Η ομιλία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στο 11ο Περιφερειακό Συνέδριο Για Την Παραγωγική Ανασυγκρότηση: «Κεντρική Μακεδονία: Πόλος Ανάπτυξης – Πύλη Συνεργασίας».
Σεβασμιώτατε, αγαπητές Φίλες και Φίλοι, να ευχαριστήσουμε την Περιφέρεια για την πρόσκληση και για τη διοργάνωση του Αναπτυξιακού Συνεδρίου, αλλά και για τη συνεργασία.
Να ευχαριστήσουμε και τον Περιφερειάρχη και τους Αντιπεριφερειάρχες, την Περιφέρεια γενικά ως θεσμό για τη σημερινή διοργάνωση, που αποσκοπεί, στο να συζητήσουμε, για το ποιο είναι το σχέδιο, να δεσμευτούμε όλοι, να ανταλλάξουμε τις απόψεις μας και τις προτάσεις μας, αλλά να έχουμε και έναν απολύτως δημοκρατικό προγραμματισμό σε όλους τους τομείς, σε όλα τα πεδία, και κυρίως, σε αυτά που ενδιαφέρουν περισσότερο. Μέσα σε αυτά, είναι και οι Υποδομές και οι Μεταφορές και τα κοινωνικά έργα υποδομής.
Ακούγοντας πριν λίγο τον Αλέκο Φλαμπουράρη και γενικά παρακολουθώντας τις συνεδρίες, μπορούμε να βγάλουμε ένα ασφαλές συμπέρασμα, ότι το πλαίσιο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, αυτό που εμείς λέμε Δίκαιη Ανάπτυξη, η ολιστική θεωρία που ανέφερε πριν, να δούμε τη χώρα σαν μία πόλη, -το είπε έτσι σχηματικά-, σημαίνει δύο πράγματα:
Το πρώτο είναι η εγκατάλειψη του μοντέλου που υιοθετήθηκε μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, δηλαδή την ανάπτυξη του διπόλου Αθήνας – Θεσσαλονίκης. Και πρέπει να δούμε τα κακά αυτού του μοντέλου που επιλέχθηκε. Θα δούμε και τα καλά. Αλλά πρέπει να δούμε και τα κακά, για να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα και βέβαια, το τέλος μιας παλαιοκομματικής λειτουργίας, ή μιας συγκεντρωτικής λειτουργίας, που δεν επέτρεπε να έχουμε έναν σοβαρό σχεδιασμό σαν χώρα όλες αυτές τις δεκαετίες.
Θεωρώ λοιπόν, ξεκινώντας από το δεύτερο, ότι είχαμε ένα έλλειμμα και στο σχεδιασμό, αλλά και στις δομές σχεδιασμού. Όλες αυτές τις δεκαετίες δεν υπήρχε ούτε ένα τμήμα στο Υπουργείο, για να μπορούμε να πούμε, ότι είχαμε στρατηγικό σχεδιασμό για τις Υποδομές της χώρας, ή, ένα αντίστοιχο τμήμα για τις Συνδυασμένες Μεταφορές.
Αυτό έχει την εξήγησή του. Έχει, γιατί διευκολύνονταν ο εκάστοτε υπουργός να έρχεται σε μία διαπραγμάτευση, είτε με το εκλογικό σώμα, είτε με τον Περιφερειάρχη και με τους Δημάρχους μιας παλιάς αντίληψης, να εξυπηρετούνται δηλαδή οι δικοί του Δήμαρχοι, οι δικοί του Περιφερειάρχες, εκεί που ψηφιζόταν ο υπουργός ή και η εκάστοτε κυβέρνηση. Αυτό όμως δεν μας επέστρεψε να έχουμε έναν σχεδιασμό στο τι χρειάζεται η χώρα.
Είναι αντιληπτό και από το πάνελ και από τη συμμετοχή, ότι έχουμε την ωριμότητα πλέον σαν κοινωνία, τέτοιου είδους λειτουργίες, να τις ξεπεράσουμε. Για αυτό και η συνεργασία μας με την Περιφέρεια, με τον Αποστόλη Τζιτζικώστα, με τους Δημάρχους, είναι πραγματικά υποδειγματική. Και για αυτό πρέπει να το πούμε. Ακόμη και όταν υπάρχουν διαφορετικές απόψεις, διαφορετικές αντιλήψεις, διαφορετικές εκδοχές, είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει το τραπέζι που θα καθίσουμε να συζητήσουμε όλοι μαζί, ξεπερνώντας πάρα πολλά που υπήρχαν στο παρελθόν και να βρούμε λύσεις προς όφελος της χώρας και της τοπικής κοινωνίας.
Το δεύτερο που έλειπε, είναι οι κοινωνικές υποδομές. Το είπε και ο Αντιπεριφερειάρχης πριν. Είχαμε πολύ μεγάλο έλλειμμα και έχουμε μεγάλο έλλειμμα, το οποίο γίνεται ακόμη μεγαλύτερο με την κλιματική αλλαγή, – είναι ο Σωκράτης Φάμελλος εδώ, είναι ειδικότερος για να τα πει,- σε σχέση με την αντιπλημμυρική προστασία της χώρας και όχι μόνο. Αυτός είναι και ο λόγος που έλειπαν ή καταργήθηκαν δομές που υπήρχαν. Για αυτό είμαστε και περήφανοι, που στο νέο Οργανισμό του Υπουργείου για πρώτη φορά ιδρύονται δύο Γενικές Διευθύνσεις Στρατηγικού Σχεδιασμού: Μία για τις Συνδυασμένες Μεταφορές και μία για τις Υποδομές. Άρα να μη μπορεί ο κ. Σπίρτζης να έρχεται σε μία διαπραγμάτευση, για να κάνει έργα στην εκλογική του Περιφέρεια, αλλά εκεί που έχει ανάγκη η χώρα.
