Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στο Ράδιο Θεσσαλονίκη 94,5 και τον δημοσιογράφο, Στέφανο Διαμαντόπουλο.
Υπομονή με τον ΟΑΣΘ συνέστησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης σε σημερινή του συνέντευξη στο Ράδιο Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με τον υπουργό, με την κατάσταση που υφίσταται «δεν μπορεί την επόμενη μέρα ο ΟΑΣΘ να παρέχει την ποιότητα που θα θέλαμε στους πολίτες της Θεσσαλονίκης».
Όσον αφορά τα μειωμένα λεωφορεία που κυκλοφορούν επισήμανε ότι οφείλεται σε μια νομοθετική ρύθμιση για τη χρήση 50 λεωφορείων που υπάρχουν στο αμαξοστάσιο.
«Τα λεωφορεία καταρρέουν όταν δεν συντηρούνται ή έχουν συντηρηθεί κακώς στο παρελθόν», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός, λέγοντας ότι υπάρχει πλέον η συνεργασία με την ΕΛΒΟ για την επισκευή των λεωφορείων. Όπως είπε η λύση είναι να γίνουν διαγωνισμοί που θα προβλέψουν την κατασκευή και συντήρηση των λεωφορείων στη χώρα μας.
«Να έχουμε άλλη αντίληψη για την παραγωγή της χώρας. Το παλιό μοντέλο έχει αποτύχει», είπε ο αρμόδιος υπουργός, ενώ σημείωσε ότι υπάρχουν χρήματα για να βοηθηθεί ο ΟΑΣΘ αλλά όχι με προμήθεια νέων λεωφορείων, για έτσι δεν θα βοηθάται η χώρα. «Τι να κάνουμε δηλαδή, να πάρουμε μερικά δις δάνειο από την ευρωπαϊκή τράπεζα επενδύσεων για πάρουμε 2.000 λεωφορεία;», διερωτήθηκε ο υπουργός.
Μάλιστα αναφέρθηκε στην υπόθεση πώλησης λεωφορείων 12ετίας από την παλιά διοίκηση σε εταιρείες στην Ελλάδα, είτε για χρήση, είτε για ανακύκλωση. «Αυτό δείχνει το τι γινόταν στον ΟΑΣΘ», επισήμανε ο υπουργός υπογραμμίζοντας ακόμα ότι η συγκεκριμένη περιουσία ανήκει στον ελληνικό δημόσιο όχι στον ΟΑΣΘ.
«Δεν υπήρχε υποχρέωση από τον ΟΑΣΘ να αποσύρει τα λεωφορεία σε αυτή την εξευτελιστική τιμή», σημείωσε ο κ. Σπίρτζης, αναφέροντας ότι για την αγορά νέων λεωφορείων έπρεπε να υπάρχει στο λογαριασμό του ΟΑΣΘ το ποσό των 37 εκ. ευρώ και βρέθηκαν 614 ευρώ για την ανανέωση του στόλου.
Αναφερόμενος στην Εγνατία Οδό και την παραχώρηση της, ο κ. Σπίρτζης άφησε αιχμές για το ΤΑΙΠΕΔ για το σύστημα με τα κάθετα και τα οριζόντια διόδια, λέγοντας ότι από την πλευρά του υπουργείου έχει βγει στον αέρα το σχέδιο για ένα ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων, το οποίο όπως είπε «είναι ένα δίκαιο σύστημα για τους οδηγούς και τα βαριά οχήματα που σήμερα αποφεύγουν τους αυτοκινητοδρόμους, υπογραμμίζοντας ότι έτσι αυτοκινητόδρομος θα έχει πολύ περισσότερα έσοδα.
Παράλληλα επισήμανε τον πόλεμο που δέχθηκε η κυβέρνηση και το υπουργείο του για τα έργα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», διέψευσε την άποψη ότι το Αναπτυξιακό Συνέδριο Κεντρικής Μακεδονίας είναι «πρόβα» εκλογών, ενώ άφησε αιχμές στο ΤΑΙΠΕΔ για το σύστημα διοδίων στην Εγνατία, αντιπαραβάλλοντας το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων.
