Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στην ΕΡΤ1 και την εκπομπή «Πάμε Αλλιώς» με τους Αναστασία Γιάμαλη και Τάκη Σαράντη.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Να καλημερίσουμε τον Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών, καλημέρα κ. Σπίρτζη.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Καλημέρα σας.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Ανάλογα με την επικαιρότητα, πρέπει να πηγαίνει ο τίτλος. Μπροστά το «Υποδομών» ή μπροστά το «Μεταφορών»;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πάντα είναι μπροστά το «Υποδομών».
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Σήμερα θα είναι το «Υποδομών» μπροστά, είναι δεδομένο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί αν δεν έχουμε υποδομές, δεν θα έχουμε μεταφορές.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Στον τίτλο πάντως σας βλέπουμε ότι είστε πρώτα «Μεταφορών» και μετά «Υποδομών» και αυτό το πήρα στη λογική αλφαβητικά πρώτα το «Μ» και μετά το «Υ».
Λοιπόν, να σας ευχαριστήσουμε που είστε εδώ, πάμε να ξεκινήσουμε και νομίζω να τρέξουμε λίγο τη συζήτηση. Ξεκινάμε με τις καταστροφές που είχαμε στη Δυτική Αττική, τα θύματα, όλοι γνωρίζουμε την τραγική εικόνα την οποία είχαμε. Μια εικόνα, την οποία οφείλω να το πω, ότι δεν τη βιώσατε, γιατί δεν ήσασταν εδώ ήσασταν στην Αμερική εκείνες τις ημέρες. Ακούω πάρα πολλά γιατί δεν βρεθήκατε εκεί και διάφορα τέτοια.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν τη βίωσα από κοντά, τη βίωσα κάθε στιγμή γιατί ήμασταν σε επικοινωνία και με τον Πρωθυπουργό και με τους αρμόδιους Υπουργούς και με το μηχανισμό του Υπουργείου.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Μάλιστα. Αυτό το οποίο παρακολουθούμε κ. Υπουργέ όλες αυτές τις ημέρες είναι ένα μπαλάκι του πινγκ – πονγκ που έχουν γίνει οι ευθύνες. Να δούμε ποιος έχει ευθύνη σε τι.
Μπαζωμένα και κλειστά ρέματα. Ποιοι είναι οι αρμόδιοι φορείς για τον καθορισμό και τη διευθέτηση των ρεμάτων;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κύριε Σαράντη, κατ’ αρχάς, για μια ακόμη φορά να εκφράσουμε τα συλλυπητήριά μας στις οικογένειες των θυμάτων και τη συμπαράστασή μας στους ανθρώπους που έχουν υποστεί αυτή την καταστροφή και θα πάμε και στις ευθύνες.
Είπα ξανά, ότι τυπικά δεν είναι θέμα ευθυνών. Ευθύνες πρέπει να αναζητήσουμε τα τελευταία 40 χρόνια σε όλα αυτά που στη χώρα μας δεν έχουν γίνει. Δεν είναι ένα περιστατικό μεμονωμένο η πλημμύρα που ζήσαμε στη Δυτική Αττική, στη Νέα Πέραμο και στη Μάνδρα. Σε κάθε περιοχή που έχουμε πλημμύρα, έχουμε ακριβώς τα ίδια φαινόμενα. Έχουμε κλειστά ρέματα, μπαζωμένα ρέματα και μάλιστα πολύ ακραίες καταστάσεις…
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Άρα την ευθύνη γι’ αυτό ποιος την έχει κ. Υπουργέ; Για το ότι είναι μπαζωμένα, μπαζώθηκαν και παραμένουν.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Είναι λίγο βολικό το «φταίνε όλοι, αλλά δεν φταίει κανένας».
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν είναι μονοδιάστατο το θέμα.
Είναι όσοι φρόντισαν με τις πολιτικές τους να επιτρέψουν να μην έχουμε ανοιχτά και διευθετημένα τα ρέματα, να έχουμε μπαζωμένα ρέματα, να έχουμε χωροθετήσει χρήσεις μέσα στις κοίτες των ποταμών, στις παρόχθιες περιοχές. Να μην έχουμε αντιπλημμυρική προστασία και τα κατάλληλα δίκτυα, να μην έχουμε εξόδους του νερού και να έχουμε μια θωράκιση στους οικισμούς και στις υποδομές από τέτοια φαινόμενα. Όχι μόνο από ακραία φαινόμενα σαν κι αυτό που βιώσαμε, αλλά και γενικότερα από φυσικές καταστροφές.