Το δεύτερο, είναι, ότι ιδρύονται δύο νέες δομές στη Θεσσαλονίκη, που η μία είχε καταργηθεί και η άλλη δεν υπήρχε ποτέ. Η μία είναι η Διεύθυνση Φυσικών Καταστροφών για τη Βόρεια Ελλάδα, – είναι εδώ και αρκετά στελέχη της από το παρελθόν,- όπως και η Διεύθυνση Απαλλοτριώσεων Βορείου Ελλάδας, τόσο για να συνδράμει στους Δήμους και στην Περιφέρεια για τις απαλλοτριώσεις, για να γίνονται πιο γρήγορα, αλλά και για να κάνει μία δουλειά που δεν έχει γίνει ποτέ στη χώρα. Να καταγράψει δηλαδή τι έχει απαλλοτριωθεί, σε ποιες τιμές, τι έχει μείνει. Ένας τεράστιος πλούτος, που ούτε αυτόν, στοιχειωδώς δεν έχουμε τις δομές να ξέρουμε, για να μη συνεχιστεί και το πάρτι στις απαλλοτριώσεις, που σε γενικές γραμμές το ξέρουμε πάρα πολύ καλά.
Το τρίτο που θα μπορούσαμε να συζητήσουμε, έχει να κάνει με το θεσμικό πλαίσιο για τη διαφάνεια, για τη μείωση της γραφειοκρατίας, για το πώς ξεπερνάμε εμπόδια που υπήρχαν στο παρελθόν, για τα οποία, ήδη έχουν θεσμοθετηθεί ή λειτουργούν νέα συστήματα, όπως αυτά των ηλεκτρονικών διαγωνισμών, όπως το θεσμικό πλαίσιο που απαγορεύει να κάνουμε ένα έργο, αν δεν έχουν συντελεστεί οι απαλλοτριώσεις ή οι αρχαιολογικές εργασίες. Να βγει ένας διαγωνισμός παραχώρησης ή σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, όπως είχαν βγει παλιά οι αυτοκινητόδρομοι, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα κοινωνικά κριτήρια, το πού μπορεί ο πολίτης κάθε φορά να αντέξει, για να χρησιμοποιεί αυτές τις υποδομές. Αυτά λοιπόν είναι θέματα που έχουν ήδη προχωρήσει σε θεσμικό επίπεδο και για αυτό είμαστε πάρα πολύ περήφανοι.
Επειδή σε τέτοιες συνεδρίες, μετά το πλαίσιο που συζητήθηκε, πρέπει να δούμε και πως το εφαρμόζουμε, πως το εξειδικεύουμε. Εμείς θα μπούμε στον κόπο και να κάνουμε τις προτάσεις μας, για να τοποθετηθείτε και να βγουν στο τέλος συμπεράσματα, αλλά και να κάνουμε, με την ευκαιρία, έναν μικρό απολογισμό, μία λογοδοσία, τι έχουμε κάνει όλον αυτό τον καιρό.
Θεωρώ λοιπόν, ότι στην Κεντρική Μακεδονία είναι μακρύς ο κατάλογος αυτών που έχουμε κάνει.
Αξίζει τον κόπο να πούμε, ότι μετά από 60 χρόνια, η χώρα ολοκλήρωσε την οδική σύνδεση Αθήνας – Θεσσαλονίκης. Μπορούμε να πανηγυρίζουμε, αλλά δεν πρέπει να είμαστε ευτυχισμένοι που κάναμε 60 χρόνια. Είναι όμως ένα έργο που το χαιρόμαστε όλοι όποτε το χρησιμοποιούμε.
Αξίζει τον κόπο να πούμε, ότι τελειώσαμε επιτέλους με κάτι που μας βασάνιζε πάρα πολύ και ήταν τα έργα στον Κρατικό Αερολιμένα Θεσσαλονίκης. Βλέπετε τα στοιχεία του έργου. Είχε γίνει μεγάλη συζήτηση, για το εάν πρέπει να γίνουν αυτά τα έργα ή όχι. Πιστεύω ότι δικαιωθήκαμε με την επιλογή που κάναμε: Να τρέξει το έργο, να μη διακινδυνεύσουμε να επιστρέψουμε πίσω χρήματα και η Θεσσαλονίκη, μέχρι το τέλος του χρόνου, να μπορεί να έχει ένα αεροδρόμιο σύγχρονο, όχι με υποδομή από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Να μπορεί να έχει 25 προσγειώσεις και απογειώσεις την ώρα. Το έργο έγινε πολύ πιο γρήγορα από ότι είχαμε δεσμευτεί. Εδώ βλέπετε μερικές φωτογραφίες από το έργο. Αυτή τη στιγμή δοκιμάζεται η αντοχή του αεροδιαδρόμου που είναι μέσα στη θάλασσα, για να μην έχουμε κακοτεχνίες και κατολισθήσεις.
Και πάμε στο φοβερό έργο, είναι κάτι σαν τον Λευκό Πύργο για τη Θεσσαλονίκη, στο μετρό. Το μέτρο είναι ένα έργο, που οι συνάδελφοί μου όταν ανέλαβα το Υπουργείο μου έλεγαν για το μετρό της Θεσσαλονίκης: «όλα θα τα καταφέρεις, εκτός από αυτό».
