Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στον ΣΚΑΪ και την εκπομπή «Σήμερα» με τους Δημήτρης Οικονόμου και Μαρία Αναστασοπούλου.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είδαμε το βίντεο, ήμαστε δίκαιοι, δε μπορείτε να πείτε, δείξαμε όλες τις απόψεις, όχι μόνο τη γκρίνια, γιατί συνήθως βάζουμε μόνο τη γκρίνια. Δώστε λοιπόν μια απάντηση συνολική γι’ αυτά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν είναι κακό να βάζετε τη γκρίνια, γιατί ενημερωνόμαστε κι εμείς για προβλήματα που δεν είναι εύκολο πάντα να ενημερωθούμε. Όταν έχουμε τόσο μεγάλες εφαρμογές, σαν το ηλεκτρονικό εισιτήριο, και τη σκοπιμότητα την καταλαβαίνουν και οι πολίτες και όλοι. Θα σας πω κύριε Οικονόμου ένα ενδεικτικό νούμερο που δείχνει την κατάσταση που βρήκαμε. Ο ΟΑΣΑ πωλούσε κάθε μήνα κατά μέσο όρο 250.000 μηνιαίες κάρτες. Σήμερα, έχουν εκδοθεί 400.000 κάρτες.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πού οφείλεται αυτή η διαφορά; Έχετε καταγγείλει σκοτεινές ιστορίες που γίνονταν και κάτω απ’ το τραπέζι ιστορίες..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν ήταν μόνο θέμα καταγγελίας, είναι ποιοι, τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα, έχουν συλλάβει, είναι φυλακή, έχει απαγορευθεί η έξοδος από τη χώρα..
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δηλαδή έβγαιναν εισιτήρια στη μαύρη στην πραγματικότητα, απ’ την πίσω πόρτα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Και κάρτες.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο αριθμός που λέτε είναι τεράστιος. Δηλαδή από τις 250.000 στις 400.000, δηλαδή οι 150.000 ήταν μαύροι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακριβώς.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Και ποιοι τα έπαιρναν τα λεφτά αυτά;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όσοι διακινούσαν πλαστές κάρτες και πλαστά εισιτήρια.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μέσα από τους εργαζομένους εννοείτε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και μέσα από τους εργαζομένους. Είναι προφανές ότι είναι πολύ χειρότερο…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχετε υπολογίσει το ποσό περίπου;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι γύρω στα 65 με 70 εκατομμύρια το χρόνο.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: 65 με 70 εκατομμύρια απώλεια εσόδων απ’ αυτή τη μαύρη ιστορία; Τί λέτε κ. Υπουργέ; Αυτό είναι τερατώδες.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Και αυτό τελειώνει κ. Σπίρτζη;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό τελειώνει, αλλά πρέπει να έχουμε στο νου μας ότι πρέπει και οι πολίτες που χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς να εκπαιδευθούν σ’ αυτό το σύστημα, αυτός είναι και ένας απ’ τους λόγους που δεν έχουν κλείσει οι μπάρες…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Για να υπάρχει λέτε ένα διάστημα προσαρμογής..
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Μεταβατική περίοδος.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Παντού υπάρχει, σε όλο τον κόσμο υπάρχει. Όταν έχουμε 2,5 εκατομμύρια επιβάτες να μετακινούνται με τα λεωφορεία, το τραμ, το μετρό, πρέπει να υπάρχει μια περίοδος που θα το συνηθίσουμε όλοι το σύστημα αυτό.