Έχουμε τις συνθήκες της κλιματικής αλλαγής, έχουμε μεγάλες ξηρασίες, άρα μεγάλες φωτιές, όχι στη χώρα μας, σε όλο τον πλανήτη.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Καλά, δηλαδή πιστεύετε ότι φταίει η κλιματική αλλαγή γι’ αυτό το οποίο έγινε στη Μάνδρα και δεν φταίει το ότι αυτά τα ρέματα είναι μπαζωμένα; Και δεν έγινε κάτι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Φταίνε και τα δύο. Φταίνε και οι πυρκαγιές που έγιναν …
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Από πάνω στο όρος Πατέρα, σωστά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στο όρος Πατέρα και όχι μόνο. Φταίει η κλιματική αλλαγή, γιατί τέτοιο ακραίο φαινόμενο, το λένε όλοι οι μετεωρολόγοι, τα Ινστιτούτα και ερευνητές πόσο ακραίο ήταν το φαινόμενο. Και το ένα φαινόμενο και το άλλο και της βροχής εννοώ σε τέτοια ένταση, σε τόσο μικρό χρόνο και οι πυρκαγιές, στην κλιματική αλλαγή οφείλονται, δεν υπήρχαν πριν δεκαετίες τέτοια φαινόμενα και ιστορικά καταγεγραμμένα από όλους τους Οργανισμούς.
Άρα εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα συνδυασμό πραγμάτων και ευθυνών και μπορούμε να τις συζητήσουμε.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Θα σταθούμε λίγο σε αυτό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι βεβαίως. Από εκεί και πέρα έχουμε αρμοδιότητες και έχουμε δίκτυα που πρέπει να γίνουν, πρέπει να θωρακιστεί η χώρα μας αντιπλημμυρικά.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Τι κάνετε γι’ αυτό που είναι μια από τις βασικές αρμοδιότητες του Υπουργείου σας;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν είναι κα Γιάμαλη.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Δεν είναι η Μάνδρα, εννοείτε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι δεν είναι μια από τις βασικές αρμοδιότητες του Υπουργείου.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Αν δεν είναι, εγώ διαβάζω διάφορα αντιπλημμυρικά τα οποία έχετε βάλει εσείς μπροστά και χτες με fast track.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το Υπουργείο Υποδομών οφείλει να εκτελεί τα αντιπλημμυρικά έργα, από εκεί και πέρα πρέπει να δούμε πως αντιμετωπίζουμε όλη αυτή την κατάσταση, πρέπει να δούμε πως γίνεται ο σχεδιασμός για τα αντιπλημμυρικά έργα και από ποιους φορείς.
Δεν είναι το Υπουργείο Υποδομών αυτό που κάνει, που έχει την ευθύνη του αντιπλημμυρικού σχεδιασμού, αν εξαιρέσετε τα έργα που έχουν να κάνουν με διαπεριφερειακά έργα και μετά από συγκεκριμένες μελέτες και διαδικασίες, που έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και δεκαετίες.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Άρα ποιος έχει την ευθύνη για να κάνει αυτά τα έργα; Δεν την έχετε εσείς ως Υπουργείο Υποδομών.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Την ευθύνη για τα ρέματα την έχουν κυρίως οι Δήμοι. Όπου έχουμε μεγαλύτερα …
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Λόγω “Καλλικράτη”;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Λόγω “Καλλικράτη” βεβαίως
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Ναι αλλά ο Δήμος που θα βρει τα λεφτά, που θα βρει τον κόσμο, πώς θα τα κάνει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να σας πω. Υπάρχουν τα ΠΕΠ ανά Περιφέρεια …
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Τα περιφερειακά ΕΣΠΑ είναι αυτά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τα περιφερειακά ΕΣΠΑ. Εκεί μπορούν να ενταχθούν πάρα πολλά έργα. Έχουμε, ξέρετε, πάρα πολλές αγκυλώσεις, δυστοκίες, καθυστερήσεις, έχουμε μια Τοπική Αυτοδιοίκηση που δεν ήταν έτοιμη όταν έγιναν οι αλλαγές με τον “Καλλικράτη” να πάρει όλες αυτές τις αρμοδιότητες, δεν έχει τους ανθρώπινους πόρους. Γιατί στη συγκεκριμένη περίπτωση, για τη Μάνδρα, το θέμα δεν είναι αν υπάρχουν χρήματα για να γίνει το συγκεκριμένο έργο ή όχι, υπήρχαν χρήματα. Υπήρχαν δεσμευμένα …
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Μάλιστα υπάρχει και ερώτηση η οποία έχει γίνει από τη Νέα Δημοκρατία.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Υπάρχει όμως ένας Δήμος που, από ό,τι άκουσα σε μια εκπομπή τη Δήμαρχο, έχει ένα μηχανικό στην Τεχνική του Υπηρεσία και αυτό πρέπει να μας προβληματίσει.
