H συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στον ραδιοφωνικό σταθμό «Alpha 98.9» και την δημοσιογράφο, Γιαννα Παπαδάκου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλό σας μεσημέρι κύριε Σπίρτζη, τι κάνετε, καλά είστε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλό μεσημέρι κυρία Παπαδάκου, εσείς;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας είχα ρωτήσει λοιπόν, τί θα γίνει με αυτό το δρόμο, έτσι, την προηγούμενη φορά που σας έκανα τη συνέντευξη και μιλήσατε εδώ στον Alpha 989 και μου είχατε πει ότι ζητούσατε κάποιες διευκρινήσεις απ’ έξω, υπήρχε μία εκκρεμότητα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, αν θυμάμαι καλά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, υπάρχουν συνέχεια εκκρεμότητες με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα όμως υπάρχει μία εξέλιξη, μια απ’ ευθείας ανάθεση; Και μάλιστα αυτό έχει ξεσηκώσει και λίγο κόσμο, έχει σχόλια ας πούμε, γιατί δεν έγιναν νωρίτερα…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Απ’ ευθείας ανάθεση;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει κάτι τέτοιο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι δεν έχει γίνει απ’ ευθείας ανάθεση, όχι, καμία σχέση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι. Για πείτε μας τι έχει γίνει με αυτό το δρόμο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για ποιό δρόμο καταρχάς μιλάμε;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μιλάμε για το δρόμο που οδηγεί στην Ηλεία, αφορά και την Ολυμπία…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για το Πάτρα – Πύργος. Τί απ’ ευθείας ανάθεση; Έγιναν οκτώ διαγωνιστικές διαδικασίες, ήταν διεθνείς διαγωνισμοί, είχαμε μεγάλη συμμετοχή εταιρειών, αυτό έχει γίνει τον τελευταίο ένα, ενάμιση χρόνο. Αυτό που περιμέναμε, για να προχωρήσουν οι διαδικασίες ανάθεσης από τα αποτελέσματα των διαγωνισμών, ήταν η έγκριση μεγάλου έργου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Αυτό που είχατε πει την προηγούμενη φορά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό που είχα πει. Γιατί έγινε αυτό: Αυτό έγινε γιατί η προηγούμενη κυβέρνηση, η κυβέρνηση Σαμαρά το 2013 έβγαλε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του έργου εκτός της παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, επομένως θα έπρεπε με όρους του σήμερα και όχι με όρους του 2007 να εξετάσει ξανά η Επιτροπή τις μελέτες κόστους – οφέλους και να δώσει την έγκριση μεγάλου έργου. Αυτό ήταν ένα έγκλημα δηλαδή που έγινε όταν αφαιρέθηκε το τμήμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έγινε επανάληψη των διαδικασιών;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από την αρχή. Και κληθήκαμε να αιτιολογήσουμε, ότι αυτός ο δρόμος σε σχέση με το κόστος του, είναι βιώσιμος για να μας επιτρέψουν να κάνουμε αυτοκινητόδρομο και όχι μονοπάτι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συγγνώμη, πρέπει να σας ρωτήσω, γιατί έγινε αυτό, γιατί εξαιρέθηκε αυτό το κομμάτι; Ενα κρίσιμο κομμάτι και γιατί υπάρχει η Ολυμπία αλλά και γιατί αφορά τη δυτική Πελοπόννησο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σας πω. Γιατί εξαιρέθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση; Εξαιρέθηκε γιατί κάποιοι υπηρετούσαν όχι τα συμφέροντα του ελληνικού λαού αλλά τα συμφέροντα των τραπεζών που μετείχαν στις παραχωρήσεις, εξαιρέθηκε γιατί στις συμβάσεις είχαν βάλει όρους πολύ δυσμενείς για το ελληνικό δημόσιο, άρα το ελληνικό δημόσιο και οι Έλληνες πολίτες έδιναν λεφτά για την κατασκευή του δρόμου της Ολυμπίας Οδού, οι τράπεζες που συμμετείχαν όμως δεν είχαν βάλει ποτέ λεφτά. Ήταν οπισθοβαρές το σχήμα της χρηματοδότησης από τον ιδιωτικό τομέα, στη συνέχεια οι κυκλοφοριακοί φόρτοι έπεσαν, δεν έβγαινε λοιπόν το μοντέλο για την κατασκευή και τη λειτουργία του δρόμου και υποχρεώθηκαν, με την πίεση των τραπεζών, να αφαιρέσουν ένα μεγάλο κομμάτι του φυσικού αντικειμένου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί δεν μπορούσαν να συμμετέχουν οι τράπεζες.