Μιλώντας για το θέμα των έργων του αεροδρομίου «Μακεδονία» στον διάδρομο προσαπογειώσεων επισήμανε ότι το υπουργείο του δέχθηκε πόλεμο από πολλούς φορείς αν και υπήρξε η συμφωνία τα έργα να γίνουν τους χειμερινούς μήνες και όχι τους θερινούς όπου υπάρχει υψηλή κινητικότητα λόγω του τουρισμού.
«Συνέχεια πάρα πολλοί έβγαιναν και ζητούσαν να μην ολοκληρωθεί το έργο», είπε ο κ. Σπίρτζης, αν και όπως τόνισε γνώριζαν ότι υπήρχε μια υποδομή από τον β’ παγκόσμιο πόλεμο αφού βρέθηκαν βόμβες από τότε κατά τη διάρκεια των έργων.
Παράλληλα σημείωσε ότι έχει γίνει προσεκτική δουλειά από την ανάδοχο εταιρεία, ενώ όπως είπε έχει δρομολογηθεί η επέκταση του διαδρόμου προς τη θάλασσα. «Όσοι πολεμούσαν το έργο του υπουργείου μέχρι τώρα, πρέπει να πουν μια συγνώμη», ανέφερε ο υπουργός λέγοντας πως το έργο θα ολοκληρωθεί στο τέλος του χρόνου με τη δυναμικότητα του αεροδρομίου να αυξάνεται και να ξεπερνά τις 25 προσαπογειώσεις.
Για το αναπτυξιακό συνέδριο Κεντρικής Μακεδονίας που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη εβδομάδα ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι «τα περιφερειακά είναι αναπτυξιακά συνέδρια είναι κάτι πρωτόγνωρο για την ελληνική κοινωνία», επισημαίνοντας ότι προετοιμάζουν τη χώρα για την έξοδο από την περιπέτεια που την έχει βάλει ο παλαιοκομματισμός.
Μάλιστα κάλεσε τις παραγωγικές δυνάμεις , τους αυτοδιοικητικούς και τις κοινωνικές δυνάμεις να καταθέσουν τις απόψεις τους για αυτό.
«Δεν πάμε σε εκλογές πάμε να εκπονήσουμε το στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη της χώρας, όχι μέσα από την άποψη ενός κόμματος ή από κλειστά γραφεία», είπε χαρακτηριστικά.
πηγή: rthess.gr
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Ο Χρήστος ο Σπίρτζης, ο υπουργός μεταφορών. Καλημέρα υπουργέ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ:Καλημέρα κύριε Διαμαντόπουλε και καλημέρα στους ακροατές σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλημέρα και καλό πρωινό. Είναι η πρώτη φορά που μιλάμε δημόσια στην εκπομπή και έτσι χαίρομαι πολύ γιατί σας κυνήγησα αρκετά μέχρι να σας εντοπίσω εννοώ, να μιλάτε και σε μας, γιατί σας ακούω μόνο στα ραδιόφωνα και στα μέσα τα οποία σας χαϊδεύουν λίγο έτσι; Αυτή την εντύπωση έχω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Α μπα δεν νομίζω ότι είναι ακριβώς έτσι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αστειεύομαι. Μη δίνετε σημασία υπουργέ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εντάξει. Καταρχάς πραγματικά αναζητούμε να βρούμε μέσα που μας χαϊδεύουν, μόλις βρείτε να μας ενημερώσετε, ποια είναι αυτά για να τα στηρίξουμε κιόλας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ελάτε τώρα. Ελάτε τώρα. Έχετε δύο χρόνια και 2,5, πάμε για 3 στην κυβέρνηση έχετε σχηματοποιήσει και εσείς πλέον την πολιτική σας πώς να το πω…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι να μας τα υποδείξετε αυτά πραγματικά, έτσι θα θέλαμε να έχουμε μία εικόνα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας ακούω να συνεχίζετε να παραπονιέστε ότι έχετε απέναντί σας Μέσα τα οποία ακολουθούν πολιτικές πολύ φιλελεύθερες και σας επιτίθενται και τα λοιπά. Σας άκουσα και χθες στις παρουσιάσεις των θεμάτων υποδομών τα οποία είναι ιδιαίτερα σημαντικά και για τα οποία θέλω να μιλήσουμε τώρα αμέσως αν θέλετε και εσείς.