H συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στην Κυριακάτικη Kontranews.
Εφ’ όλης της ύλης μιλά στην Κυριακάτικη Kontranews ο Υπουργός Υποδομών&Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης, τονίζοντας οτι “η αξιολόγηση ολοκληρώνεται και όλα δείχνουν ότι η έξοδος από την περιπέτεια που μας έβαλαν οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του παλαιοκομματισμού τερματίζεται”.
Ο κ. Σπίρτζης εξαπολύει δριμεία κριτική στην αξιωματική αντιπολίτευση και αναφέρει οτι η ΝΔ που κατήγγειλε «τα άκρα και τις ακρότητες» και δεν έκανε καν διάλογο μαζί τους μοιάζει μακρινό παρελθόν. Τονίζει δε, ότι ο φορέας της κας Γεννηματά δεν είναι κάτι νέο. Τέλος, μιλά για τα επόμενα σχέδια που επίκειται να υλοποιήσει το υπουργείο του.
Η τρίτη αξιολόγηση βλέπουμε να «τρέχει» γρήγορα, κ. Υπουργέ. Η έξοδος από τα μνημόνια πόσο «καθαρή» θα είναι;
Οι δανειστές και οι διεθνείς οίκοι αναγνωρίζουν τη σοβαρότητα και την υπευθυνότητα της Κυβέρνησης στην εφαρμογή του προγράμματος. Η δεύτερη έξοδος στις αγορές για την αναδιαμόρφωση του προφίλ του ελληνικού χρέους, ώστε να καταστεί ευκολότερα διαπραγματεύσιμο στις διεθνείς αγορές, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία. Η αξιολόγηση ολοκληρώνεται και όλα δείχνουν ότι η έξοδος από την περιπέτεια που μας έβαλαν οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του παλαιοκομματισμού τερματίζεται. Αυτή είναι η εντολή που μας έδωσε ο ελληνικός λαός και αυτό υπηρετούμε.
Αυτή η θετική εξέλιξη για τη χώρα μας και τον ελληνικό λαό, η απόδοση θετικών αποτελεσμάτων από τις σκληρές δοκιμασίες και θυσίες του κάθε Έλληνα, δυστυχώς δεν αποτελεί χαρά, αλλά εφιάλτη για την αντιπολίτευση, για τα οικονομικά συμφέροντα που ταυτίζεται και, επομένως, και για συγκεκριμένα ΜΜΕ που χαράζουν την πολιτική και την τακτική της. Αποτελεί εφιάλτη, επειδή δεν θα μπορούν με άλλοθι τα μνημόνια να ασκούν τις ανάλγητες πολιτικές αποδόμησης της ελληνικής κοινωνίας, φτωχοποίησης της πλειοψηφίας των Ελλήνων και πλουτισμού των λίγων εκλεχτών τους. Αυτός ο εφιάλτης τους θα τους κάνει, όσο πλησιάζει ο Αύγουστος του 2018 και η οριστική έξοδος της χώρας από τα προγράμματα, πιο επικίνδυνους και πιο αδίστακτους.
Μέχρι σήμερα καταψήφιζαν και έκαναν «παραστάσεις διαμαρτυρίας» στους θεσμούς ενάντια στις πολιτικές στήριξης των κοινωνικά αδύναμων. Κατήγγειλαν την 13η σύνταξη, πριν ένα έτος, και ήταν οι ίδιοι σε τηλε-παράθυρα και ραδιόφωνα που έλεγαν ότι δεν θα ξαναδοθεί. Φέτος ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε τη διεύρυνση του κοινωνικού μερίσματος σε 1,4 δις και παρακολουθούμε τις κατασκευές ψεύτικων ειδήσεων των ΜΜΕ της ΝΔ, συγκεκριμένων συμφερόντων και της αντιπολίτευσης για αποσταθεροποίηση της Κυβέρνησης και της χώρας. Όσο και αν τους χαλάει τα σχέδια η πραγματικότητα, η χώρα βγαίνει από τα μνημόνια και την επιτροπεία τον Αύγουστο του 2018. Γυρίζει σελίδα οριστικά.
Με την άποψη Φίλη-Σκουρλέτη που τάσσονται ευθέως υπέρ της επαναδιαπραγμάτευσης των πλεονασμάτων 2019-2023, συμφωνείτε;
Ο πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση αυτή είναι σε συνεχή διαπραγμάτευση για τη βελτίωση όρων και προϋποθέσεων, απαιτήσεων των δανειστών και πολιτικών αποδόμησης του παραγωγικού ιστού προς όφελος του ελληνικού λαού. Σε κάθε τομέα.