Για να κάνουμε μία ανασκόπηση. Είχαμε μία κοινωνία στην πόλη διαιρεμένη. Οι μισοί ήθελαν να βγάλουμε τα αρχαία και να τα πάμε αλλού και να τα ξαναβάλουμε μετά. Οι άλλοι μισοί ήθελαν να μείνουν. Θα θυμάστε πολύ καλά. Το έργο ολοκληρώνεται και η επέκταση για Καλαμαριά, μέσα στο 2019.
Πιστεύουμε ότι βρήκαμε τη βέλτιστη λύση για το σταθμό Βενιζέλου. Μπορεί να φέρει μία μικρή καθυστέρηση, αλλά επιτέλους, θα τιμήσουμε και τις σύγχρονες υποδομές και την πολιτιστική κληρονομιά που αποκαλύφθηκε.
Για να αρχίσει να εξοικειώνεται ο κάθε πολίτης με το μετρό, αλλά και με την πολιτιστική κληρονομιά που βρέθηκε επ’ ευκαιρία του έργου του μετρό, σε λίγο καιρό, θα ανοίξουν οι σταθμοί που είναι έτοιμοι και σε συνεργασία με τις αρχαιολογικές υπηρεσίες θα γίνει μία επίδειξη των ευρημάτων, που έχουν βρεθεί σε αυτά τα έργα. Είναι πολύ σημαντικό.
Βλέπετε στις διαφάνειες, το αμαξοστάσιο, τον σταθμό Ευκλείδη, Νέα Ελβετία, Παπάφη, το Σιντριβάνι… Είναι μία εικόνα τελείως διαφορετική από αυτή που υπήρχε πριν από δύο, δυόμιση χρόνια, τότε, που το έργο ήταν για τέσσερα, πέντε χρόνια εγκαταλειμμένο.
Μας φτάνει αυτό;
Η άποψή μου είναι ότι δεν μας φτάνει. Εδώ βλέπετε, την επέκταση προς Καλαμαριά. Έχουμε ήδη προχωρήσει τις εργασίες πολιτικού μηχανικού και σε πολύ μεγάλο βαθμό και των σηράγγων. Δεν μας φτάνει. Και για αυτό σήμερα, θα ήθελα να παρουσιάσουμε την πρόταση για τους νέους σταθμούς της επέκτασης του μετρό στις Δυτικές Συνοικίες. Και να ξεκινήσει στη συνέχεια, η διαβούλευση για τις επόμενες 20 μέρες, ένα μήνα, με τους δημάρχους, ώστε να προχωρήσει πραγματικά και να γίνουν οι πρόδρομες εργασίες τόσο για τους σταθμούς προς τις Δυτικές Συνοικίες, όσο και προς το αεροδρόμιο.
Εδώ θα δείτε τους σταθμούς που προτείνονται στην επέκταση για τις Δυτικές Συνοικίες. Γενικότερα στις Δυτικές Συνοικίες υπήρχε ένας αποκλεισμός και πιστεύουμε, ότι ο αποκλεισμός αυτός και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, για τις Δυτικές Συνοικίες ήτανε κάτι… Είχαν πρόβλημα με τις Δυτικές Συνοικίες…
Δεν ήθελαν ούτε μεταφορές, ούτε καθαρό περιβάλλον. Δεν θέλανε πάρα πολλά πράγματα.
Πιστεύω, ότι όλοι έχουμε χρέος, αυτό, να το αντιστρέψουμε. Και στις Δυτικές Συνοικίες Θεσσαλονίκης και στις Δυτικές Συνοικίες της Αθήνας.
Έχουν ήδη γίνει οι εργασίες που πρέπει από την «Αττικό Μετρό». Θα ήθελα να συγχαρώ και τη Διοίκηση και τα στελέχη της «Αττικό Μετρό» τόσο για το κυρίως έργο, για την επέκταση προς Καλαμαριά, όσο και για τα νέα έργα που έρχονται. Υπολογίζουμε, ότι η επέκταση στις Δυτικές Συνοικίες θα μεταφέρει σχεδόν ένα εκατομμύριο πολίτες καθημερινά. Άρα, καταλαβαίνετε την αναγκαιότητα, την πνοή, την ανάσα που θα πάρει η πόλη. Και βέβαια, το επόμενο θα είναι η επέκταση προς το αεροδρόμιο, όπου ένα μέρος θα είναι υπέργειο.
Εδώ μπορούμε να δούμε τις ακριβείς θέσεις που προτείνει η «Αττικό Μετρό» για έναν-έναν τους σταθμούς. Εγώ, αυτό που θέλω να εγγυηθώ στην «Αττικό Μετρό» και να την παροτρύνουμε όλοι μαζί, είναι, αυτούς που έχει στο χάρτη ως μελλοντικούς σταθμούς, να τους εντάξει τώρα στο έργο των πρόδρομων εργασιών. Γιατί είναι κρίσιμες εγκαταστάσεις νοσοκομείων οι οποίες πρέπει να καλυφθούν. Και επομένως, θα πέσει στις πλάτες και του Υπουργείου Ανάπτυξης και του Υπουργείου Υποδομών να βρουν τη χρηματοδότηση για αυτούς τους «πράσινους» σταθμούς, που λέτε, ότι είναι μελλοντικοί. Καλό είναι, να είναι τώρα. Να μπούνε τώρα στην εργολαβία των πρόδρομων εργασιών.
Δεν είναι ανάγκη να παρουσιάσω τώρα έναν- έναν τους σταθμούς. Θα τους δώσετε φαντάζομαι στους Δημάρχους και στην Περιφέρεια για να γίνουν τα απαραίτητα σχόλια.