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί δε συνέφερε πλέον τις τράπεζες. Και βεβαίως κυρία Παπαδάκου, αυτό δεν έγινε σε μια τέτοια διαδικασία όπως την περιγράφω. Εγινε με το ελληνικό δημόσιο στον τοίχο γιατί είχαν προβλέψει ότι σε έναν χρόνο θα είχαν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις και οι αρχαιολογικές εργασίες. Δέκα χρόνια μετά περίπου, το 2015 που αναλάβαμε εμείς, σε πάρα πολλούς δρόμους από αυτούς που συζητάμε το 50% των απαλλοτριώσεων δεν είχε γίνει, οι αρχαιολογικές εργασίες δεν είχαν ολοκληρωθεί, οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις δεν είχαν δοθεί και μια σειρά από άλλα κωλύματα και τεχνικά προβλήματα και νομικά και διαδικαστικά, όπως στο ίδιο υπουργείο δεν είχαν αποφασίσει τόσα χρόνια αν τα τμήματα που τέμνονται ο σιδηρόδρομος με τον αυτοκινητόδρομο θα κατασκευαστούν από το σιδηροδρομικό έργο Αθήνα – Πάτρα ή από την Ολυμπία Οδό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα οποία είναι αρκετά εκεί πέρα γιατί υπάρχει…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι πάνω από δεκατέσσερα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό λέω, είναι γύρω στα δεκαπέντε… υπήρχε και μία προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, κάτι είχε γίνει…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πολλές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολλές ναι και το θυμάμαι αυτό το ζήτημα. Εν πάση περιπτώσει, εξαιρέθηκε, εσείς δίνεται αυτή την εξήγηση και έπρεπε να αρχίσουν από την αρχή…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Την άλλη εξήγηση μπορεί να μας τη δώσει η Νέα Δημοκρατία για τους αυτοκινητοδρόμους και το ΠΑΣΟΚ. Θα είναι καλό να μας πούνε γιατί, γιατί τα γράφει και η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, δε τα λέμε εμείς, ότι αφαιρέθηκαν μεγάλα τμήματα του φυσικού αντικειμένου, πάνω από 50%…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, το γιατί τώρα είναι, αυτό είναι απίστευτο!
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οτι τεκμηριώθηκαν δισεκατομμύρια αποζημιώσεων στους τρεις αυτοκινητοδρόμους , ένα δις. διακόσια εκατομμύρια λέει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, ότι είχαμε καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις και τις αρχαιολογικές εργασίες, ό,τι ακριβώς λέμε κι εμείς δηλαδή και κάποιοι έχουν μεγάλο θράσος σήμερα να ρωτάνε για το τι γίνεται και αν έχουμε καθυστέρηση με το Πάτρα – Πύργος. Όχι, δεν έχουμε καμία καθυστέρηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιος αναλαμβάνει αυτό το έργο κύριε υπουργέ; Ποιος θα κάνει αυτό το έργο τελικά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το έργο θα το κάνουν οι οκτώ εταιρείες, οι μειοδότες των οκτώ διαγωνισμών, να το πω διαφορετικά, εφόσον πληρούν τα κριτήρια που λέει ο νόμος. Δηλαδή, ποια είναι η διαδικασία από δω και πέρα: Απ’ τη στιγμή που πήραμε το ΟΚ για την έγκριση μεγάλου έργου, όπου κυρία Παπαδάκου θα ήθελα να δώσω μία διευκρίνιση εδώ σε σχέση με τα προηγούμενα που λέγαμε. Αν δεν πηγαίναμε σε τέτοιου είδους διαδικασία, αν δεν είχε διασφαλιστεί υψηλός ανταγωνισμός σε αυτό το έργο και άρα μεγάλες εκπτώσεις, δεν θα μπορούσαμε να αιτιολογήσουμε τη βιωσιμότητα του έργου και δεν θα είχαμε έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να έχουμε την κατασκευή αυτοκινητόδρομου. Θα είχαμε την κατασκευή όπως έδειξαν και οι μελέτες που έγιναν και δόθηκαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα είχαμε την κατασκευή ενός δρόμου που δεν θα είχε διαχωριστικό στη μέση και πιθανά να είχε μία λωρίδα και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση. Άρα, δόθηκε πραγματικά μάχη και επειδή γλιτώσαμε με τις εκπτώσεις που δόθηκαν περίπου 250 εκατομμύρια από τα χρήματα του ελληνικού λαού. Είναι απολύτως προφανές, ότι ο δρόμος δε μπορούσε να γίνει με άλλο τρόπο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε θα αρχίσει η κατασκευή του; Καταλαβαίνετε ότι αυτό απασχολεί τον κόσμο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ποια είναι τα επόμενα βήματα λέτε. Τα επόμενα βήματα είναι: Έχουν κληθεί οι