O Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης παρέδωσε σήμερα στην κυκλοφορία το Τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος «Ε65».
Νωρίτερα, ο κ. Σπίρτζης παραχώρησε συνέντευξη Τύπου στη Λαμία και στη συνέχεια μετέβη στα Τρίκαλα, οπότε και πραγματοποίησε την ομιλία του, στο πλαίσιο της σημερινής παράδοσης. Αμέσως μετά επιθεώρησε τη γέφυρα Διάβας, η οποία ολοκληρώθηκε σε χρόνο ρεκόρ μετά την κατάρρευσή της, λόγω της πρωτοφανούς θεομηνίας που έπληξε την περιοχή τον Ιανουαρίου του 2016, βάζοντας οριστικό τέλος στην πολύμηνη ταλαιπωρία κατοίκων και επαγγελματιών τόσο της Διάβας όσο και άλλων 28 ορεινών χωριών.
H ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΣΤΗ ΛΑΜΙΑ:
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, με αφορμή τη παράδοση του οδικού τμήματος Ξυνιάδα-Τρίκαλα, υπογράμμισε σε όλους τους τόνους, ότι σήμερα «Δεν κάνουμε εγκαίνια, γιατί θεωρούμε αυτό το έργο δεν παραδίδεται, ολοκληρώνεται η σύμβαση που υπάρχει». Και πρόσθεσε, ότι το έργο «Θα παραδοθεί από τον Πρωθυπουργό, τον Αλέξη Τσίπρα στο σύνολό του. Και όταν λέμε στο σύνολό του, εννοούμε όταν κατασκευαστεί το πρώτο κομμάτι από τη Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα και το βόρειο τμήμα του έργου, από το Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία Οδό».
Ο κ. Σπίρτζης, αναφέρθηκε στη συστηματικές προσπάθειες και τις σκληρές διαπραγματεύσεις που πραγματοποίησε η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με τα όργανα της ΕΕ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, προκειμένου να παραδοθεί στους πολίτες ο αυτοκινητόδρομος Ε65 λειτουργικός και ολοκληρωμένος, από τον οποίο αφαιρέθηκε ένα μεγάλο μέρος του φυσικού αντικειμένου, λόγω των αστοχιών και των διαχειριστικών λαθών, αυτών που χειρίστηκαν την τύχη του έργου στο παρελθόν.
Μάλιστα, δήλωσε, ότι ξεκινούν άμεσα, στις αρχές της νέας χρονιάς, οι κατασκευαστικές εργασίες για το νότιο τμήμα, ενώ για το για το βόρειο τμήμα, που θα συνδέει τον Ε65 με την Εγνατία, ανέφερε, ότι τα έργα θα ξεκινήσουν μέχρι το τέλος του 2018: «Πιστεύουμε ότι μέχρι τον Μάρτιο θα έχει ολοκληρωθεί η τελική έγκριση της διαπραγμάτευσης χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Είναι πάρα πολύ ώριμο το έργο, καθώς κρίθηκε, πλέον, με τους νέους όρους βιωσιμότητας από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα».
.Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αποκάλυψε επίσης, ότι την ερχόμενη Τετάρτη, 27 Δεκεμβρίου, θα δημοσιευθεί ο διαγωνισμός για την εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων: «Το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί, είναι, να λειτουργήσουν τα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας στο τέλος του 2018 έως αρχές του 2019. Είναι η δέσμευσή μας προς τον ελληνικό λαό, ότι για να ολοκληρωθούν για μας οι αυτοκινητόδρομοι, σημαίνει, ότι έχουμε ένα δίκαιο και σύγχρονο σύστημα διοδίων. Για αυτό και θα κάνουμε αυτό το διαγωνισμό. Ο υπουργός αναφέρθηκε επίσης, και στα σιδηροδρομικά έργα τα οποία εκτελούνται σε όλη τη χώρα, καθώς η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, αποτελεί στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης. «Ολοκληρώνονται οι δοκιμές στο πρώτο τμήμα μέχρι το Λιανοκλάδι στην Τιθορέα και μέχρι τον Ιούνιο του ’18 θα έχει ολοκληρωθεί όλο το τμήμα για να έχουμε επιτέλους μια διπλή ηλεκτροδοτούμενη γραμμή, από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη».
Κατά τη διάρκεια της παρουσίας του υπουργού στη Λαμία τα Τρίκαλα και την Καλαμπάκα, παραβρέθηκαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κ. Παναγιώτα Βράντζα, κ. Παναγιώτα Δριτσέλη, κ. Αποστόλης Καραναστάσης, κ. Χρυσούλα Κατσαβριά – Σωροπούλου, κ. Χρήστος Μπγιάλας, κ. Ιωάννης Σαρακιώτης, κ. Χρήστος Σιμορέλης, ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός, δήμαρχοι και εκπρόσωποι παραγωγικών και επιστημονικών φορέων.
**Ακολουθεί η ομιλία του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη που πραγματοποιήθηκε στα Τρίκαλα, στο πλαίσιο της σημερινής παράδοσης σε κυκλοφορία του οδικού τμήματος Ξυνιάδα-Τρίκαλα του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος, Ε65.