Εδώ βλέπετε το πλάνο της βασικής γραμμής του μετρό, της επέκτασης για Καλαμαριά και της επέκτασης που ξεκινάμε τώρα, τις πρόδρομες εργασίες προς τις Δυτικές Συνοικίες. Ορίστε… έβγαλαν και μεροκάματο οι δημοσιογράφοι, γιατί τα άλλα τα έχουμε συζητήσει πολλές φορές.
Στο αμέσως επόμενο διάστημα δημοπρατείται το «Θέρμη – Γαλάτιστα». Πάμε στις οδικές υποδομές, πάμε στην Εγνατία, στον φίλο μου τον Α. Αντωνούδη. Δημοπρατείται η σύνδεση της έκτης προβλήτας με την ΠΑΘΕ, στο τέλος Οκτωβρίου θα είναι έτοιμες οι μελέτες. Δημοπρατείται σε τέσσερις μήνες ο κ κόμβος Λαγκαδά και τέλος, σε τρεις μήνες δημοπρατείται η ολοκλήρωση του τελευταίου τμήματος του δρόμου «Μουδανιά – Ποτίδαια», που το ανέφερε πριν και ο Αντιπεριφερειάρχης . Και εκεί είναι η ευθύνη όλων μας στο πώς γίνονται οι δημόσιες υποδομές. Για ένα χιλιόμετρο, και το έργο που έκανε η Περιφέρεια και το έργο που έκανε το Υπουργείο, δημιουργεί έναν λαιμό, με καθυστέρηση, λόγω των απαλλοτριώσεων. Θεωρώ, ότι θα τα ξεπεράσουμε αυτά μέσα στο καλοκαίρι, για να μπορέσουμε επιτέλους, η Θεσσαλονίκη με τη Χαλκιδική, να έχουν τις συνδέσεις που πρέπει. Από τις συζητήσεις που έγιναν χθες, υπάρχει αναγκαιότητα για να βελτιωθούν -τουλάχιστον όσον αφορά την οδική ασφάλεια αλλά και την υποδομή-, οι είσοδοι της χώρας.
Oι δρόμοι από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τους Ευζώνους και τον Προμαχώνα, θα ενταχθούν στο μεγάλο πρόγραμμα που θα τρέξει η Εγνατία για την οδική ασφάλεια, για όλη την Ελλάδα, που είναι ύψους 500 εκατομμυρίων.
Για να κάνουμε λοιπόν, μία παρουσίαση των έργων της Εγνατίας: Είναι ο κάθετος άξονας «Μουδανιά – Ποτίδαια», σε διάφορα και διαφορετικά σημεία, η αναβάθμιση της Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Τα δείχνουμε και με φωτογραφίες, για να μπορούμε να έχουμε μία εύληπτη εικόνα, του τι δουλειά έχει γίνει αυτά τα δυόμισι – τρία χρόνια, από όλους τους φορείς. Πρέπει να κάνουμε μία συζήτηση και με τους Δημάρχους και με την Περιφέρεια για το τι κάνουμε με την Εξωτερική Περιφερειακή και τι λύση θα από κοινού θα αποφασιστεί, γιατί, όποια λύση δοθεί, θα συνοδεύει την πόλη για πολλές δεκαετίες.
Αξίζει τον κόπο να κάνουμε μία ιδιαίτερη αναφορά για τη σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία Οδό. Το μεγαλύτερο κομμάτι αυτού του δρόμου ανήκει στην Κεντρική Μακεδονία, στο νομό Σερρών. Θα είναι ώριμο μέχρι το τέλος του χρόνου και πιστεύουμε ότι το πρώτο τμήμα θα δημοπρατηθεί μέσα στο 2019, μέχρι την Αμφίπολη.
Πριν πάμε στα αντιπλημμυρικά, να συζητήσουμε, να μείνουμε, λίγο ακόμη στα οδικά. Είχαμε δεσμευτεί, ότι θα βγάλουμε το διαγωνισμό για το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων. Ο διαγωνισμός είναι στον αέρα εδώ και καιρό. Ολοκληρώνεται, θα είχε ολοκληρωθεί, θα είχαν κατατεθεί οι προσφορές, αν δεν είχαν ζητήσει αυτοί που συμμετείχαν μία παράταση και διευκρινίσεις. Σε λίγες μέρες λοιπόν θα έχουμε την κατάληξη και την εκδήλωση ενδιαφέροντος της πρώτης φάσης, για να προχωρήσουμε και να το υλοποιήσουμε. Θέλω με την ευκαιρία να στείλω και ένα μήνυμα, επειδή πολλά συμφέροντα πιέζουν για να αναβληθεί ο διαγωνισμός, για τα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια, ότι δεν πρόκειται να αναβληθεί. Και ότι όσοι το προτείνουν αυτό, το μόνο που θέλουν, στο μόνο που αποσκοπούν, είναι στη μείωση του τιμήματος της παραχώρησης της Εγνατίας. Και σε αυτό δεν πρόκειται να συμμετέχουμε. Να είναι απολύτως κατανοητό, για να μην έχουμε άλλου είδους παρεξηγήσεις μετά.