Το δεύτερο είναι ότι υπήρχε πρόβλημα με τον αριθμό και τους ανθρώπους που δικαιούνται εκπτωτικό εισιτήριο ή και μηδενικό εισιτήριο.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το λένε πολλοί αυτό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Υπήρχε πρόβλημα γιατί οι κάρτες που δικαιούνταν, ή η ελεύθερη μετακίνησή τους, δε βασίζονταν σε μια εφαρμογή ή σ’ ένα σύστημα του ΟΑΣΑ. Δηλαδή οι άνεργοι ήταν με την κάρτα ανεργίας, τα ΑμΕΑ με τις αντίστοιχες Υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας. Σήμερα όλα αυτά μαζεύονται, θα έχουν την κάρτα του ΟΑΣΑ που θα έχουμε όλοι, και ηλεκτρονικά, όταν κάποιος είναι στις λίστες ανεργίας θα είναι δωρεάν, αν είναι στις λίστες που δίνει το Υπουργείο Εργασίας και στις εφαρμογές του και δικαιούται σαν ΑμΕΑ, το ίδιο.
Άρα δε θέλουμε να πάμε σε μια άλλη λογική να κλείσουν οι μπάρες χωρίς να έχουν εκδοθεί αυτές οι προσωποποιημένες κάρτες.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Οι οποίες μπάρες πότε κλείνουν οριστικά κ. Υπουργέ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όταν εκδοθεί η πλειοψηφία των καρτών των ανέργων και των ΑμΕΑ.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Μπορεί να προσδιοριστεί χρονικά αυτό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μέσα στο Φεβρουάριο.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μια και το λέτε, σκέφτεστε να κάνετε κι ένα πλήρως ηλεκτρονικό σύστημα κ. Υπουργέ; Δηλαδή μια εφαρμογή στο κινητό σου. Γιατί δε μπορείτε να κάνετε κάτι τέτοιο για να μπαίνεις στα μέσα μεταφοράς;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Υπάρχει.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υπάρχει αλλά είναι περιορισμένη, δεν ισχύει ευρύτερα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακούστε, πήραμε την τρίτη –ευτυχώς- γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, επέτρεψε η τρίτη γνωμοδότηση να έχουμε την εφαρμογή στο διαδίκτυο κι από τη στιγμή που το επέτρεψε δεν έχουμε τις ουρές και την ταλαιπωρία που υπήρχε στην αρχή.
Αυτό μπορεί να επεκταθεί στη συνέχεια -και αυτό που έχουμε φροντίσει- είναι, να βγει ένας διαγωνισμός για τα μέσα μαζικής μεταφοράς της Θεσσαλονίκης. Έχει γίνει το ίδιο με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρ’ ότι ιδιωτικοποιήθηκε, θα γίνει με τ’ αστικά ΚΤΕΛ, ελπίζουμε με αυτά που συζητάμε με το Υπουργείο Πολιτισμού…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτά θα τα προλάβετε στη θητεία σας;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ή θα μας πείτε «θέλω κι άλλη τετραετία»;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, μέσα στη χρονιά αυτά θα έχουν γίνει. Αν και θα έχουμε κι άλλη τετραετία, αλλά αυτά είναι πράγματα που θα γίνουν.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα το δούμε αυτό, θα τα πούμε τα ευρύτερα πολιτικά.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Πάμε λίγο και στα διόδια κ. Υπουργέ γιατί και γι’ αυτό μας ρωτούν πάρα πολλοί. Ακούστηκαν πολλά όλο το τελευταίο διάστημα, μπορείτε να το πείτε οριστικά και αμετάκλητα ότι διόδια στην Αττική δε θα μπουν;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μετωπικοί και πλευρικοί σταθμοί διοδίων στη Βαρυμπόμπη και στον Άγιο Στέφανο δε θα τοποθετηθούν και θα ξηλωθούν και οι μετωπικοί σταθμοί και οι πλευρικοί που υπάρχουν στους αυτοκινητοδρόμους της χώρας.