μειοδότες να αιτιολογήσουν τις εκπτώσεις τους και η υπηρεσία φτιάχνει τις συμβάσεις. Αν ανταποκριθούν και είναι τεκμηριωμένες οι εκπτώσεις θα πάει μετά στη διαδικασία, οι συμβάσεις που θα ετοιμαστούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έγκριση, με τα προφανή διαστήματα που υπάρχουν και προβλέπονται στο νόμο για ενστάσεις από τον δεύτερο, τον τρίτο και τους υπόλοιπους, που συμμετέχουν στο διαγωνισμό και στο τέλος πιστεύω ότι στο επόμενο τρίμηνο, τετράμηνο, θα έχουμε και στα 8 τμήματα του αυτοκινητοδρόμου εγκατεστημένα συνεργεία. Δεν έχουμε κάτι άλλο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αρχίζει η κατασκευή λέτε, θα μπουν οι μπουλντόζες, να το πω έτσι πιο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πάντα χρειάζεται μετά την υπογραφή των συμβάσεων ένα χρονικό διάστημα για την εγκατάσταση. Το καλό είναι ότι έχουμε 8 διαφορετικούς διαγωνισμούς, που η κατασκευή τους θα τρέξει παράλληλα. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό που λέγεται για τον κύριο Μπόμπολα, με τον κύριο Καλογρίτσα, για εξηγήστε μου τώρα τι είναι αυτό; Γιατί ακούω από χθες μία σπέκουλα γύρω από αυτό το ζήτημα, για το ποιος αναλαμβάνει, ότι κηρύχθηκε έκπτωτος ο κύριος Καλογρίτσας και ότι αναλαμβάνει ο κύριος Μπόμπολας, ο οποίος είχε εξαιρεθεί νωρίτερα. Μία περίεργη ιστορία. Την ακούτε και εσείς. Δεν μπορεί να μην την ακούτε από χθες.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι δεν την ακούω από χθες. Την ακούω 3 χρόνια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για πείτε λοιπόν.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι η «Καλογριτσιάδα» νούμερο 723! Κυρία Παπαδάκου εγώ αυτό που γνωρίζω, είναι, ότι οποιοσδήποτε εργολήπτης, εφόσον το δηλώσει, μπορεί να ζητήσει την υποκατάσταση του, να δηλώσει ότι δε μπορεί να ανταπεξέλθει ή να συνεχίσει. Αν έχει αναλάβει ένα έργο και δε μπορεί να ανταπεξέλθει υπάρχει η διαδικασία της έκπτωσης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα πάει ο επόμενος λέτε, ο επόμενος μειοδότης.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς. Ο επόμενος μειοδότης από ότι ξέρω στους διαγωνισμούς του Πάτρα – Πύργος, δεν είναι ο Άκτωρας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν είναι ο Άκτωρας…μάλιστα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προφανώς, ένα δεν είναι ο Άκτωρας και δεύτερον, που είναι πολύ σημαντικό…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο κ. Καλογρίτσας έχει δηλώσει αδυναμία από ότι καταλαβαίνω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι δεν έχει δηλώσει αδυναμία. Τα σενάρια που κάνουν διάφοροι και αυτά που είχαν στήσει διάφοροι στο παρελθόν είναι μνημειώδη, δηλαδή η Ολυμπία Οδός δόθηκε με έκπτωση σε σχέση με το αντικείμενο, τον προϋπολογισμό του έργου 0%! Το Πάτρα Πύργος είναι ένα τμήμα της Ολυμπίας Οδού, που κάποιοι θα ήθελαν να συνεχιστεί ότι έγινε στην Ολυμπία Οδό μέχρι σήμερα, δηλαδή να κάνουμε 12 χρόνια για την κατασκευή του, να βγουν αποζημιώσεις τεράστιες, να μην υπάρχουν σοβαρές μελέτες, να μην υπάρχουν απαλλοτριώσεις, να μην υπάρχουν εγκεκριμένες αρχαιολογικές εργασίες. Αυτά είναι πρακτικές της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ που ανήκουν στο παρελθόν. Εχουν τελειώσει και θεσμικά, -έχει κατοχυρωθεί από από το νέο θεσμικό πλαίσιο που έχουμε- δεν μπορούν να γίνουν πλέον τα δημόσια έργα έτσι, και είτε είναι ο κ. Καλογρίτσας, είτε είναι ο κ. Μπόμπολας, είτε η μητέρα μου, είτε ο πατέρας σας, θα έχουν σε σχέση με τις δημόσιες υπηρεσίες την ίδια αντιμετώπιση