Πάμε στα αντιπλημμυρικά έργα. Στα αντιπλημμυρικά έργα είχαμε μία στενή συνεργασία με την Περιφέρεια, πραγματικά είχαμε μία στενή συνεργασία και μακρόχρονη.Γνωρίζετε ότι και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, την αρμοδιότητα την είχαν για πάρα πολλά χρόνια οι αντίστοιχοι φορείς, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ. Το 2011 άλλαξε η νομοθεσία με τον Καλλικράτη. Αυτό έφερε μία αναστάτωση στο ποιος έχει την αρμοδιότητα, σε σχέση με τους Δήμους, τις Περιφέρειες, την ΕΥΑΘ, το Υπουργείο, την ΕΥΔΕ, και πλέον, είμαστε στην ευχάριστη θέση να πούμε στους πολίτες, να τους ενημερώσουμε, ότι έχει ξεκαθαριστεί τι αρμοδιότητα έχει ο καθένας. Έχει βρεθεί πρόσθετη χρηματοδότηση για τα έργα που πρέπει να κάνει η Περιφέρεια, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης. Συνδράμει το Υπουργείο Υποδομών και στην ωρίμανση πολλών έργων και κυρίως του master plan που έχει ξεκινήσει, αλλά και όλων των υπολοίπων που βλέπετε στον πίνακα. Δεν χρειάζεται να τα λέω ένα – ένα, τα βλέπετε.
Αυτό που μπορούμε να πούμε, είναι, ότι μπορεί να ξεκινήσει και η δεύτερη φάση της Καλαμαριάς. Δε ξέρω αν είναι ο Δήμαρχος εδώ. Εδώ είναι. Είναι μία συνεργασία για την οποία πρέπει να είμαστε όλοι περήφανοι, διότι η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή είναι ανοχύρωτη σε σχέση με την αντιπλημμυρική προστασία. Να πάμε σε λίγο μικρότερου προϋπολογισμού έργα, τα οποία όμως κατά τη γνώμη μου είναι πολύ σημαντικά. Στις διαφάνειες βλέπατε τον κατάλογο των έργων. Εδώ είναι το Master Plan για την αντιπλημμυρική προστασία. Μικρότερης σημασίας έργα και σε συνεργασία με το Δήμο Θεσσαλονίκης. Δε ξέρω αν είναι ευχή ή κατάρα να συνεργάζεσαι με τον Στέλιο Παππά και στο Δήμο Θεσσαλονίκης με τον Θανάση Παππά. Κάθε τρεις και λίγο κάτι ζητάει μαζί με τον Γ. Μπουτάρη. Είναι πολύ σημαντικές οι παρεμβάσεις που γίνονται και αυτά που ζητάει ο Δήμος, για να έχουμε ένα άλλο αστικό περιβάλλον. Επομένως, τόσο το οικόπεδο στην οδό Σβώλου, -ζήτησε ο δήμος να γίνει πάρκο-, ήταν στην ΚΤΥΠ, όσο και τα κτίρια στο τετράγωνο του Αγίου Μηνά ήταν επίσης στην ΚΤΥΠ, ήταν ερειπωμένα. Άρα σε συνεργασία με το Δήμο, αλλά και στη δεύτερη περίπτωση στο πάρκο της οδού Σβώλου, παραχωρήθηκαν στο Υπουργείο και θα προχωρήσουμε τόσο στην αποκατάσταση των εκπληκτικών αυτών κτηρίων, που είναι γύρω από τον Άγιο Μηνά, όσο και στο να κάνουμε ένα πείραμα με το πάρκο της οδού Σβώλου, για να αυτοδιαχειρίζεται από τη γειτονιά, σε συνεργασία με το Δήμο.
Δυστυχώς δε ζήτησαν μόνο αυτά τα δύο. Ζήτησαν κάτι που είναι πολύ πιο ακριβό και θα το αναλάβει ως συνήθως η Εγνατία. Έχει να κάνει με τη διαπλάτυνση στην παλιά παραλία, να φτιάξουμε έναν πεζόδρομο, να μπορεί να ανακουφιστούν και οι συγκοινωνίες και το κυκλοφοριακό πρόβλημα, που έχουμε στο συγκεκριμένο σημείο, και επίσης, να υπάρχει και στην παλιά παραλία ένα μεγάλο τμήμα για να μπορούν να προχωρούν οι κάτοικοι.
Τα άλλα δύο έργα που επίσης είναι δαπανηρά, τα οποία ζήτησαν και ο Δήμος Καλαμαριάς, αλλά και ο Δήμος Θεσσαλονίκης, είναι η διάνοιξη της Οδού. Ψελλού και της οδού Πόντου στην Καλαμαριά. Θα γίνουν σε επέκταση των εργασιών του Μετρό, για να μπορεί να διευκολυνθεί η πρόσβαση των πολιτών στους αντίστοιχους σταθμούς.