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δηλαδή δε θα πληρώνουν οι κάτοικοι, γι’ αυτούς μιλάμε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό είναι ένα δεύτερο, ότι οι κάτοικοι των όμορων Δήμων δε θα πληρώνουν, αλλά δε θα μπουν και σταθμοί διοδίων.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ωραία, θα πληρώνουμε ηλεκτρονικά όμως. Άρα θα πληρώνουμε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα πληρώνουμε ηλεκτρονικά, οι υπόλοιποι, που δε μένουμε σ’ αυτές τις περιοχές.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δηλαδή θα περνάς για να πας ας πούμε από την εθνική, περνώντας από το σημείο αυτό θα πληρώνεις διόδια;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και τώρα πληρώνεις. Δεν το ξέρετε;
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το ξέρω, πώς δεν το ξέρω; Απλώς λέτε ότι δε θα μπει μπάρα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το πληρώνεις στον επόμενο μετωπικό σταθμό. Και εκεί που προβλεπόταν από τις συμβάσεις του 2006 να γίνει ένας σταθμός διοδίων και δεν έχει γίνει, τα χρήματα που προβλέπονταν σαν έσοδα στην κάθε παραχώρηση, πληρώνονται από το Ελληνικό Δημόσιο.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καταλαβαίνω τί λέτε, κι έχουν προβλεφθεί και αυξήσεις, έχουν ανακοινωθεί αυξήσεις στα διόδια. Το θέμα είναι άλλο. Είσαστε σαν το εκκρεμές περίπου. Έχετε περάσει από το ένα άκρο στο άλλο. Δηλαδή, παλιά η κυβέρνηση ήταν με το «Δεν πληρώνω» και τώρα έχετε φτάσει να βάλετε διόδια παντού και μάλιστα να τ’ αυξήσετε. Αυτό δηλαδή κάπως πρέπει να το εξηγήσετε. Δεν είναι όλα αυταπάτες. Μέσα σε μια πραγματικότητα ζούμε, εσείς ειδικά κι από τον προηγούμενο ρόλο σας, είστε έμπειρος άνθρωπος και ξέρετε καλά τί γίνεται.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πριν το «Δεν πληρώνω» υπήρχε το κίνημα του «Πληρώνω πολλά περισσότερα». Και το «Πληρώνω πολλά περισσότερα» ήταν ένα κίνημα που υπήρχε στις παλαιοκομματικές κυβερνήσεις σε σχέση με το κόστος των έργων. Όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας, οι συμβάσεις αυτές υπήρχαν. Προβλέπονταν συγκεκριμένοι σταθμοί διοδίων, συγκεκριμένος τρόπος που δεν περνά μέσα από το Υπουργείο για τον καθορισμό του ύψους των διοδίων. Είχαμε δυο επιλογές: Ή να λέγαμε ότι αυτές οι συμβάσεις δε θα ολοκληρωθούν…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Άρα δε θα γίνουν και τα έργα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Άρα δε θα γίνουν τα έργα και άρα, θα έπρεπε να επιστρέψει η χώρα 4 δις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 2 στις Τράπεζες και άλλα 2 σε ρήτρες. Θέλαμε 2 μνημόνια μόνο για τα έργα του αυτοκινητοδρόμου. Μάλλον δε συνέφερε αυτό…
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Ήταν λάθος το «Δεν πληρώνω» τελικά εκ του αποτελέσματος κ. Υπουργέ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι. Ένα μεγάλο μέρος του «Δεν πληρώνω» δεν ήταν λάθος, θα σας εξηγήσω γιατί. Δεν υπήρχε ένα δίκαιο σύστημα τιμολόγησης και δεν υπάρχει ακόμα στις συμβάσεις. Αυτό που έχουμε πει εμείς -και πιστεύω ότι θα το καταφέρουμε- είναι, την επόμενη χρονιά, μέσω του ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος διοδίων και μέσα από τις προβλέψεις που υπάρχουν και απαγορεύεται πλέον να μετακινούνται τα βαριά οχήματα στο παράπλευρο οδικό δίκτυο στις παλιές εθνικές οδούς, στους οικισμούς.. .