Όσο θα βελτιώνουμε τα οικονομικά δεδομένα, όσο θα ανατάσσεται χώρα και οικονομία, όσο προχωρούν οι πραγματικές τομές και μεταρρυθμίσεις τόσο περισσότερα «όπλα» προστίθενται στη διαπραγματευτική φαρέτρα της Κυβέρνησης. Προχωρούμε βήμα βήμα με σοβαρότητα, συγκεκριμένο σχέδιο και χωρίς λαϊκισμούς. Κάθε πράγμα στον καιρό του.
Την αντιπολιτευτική τακτική της ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη πώς την σχολιάζετε;
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης και οι συνεργάτες του έχουν τη λαϊκίστικη τακτική του δόγματος «πες – πες κάτι θα μείνει». Με αυτήν την τακτική έχουν συσπειρώσει ένα σκληρό δεξιό και ακροδεξιό ακροατήριο, αλλά έχουν απομακρυνθεί εντελώς από πολιτικές ομάδες και στρώματα που παραδοσιακά εκφράζονταν από τη ΝΔ.
Αυτό που έχει καταφέρει αυτή η ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη, και με πολύ μεγάλη επιτυχία, είναι να «αντιπολιτεύεται» δομικά και σε κάθε επίπεδο το ύφος, το ήθος, την ιδεολογία, την ιστορία της Νέας Δημοκρατίας. Με λίγα λόγια όλα όσα πρέσβευε η ΝΔ όταν ιδρύθηκε. Παρά τις τεράστιες ιδεολογικές και πολιτικές διαφορές που έχουμε, είναι πραγματικά κρίμα για αυτόν τον πολιτικό χώρο αυτή η μετάλλαξη του. Η ΝΔ του ριζοσπαστικού φιλελευθερισμού, της λαϊκής δεξιάς, η ΝΔ που κατήγγειλε «τα άκρα και τις ακρότητες» και δεν έκανε καν διάλογο μαζί τους μοιάζει μακρινό παρελθόν. Σήμερα στη ΝΔ του κυρίου Μητσοτάκη, τα «άκρα και οι ακρότητες» του τότε είναι σε θέσεις αντιπροέδρων, τομεαρχών, κορυφαίων στελεχών και επιβάλλουν τη «γραμμή».
Θα προτιμούσατε συνεργασία με την κα Γεννηματά, τώρα που ηγείται του νέου φορέα της Κεντροαριστεράς ή πρόκειται για αναβίωση του παλιού ΠΑΣΟΚ;
Ο Φορέας υπό την κα Γεννηματά δεν είναι κάτι νέο. Όταν θα συγκροτηθεί οργανωτικά, θα πρέπει επιτέλους να ξεκαθαρίσει ποια πολιτική κατεύθυνση υπερίσχυσε στο εσωτερικό του. Αυτή της υιοθέτησης νεοφιλελεύθερων πολιτικών με το μανδύα του κεντροδεξιού μεταρρυθμιστή και της συνεργασίας με την ΝΔ ή της επαναφοράς του στον προοδευτικό χώρο.
Στην πολιτική υπάρχουν ή πρέπει να υπάρχουν ιδεολογικές, πολιτικές και προγραμματικές συγκλίσεις. Μένει να αποδειχθεί με ποιόν θα πάνε και ποιόν θα αφήσουν…
Στα του χαρτοφυλακίου σας τώρα. Να περιμένουμε και νέες βελτιώσεις για το ηλεκτρονικό εισιτήριο; Γιατί σε πρώτη φάση είδαμε ότι ο κόσμος ταλαιπωρήθηκε αρκετά…
Το ηλεκτρονικό εισιτήριο είναι μια μεγάλη τομή που πολεμήθηκε λυσσαλέα από τους μηχανισμούς που είχαν δομηθεί, από το περιθώριο που άφηναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις ως αυτοαποκαλούμενες μεταρρυθμιστικές να αναπτυχθούν κυκλώματα που λυμαίνονταν τις αστικές συγκοινωνίες. Είναι αλήθεια ότι οι συμπολίτες μας ταλαιπωρήθηκαν, όπως ταλαιπωρούνται καθημερινά στις ουρές των τραπεζών, όπως ταλαιπωριόντουσαν κάθε πρώτη βδομάδα του μήνα να αγοράσουν μια μηνιαία κάρτα, που μπορεί και να ήταν πλαστή. Αυτά ανήκουν στο παρελθόν. Μετά την αναθεώρηση της γνωμοδότησης της αρχής προστασίας προσωπικών δεδομένων θα γίνεται ηλεκτρονική υποβολή του αιτήματος και ταχυδρομική αποστολή των προσωποποιημένων καρτών στους δικαιούχους.