Θα ήθελα να δώσω και ένα μήνυμα στους δύο Δήμους. Μη μας ζητήσετε άλλα πράγματα και μη βάζετε τον Σ. Φάμελλο να μας πιέζει, και άλλους. Πάμε σε ένα μεγάλο θέμα που εδώ πρέπει να έχουμε τον εκπρόσωπο του Υπουργείου Παιδείας για να καταλήξουμε. Είχαμε δεσμευτεί όμως στους Δημάρχους αναγνωρίζοντας τα προβλήματα που έχει η λειτουργία της ΚΤΥΠ, των Κτιριακών Υποδομών, ότι εκτός από αυτά που κάνει η ΚΤΥΠ, θα πρέπει να ωριμάσουμε μία σειρά από σχολεία, για να συζητήσουμε ποια από αυτά θα ενταχθούν σε έναν, δύο ή τρεις διαγωνισμούς ΣΔΙΤ. Πήραμε λοιπόν τους φακέλους στο Υπουργείο. Αυτή είναι η κατάσταση που βλέπετε και πρέπει και με τη συμμετοχή της Περιφέρειας και των Δημάρχων, αλλά κυρίως το Υπουργείου Παιδείας, να δούμε την ιεράρχηση αυτών των σχολείων, για να δούμε ποια θα προχωρήσουν με τη Σύμπραξη του Δημοσίου με τον Ιδιωτικό Τομέα. Όμως, θέλω να πω κάτι και έχει να κάνει και με την ευθύνη της ΚΤΥΠ, αλλά και με την ευθύνη κάποιων Δήμων. Δε μπορεί με την ευκαιρία που θέλουμε να κάνουμε μια κοινωνική υποδομή, να προσπαθούμε να λύσουμε άλλα προβλήματα. Δηλαδή υπήρχαν αρκετά από τα οικόπεδα τα οποία είχαν δοθεί για σχολεία, που τελείως τυχαία, βρέθηκαν μέσα να υπάρχουν πυλώνες υψηλής τάσης. Δε θα μετακινήσουμε το δίκτυο για να κάνουμε σχολείο, το καταλαβαίνετε, παρόλο που μπορεί οι τοπικές κοινωνίες πολλές φορές να έχουν δίκιο. Ούτε θα πάμε να κλείσουμε ένα ρέμα που είναι στο μυαλό κάποιου ή με την ευκαιρία ενός σχολείου να διευθετηθεί ένα πολύ μεγάλο ρέμα, που λύνει ένα πρόβλημα, άλλης τάξεως στο Δήμο. Εδώ βλέπετε αυτά που έχουν τελειώσει τα τελευταία δυόμισι χρόνια και έχουν να κάνουν κυρίως με νηπιαγωγεία και με έργα Υγείας.
Πάμε στα σιδηροδρομικά, αμέσως μετά τις διαφάνειες. Βλέπω όμως ότι υπάρχουν αρκετά έργα που έχουμε κάνει, παρότι μας βρίζει, ο φίλος, ο Δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης, έχουμε κάνει πολλά εκεί πέρα. Άρα στον επόμενο γύρο των σχολείων να μην παραπονιέται…
Σιδηροδρομικά: Να πούμε, ότι επίσης σαν τον αυτοκινητόδρομο, μετά από δεκαετίες, φέτος επιτέλους, θα ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας – Θεσσαλονίκης. Και αυτό είναι ένα έργο που αλλάζει το τοπίο. Το φθινόπωρο θα μπορούμε να μετακινηθούμε από τη μία πόλη στην άλλη μέσα σε 3 ώρες και 20 λεπτά. Το ξέρω ότι το ολιγοπώλιο των αερογραμμών θα κλάψει για αυτό, αλλά είναι πραγματικότητα.
Υπάρχουν κατά τη γνώμη μας πολλά έργα να γίνουν. Επίσης, ολοκληρώθηκε η ραδιοκάλυψη της γραμμής από τον Ευαγγελισμό ως τη Θεσσαλονίκη τον Νοέμβριο του ’17 και προχωρά ο εκσυγχρονισμός σηματοδότησης μέχρι την άνοιξη του ’19. Τον Οκτώβριο του ’18 θα έχουμε επιτέλους τη νέα γραμμή της διαδρομής Θεσσαλονίκη – Ειδομένη με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση και ραδιοκάλυψη. Άρα, ο ένας κλάδος για να βγαίνουμε από τη χώρα προς κεντρική Ευρώπη θα είναι έτοιμος φέτος. Στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Στρυμώνας – Προμαχώνας ολοκληρώθηκε το σύστημα ραδιοκάλυψης και την άνοιξη του ’19 είναι προγραμματισμένο να έχει ολοκληρωθεί η σηματοδότηση του έργου. Έχουμε και δημιουργούμε το δεύτερο κάθετο σιδηροδρομικό άξονα προς Βαλκάνια, τον διάδρομο 10. Έχουμε διασφαλίσει αυτές τις πιστώσεις και προχωράμε εντός του ’18, στη μελέτη για τη σιδηροδρομική σύνδεση με τον έκτο προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Ολοκληρώνεται ως το τέλος Απριλίου η δουλειά της task four μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας για τη συγκρότηση διακρατικής εταιρίας η οποία θα υλοποιήσει το γνωστό έργο που είναι η σύνδεση των λιμανιών της Ελλάδας με της Βουλγαρίας. Δεν θα επεκταθώ περαιτέρω, γιατί αυτά τα είπαμε και χθες, σε σχέση με τα σιδηροδρομικά. Ποιο είναι όμως το ζητούμενο.
Το ζητούμενο, είναι, επιτέλους, τη θέση που έχει η χώρα μας, να την αξιοποιήσουμε μέσα από τις Συνδυασμένες Μεταφορές. Έχοντας ένα πλήρες δίκτυο Μέσων Σταθερής Τροχιάς, αναβαθμίζοντας το σιδηροδρομικό μας δίκτυο, έχοντας πολύ στενή συνεργασία με τις βόρειες χώρες, με τους γείτονές μας και λύνοντας προβλήματα για αυτό. Τα είπαμε χθες αυτά. Στο ίδιο πλαίσιο, στις 20 Απριλίου, βγαίνει ο διαγωνισμός του εμπορευματικού κέντρου Θεσσαλονίκης στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, που είναι μία σημαντική παρέμβαση και μαζί με αυτόν, θα βγουν και τα συνοδά έργα. Επίσης, η ΓΑΙΑΟΣΕ και ο ΟΣΕ συμμετέχει στο να κάνουμε το Μουσείο του Ολοκαυτώματος, ξέρετε ποιοι, το γερμανικό κράτος, το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος χρηματοδοτεί και θα γίνει και ένας πολύ ωραίος χώρος υψηλού πρασίνου. Η ΓΑΙΑΟΣΕ είναι εδώ, ο Σ. Σχίζας έχει πολύ δουλειά. Επίσης προχωράει μέσα στο ’18 η αξιοποίηση του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης και επομένως, μέσα στο ’18 θα είναι έτοιμοι να ξεκινήσει τις διαγωνιστικές διαδικασίες.