Κύριε Περιφερειάρχα, κύριοι Δήμαρχοι, αγαπητοί συνάδελφοι βουλευτές, φίλες και φίλοι, παραδίδουμε σήμερα στους πολίτες το κεντρικό τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε65, δεν κάνουμε εγκαίνια.
Δεν κάνουμε εγκαίνια, γιατί θεωρούμε αυτό το έργο δεν παραδίδεται, ολοκληρώνεται η σύμβαση που υπάρχει. Θα παραδοθεί από τον Πρωθυπουργό, τον Αλέξη Τσίπρα στο σύνολό του. Και όταν λέμε στο σύνολό του, εννοούμε όταν κατασκευαστεί το πρώτο κομμάτι από τη Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα και το βόρειο τμήμα του έργου από το Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία Οδό.
Θα ήθελα να πω ότι είναι πραγματικά ένα πολύ καλό, ένα άρτιο έργο με εκπληκτικά γεωμετρικά χαρακτηριστικά. Να δώσω συγχαρητήρια και να ευλογήσουμε τα γένια μας, στην Υπηρεσία του Υπουργείου, στους υπηρεσιακούς παράγοντες, στους μελετητές, στους κατασκευαστές, στον κόσμο που δούλεψε σε αυτό το έργο. Eίναι ένα υπέροχο έργο.
Kαι βεβαίως, να πούμε και τα καλά νέα:
Τα καλά νέα είναι ότι ο φάκελος για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ολοκληρώθηκε, απεστάλη από το Υπουργείο Οικονομίας, σήμερα, μετά από πολλές διαβουλεύσεις και τα διευκρινιστικά ερωτήματα πάρα πολλών θεμάτων που υπήρχαν, επιτέλους μένει μόνο η τυπική έγκριση από την αρμόδια Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Είναι θέμα λίγων ημερών για να ξεκινήσει η κατασκευή του νότιου τμήματος και αυτό είναι το καλό νέο. Ήδη υπάρχει η έγκριση από τη Συμβουλευτική Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και προς τα εμάς σε σχέση με τον φάκελο που έχει κατατεθεί.
Άρα πολύ σύντομα υπολογίζουμε τέλος Ιανουαρίου μέχρι μέσα Φεβρουαρίου θα έχουμε την έγκριση. Την άλλη μέρα, οι κατασκευαστές θα συνεχίσουν την καλή δουλειά που κάνουν στο κεντρικό τμήμα.
Και επειδή είμαστε στα Τρίκαλα, το βόρειο τμήμα έχει ωριμάσει, έχει ολοκληρωθεί σχεδόν η διαδικασία διαπραγμάτευσης που είχαμε με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, είμαστε σε πολύ καλό σημείο. Έχει δώσει την πρώτη έγκριση και επομένως μέσα στο ’18 θα ολοκληρωθούν και οι υπόλοιπες διαδικασίες για να ξεκινήσει η κατασκευή και του βόρειου τμήματος στη νέα όδευση όπως έχουμε πει, για να ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος της κεντρικής Ελλάδας.
Και εδώ φαίνεται το έγκλημα που είχε γίνει πριν λίγα χρόνια. Το έγκλημα του να αφαιρεθεί ένα μεγάλο κομμάτι του φυσικού αντικειμένου των αυτοκινητόδρομων. Οχι μόνο στον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας, αλλά και στην Ολυμπία Οδό. Και να ξεκινήσουμε, με τους όρους του σήμερα, να διαπραγματευόμαστε τη βιωσιμότητα και όλα τα άλλα χαρακτηριστικά που ήθελε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όχι τα για έργα όπως είχαν συμφωνηθεί και είχαν εγκριθεί το 2003 και το 2004, αλλά με τους όρους του σήμερα.
Θα έπρεπε δηλαδή, να αποδείξουμε τη βιωσιμότητα του έργου για τον Ε65 στο νότιο και στο βόρειο τμήμα. Δεν ήταν εύκολο αυτό. Κι αυτό που ζητούσαν, επί της ουσίας, ήταν, να υιοθετήσουμε μια άλλη διατομή του αυτοκινητόδρομου που δεν ήταν οι δυο λωρίδες για κάθε κατεύθυνση και διαχωριστικό, αλλά ένας ακόμη δρόμος χωρίς διαχωριστικό και χωρίς την οδική ασφάλεια, που θα θέλαμε να έχουμε.
Έχει ολοκληρωθεί επίσης, μετά από όλες αυτές τις διαδικασίες όπως σας είπα και πριν, και η έγκριση του Πάτρα – Πύργος και η έγκριση του νότιου τμήματος σε σχέση με τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά, και του βόρειου, και ολοκληρώνεται και με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για να προχωρήσουμε μέσα στο ’18.
Θα ήθελα να επίσης να πω, με την ευκαιρία αυτή, εκτός από το να επαναλάβω τα συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές της ολοκλήρωσης του μεσαίου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου, θα ήθελα να τονίσω, ότι η προσπάθεια για την ολοκλήρωση των υποδομών της χώρας συνεχίζεται.
