Η τοποθέτηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη επί της τροπολογίας στη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών και άλλες διατάξεις»
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η προτεινόμενη τροπολογία αφορά την αναγκαιότητα να επισπευσθούν οι διαδικασίες ωρίμανσης έργων, προκειμένου να δημοπρατηθούν έργα παραχώρησης που θα προσδώσουν θετικό πρόσημο στην ανάταξη της ελληνικής οικονομίας, στην αύξηση της απασχόλησης και στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Συγκεκριμένα, στο Νόμο των δημοσίων συμβάσεων και των δημοσίων έργων είχαμε προβλέψει να μην μπορούν να ξεκινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες, αν δεν έχουν συντελεστεί οι απαλλοτριώσεις και οι απαραίτητες αρχαιολογικές εργασίες. Στις παραχωρήσεις, με τις διαδικασίες που υπάρχουν, στην πρώτη φάση, δεν γνωρίζουμε για παράδειγμα σε ένα έργο οδοποιίας, ποιες είναι ακριβώς οι περιοχές που πρέπει να απαλλοτριωθούν ή που πρέπει να γίνουν αρχαιολογικές εργασίες. Γι’ αυτό το εξειδικεύουμε με αυτήν την τροπολογία, πριν την υπογραφή της σύμβασης. Στην πρώτη φάση δηλαδή είναι η κατάθεση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος, δεν έχει τα τεχνικά στοιχεία του έργου. Πριν, λοιπόν, την υπογραφή της σύμβασης να έχουν ολοκληρωθεί οι αρχαιολογικές εργασίες και οι απαλλοτριώσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΥΚΩΡΟΣ: Ο διαγωνισμός δεν εμποδίζεται;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, ίσα ίσα που διευκολύνεται. Δε μπορείς δηλαδή στην πρώτη φάση, που είναι απλώς η εκδήλωση ενδιαφέροντος και τα οικονομικά στοιχεία να έχουν γίνει απαλλοτριώσεις που πολλές φορές δεν τις γνωρίζεις.
Το δεύτερο έχει να κάνει με τον ΟΑΚ. Γνωρίζετε ότι τρέχει ο διαγωνισμός. Είμαστε έτοιμοι από το τέλος Δεκεμβρίου, όπως είχε εξαγγελθεί, για να βγει ο διαγωνισμός του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Για να γίνει αυτό, πρέπει η αρμοδιότητα να φύγει από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης και να έρθει στο Υπουργείο. Άρα, υπάρχει μέσα στην τροπολογία και αυτή η πρόβλεψη.
Το τρίτο, είναι, για να διευκολύνονται τα έργα οδοποιίας, να μπορεί το Υπουργείο να αναθέτει ποιος φορέας θα κάνει τα έργα του, αν θα είναι ο ΟΑΚ ή αν θα είναι η Περιφέρεια ή αν σε μικρότερα έργα θα είναι κάποιος δήμος Κρήτης που μπορεί, για να αντιμετωπιστούν ανεπιθύμητες καταστάσεις, όπως να έχουμε βγάλει χρηματοδότηση για έργα και να μην μπορούν κάποιοι φορείς να τα υλοποιήσουν και να έχουμε τον φόρο «αίματος» που πληρώνουμε στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης που δεν έχει γίνει.
Υπάρχει μια νομοτεχνική βελτίωση που αφορά το εξής: Εκτός από τις απαλλοτριώσεις. να εντάσσεται και η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, των όρων για την προστασία του περιβάλλοντος σε σχέση με τις παραχωρήσεις που σας είπα πριν. Να μην είναι μόνο δηλαδή απαλλοτριώσεις και αρχαιολογικές, αλλά και οι περιβαλλοντικοί όροι.