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν μου επιτρέπετε όμως μόνο ένα σχόλιο. Τα περιφερειακά – αναπτυξιακά συνέδρια που γίνονται είναι κάτι που είναι πρωτόγνωρο για τη χώρα, για την ελληνική κοινωνία για το πώς προγραμματίζουμε την ανάπτυξη της χώρας την άλλη μέρα από την έξοδο, από την περιπέτεια που μας έβαλε ο παλαιοκομματισμός. Είναι πραγματικά πρωτόγνωρο, είναι ένας δημοκρατικός προγραμματισμός και ένας διάλογος ειλικρινής, για το τι πρέπει να κάνουμε σε όλους τους τομείς της χώρας, της οικονομικής, της πολιτικής, της πολιτιστικής ζωής της χώρας, σε ποιες υποδομές, παραδείγματος χάρη για να μιλήσουμε για το Υπουργείο, πρέπει να προχωρήσουμε καταθέτοντας τις απόψεις τους, οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, οι παραγωγικές δυνάμεις, οι κοινωνικές δυνάμεις, οι πολιτικές δυνάμεις, που δεν προσέρχονται όλες, γιατί δεν είναι σε αυτή τη λογική και δεν θέλουν να υπηρετήσουν ένα ιεραρχημένο σχέδιο που συναποφασίζεται από την Ελληνική κοινωνία. Άρα δεν πάμε σε εκλογές, πάμε για να εκπονήσουμε το στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη της χώρας, για αυτό που εμείς λέμε δίκαιη ανάπτυξη, με μία δημοκρατική διαδικασία και όχι μέσα από προτάσεις ενός κόμματος ή από κλειστά στα γραφεία στην Αθήνα, όπως γινόταν στο παρελθόν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Τώρα να πάμε στο αεροδρόμιο που φαίνεται ότι έκλεισε η ιστορία και μάλιστα σχετικά γρήγορα. Είναι αλήθεια ότι τελειώσαμε νωρίς, εκεί που διασταυρώνονται οι δύο διάδρομοι προσαπογείωσης και έτσι ξεκινούμε την τουριστική περίοδο με σχετική ησυχία. Θέλετε σε αυτό να πείτε κάτι; Νομίζω ότι προχώρησε αρκετά γρήγορα, παρόλο που και η Fraport και πολλοί άλλοι φοβήθηκαν, δημιουργήθηκε μία ένταση, ο καιρός βοήθησε αρκετά, νομίζω ότι κλείσαμε το κεφάλαιο. Θέλετε να πείτε κάτι από αυτού;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, όχι κύριε Διαμαντόπουλε είναι ένα χαρακτηριστικό δείγμα αυτού που συζητούσαμε πριν. Ότι έγινε μία συμφωνία για να μην έχει το αεροδρόμιο μείωση της δυναμικότητάς του τους θερινούς, τους τουριστικούς μήνες, μεταφέρθηκε το έργο για τους χειμερινούς και στη συνέχεια πάρα πολλοί βγήκαν και ζήτησαν να μην ολοκληρωθεί το έργο, κάνοντας πόλεμο στο υπουργείο που ήθελε να ολοκληρωθεί, γνωρίζοντας, ότι υπάρχει μία υποδομή από το δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, που βρήκαμε χιλιάδες βόμβες και άλλο πολεμικό υλικό, όταν γίνονταν τα έργα. Αυξήθηκε η δυναμικότητα του αεροδρομίου πάρα πολύ και θα αυξηθεί ακόμα περισσότερο, μόλις ολοκληρωθεί ο δεύτερος διάδρομος. Δεν επιστρέψαμε λεφτά στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και κανένας από αυτούς πολεμούσε τόσο καιρό το Υπουργείο, δεν βγήκε να πει μία συγνώμη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μιλάμε για τον 10-28. Πότε προβλέπεται να τελειώσει; Πώς πηγαίνει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πηγαίνει πάρα πολύ καλά. Πιστεύω ότι τόσο οι επιβλέπουσες υπηρεσίες όσο και η ανάδοχος εταιρεία κάνουν μία πολύ προσεκτικήδουλειά. Παρατηρούν τις καθιζήσεις για να μην υπάρχει κάποιο τεχνικό πρόβλημα ή κάποια κακοτεχνία στη συνέχεια. Πιστεύουμε ότι μέχρι τέλος του χρόνου θα έχει ολοκληρωθεί και αυτό το έργο.