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Που είναι χωρίς διόδια..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ν’ αυξηθούν τα έσοδα των αυτοκινητοδρόμων και αυτομάτως να πέσει η τιμή.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Προοπτική υπάρχει δηλαδή για μείωση των διοδίων κ. Υπουργέ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως υπάρχει.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε τί χρονοδιάγραμμα; Πήγε ας πούμε η Μαρία Αθήνα – Θεσσαλονίκη και γύρισε..
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Αθήνα – Θεσσαλονίκη 70 ευρώ κ. Σπίρτζη. Συμφέρει να πας αεροπορικώς αντί οδικώς.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι περισσότερα από τα καύσιμα. Αν έχεις ένα φθηνό αυτοκίνητο με πετρέλαιο, με καύσιμο λιγότερο εννοώ, συμφέρει.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Συμφωνώ απόλυτα.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Είναι ακριβή η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και βέβαια είναι ακριβή. Σήμερα αν πηγαίναμε να βγάλουμε διαγωνισμούς απ’ την αρχή, δε θα υπήρχε αυτό το διόδιο για τον εξής απλό λόγο: Στη νομοθεσία που περάσαμε για τις παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ, οφείλει το Ελληνικό Δημόσιο να υπολογίσει τους κοινωνικούς δείκτες, την οικονομική κατάσταση και επομένως να καθορίζεται η τιμή του διοδίου ανάλογα και με τους τρέχοντες οικονομικούς και κοινωνικούς δείκτες.
Γιατί έγινε αυτό; Γιατί υπήρχαν συμβάσεις που προέβλεπαν, -δεν ελάμβαναν καθόλου υπ’ όψιν τους την κοινωνία-, προέβλεπαν , ότι αυτά είναι τα έσοδα, αυτά είναι τα διόδια, για να διασφαλίζονται οι Τράπεζες που δανειοδότησαν αυτούς τους δρόμους. Δεν κάθισε κανείς να προβλέψει ότι μπορούσε να απλώσει ο χρόνος, να μεγαλώσει η περίοδος παραχώρησης και να μείνει πιο χαμηλά το διόδιο.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Τώρα υπάρχει προοπτική μείωσης;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως υπάρχει.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Και να μας πείτε και σε τί χρονικό ορίζοντα κ. Σπίρτζη.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κάθε χρόνο αυτόματα υπολογίζεται η τιμή του διοδίου ανάλογα με τα έσοδα..
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Προβλέπονται αυτά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Προβλέπεται αυτό, έτσι κι αλλιώς. Επομένως όταν τα βαριά οχήματα -που σήμερα σε πολύ μικρό ποσοστό πληρώνουν διόδια-, θα μπουν μέσα στους αυτοκινητόδρομους, αυτό σημαίνει ότι την επόμενη χρονιά, κάθε επόμενη χρονιά αν θέλετε, θα μειώνεται το διόδιο. Αυτό είναι το ένα.
Το δεύτερο που επιχειρούμε, έχουμε ξεκινήσει μία μελέτη για να τη δώσουμε στις Τράπεζες, εκεί που παρατηρούνται υψηλά διόδια, να μπορέσει να υπάρχει ένα εργαλείο επιμήκυνσης του χρόνου παραχώρησης και μείωσης της τιμής των διοδίων.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πάμε στο μετρό κ. Υπουργέ. Επεκτάσεις του μετρό, ρωτάνε πολλοί. Και Θεσσαλονίκη. Στη Θεσσαλονίκη έχετε πει το 2020;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στη Θεσσαλονίκη είπαμε το 2020..