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε υπουργέ, το ακούω από χθες, αφορά πολύ κόσμο για αυτό ήθελα να μας το ξεκαθαρίσετε, αφορά και χιλιάδες κόσμου εκεί κάτω, στην Πελοπόννησο και όχι μόνο, αρχίζει η τουριστική περίοδος, υπάρχει η Ολυμπία εκεί κοντά, είναι σημαντική, η περιοχή εκεί.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καταλαβαίνω ότι αυτή η κυβέρνηση είναι πολύ αποτελεσματική, αλλά τα έργα Υποδομών δε γίνονται με μαγικό ραβδί, και η χώρα δεν κάνει ότι θέλει…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όταν μου λέτε ότι οι διαδικασίες έχουν ξαναρχίσει από την αρχή στην Ευρωπαϊκή Ενωση… Αφού έχουμε αναλύσει επαρκώς τα έργα που έχουν γίνει εκεί κάτω, στην Ολυμπία Οδό, κύριε Υπουργέ, θέλω να σας ρωτήσω πως πάνε τα υπόλοιπα έργα Υποδομών.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πριν φύγουμε από αυτό, θα ήθελα να κάνω μία ενημέρωση, γιατί ξέρετε, ότι η συνέχεια της Ολυμπία Οδού, δεν είναι μόνο το τμήμα του Πάτρα Πύργος. Μετά τον Πύργο πρέπει να κλείσουμε τον αυτοκινητόδρομο της Ολυμπίας Οδού, να συνδεθεί με τον Μορέα, άρα έχουμε μετά τον Πύργο να δούμε και να προχωρήσουμε το Πύργος –Καλό Νερό-Τσακώνα. Είμαστε σ΄ αυτή τη φάση…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό θα το δημοπρατήσετε; Ή έχει ήδη δημοπρατηθεί και θα ακολουθήσουν οι άλλες διαδικασίες.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό θα δημοπρατηθεί, και ειδικά το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου, που έχουμε και ιδιαίτερα περιβαλλοντικά θέματα, χρήζει ιδιαίτερης προστασίας η περιοχή λόγω και του φυσικού κάλλους, και των περιβαλλοντικών προβλέψεων που πρέπει να έχουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι η περιοχή είναι ιδιαίτερη, έχετε δίκιο. Να ρωτήσω κάτι άλλο. Τι γίνεται με το αεροδρόμια, γιατί τώρα μπαίνει και τουριστική περίοδος και ξέρουμε ότι..
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τι εννοείτε; Για ποια αεροδρόμια;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εννοώ για αυτά που έχουν ανατεθεί.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για τα 14 αεροδρόμια λέτε;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τα 14 αεροδρόμια από ότι γνωρίζω, σε κάποιο από αυτά, όπως το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, έχουν ξεκινήσει οι εργασίες επέκτασης, μέχρι το τέλος του χρόνου ολοκληρώνεται και το έργο του Υπουργείου που είναι δεύτερος μεγάλος αεροδιάδρομος που θα έχει το αεροδρόμιο, άρα πιστεύω, ότι έχουμε μπει σε μία λογική αναβάθμισης των κτιριακών υποδομών, από την εταιρεία και την κοινοπραξία που τα έχει αναλάβει. Είμαστε από πάνω, κοιτάμε ακριβώς τι γίνεται με τη σύμβαση, αν πληρούνται όλοι οι όροι και όλα τα υπόλοιπα που γνωρίζετε για τη λειτουργία των αεροδρομίων. Εχουμε όμως κ. Παπαδάκου δύο εξελίξεις στα αεροδρόμια που είναι πάρα πολύ θετικές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πείτε μας κάτι θετικό…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μα μόνο θετικά, σας λέω μέχρι τώρα…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δύο αεροδρόμια της χώρας λειτουργούν και έχουν αναβαθμιστεί χωρίς να συμμετέχει το ελληνικό δημόσιο με ένα ευρώ, από δωρεές, το ένα είναι το αεροδρόμιο του Ηρακλείου το Νίκος Καζαντζάκης…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το οποίο είναι μία πονεμένη ιστορία…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εχω πάει πολλές φορές και οι ουρές που έχω υποστεί εκεί δεν τις έχω υποστεί ούτε σε…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς και έγινε όλο αυτό, χωρίς να δοθεί ένα ευρώ από τους πολίτες. Υπήρξε δωρεά από τα καταστήματα αφορολογήτων ειδών, το ίδιο έγινε και στην Πάρο για να λειτουργήσει το νέο αεροδρόμιο, με την Ολυμπιακή Αεροπορία. Θα ήθελα επίσης να πω ότι, ολοκληρώνεται επιτέλους ο έλεγχος πάλι από τα όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα αεροδρόμιο στο Καστέλι, άρα την επόμενη πενταετία θα έχουμε την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι, αλλά θα έχουμε και ένα αεροδρόμιο, που δε θα γινόμαστε, έτσι να το πιο πω απλά…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ρεζίλι…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για τη λειτουργία του και για τα εκατομμύρια τουρίστες που έρχονται εκεί. Να σας πω μόνο, ότι στο Ηράκλειο,έχουμε7,5 εκ. επιβάτες..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βεβαίως έχουμε παρά πολλούς τουρίστες και ειλικρινά δεκαετίες τώρα αυτό, που υποτίθεται ότι η Κρήτη ήταν στο επίκεντρο και προηγούμενων κυβερνήσεων και τόπος καταγωγής πρωθυπουργών, τέλος πάντων….