Εκτός από τα δυο τμήματα του Ε65 πρέπει ταυτόχρονα να τρέξουμε, να κάνουμε, τις αντιπλημμυρικές εργασίες μέσα στους οικισμούς από όπου διέρχονται οι αυτοκινητόδρομοι. Έχουν προβλεφθεί 250 εκατομμύρια περίπου γι’ αυτές τις υποδομές σε όλη την Ελλάδα. Δυστυχώς δεν υπήρχε αυτή η πρόβλεψη. Άρα, μπορείτε να δείτε τις καταστροφικές συνέπειες που ζούμε κάθε χρόνο στο Μεσολόγγι, στη Δυτική Ελλάδα, στη βόρεια Πελοπόννησο και σε όλη τη χώρα.
Πιστεύουμε, ότι με την ολοκλήρωση αυτών των εργασιών, ένα μεγάλο τμήμα της χώρας θα θωρακιστεί σε σχέση με τις πλημμύρες που έχουμε.
Να σας πω επίσης, επειδή το ’17 δεν έχει τελειώσει, έχουμε λίγες μέρες ακόμη, ότι την Τετάρτη, βγαίνει στον αέρα ο διαγωνισμός για το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων, που αφορά όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας και είναι μια από τις δεσμεύσεις τις δικές μας. Είναι η δέσμευσή μας προς τον ελληνικό λαό, ότι για να ολοκληρωθούν για μας οι αυτοκινητόδρομοι, σημαίνει, ότι έχουμε ένα δίκαιο και σύγχρονο σύστημα διοδίων για αυτό και θα κάνουμε αυτό το διαγωνισμό. Προβλέπεται η ολοκλήρωσή του στο τέλος του ’18 με αρχές του ’19 και η πλήρης λειτουργία του.
Για την ευρύτερη περιοχή, αλλά και για τις μεγάλες υποδομές μέσα στο ’18,θα τρέξουν πρώτα και κύρια οι σιδηροδρομικές υποδομές. Ολοκληρώνονται οι δοκιμές στο πρώτο τμήμα, μέχρι το Λιανοκλάδι στην Τιθορέα και μέχρι τον Ιούνιο του ’18 θα έχει ολοκληρωθεί όλο το τμήμα για να έχουμε επιτέλους μια διπλή ηλεκτροδοτούμενη γραμμή, από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη.
Τον Ιούνιο λοιπόν θα μπορούμε να μετακινούμαστε σε αυτό το τμήμα με μεγάλη ασφάλεια και να πηγαίνουμε και πολύ γρήγορα, σε λιγότερο από 3,5 ώρες περίπου, από Πειραιά πλέον και όχι από Αθήνα, μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Σε αυτό το έργο, θα έρθουν να συνδεθούν οι υποδομές που έχουν προβλεφθεί στη Θεσσαλία τόσο από το Βόλο όσο και από την Καλαμπάκα.
Πρέπει στην επόμενη επίσκεψη και στην επόμενη συνάντηση που θα έχουμε και στην Καρδίτσα και στα Τρίκαλα, να δούμε τον σχεδιασμό και τη χωροθέτηση των εμπορευματικών κέντρων για αγροτικά προϊόντα και τη σύνδεσή τους με το υπόλοιπο σιδηροδρομικό Δίκτυο και το λιμάνι του Βόλου.
Θέλω να πω ότι για τη Θεσσαλία -εκτός από τη συμπλήρωση του οδικών υποδομών που έχουμε συζητήσει- και οι δεσμεύσεις μας δεν είναι δεσμεύσεις να τις λέμε ή να εξαγγέλλουμε έργα και το έχουμε αποδείξει αυτό-, είναι δεσμεύσεις για να υλοποιούνται, εκτός από τις υπόλοιπες οδικές υποδομές και αυτά που έχουμε πει, μεγάλο βάρος θα δώσουμε και οι Υπηρεσίες και ο νέος Οργανισμός που έχει το Υπουργείο, στα αρδευτικά έργα, στα έργα που αφορούν τον κάμπο, την πρωτογενή παραγωγή και τη μεταποίησή του.
Να είστε καλά, καλές γιορτές, πάντα να έχουμε τέτοιες στιγμές που ολοκληρώνονται μεγάλα έργα που βοηθούν τις τοπικές κοινωνίες, βοηθούν τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις. Και επειδή σήμερα είναι εδώ είναι και φίλοι και συνάδελφοι από όλο το πολιτικό φάσμα, να επαναλάβουμε ξανά ότι αυτά τα έργα δεν ανήκουν σε κανένα Υπουργό, σε καμία Κυβέρνηση, σε κανένα Περιφερειάρχη ή Δήμαρχο, ανήκουν μόνο σε αυτόν που τα πληρώνει, στον ελληνικό λαό. Και εμείς κρινόμαστε για την αποτελεσματικότητά μας, τη διαφάνεια και το κόστος των έργων, να σεβόμαστε και το τελευταίο ευρώ και να έχουμε ένα καλό και δίκαιο σχεδιασμό, για να στηρίξουμε τις υγιείς δυνάμεις, την παραγωγή της χώρας μας.
Καλές γιορτές και να είστε πάντα καλά. Καλά Χριστούγεννα.