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα λειτουργήσει το μετρό το ‘20;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα λειτουργήσει κανονικότατα το μετρό και η επέκταση για Καλαμαριά. Φέτος ξεκινούν οι πρόδρομες εργασίες για την επέκταση του μετρό στις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης και προς αεροδρόμιο.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εδώ, στην Αττική;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στην Αττική ολοκληρώνονται οι τρεις σταθμοί της επέκτασης προς Πειραιά και θα δοθούν σε κυκλοφορία. Στους δυο σταθμούς του Πειραιά θα έχουμε καθυστέρηση …
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κι άλλη καθυστέρηση στον Πειραιά; Έχει τρελαθεί ο κόσμος.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τι να κάνουμε. Εκεί ήταν λάθος η θέση των σταθμών.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ήταν η θέση λάθος, το λένε κι άλλοι αυτό.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Μέχρι πότε κ. Σπίρτζη;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μέχρι το ’21. Είναι ιδιαίτερα τα προβλήματα.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πάμε για τότε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, πάμε για τότε. Το τραμ είναι σε καλό δρόμο γιατί ταλαιπώρησε πάρα πολύ τον Πειραιά…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Προαστιακός, Λαύριο υπάρχει προοπτική; Ρωτάνε πολλοί φίλοι, διαβάζω ερωτήματα τώρα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βέβαια. Ξεκίνησε κατ’ αρχάς ο διαγωνισμός για τη Γραμμή 4 στην Αθήνα, που είναι το πιο μεγάλο έργο που υπάρχει στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή, η πρώτη φάση, και το επόμενο κ. Οικονόμου είναι η επέκταση της Αττικής Οδού.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Της Αττικής Οδού;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι. Έχουμε τρία μεγάλα έργα, το ένα είναι από τη λεωφόρο Κύμης μέχρι την εθνική οδό, το δεύτερο είναι προς Ραφήνα με τον Προαστιακό…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα ενεργοποιηθεί αυτό το προς Ραφήνα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Γιατί ήταν μια παλιά ιστορία, την θυμάμαι που την έλεγε και ο Καραμανλής.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Την επαναφέρετε.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Προς Ραφήνα! Πολύ σημαντικό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τα έργα ξέρετε διαπερνούν και πάρα πολλές Κυβερνήσεις, δεν είναι ιδιοκτησία κανενός, ούτε του Υπουργού.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έτσι είναι. Χαίρομαι που το λέτε αυτό, που δεν είστε ένας άνθρωπος που οικειοποιείται τα έργα γιατί μπορεί να κόβετε την κορδέλα, αλλά έχει πολύ ψωμί πίσω η κορδέλα αυτή.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Άλλα έργα που ξεκινάμε εμείς θα τα κόψει κάποιος άλλος.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ναι, κατά πάσα πιθανότητα.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Έτσι είναι. Πάμε και στα ευρύτερα πολιτικά κ. Σπίρτζη, σήμερα είναι μια πολύ σημαντική ημέρα γιατί ο Πρωθυπουργός συναντάται με τον κ. Ζάεφ και θέλω να ρωτήσω αν εσείς είστε αισιόδοξος πως μπορεί να βρεθεί λύση τελικά για το Σκοπιανό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να σας πω. Όταν ξεκινάει μια τέτοια διαδικασία καλό είναι να έχουμε αισιοδοξία. Είναι καλό να έχουμε αισιοδοξία, για να λυθούν ανοιχτές πληγές που υπάρχουν στην περιοχή των Βαλκανίων και αυτό θα ήθελα να το εξηγήσω: Πάρα πολλοί από εμάς, πηγαίνουμε σε χώρες της κεντρικής Ευρώπης και επαγγελματικά όχι με την ιδιότητα του Υπουργού, περνάμε από τη μια χώρα στην άλλη και δεν καταλαβαίνουμε που είναι τα σύνορα, που είναι η δραστηριότητα κάθε εταιρείας, υπάρχει μια σταθερότητα στην περιοχή παρ’ ότι στην κεντρική Ευρώπη υπάρχουν αντίστοιχα προβλήματα, μεταξύ γαλλόφωνων, γερμανόφωνων αλλά έχουν ξεπεραστεί όλα αυτά.