Έχουμε ήδη πολύ ενθαρρυντικά δεδομένα. Έχουν εκδοθεί σχεδόν 370.000 κάρτες, όταν κατά μέσο όρο είχαμε 250.000 μηνιαίες κάρτες, ενώ τα δεδομένα κίνησης σε σταθμούς είναι εντυπωσιακά. Πώς γίνεται ο σταθμός της Δουκίσσης Πλακεντίας να έχει περισσότερες εισπράξεις από αυτόν της Ομόνοιας ή του Συντάγματος; Σε ελάχιστο χρόνο θα ξέρουμε όλοι στην πράξη τι γινόταν και πόσο καρπώνονταν τα κυκλώματα από τους Έλληνες μέσα από τα πλαστά εισιτήρια.
Ο στόχος μας είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο να συμβάλει στο βάθεμα της κοινωνικής πολιτικής, στη βελτίωση της ποιότητας των αστικών συγκοινωνιών και σε μια νέα μικρότερη και δικαιότερη τιμολογιακή πολιτική. Μετά την πρόσφατη κακοκαιρία, η παραχωρησιούχος εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος ΑΙΓΑΙΟΥ» έκλεισε τις σήραγγες στα Τέμπη. Πώς είναι δυνατόν ένας ολοκαίνουργιος και σύγχρονος δρόμος να κλείνει από μια βροχή; Το τμήμα του δρόμου που έκλεισε ήταν κατασκευασμένο στην δεκαετία του ‘90. Δυστυχώς, η αντιπλημμυρική προστασία δεν ήταν πλήρης και στους αυτοκινητόδρομους και για αυτό προγραμματίσαμε έργα προϋπολογισμού 250 εκ € στους οικισμούς που διέρχονται. Θα πλημμύριζαν το Μεσολόγγι, το Αίγιο, οι δήμοι της Βόρειας Πελοποννήσου, πολλές περιοχές της Ηπείρου, στην Αρκαδία, στην Μεσσηνία.
Υπάρχουν χειροπιαστά αποτελέσματα από το ταξίδι σας στις ΗΠΑ, κ. Υπουργέ;
Είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε σειρά επαφών με κύριο στόχο μεγάλα έργα υποδομής και συνδυασμένων μεταφορών. Η χώρα μας έχει σχέδιο, έχει ανακτήσει την εμπιστοσύνη των άλλων χωρών και των επενδυτών. Είναι η ώρα να βγούμε από τη μιζέρια της αποεπένδυσης και της αποδόμησης του παρελθόντος και να μπούμε σε εποχές παραγωγικής ανασυγκρότησης.
Υπάρχουν χειροπιαστά αποτελέσματα και ενδιαφέρον σε μια σειρά τομέων και υποδομών. Στην προώθηση του έργου Sea to Sea με τη Βουλγαρία και τη συνεργασία με την Παγκόσμια τράπεζα, σε αεροπορικές συνεργασίες και υποδομές, σε νέες τεχνολογίες μεταφορικών συστημάτων, σε εμπορευματικά κέντρα και σε συνεργασία για υποδομές σε τρίτες χώρες.
Ο σχεδιασμός σας για τα μεγάλα έργα το επόμενο διάστημα ποιος είναι; τι να περιμένουμε;
Ο σχεδιασμός του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών για την επόμενη ημέρα περιλαμβάνει την ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων της ΠΑΘΕ και του προαστιακού, το μετρό της Θεσσαλονίκης και την επέκταση για Καλαμαριά, τον διαγωνισμό της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας και το τραμ Πειραιά. Προχωρούν οι διαγωνισμοί για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, το Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο, τον οδικό άξονα Πάτρας – Πύργου και το νότιο τμήμα του Ε65.
Σε φάση διαγωνιστικής προετοιμασίας βρίσκεται το μεγαλύτερο τμήμα της σιδηροδρομικής Εγνατίας, ο ΒΟΑΚ, η περιφερειακή Χαλκίδας, η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Πάτρας, το εμπορευματικό κέντρο Θεσσαλονίκης, η σύνδεση των αστικών κέντρων και των κρίσιμων υποδομών με τους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες. Αντιπλημμυρικά και εγγειοβελτιωτικά έργα δημοπρατούνται καθημερινά. Εντάχθηκαν 302 εκατομμύρια € στην Περιφέρεια Αττικής και 90 εκατομμύρια € στην υπόλοιπη Ελλάδα, εκτός των 250 εκατομμυρίων € στους οικισμούς που διέρχονται οι αυτοκινητόδρομοι. Ωριμάζουμε δίκτυα γεωθερμίας και σύγχρονων συστημάτων άρδευσης.
Επαναλαμβάνω ότι τα έργα δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση, αλλά μόνο στον ελληνικό λαό. Μέλημά μας, και εκεί θα κριθούμε, είναι ένα μεγάλο πρόγραμμα υποδομών που θα βοηθά τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις και την παραγωγική ανασυγκρότηση, με διαφάνεια και σε κόστος που θα σέβεται το κάθε ευρώ του ελληνικού λαού. Να σταματήσουν οι καθυστερήσεις και ως συνέπειά τους οι υπέρογκες αποζημιώσεις.