Πρέπει να προβληματίσει για τις διάφορες πολιτικές προτάσεις που υπάρχουν από τα Κόμματα, κυρίως από το Κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης που επιμένει σε λιγότερο κράτος.
Είμαστε αυτή τη στιγμή από τις χώρες που έχουμε το μικρότερο αριθμό δημοσίων υπαλλήλων σε κρίσιμους τομείς του Δημοσίου και επιμένει ο κ. Μητσοτάκης να λέει «θα μειώσουμε το κράτος, θέλουμε μικρότερο κράτος». Δηλαδή στη Μάνδρα θα έχουμε μηδέν μηχανικούς, στη Σαμοθράκη είχαμε μηδέν μηχανικούς.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Εσείς τι έχετε κάνει γι’ αυτό;
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Υποστηρίζει ότι ο ιδιωτικός τομέας όμως μπορεί να κάνει τη δουλειά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αν δεν έχεις ένα δημόσιο τομέα που στοιχειωδώς θα σχεδιάζει και θα δημοπρατεί μελέτες και έργα, δεν θα κάνεις δουλειά ποτέ. Δεν θα έρθει δηλαδή ένας μελετητής ένας εργολήπτης από τον ιδιωτικό τομέα να σου πει «χρειάζεται να κάνεις το τάδε αντιπλημμυρικό».
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Ναι γιατί εκεί κάνουμε κι άλλες αναγνώσεις κι άλλους συνειρμούς.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Και τώρα στο Υπουργείο όταν εκτελούμε έργα, τα εκτελούμε με τον ιδιωτικό τομέα. Υπάρχει όμως μια δημόσια Υπηρεσία, που εκπονεί ή δημοπρατεί τις μελέτες, τα έργα, κάνει επίβλεψη και ούτω καθ’ εξής.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Επειδή βάλατε πάρα πολλά κ. Υπουργέ, και να σας πω, χάνομαι λίγο να πω την αλήθεια. Πιάνομαι με τις ευθύνες.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δυστυχώς πλέον κ. Σαράντη τα θέματα είναι πολυδιάστατα, έχουν πολλές πλευρές.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Βεβαίως.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Επομένως έτσι πρέπει να αντιμετωπιστούν για να ενημερώνονται και οι πολίτες για όλα και σε όλους τους τομείς.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Νομίζω και με το δίκιο σας μιλάτε για τις ευθύνες του παρελθόντος. Εγώ έρχομαι σε αυτά τα δυόμιση δικά σας χρόνια που κυβερνάτε: ποιος έχει ευθύνη και σε τι. Αυτό θέλω να πω.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Για να δούμε, γιατί άκουσα κι άλλα σχόλια. Το πρώτο σχόλιο είναι αυτό που είπατε πριν, «λείπατε στο εξωτερικό».
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Δεν το είπα σχόλιο, το είπα …
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Η κριτική που σας έγινε από την Αξιωματική Αντιπολίτευση και όχι μόνο, ήταν αυτή, ότι «τη βγάλατε λάδι» συγκεκριμένα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εγώ χαμογελάω με αυτά. Διότι η Αξιωματική Αντιπολίτευση με τους συνεργάτες της έκαναν αυτές τις αλλαγές και αποδιοργάνωσαν το δημόσιο τομέα και κάνουν ότι δεν ξέρουν καν τις αρμοδιότητες που εκείνοι νομοθέτησαν. Είναι τρομερό.