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ναι προφανώς.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχουν επουλωθεί αυτές οι πληγές. Το ίδιο πρέπει να κάνουμε και στη δική μας γειτονιά. Αν θέλουμε κάποια στιγμή η μισή βόρεια Ελλάδα να μην είναι τα σύνορα της χώρας μας, να μην έχει φύγει ο κόσμος από τα χωριά και τις κωμοπόλεις που υπάρχουν εκεί, να υπάρχουν δραστηριότητες. Αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει ότι ανοιχτές πληγές που έρχονται από την περίοδο του ψυχρού πολέμου ή από…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτό γίνεται ήδη όμως κ. Υπουργέ. Όλη η βόρεια Ελλάδα έχει σχέσεις με τους γείτονες, εμπορικές σχέσεις, οικονομικές σχέσεις. Όπως έχουν τα νησιά μας με τους Τούρκους πάνε απέναντι και οι Τούρκοι έρχονται από εδώ. Υπάρχουν αυτά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γίνεται με πολύ μεγάλη προσπάθεια. Δεν υπήρχαν οι κάθετοι άξονες που έχουμε σήμερα ή που γίνονται σήμερα.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Με την Εγνατία, λέτε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Προς Βουλγαρία. Έχουμε δυο κάθετους άξονες και γίνεται τρίτος. Από την Ξάνθη ολοκληρώθηκε για Ροδόπη μέσα στον Έβρο, πρέπει να έχουμε σύγχρονες σιδηροδρομικές συνδέσεις, να σταθεροποιηθεί η περιοχή.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ναι αλλά εμφανίζεστε κ. Υπουργέ με δυο γραμμές στην Κυβέρνηση.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τώρα θα σας πω.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εμφανίζεται διχασμένη η Κυβέρνηση και είναι και μια μορφή από την αντιπολίτευση που δέχεστε αυτή. Σου λέει «δεν μπορεί η Κυβέρνηση να εμφανίζεται με δυο γραμμές και να ζητάει τον λόγο από την αντιπολίτευση».
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κύριε Οικονόμου και σε μια οικογένεια και η αντιπολίτευση είναι διχασμένη.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι κι αυτή.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Απλώς εσείς είστε Κυβέρνηση, κ. Σπίρτζη.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: …Τριχασμένη θα έλεγα, ούτε καν διχασμένη.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ναι, αλλά αυτοί δεν κυβερνάνε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν νομίζω ότι η Κυβέρνηση είναι διχασμένη. Πιστεύω ότι όταν ξεκινάει μια τέτοια διαδικασία, πρέπει να έχουμε ψυχραιμία όλοι …
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Ο κ. Καμμένος εκφράζει προσωπική άποψη και την άποψη του Κόμματός του, κ. Υπουργέ; Συμφωνείτε με τον κ. Σκουρλέτη –για να απαντήσετε συνολικά- που είπε χτες για παράδειγμα ότι «πρέπει και οι Ανεξάρτητοι Έλληνες να είναι πολύ πιο προσεκτικοί»;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όλοι πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Όλοι. Εγώ δεν πιστεύω ότι αν κινηθούμε σε λογικές σαν κι αυτές που παρακολουθήσαμε στο συλλαλητήριο, τουλάχιστον από τις ομιλίες, και από άλλες εικόνες που είδαμε, ότι είναι η βέλτιστη λύση και για τη χώρα και για τον λαό μας και για τις σχέσεις μας με τον γείτονα λαό.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εσείς προσωπικά ως ένας από τους κορυφαίους Υπουργούς, τι πιστεύετε για το συλλαλητήριο κ. Υπουργέ; Ποια είναι η γνώμη σας; Ότι ήταν κάποια ακραία φασιστοειδή στοιχεία εκεί που μαζεύτηκαν;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κύριε Οικονόμου είχε και ακραία φασιστοειδή στοιχεία.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ήταν προφανώς.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είχε και κόσμο που εγκλωβίστηκε σε μια τέτοιου είδους λογική, φαντάζομαι από τις προηγούμενες δεκαετίες και τις θέσεις που έχουμε αλλά…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τι είναι; Παραπλανημένοι είναι όλοι αυτοί;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αλλά, να σας κάνω εγώ μια ερώτηση; Είδατε τις ομιλίες;