Άρα η δυναμικότητα του αεροδρομίου θα είναι πάνω από 25 απογειώσεις και 25 προσγειώσεις την ώρα, για τον Κρατικό Αερολιμένα της Θεσσαλονίκης. Είναι κάτι πολύ σημαντικό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι. Πάμε λίγο σε δύο άλλα βασικά θέματα για τη γειτονιά μας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το προσπερνάτε όμως ότι όσοι έλεγαν και όσοι λένε πάρα πολλά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι δεν θέλω να το προσπεράσω κύριε Σπίρτζη, για μένα που είμαι πρακτικός άνθρωπος ξέρετε και εντάξει αντιλαμβάνομαι ότι εσείς έχετε δεχτεί και αρκετές επιθέσεις σε διάφορους τομείς θέλετε να υπερασπιστείτε τον εαυτό σας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι έχουμε συνηθίσει. Εγώ όχι, όχι δεν θέλω να υπερασπιστώ κανέναν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς είστε άνθρωπος της δουλειάς, έτσι φαίνεται, έχετε γίνει Θεσσαλονικιός με το να πηγαινοέρχεστε, σας το αναγνωρίζω, σε λίγο μάλλον θα έχετε άποψη και για το αν καλώς ή κακώς μπήκε ο Σαββίδης μέσα στο γήπεδο, αλλά καλύτερα να πάμε στον ΟΑΣΘ. Τι λέτε; Να πάμε καλύτερα στον ΟΑΣΘ. Γιατί αυτό που βλέπουμε γύρω μας είναι έναν ΟΑΣΘ, ο όποιος θα καταρρεύσει αν δεν βάλουμε χέρι όλοι μας. Σας άκουσα να περιγράφετε πωλήσεις 12ετίας λεωφορείων για 500 και για 1.000 ευρώ και απλά δεν σας πιστεύω ότι μπορεί να είναι έτσι. Θέλω να σας πιστέψω. Αλλά δε μπορεί αυτή τη στιγμή να κυκλοφορούν εικοσαετίας και οι προηγούμενοι να έχουν πουλήσει για 1.000 ευρώ στην Αλβανία στη Συρία, δεν ξέρω πού αυτοκίνητα 12ετίας. Έχετε στοιχεία για αυτό που λέτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ε και βέβαια έχουμε στοιχεία. Θα τα παρουσιάσουμε τα στοιχεία δημόσια και δυστυχώς δεν τα πούλησαν στη Συρία ή σε άλλη χώρα. Τα πούλησαν στη δική μας χώρα. Τα πούλησαν σε εταιρείες που τα χρησιμοποίησαν στη συνέχεια, τα πούλησαν σε εταιρείες για ανακύκλωση. Αν πιστεύετε εσείς ότι λεωφορεία 12ετίας στη δική μας χώρα πηγαίνουν για ανακύκλωση, και υπάρχει ένας πολύ μικρός αριθμός, 5 λεωφορεία, που αποσύρθηκαν ως καμένα. Αυτό όμως δείχνει το τι γινόταν στον ΟΑΣΘ, γιατί αυτή η περιουσία δεν ανήκε στον ΟΑΣΘ, ανήκε στο Ελληνικό Δημόσιο σύμφωνα με τη σύμβαση που υπήρχε. Δεν υπήρχε λοιπόν κατά τη γνώμη μας καμία υποχρέωση του ΟΑΣΘ, ακόμα κι αν ήθελε να αποσύρει τα λεωφορεία 12ετίας, σε αυτή την εξευτελιστική τιμή, να τα πουλήσει με τον τρόπο και την τιμή που τα πούλησε και να μην τα δώσεις στο Ελληνικό Δημόσιο. Το δεύτερο που είναι επίσης σημαντικό, είναι, ότι για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων έπρεπε να υπάρχουν, πάλι σύμφωνα με τη σύμβαση που υπήρχε, στο λογαριασμό του ΟΑΣΘ για την ανανέωση του στόλου 37 εκατομμύρια ευρώ. Και βρέθηκαν 614 ευρώ. Αυτό πιστεύω ότι αιτιολογεί και δείχνει ότι ένας οργανισμός στο χάλι που ήταν ο ΟΑΣΘ δεν μπορεί την επόμενη στιγμή, τους επόμενους