Και πάμε στον άλλο Παππά, στον Στέλιο Παππά, στον ΟΑΣΘ. Αν και θα σας τα πει πολύ αναλυτικά, γιατί έκανε και κάποιες ερωτήσεις ή κάποιες επισημάνσεις ο Αντιπεριφερειάρχης. Όντως στις Μεταφορές γενικότερα, και στη Γενική Γραμματεία στο Υπουργείο, είχε δομηθεί ένα σύστημα τού πως δεν εξυπηρετούμε τις Μεταφορές, τού πως δεν εξυπηρετούνται οι πολίτες και η ανάπτυξη, αλλά, πώς εξυπηρετούνται πολύ συγκεκριμένα συμφέροντα.
Και για να εξυπηρετηθούν αυτά τα συμφέροντα, θα έπρεπε να μην υπήρχαν αξιόπιστοι μηχανισμοί ελέγχου. Άρα, πιστεύω, ότι σας λύνονται οι απορίες σε σχέση με το ποιος και για ποιο λόγο υποβάθμισε τα μικτά κλιμάκια -και όχι μόνο τα μικτά κλιμάκια-, τα συστήματα ελέγχου που υπήρχαν στο Υπουργείο για τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ, τα συστήματα που υπήρχαν για να μπορούσε να επιτηρήσει το Δημόσιο την κλοπή μεταφορικού έργου, το ποιος επέτρεψε να υπάρχουν γκρίζες ζώνες για να έχουμε τα φαινόμενα της Uber που δεν είχε καν έδρα στη χώρα, της taxibeat και όλα τα υπόλοιπα που αντιμετωπίσαμε με το σχέδιο Νόμου.
Ποιος είναι ο στόχος. Ο στόχος, είναι να υπάρχει αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, για να μπορούν και τα μικτά κλιμάκια και το Υπουργείο και οι δομές της Περιφέρειας, αλλεπάλληλα δηλαδή επίπεδα ελέγχου, να χρησιμοποιούν τα ηλεκτρονικά συστήματα για να μην μπορούμε να ζούμε αυτό που ζούμε σήμερα.
Να μπορεί δηλαδή, ο απλός τροχονόμος, να ξέρει κάθε φορτηγό τι πρέπει να μεταφέρει, τι άδεια έχει να μεταφέρει, αν ο οδηγός του έχει τις κατάλληλες δεξιότητες. Το ίδιο για τα ταξί, το ίδιο για τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα με οδηγό, το ίδιο για μια σειρά δράσεων. Και έχετε απόλυτο δίκιο που παραπονεθήκατε για αυτό, όπως και για τις εξετάσεις, για τις άδειες οδήγησης που είναι άλλος ένας τομέας, όπου είναι κοινό μυστικό, το πως λειτουργεί. Και είναι και ένας από τους λόγους που δεν έχουμε καλούς οδηγούς, άρα δεν έχουμε και καλή οδική ασφάλεια. Δηλαδή σε λίγο αν αφήναμε την κατάσταση έτσι, θα έστελναν την άδεια οδήγησης στο σπίτι με κάποια χρήματα παραπάνω. Θα είχε φτιαχτεί και πλατφόρμα! Θα ήταν… Αδεια beat εκείνη, για να στέλνουν άδεια οδήγησης χωρίς να δίνεις εξετάσεις. Για το δεύτερο θέμα, ετοιμάζουμε νέο Νομοσχέδιο, θα είναι κατατεθειμένο μετά το Πάσχα, μέσα στον Απρίλιο πρέπει να είναι ψηφισμένο έτσι κι αλλιώς, γιατί είναι δέσμευση. Η λογική που θα υπάρχει, θα είναι τελείως διαφορετική από αυτή που ξέρετε σήμερα. Θα υπάρχουν ηλεκτρονικές διατάξεις παρακολούθησης των εξετάσεων. Δε θα υπάρχει ο δάσκαλος μέσα στο αυτοκίνητο για να γίνεται η γνωστή συναλλαγή και δεν θα υπάρχουν κλιμάκια εκτός ωραρίου. Θα υπάρχουν μόνιμοι υπάλληλοι εξεταστές, που θα ασχολούνται μόνο με αυτό το θέμα, θα ελέγχονται και θα έχουν την ευθύνη. Δεν θα είναι δηλαδή πάρεργο. Ο εξεταστής δε θα είναι πάρεργο. Θα έχει εκείνες τις ικανότητες, που να είναι σε θέση να εξετάσει τους οδηγούς. Και ετοιμάζονται και άλλες αλλαγές στο γενικότερο σύστημα.
Το ίδιο ισχύει και για το Νομοσχέδιο για τα υδροπλάνα, για τα υδατοδρόμια. Θα μπορούσε σήμερα κάποιος να βγάλει άδεια υδατοδρομίου; Ναι είναι η απάντηση. Υπήρχε ένα σχέδιο Νόμου τον προηγούμενο καιρό από συγκεκριμένους κύκλους που επιτάχυνε τη διαδικασία; Ναι είναι η απάντηση. Γιατί δεν το φέραμε; Διότι εξυπηρετούσε όσους ήθελαν να νοικιάζουν μία αποθήκη σε ένα λιμάνι και να τη μετατρέπουν σε υδατοδρόμιο! Δε διασφάλιζε δηλαδή το δημόσιο συμφέρον. Δε διασφάλιζε το πως θα λειτουργούν τα υδατοδρόμια, τα υδροπλάνα. Δε διασφάλιζε πως θα έχουμε μία πραγματική αναπτυξιακή δραστηριότητα, αλλά, να είχαμε, για μια φορά ακόμη, εμπόριο αδειών για τα υδατοδρόμια.