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ηταν το επίκεντρο ενός παλαιοκομματισμού και εξαγγελιών, που ποτέ δεν γίνονταν! Το αεροδρόμιο στο Καστέλι το εξήγγειλαν 15-16 χρόνια και δεν έκαναν καν το διαγωνισμό, τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης τον είχαν σπάσει σε κομματάκια των πέντε, δέκα χιλιομέτρων και δεν τα κατασκεύαζαν στο τέλος! Και πολλά άλλα πράγματα. Τώρα τις επόμενες ημέρες θα βγει ολοκληρωμένος ο διαγωνισμός για το ΒΟΑΚ, για την υλοποίησή του, από τα Χανιά μέχρι τον Αγιο Νικόλαο. Θα δούμε λοιπόν, τι θα πούν, όλοι αυτοί που κορόιδευαν τους Κρητικούς επί δεκαετίες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για να σας προκαλέσω και λίγο, όταν ακούς έργα δρόμους αεροδρόμια, λιμάνια κτλ, τι γίνεται; έρχονται εκλογές. Μήπως έρχονται εκλογές; Μας αιφνιδιάσετε εκεί γύρω στο Φθινόπωρο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κυρία Παπαδάκου, μου το λένε τρία χρόνια. Τρία χρόνια, με τα έργα που γίνονται, όπου και να πάμε, μάς λένε, εντάξει, το επόμενο μήνα, κάνετε εκλογές. Δεν κάνουμε εκλογές. Δεν κάνουμε εκλογές, γιατί ο Πρωθυπουργός έχει ένα συγκεκριμένο πλάνο, μάς έχει βάλει ένα συγκεκριμένο οργανόγραμμα και στόχους για να πάμε σε εκλογές, κι αυτό δε φτάνει να γίνει μέχρι το Σεπτέμβριο. Πρέπει να ολοκληρώσουμε σιδηροδρομικά, μετά από δεκαετίες, το Αθήνα-Θεσσαλονίκη, σας λέω τώρα στο επίπεδο των Υποδομών, γιατί προφανώς έχει προκρίνει πολιτικές που θα ανατάξουν την ελληνική κοινωνία…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να σας ρωτήσω κάτι που είναι κρίσιμο νομίζω, μετά από τον Αύγουστο που φαίνεται βγαίνουμε από τα μνημόνια κτλ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μέχρι και η Νέα Δημοκρατία αρχίζει να το πιστεύει αυτό!
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εκεί στη συνάντηση των G7 φαίνεται ότι θα γίνει η τελική συμφωνία για το χρέος και για τη συμμετοχή ή μη του ΔΝΤ. Θα δούμε ποιο θα είναι το αποτέλεσμα, εσάς τώρα, θα σας λυθούν καθόλου τα χέρια, μετά την έξοδό μας να μπορέσετε να κάνετε στα έργα που κάνετε, τι διευκόλυνση θα έχετε όταν θα βγούμε από τα μνημόνια, τι θα αλλάξει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα αλλάξει, ότι η χώρα μας πλέον, θα έχει μία άλλη εικόνα, ένα άλλο πρόσωπο στις διεθνείς αγορές, θα στέκεται στα δικά της πόδια.Φυσικά, δεν είναι εύκολο να γίνει από τη μία μέρα στην άλλη, δε σημαίνει ότι από την 1η Σεπτέμβρη θα γυρίσουμε το κουμπί…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα μας βρει, θα σας βρει, τελείως αλλιώς.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Χρειάζεται να προσπαθήσουμε όλοι μαζί για να φτιάξουμε παραγωγικές δομές, να παράγουμε πλούτο στη χώρα μας. Για να το κάνουμε αυτό, χρειαζόμαστε, δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις και τα δύο. Δε χρειαζόμαστε μόνο ιδιωτικές επενδύσεις, χρειαζόμαστε να ξαναφτιάξουμε ένα δημόσιο τομέα που δεν θα έχει τα χαρακτηριστικά του προηγούμενου, που θα υπερασπίζεται το δημόσιο συμφέρον, που θα δουλεύει, που θα παράγει και εκείνος πλούτο, ή αν θέλετε θα μπορεί να αποδίδει τα κριτήρια και τις προδιαγραφές για να μπορεί να παραχθεί πλούτος. Και βέβαια, θα έχουμε ανταπόκριση και έχουμε ήδη ανταπόκριση κ. Παπαδάκου αυτό είναι το θέμα, από πολύ μεγάλους οίκους, για τη συμμετοχή τους σε έργα και στην υλοποίηση και χρηματοδότηση έργων, που είναι πραγματικά πολύ μεγάλης σπουδαιότητας
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτά θα μας τα πείτε αμέσως μετά, γιατί θέλω να σας κάνω και κάποιες γενικές ερωτήσεις, είδα εκεί τον κ. Τσίπρα να έχει πάει στη Θεσσαλονίκη, μάλλον βγήκε και μια είδηση σε σχέση με τον κ. Μπουτάρη για την υποστήριξη που θα ήθελε να του παρέχει και νομίζω ότι αυτό ευχαρίστως θα το δεχτεί ο κ. Μπουτάρης και να μιλήσουμε και για τη βία και για όλα αυτά που έχουν ακουστεί όλες αυτές τις ημέρες.