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Ναι, αλλά είδαμε και χιλιάδες κόσμο, κ. Σπίρτζη.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εγώ βλέπω τον κόσμο κ. Σπίρτζη, δεν κοιτάω τις ομιλίες.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ένας άνθρωπος, ένας πολίτης ή ένας βουλευτής που έχει μια άποψη και μετείχε, ανεξάρτητα από σε ποιο Κόμμα ανήκει και άκουγε αυτές…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αν εκφράστηκε –λέτε- από αυτά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, να καπελώνεται όμως.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν πήγε γι’ αυτό όμως.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να καπελώνεται όμως. Δηλαδή δίνει ένα μήνυμα, ένα στίγμα, μια πολιτική τοποθέτηση η ομιλία που έγινε.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το πολιτικό σύστημα πήρε το μήνυμα από αυτό τον κόσμο που βγήκε έξω; Γιατί αυτοί κάτι ήθελαν να πουν οι άνθρωποι, δεν είναι μόνο το όνομα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πιστεύω ότι οι άνθρωποι που ήταν εκεί, δεν στέλνουν ένα μήνυμα, στέλνουν ένα μήνυμα, το μήνυμα αυτό, ήταν από τις κεντρικές ομιλίες που ακούστηκαν. Ο,τι και να πιστεύεις για το συγκεκριμένο ζήτημα αποκλείεται να καλύπτεσαι από αυτά που είδαμε.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Σπίρτζη να ρωτήσω κάτι; Ακόμη κι αν ήταν 90.000 όπως είπε η Τροχαία ας δεχτούμε ότι ήταν 90.000 άνθρωποι που πήγαν εκεί, χαρίζετε όλους αυτούς τους ανθρώπους σε ακροδεξιές οργανώσεις;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι βέβαια κα Αναστασοπούλου, για όνομα του Θεού. Αλλά κάποιοι διοργάνωσαν, κάποιοι έκαναν ομιλίες και εγώ σας καλώ πραγματικά και εσάς και τους ακροατές σας, να μπουν και να δουν αυτές τις ομιλίες για να έρθει στο μυαλό τους…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αν εκφράζονται –λέτε- από αυτά τα λόγια.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βέβαια.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτό για εμένα δεν είναι όμως το μείζον.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, δεν είναι έτσι. Όταν κάθεσαι κάτω από μια εξέδρα ακούς μια ομιλία και βγαίνει στο τέλος και ψήφισμα, λες και είναι εθνοσυνέλευση …
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Λες ότι εκφράζεσαι, τελικά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Προφανώς. Ή κάποιοι πάνε σε εκφράσουν βιαίως.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κύριε Υπουργέ επειδή ολοκληρώνουμε, πάμε στο θέμα οικονομία – πλειστηριασμοί.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κύριε Οικονόμου θα ήθελα να σας πω κάτι σε αυτό, πριν το κλείσουμε.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Βεβαίως.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Φαντάζεστε να γινόταν ένα τέτοιο συλλαλητήριο σε μια χώρα γειτονική μας και να ήταν πάνω στην εξέδρα κάποιοι κληρικοί τους, να ήταν μακεδονομάχοι ή άλλοι αντίστοιχοι, άλογα, πρώην στρατιωτικοί, τι εντύπωση θα είχατε εσείς γι’ αυτή τη χώρα;
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μα δεν έδωσε όμως τον τόνο αυτό κ. Υπουργέ, εσείς τώρα το απομονώνετε σε αυτή την πλευρά για να το απαξιώσετε. Δεν είναι όμως έτσι.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι – όχι. Αν γινόταν στην Κωνσταντινούπολη αυτό, τι θα πιστεύατε;