μήνες,να παρέχει την ποιότητα του μεταφορικού έργου, που θα θέλαμε να έχουμε, για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλά τώρα αυτά όμως ως ένα βαθμό θα θεωρηθούν και από τις κακές γλώσσες που κυκλοφορούν πολλές, όπως λέτε εσείς απέναντί σας, δικαιολογίες. Έχετε αρκετό καιρό, έχει περάσει ένας χρόνος. Νομίζω ότι πρέπει να δούμε καινούργια λεωφορεία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν έχει περάσει ένας χρόνος. Τον Αύγουστο θα κλείσουμε ένα χρόνο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εντάξει. Νομίζω ότι κάποια στιγμή πρέπει να δούμε κάτι καινούργιο, διότι καταρρέουν τα λεωφορεία. Σε αυτό έχετε, πρέπει να βάλετε λίγα λεφτά; Δεν ξέρω. Να δανειστούμε μερικά από άλλες περιοχές; Δεν ξέρω τι πρέπει να γίνει. Δεν δουλεύει το σύστημα πια. Δηλαδή κάθε μέρα δύο γερανοί μεταφέρουν χαλασμένα αυτοκίνητα. Τι θα γίνει Υπουργέ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχει μία μείωση, κύριε Διαμαντόπουλε του στόλου των λεωφορείων γιατί έπρεπε να περάσει μία νομοθετική ρύθμιση που να επιτρέπει στον ΟΑΣΘ να χρησιμοποιεί 50 περίπου λεωφορεία που είναι στο αμαξοστάσιο σε πολύ καλή κατάσταση για να χρησιμοποιηθούν. Λόγω του χρόνου που έχει παρέλθει δεν μπορούσαν να τα χρησιμοποιήσουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι 20ετιας δηλαδή.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι 18 χρονών αν θυμάμαι καλά. Ανεξάρτητα από αυτό τα λεωφορεία καταρρέουν όταν δεν συντηρούνται ή δεν έχουν συντηρηθεί στο παρελθόν καλά. Όπου μάλιστα ο ΟΑΣΘ έχει ξεκινήσει με την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων, που είναι στη Θεσσαλονίκη και έχει προβλήματα, τη συντήρηση αυτών των λεωφορείων και με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται και δεν θα κλείσει η ΕΛΒΟ και αυτό που εμείς θέλουμε να κάνουμε είναι για τις ανάγκες των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης να μην πάμε στην παλιά λογική. Να μη δανειστούμε πάλι χρήματα, για να προμηθευτούμε λεωφορεία και στη συνέχεια να προμηθευόμαστε πολύ ακριβά ανταλλακτικά για τη συντήρησή τους, αλλά να γίνουν διαγωνισμοί που θα προβλέψουμε ένα κομμάτι της παραγωγής αυτών των λεωφορείων ή της συντήρησής τους να γίνεται στη χώρα μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορείτε αυτό να το κάνετε; Μπορεί να γίνει αυτό πιο συγκεκριμένο εκτός από πρόθεση; Δηλαδή, για αυτό θέλει λεφτά. Μάλλον λέτε να κάνουμε συντήρηση και κατασκευή λεωφορείων στην ΕΛΒΟ συμπεραίνω που δεν είναι μόνο της Θεσσαλονίκης υπόθεση, θα είναι και άλλων πόλεων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ή μέρος τους. Βεβαίως. Ή μέρος της παραγωγής των λεωφορείων αν όχι στο σύνολό τους. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να έχουμε μία άλλη αντίληψη για τις προμήθειες που έχει ανάγκη η χώρα: Να συνδέονται με την παραγωγή της χώρας. Όπως κάνουν και όλες οι υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες. Το μοντέλοπου είχε εφαρμοστεί,είναι ένα μοντέλο που έχει αποτύχει και έχει φέρει τη χώρα εδώ που την έχει φέρει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε λίγα λεφτά να αγοραστούν καινούργια λεωφορεία διότι εντάξει η συντήρηση, το ενδεχόμενο να συναρμολογήσουμε λεωφορεία στην ΕΛΒΟ είναι κάτι που δεν σας ακούω να λέτε συγκεκριμένα πράγματα που σημαίνει ότι είναι υπό συζήτηση. Η πόλη θέλει και μερικά καινούργια λεωφορεία. Υπάρχουν λίγα χρήματα κάπου να μπορέσει να βοηθηθεί ο ΟΑΣΘ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχουν χρήματα κάπου να βοηθηθεί ΟΑΣΘ αλλά δε θα βοηθηθεί κύριε Διαμαντόπουλε, αν κάνουμε μία προμήθεια λεωφορείων και στη συνέχεια κάνουμε το ίδιο μοντέλο. Γιατί δε θα βοηθηθεί η χώρα έτσι. Και το ίδιο ισχύει και για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, το ίδιο ισχύει για τα ιδιωτικά αστικά ΚΤΕΛ που προμηθεύονται λεωφορεία δεκαπενταετίας ή 18ετίας, προκειμένου να μπορέσουν να ανανεώσουντο στόλο τους. Έτσι; Άρα θα είναι πραγματικά αντιληπτό από όλους ότι πρέπει η χώρα μας να φτιάξει παραγωγικές δομές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα συμπεραίνω ότι θα πρέπει να βολευτούμε τώρα ως έχει η κατάσταση. Δεν βλέπω κάτι καινούργιο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τι εννοείται δεν βλέπετε κάτι καινούργιο;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν βλέπω κάτι να αλλάζει άμεσα εννοώ δηλαδή είπατε ότι θα ρίξετε…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ:Θα πάρουμε ένα μεγάλο δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, να πάμε να αγοράσουμε 2.000 λεωφορεία για Αθήνα και Θεσσαλονίκη…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι όχι Δεν εννοώ αυτό. Εσείς ξέρετε
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, εγώ σας λέω αυτό που θα κάναμε αν είμασταν μία κυβέρνηση σαν τις προηγούμενες που πέρασαν και κυβέρνησαν τη χώρα. Θα πηγαίναμε να πάρουμε μερικά δισεκατομμύρια δάνειο ή εκατοντάδες εκατομμύρια, θα περνάμε 2000 λεωφορεία
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό το μοντέλο έχει κλείσει κύριε Σπίρτζη γιατί να το συζητήσουμε; Όλοι καταδικάστηκαν για αυτή την ιστορία από σας, περιμένουμε την καινούργια νοοτροπία και τακτική και πολιτική. Θέλω να πάμε λίγο στην Εγνατία, διότι βλέπουμε να κατασκευάζονται διόδια και δεν είναι ξεκάθαρο ακόμα αν το αναλογικό διόδιο θα γίνει από τη σημερινή κατάσταση ή από τον ανάδοχο. Και τι είδους αναλογικό είναι και ποιος θα το φτιάξει. Διότι ξοδεύονται χρήματα, μπαίνουν κάθετα διόδια επιπλέον από αυτά που υπάρχουν στην Εγνατία, ο διαγωνισμός έχει προχωρήσει και πιστεύω ότι στον παραχωρησιούχο θα δώσουμε μία Εγνατία με κάθετα διόδια. Έτσι καταλαβαίνω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καταλαβαίνετε εν μέρει σωστά, μιας και ο διαγωνισμός που κάνει το ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει την παραχώρηση της Εγνατίας με ένα σύστημα διοδίων σαν και αυτό που είχε η χώρα, δηλαδή μετωπικά και πλευρικά διόδια. Αυτά είναι γνωστά θέματα μπορείτε να ρωτήσετε το ΤΑΙΠΕΔ, γιατί προχωράει ένα τέτοιου είδους διαγωνισμό. Μπορεί για άλλους λόγους, γιατί θέλει να κάνει πιο γρήγορα. Δεν εκτιμώ το ίδιο. Για το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων, ο διαγωνισμός έγινε, έχει βγειαπό το υπουργείο, θα γίνει για όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας. Γνωρίζουμε όλοι τα πλεονεκτήματα που έχει αυτό το σύστημα και για τους χρήστες των αυτοκινητοδρόμων, -είναι ένα δίκαιο σύστημα-, αλλά και για την ποιότητα και για την οδική ασφάλεια και για τους κυκλοφοριακούς φόρτους. Και το σύστημα που θα υπάρχει για τα βαριά οχήματα που διέρχονται τους αυτοκινητόδρομους ή που σήμερα αποφεύγουν τους αυτοκινητόδρομους. Για αυτό κατά τη γνώμη μας είναι πάρα πολύ σημαντικό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καταλαβαίνω ότι έχει άλλη άποψη το ΤΑΙΠΕΔ με τη δική σας. Δηλαδή, αν ήταν στο χέρι σας θα κάνατε διόδια ηλεκτρονικά, δηλαδή αναλογικά και μετά θα μπαίναμε σε διαγωνισμό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχω την αίσθηση ότι αυτά τα δύο μπορούν να τρέξουν παράλληλα όπως τρέχουν. Έχω επίσης τη βεβαιότητα, ότι με το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων ο αυτοκινητόδρομος θα έχει πολύ περισσότερα έσοδα.Και θα έχει πολύ μεγάλη μείωση των εσόδων άρα και της τιμής που θα δοθεί στην παραχώρηση, η μη εγκατάσταση ή η αναβολή του ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος διοδίων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συμπεραίνω ότι θα δούμε μπροστά μας αύξηση των διοδίων, διότι μέχρι στιγμής υπολογίζουμε ότι είναι περίπου τρία με τρεισήμισι λεπτά το χιλιόμετρο, ενώ ο μέσος όρος από ότι βλέπω στις άλλες περιπτώσεις είναι γύρω στα έξι μισή λεπτά το χιλιόμετρο. Το βλέπετε και εσείς αυτό ή κάνω λάθος υπολογισμό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτά θα τα ρωτήσετε στο ΤΑΙΠΕΔ με τις μελέτες και το μοντέλο που έχουν τρέξει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τότε γιατί κινείστε εσείς αφού ο δρόμος είναι του ΤΑΙΠΕΔ; Τι θέλετε και ανακατεύεστε τώρα και κινήστε και μπλέκετε τα πράγματα και ξοδεύετε και τρία εκατομμύρια κάνει το Ωραιόκαστρο από ότι καταλαβαίνω στην κατασκευή των μετωπικών διοδίων; Αφού δεν είναι ο δρόμος δικό σας. Χοντρόέτσι όπως το λέω αλλά τέλος πάντων το απλοποιώ έτσι για να κάνουμε…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι έχετε πάρα πολύ δίκιο. Αυτό είναι λοιπόν μία υποχρέωση που έχει βάλει το ΤΑΙΠΕΔ προς την Εγνατία, να κατασκευαστούν συγκεκριμένοι σταθμοί διοδίων για να προχωρήσει στην παραχώρηση. Συμφωνώ με την άποψή σας, ότι είναι τρελό κάπως να πας να κάνεις, όταν έχεις σε εξέλιξη ένα ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα, να πας και να βάζεις μετωπικούς και πλευρικούς σταθμούς. Αυτήείναι όμως η υποχρέωση της χώρας και αυτό θα κάνει φαντάζομαι το ΤΑΙΠΕΔ και η Εγνατία. Από κει και πέρα, για την τιμολογιακή πολιτική, για το πώς θα γίνει ο διαγωνισμός, για άλλες, αν θέλετε εκδοχές – σενάρια, σε σχέση με την παραχώρηση της Εγνατίας θα ρωτήσετε το ΤΑΙΠΕΔ, που είναι και το μόνο αρμόδιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπουργέ θα τα πούμε σύντομα από κοντά γιατί έχουμε αρκετά ανοιχτά θέματα για να μη σας δυσκολεύω, γιατί ξέρω ότι θα πετάξετε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να είστε καλά. Όποτε θέλετε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας ευχαριστώ. Ο υπουργός μεταφορών ο Χρήστος ο Σπίρτζης..