*
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής μας και εμείς εδώ στον ALPHA 989 ο κ Χρήστος Σπίρτζης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Μας είπατε κύριε Υπουργέ ότι υπάρχουν οίκοι που έχουν ενδιαφερθεί για συμμετοχή τους σε έργα. Κατάλαβα καλά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πολύ καλά καταλάβατε. Θα αναφέρω μερικά παραδείγματα. Όταν ξεκινήσαμε να ωριμάσουμε και να προχωρήσουμε το σιδηροδρομικό δίκτυο της Εγνατίας. Η Νέα Δημοκρατία και η αντιπολίτευση μας λέγανε ότι αυτό είναι ένα έργο το οποίο είναι στο μυαλό μας, δεν έχει τίποτα, δεν ενδιαφέρεται κανείς και πολλά άλλα. Σήμερα έχουμε μία συμφωνία με τη Βουλγαρία. Τους επόμενους μήνες θα είναι συμφωνία στα κοινοβούλια. Ενδιαφέρονται όλοι οι διεθνείς οίκοι των μεταφορών για τη συμμετοχή τους και στην υλοποίηση και στη λειτουργία στη συνέχεια. Ενδιαφέρθηκε προσωπικά ο πρόεδρος Γιούνκερ και μετέφερε στον Πρωθυπουργό ότι πρέπει σε αυτό το έργο και στον τρόπο που γίνεται, να συμμετέχει και η Ρουμανία. Έχουμε τη στήριξη της Επιτρόπου Μεταφορών, της κυρίας Μπουλτς και θα την έχουμε και σύντομα μες στον Ιούνιο κοντά μας για τα σιδηροδρομικά έργα. Έχει αλλάξει ήδη η εικόνα και της Ευρώπης και της Διεθνούς αγοράς για τα έργα που γίνονται στη χώρα μας, ότι επιτέλους τα έργα γίνονται στο εύλογο κόστος. Να μην πω και σε χαμηλότερο κόστος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα είναι και συμφέρουσα η συμμετοχή τους. Έτσι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προφανώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για αυτό συμμετέχουν. Δε συμμετέχει κανένας για να χάσει.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μέσα από αυτές τις υποδομές αναβαθμίζεται η χώρα και οικονομικά και γεωπολιτικά. Ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός στο Θριάσιο για το εμπορευματικό κέντρο της Αθήνας. Ξεκίνησε ο διαγωνισμός στη Θεσσαλονίκη για το εμπορευματικό κέντρο της Θεσσαλονίκης. Ολοκληρώνεται η σύνδεση της Θεσσαλονίκης – Ειδομένης, μέχρι τα σύνορα με τα Σκόπια, με ηλεκτροκίνηση. Προχωράει, τελειώνουν μεγάλα τμήματα, του σιδηροδρομικού δικτύου από την Αθήνα για την Πάτρα. Ολοκληρώθηκε μετά από δεκαετίες ο κεντρικός σταθμός της χώρας στο σταθμό Λαρίσης. Επιτέλους μπορούμε να έχουμε τη γραμμή του προαστιακού από τον Πειραιά μέχρι το αεροδρόμιο. Αυτά μπορεί να έχουμε περάσει απαρατήρητα σε σχέση με κάποια μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά και ο κόσμος και οι υγιείς παραγωγικές δυνάμεις το αντιλαμβάνονται στην καθημερινότητά τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ας φύγουμε από τις υποδομές και τα έργα. Σήμερα η δεύτερη είδηση εκτός από το διάλογο αυτό που είχε ο κ Τσίπρας, με τον κύριο Μπουτάρη, για τις αυτοδιοικητικές εκλογές, εγώ δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι 40 χρόνια τώρα κανένας πρωθυπουργός δεν έχει πάει να καταθέσει ένα στεφάνι, λουλούδια εν πάση περιπτώσει το μνημείο του Γρηγόρη Λαμπράκη, ο οποίος δολοφονήθηκε με εγκληματικό τρόπο, ιστορικό τρόπο, έτσι όπως καταγράφεται στη Θεσσαλονίκη και είναι επίκαιρο αυτό. Γιατί είναι επίκαιρο; Για την Επίθεση που είχε γίνει στον κύριο Μπουτάρη και επίσης όλη αυτή η συζήτηση που έχει ανοίξει με τη βία, που προσπαθεί να εξισώσει άνισα πράγματα. Θέλω να σας ρωτήσω πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι έχει ταυτοποιηθεί και ένας αστυνομικός να συμμετέχει σε αυτόν τον ξυλοδαρμό, ο οποίος μπήκε σε διαθεσιμότητα, το καταλαβαίνω όλο αυτό, είναι ασθενής λέει, έχει φύγει από την υπηρεσία του.