Και αυτό τι δείχνει ; Δείχνει ότι κάποιες δυνάμεις στη χώρα μας, -δε λέω πολιτικές σώνει και καλά-, οικονομικές, εμπορικές, επιστημονικές, είναι στην παλιά λογική. Στη λογική που ανέπτυξε ο Αλέκος Φλαμπουράρης πριν λίγο, η οποία πρέπει να τελειώσει. Είμαστε εδώ για να την τελειώσουμε όλοι μαζί. Είναι μία λογική που μας έφερε εδώ. Και τα λέω όλα αυτά επ΄ ευκαιρία του ΟΑΣΘ.
Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά το τι έγινε με τον ΟΑΣΘ. Δε γνωρίζετε, το τι γινόταν με τον ΟΑΣΘ. Και θα φέρω και ένα μικρό δείγμα. γιατί οι αποκαλύψεις που γίνονται κάθε φορά για τον ΟΑΣΘ που ανεβαίνω στη Θεσσαλονίκη, είναι πιο συγκλονιστικές. Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν, γιατί και στα Νομοσχέδια που περνάμε και χτυπάμε τις συγκεκριμένες δομές και τα συγκεκριμένα κυκλώματα, αντιλαμβανόμαστε, γιατί μας έχουν στοχοποιήσει και σε πολιτικό και σε προσωπικό επίπεδο.
Είμαστε ικανοποιημένοι για το έργο που παρέχεται από τον ΟΑΣΘ στους πολίτες; Η απάντηση αγαπητοί φίλοι και φίλες, είναι όχι. Γιατί θα έπρεπε να έχουμε 100 λεωφορεία παραπάνω, το πιο απλό λέω. Γιατί θα επιθυμούσαμε να είναι πολύ φθηνότερα τα εισιτήρια και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, αλλά πως να τα κάνεις αυτά, όταν 394 λεωφορεία 12 ετών έχουν πουληθεί από τον ΟΑΣΘ έναντι 500, 700 και 800 ευρώ και εμείς υποχρεωθήκαμε σε ρύθμιση για να χρησιμοποιήσουμε 50 λεωφορεία που είναι 20ετίας; Πως να αντιμετωπίσεις αυτό που γινόταν στον ΟΑΣΘ όλα αυτά τα χρόνια και πως να αντιμετωπίσεις και άλλα θέματα; Πως να αγοράσεις λεωφορεία όταν στον λογαριασμό αντί για 37 εκατομμύρια βρέθηκαν 614 ευρώ ;
Ένας εύκολος τρόπος, θα ήταν να πάμε να δανειστούμε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Χρειαζόμαστε 2.000 λεωφορεία για Αθήνα και Θεσσαλονίκη τα επόμενα 7 χρόνια. Να τα αγοράζαμε με ένα δάνειο, μετά να αγοράζαμε πολύ ακριβότερα με πρόχειρους διαγωνισμούς ανταλλακτικά και μετά, να αφήναμε και τα κυκλώματα συντήρησης να τα οικονομάνε και αυτοί, στην πλάτη του ελληνικού λαού, όπως γινόταν όλα αυτά τα χρόνια.
Αυτό είναι το μοντέλο που περιέγραψε πριν ο Αλέκος Φλαμπουράρης και θέλουμε να το αλλάξουμε.
Τι θέλουμε να κάνουμε; Θέλουμε η όποια δανειοδότηση πάρει η χώρα για τα λεωφορεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, να συνοδεύεται με παραγωγική δομή στη χώρα. Και η παραγωγική δομή που υπάρχει στη χώρα για να παράξουμε λεωφορεία ή μέρος τους, είναι η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων που είναι στη Θεσσαλονίκη. Το άλλο μοντέλο που λέει «δανείσου, αγόρασε, ξαναγόρασε και κλείσε την ΕΛΒΟ», είναι αυτό που δε μας ταιριάζει. Και δε μας ταιριάζει. γιατί έχω στα χέρια μου ένα ευχαριστήριο σημείωμα ενός βουλευτή της ΝΔ που μας κάνει και επίκαιρες ερωτήσεις για τον ΟΑΣΘ.
Ευχαριστεί την παλιά διοίκηση του ΟΑΣΘ, για 5 ανθρώπους που είχαν προσλάβει στον ΟΑΣΘ, με… διαφανή πάντα κριτήρια, σαν κι αυτά που ήξερε ο παλαιοκομματισμός και μας οδήγησαν εδώ που μας οδήγησαν.
Άρα, να πούμε, ότι εμείς θα συνεχίσουμε να σπάμε και αυγά και κουμπαράδες και ας μας στοχοποιούν όσο θέλουν. Το μοντέλο που προτείνουμε για την παραγωγική ανάπτυξη της χώρας και τη δίκαιη ανάπτυξη, είναι αυτό που έχουμε παρουσιάσει.
Και για να κλείσω, τα έργα δεν ανήκουν σε καμία Κυβέρνηση, κανέναν Υπουργό, κανέναν Περιφερειάρχη ή Δήμαρχο, ανήκουν στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει και εμείς θα κριθούμε από την αποτελεσματικότητα, τη διαφάνεια και το κόστος των έργων που εκτελούνται.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Η παρουσίαση της ομιλίας εδώ