά υπερκαλύπτονται. Είναι προφανές ότι με τέτοιες προβλέψεις δεν θα υπάρχει κανένας δημοσιονομικός λόγος όχι μόνο να συνεχιστούν μειώσεις σε συντάξεις και κοινωνικές παροχές αλλά, αντιθέτως, θα πάμε σταδιακά στην αντίστροφη πορεία. Οι μνημονιακοί νόμοι, δηλαδή η σκληρή δημοσιονομική πολιτική, μπορούν να ανατραπούν μέσα από μια αναπτυξιακή πολιτική, με έμφαση στην παραγωγή. Από την εγκατάλειψη του δεξιού δόγματος «δανείζομαι και καταναλώνω» στη μετάβαση στο δόγμα «παράγω και αναδιανέμω». Αυτή είναι και η θλίψη του παλαιοκομματισμού στη χώρα μας. Δε θλίβονται μόνο γιατί τελειώνουν τα μνημόνια και επομένως δεν μπορούν να συνεχίσουν να ασκούν τις αντιλαϊκές πολιτικές τους, έχοντας άλλοθι τους δανειστές. Θλίβονται που δεν θα συνεχίσει η πριμοδότηση των μεταπρατικών δυνάμεων της χώρας, αυτών που ο λαός μας χαρακτηρίζει ως αεριτζήδες. Θλίβονται γιατί μειώνεται η ανεργία. Θλίβονται γιατί θα έχουμε ξανά εργασιακό θεσμικό πλαίσιο. Θλίβονται, τέλος, γιατί όλα τα παραπάνω συγκλίνουν σε επανοικοδόμηση του κοινωνικού κράτους, σε πολιτικές αναδιανομής του πλούτου, σε στήριξη των κοινωνικών στρωμάτων που χτυπήθηκαν στα χρόνια της κρίσης. Τους αφήνουμε στη θλίψη τους και προχωράμε.