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κυρία Παπαδάκου εδώ και αρκετό καιρό λέμε για τη Θεσσαλονίκη ότι ήταν η πρωτεύουσα του παρακράτους και έχει μετεξελιχθεί σε έναν γεωγραφικό χώρο που δεν τον άφηναν να αναπνεύσει. Δεν τον άφησαν να αναπνεύσει οι ίδιες δυνάμεις που είχε στήσει ο παλαιοκομματισμός από το δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι σήμερα. Δηλαδή, είχαμε συγκεκριμένες δομές και λειτουργία στη νομαρχία την παλιά, το Δήμο, τον ΟΑΣΘ, σε μία σειρά από παραεκκλησιαστικές οργανώσεις που υπήρχαν και δραστηριοποιούνταν στη χώρα μας με επίκεντρο συνήθως τη Θεσσαλονίκη. Όλες αυτές οι δομές παίζοντας συνήθως δήθεν το πόσο πατριώτες είναι, έβαζαν και έκαναν διαχρονικά εγκλήματα, είτε πραγματικά, είτε οικονομικά, με συγκεκριμένους στόχους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αλλά τώρα βλέπουμε ότι γίνονται και επί της δικής σας Κυβέρνησης. Αυτή η επίθεση έγινε επί ΣΥΡΙΖΑ ας πούμε. Τι γίνεται οι δομές λειτουργούν, παρά τη βούληση της Κυβέρνησης, του Πρωθυπουργού, της εξουσίας. Τι είναι αυτό; Άλλη εξουσία είναι εκεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βέβαια άλλη εξουσία είναι κυρία Παπαδάκου. Άλλη εξουσία είναι και μία-μία οι δομές ξηλώνονται και σταματάν να έχουν το οξυγόνο τους και το οξυγόνο τους είναι ο οικονομικός τομέας και η οικονομική τους δραστηριότητα σε πολλές πλευρές Θεσσαλονίκης. Όταν τα ξηλώνεις αυτά, θα έχεις και τέτοιου είδους αντιδράσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς θεωρείτε ότι αυτοί οι άνθρωποι είχαν οργανωμένο σχέδιο; Υπέρ ποιας άποψης είστε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και βέβαια! Είναι προφανές! Ήταν στελέχη της Νέας Δημοκρατίας που είχαν παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στη Βόρεια Ελλάδα και στα της Νέας Δημοκρατίας για πάρα πολλά χρόνια και δεν έχει βγει κανείς να τους καταδικάσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εντάξει καταδικάστηκε τώρα αυτή η επίθεση απερίφραστα. Και από τον κύριο Μητσοτάκη, από όλους. Αλίμονο τώρα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μπορείτε να μου πείτε αν ο κ Μητσοτάκης
ή κάποια στελέχη της Νέας Δημοκρατίας καταδίκασαν τις δηλώσεις του κυρίου Ψωμιάδη, που είναι μέλος και στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας; Είδατε τις δηλώσεις του κυρίου Καλαφάτη;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο κ. Ψωμιάδης δεν έχει διαγραφεί από τη Νέα Δημοκρατία, δεν έχει φύγει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ο κύριος Ψωμιάδης, οι δικές μας πληροφορίες είναι ότι είναι μέλος της Νέας Δημοκρατίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ νομίζω ότι δεν είναι πια μέλος. Εν πάση περιπτώσει.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εγώ νομίζω ότι είναι και συμμετέχει στις διαδικασίες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορεί να είναι έτσι όπως το λέτε. Επειδή ξέρω ότι το 2014 έφυγε από τη Νέα Δημοκρατία. Αυτό ξέρω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και η Νέα Δημοκρατία έχει ένα τμήμα της, που μάλλον δε συνάδει με την ιστορία της Νέας Δημοκρατίας να εδραιωθεί η δημοκρατία στη χώρα μας. Συνάδει με άλλα κέντρα και άλλες εποχές ή καλύπτει αν θέλετε τέτοιου είδους λογικές και δυστυχώς, ένα τμήμα από αυτό το ακροδεξιό κομμάτι συμμετέχει και διαμορφώνει και τη γραμμή της Νέας Δημοκρατίας και την ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μιλάτε τώρα για τη συμμετοχή στην αντιπροεδρία υποθέτω. Αυτό είναι. Η σπόντα αφορά…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και όχι μόνο! Δεν είναι σπόντα. Είναι κάτι που το γνωρίζουν οι πάντες. Ποια σπόντα; Είναι ένα μεγάλο κομμάτι της ακροδεξιάς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από την άλλη πλευρά άκουσα τον κύριο Μητσοτάκη, που σας απέδιδε σχέσεις με τα γεγονότα του 2008. Βέβαια άκουσα και τον κύριο Αντώναρο μετά, που έκανε κάτι δηλώσεις και είπε ότι δεν ισχύει αυτό, γιατί δεν υπήρχε τέτοια σύνδεση. Έχει ξανάρθει το 2008, τα επεισόδια που έγιναν τότε. Βλέπω ραδιοφωνικούς σταθμούς που κάνουν αφιερώματα, τα σκληρά επεισόδια με αφορμή τη δολοφονία του Γρηγορόπουλου. Δέκα χρόνια τώρα είναι αυτή η ιστορία, που φαίνεται, -μία δικογραφία πάντως το καταγράφει- ότι ήταν οργανωμένο εκείνο το σχέδιο του 2008. Το καταγράφει.