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εγώ είδα 200-300.000 δεν ξέρω πόσοι ήταν εκεί, χιλιάδες κόσμος που διαδήλωσε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εγώ θα πίστευα αν γινόταν στην Κωνσταντινούπολη ένα αντίστοιχο συλλαλητήριο με τα ήθη και τις παραδόσεις που έχει η Τουρκία, ότι θα μιλούσαμε για το Πακιστάν, όχι για την Τουρκία.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εντάξει εσείς θέλετε να το υποβαθμίσετε, το καταλαβαίνω. Πείτε μας μια κουβέντα για τους πλειστηριασμούς διότι από χτες πληροφορούμαστε ότι θα πάμε για χιλιάδες πλειστηριασμούς κ. Υπουργέ τα επόμενα χρόνια. Βγήκε ένας αριθμός 130.000 –η Κυβέρνηση το διαψεύδει, το Υπουργείο- αλλά σε κάθε περίπτωση μιλάμε για πολύ μεγάλο αριθμό πλειστηριασμών.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πιστεύω ότι και το Υπουργείο Οικονομίας, το Υπουργείο Δικαιοσύνης και το τραπεζικό σύστημα έχει τα όπλα να προστατεύσει την πρώτη κατοικία. Επίσης όλες οι προβλέψεις που υπάρχουν, αλλά και η κίνηση στην αγορά, δείχνει ότι δεν θα πάμε σε τόσο δυσάρεστες καταστάσεις. Προφανώς υπήρχε μεγάλο πρόβλημα. Προφανώς υπήρχε μεγάλο πρόβλημα με το τραπεζικό μας σύστημα και ένα από τα προβλήματα που έχει, είναι τα κόκκινα δάνεια. Δεν νομίζω ότι ακόμη και το τραπεζικό σύστημα πιστεύει ότι αν πάμε σε κατασχέσεις θα λυθεί το πρόβλημα του τραπεζικού συστήματος. Είναι άλλη η λογική. Η λογική είναι να μπούμε σε εποχές ανάπτυξης, να μειωθεί η ανεργία να μπορούν όλοι, οι επιχειρήσεις, ο κόσμος να ανταπεξέλθει.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πάμε για καθαρή έξοδο κ. Υπουργέ; Ισχύει αυτό ή το μαζεύει σχετικά η Κυβέρνηση;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όταν λέμε «καθαρή έξοδος» τι εννοούμε;
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ότι θα στεκόμαστε στα πόδια μας και θα προχωρούμε με ίδιες δυνάμεις.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακριβώς.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Προχωρούμε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Προχωρούμε. Θα είμαστε στις αγορές, θα είμαστε εδώ για να τρέξουμε παραγωγικές δομές, να τρέξουμε έργα, να μειωθεί η ανεργία.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Με εποπτεία, ωστόσο κ. Υπουργέ.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εποπτεία έχει και η Γερμανία.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Χτες ο κ. Ρέγκλινγκ εδώ στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ είπε ότι «και μετά το τέλος του προγράμματος και μετά τον Αύγουστο θα υπάρχει εποπτεία στην Ελλάδα».
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα υπάρχει εποπτεία και υπάρχει εποπτεία για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Όσο οι νεοφιλελεύθερες δυνάμεις, ή υφεσιακές πολιτικές επικρατούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θα υπάρχει εποπτεία για όλη την Ευρώπη. Πρέπει να πάμε σε άλλους πολιτικούς συσχετισμούς στην Ευρώπη, για να ξεπεραστούν, αν θέλετε όλοι εκείνοι οι όροι, που έχουν φέρει και την Ευρώπη και την οικονομική διεθνή σκηνή, εδώ που την έχουν φέρει.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κύριε Υπουργέ, θέλουμε μια ώρα ακόμη να απαντήσετε, γίνεται χαμός από ερωτήματα.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Θα σας τα δώσουμε κ. Υπουργέ, έτσι όπως είναι όλα!
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα σας δώσω απαντήσεις, ή θα ξανάρθω.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα δεσμευτείτε να ξανάρθετε να συζητήσουμε για όλα αυτά τα θέματα.
Μ. ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ: Σας ευχαριστούμε πολύ..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και εγώ ευχαριστώ, να είστε καλά.