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όταν λέτε σχέδιο τι εννοείτε; Συμμετείχε ο ΣΥΡΙΖΑ στη δολοφονία;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ζητήσω το σχέδιο σας. Δεν λέω για συμμετοχή του ΣΥΡΙΖΑ. Εδώ υπάρχουν μαρτυρίες ότι είχαν έρθει από το εξωτερικό άνθρωποι. Τι ΣΥΡΙΖΑ…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καταρχάς να πάμε λίγο πριν. Εδώ μιλάμε για μία λειτουργία στη Θεσσαλονίκη που δεν έχει να κάνει με τη δολοφονία ενός αθώου παιδιού…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ασφαλώς. Είναι μια τραμπούκικη επίθεση, οργανωμένη, συμφωνώ μαζί σας. Τώρα αυτά δεν γίνονται έτσι τυχαία. Κάποιοι εκνευρίστηκαν και πήγανε και τον έδειραν τον άνθρωπο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς. Και έχουμε και ιστορικά στη Θεσσαλονίκη πολιτικές δολοφονίες, όχι μόνο του Γρηγόρη Λαμπράκη που σημάδεψε γενιές και γενιές στη συνέχεια. Πολλών στελεχών και αγωνιστών της Αριστεράς, βουλευτών της Αριστεράς, διώξεις πολιτών και μία γενικότερη δράση, η οποία τι δείχνει κυρία Παπαδάκου; Και στην Αθήνα είχαμε τα αντίστοιχα, αλλά σε συγκεκριμένες περιοχές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα αυτό που σας αποδίδουν τη σχέση με τον Ρουβίκωνα αφενός και αφετέρου αυτό που είπε ο κ Μητσοτάκης για το 2008. Θέλετε να το σχολιάσετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τι να σχολιάσω; ο κ. Μητσοτάκης προσπαθεί κάθε φορά να βρει μία επικοινωνιακή τακτική, αν θέλετε, για να ισοφαρίσει τα «λάθη», τις σκοπιμότητες και την άθλια τακτική που έχουμε ζήσει από την παράταξη του πολλά χρόνια. Αυτό κάνει. Τι προσπαθεί δηλαδή; Να βάλει σε ισοστάθμισμα αυτό που έγινε στο Δήμαρχο της Θεσσαλονίκης, με τις δράσεις κάποιων εξωκοινοβουλευτικών αριστερών οργανώσεων; Εμείς έχουμε πει και το λέμε και θα συνεχίσουμε να το λέμε, ότι όπου έχουμε βία, δεν είναι από εμάς ούτε αποδεκτή, ούτε ανεκτή, ούτε τη χαιρετίζουμε, ούτε τη στηρίζουμε.
Αλλά είναι άλλο, – κυρία Παπαδάκου και αυτό να καταγραφεί, σας παρακαλώ πάρα πολύ, – να έχουν κάποιοι ιδεολογία τη βία. Είναι άλλο πολιτικοί χώροι και πολιτικά κόμματα, δημοκρατικά, να καλύπτουν αυτούς που έχουν ιδεολογία τη βία και είναι άλλο η δράση κάποιων ομάδων, που μπορεί να χρησιμοποιούν και βία ή χρησιμοποιούν και βία, αλλά είναι άλλο πράγμα. Είναι άλλο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν σας ζητούσα εσάς με έναν τίτλο, με μία λέξη να πείτε πώς χαρακτηρίζετε τη δράση του Ρουβίκωνα, τι θα απαντούσατε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εξαρτάται τη δράση. Εξαρτάται το γεγονός που συμβαίνει, δηλαδή μία διαμαρτυρία, που έχουμε δει πολλές διαμαρτυρίες, που είναι στη λογική του ακτιβισμού του Ρουβίκωνα, χωρίς βία, μπορεί να κεντρίζει ή να δυσαρεστεί κάποιους, αλλά θεωρώ ότι σε μία Δημοκρατία μπορεί να είναι ανεκτή. Εκεί που χρησιμοποιείται η βία προφανώς δεν είναι ανεκτή. Και από τον Ρουβίκωνα και από τον Σπίρτζη και από οποιονδήποτε και από τη Νέα Δημοκρατία ακόμη περισσότερο. Αρκεί να το πει κάποια στιγμή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ εδώ θα είμαστε να τα λέμε. Σας ευχαριστώ πολύ για αυτή τη μακρά συνέντευξη. Να είστε καλά.