Και μάλιστα άνθρωποι, όπως είναι ο κ. Μητσοτάκης που έχει διατελέσει και Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος, αλλά και Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Κύριε Υπουργέ τις δικές σας ευθύνες, τις ευθύνες των δυόμιση ετών.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τις δικές μας και συνολικά, να πούμε για το Υπουργείο και θα πάμε και συνολικά.
Ποιοι είναι οι αρμόδιοι φορείς για τα ρέματα και όλα τα υπόλοιπα; Είναι ο Δήμος και οι Περιφέρειες, αν είναι μεγαλύτερα τα έργα. Αν είναι εθνικής διάστασης, τα εκτελεί το Υπουργείο Υποδομών. Υπάρχει η συνεργασία του Υπουργείου με τις Περιφέρειες; Υπάρχει.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Ναι και μάλιστα χτες υπήρξε και μια συνεργασία σε επίπεδο Μνημονίου, με το Υποδομών και την Περιφέρεια Αττικής.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Απλά μπήκε σε ένα χαρτί, για να το ξέρετε κ. Σαράντη, αυτό που είχε αποφασιστεί εδώ και πάρα πολύ καιρό. Απλά υλοποιείται, γιατί πρέπει να παρθούν οι αντίστοιχες αποφάσεις.
Ποιος είπε -όπως ο κ. Μητσοτάκης- «λείπει ο Υπουργός Υποδομών». Είναι ο Υπουργός Υποδομών ή το Υπουργείο Υποδομών υπεύθυνο για κάτι, όταν γίνεται μια φυσική καταστροφή όπως είναι η πλημμύρα ή η πυρκαγιά; Όχι.
Γιατί κινητοποιείται το Υποδομών; Γιατί έχουμε ένα Πρωθυπουργό ο οποίος είναι πάνω από κάθε τι, επιβλέπει, κινητοποιεί τους Υπουργούς και το δημόσιο μηχανισμό, άρα όποτε γίνεται κάτι, μας κινητοποιεί όλους, είναι δεν είναι αρμοδιότητά μας. Και πιστεύω ότι με το δημόσιο τομέα που βρήκαμε, με τις ελλείψεις που υπάρχουν και όλα τα υπόλοιπα προβλήματα που έχουμε, πολύ καλά κάνει. Και έτσι βρισκόμαστε σε κάθε φυσική καταστροφή εκεί, στην πρώτη γραμμή, όλοι.
«Πήγαν οι αρμόδιοι Υπουργοί στη Μάνδρα;» γιατί και αυτό άκουσα. Ήταν εκεί ο Νίκος Τόσκας κάθε μέρα; Ήταν εκεί ο Παναγιώτης Σκουρλέτης; Ήταν. Πήγε ο Πρωθυπουργός; Όταν κάνουν κριτική από τη Νέα Δημοκρατία τι περίμεναν δηλαδή να γίνει;
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Ναι Υπουργέ μου, αλλά πέθαναν 21 άνθρωποι…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πήγε το Υπουργείο Υποδομών, παρ’ ότι εγώ έλειπα και έπρεπε να δοθούν συγχαρητήρια στα στελέχη του Υπουργείου που ήταν εκεί από την πρώτη στιγμή και έκαναν καταγραφές με εντολή του Πρωθυπουργού εκατοντάδες μηχανικοί, για να μην αφήσουν τους συμπολίτες μας μια μέρα κενή και να μην τρέξουν οι διαδικασίες;
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Άρα με βάση αυτά που λέτε φταίνε οι Δήμαρχοι, φταίνε οι Περιφέρειες.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Φταίει η Δούρου;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κύριε Σαράντη, θέλω να είμαι πολύ προσεκτικός στις διατυπώσεις που χρησιμοποιούμε.
Άρα με βάση το νόμο, την αρμοδιότητα την έχουν οι Δήμοι. Δεν είναι ποιος φταίει. Φταίνε διαχρονικά οι δημοτικοί άρχοντες της περιοχής, φταίει η αλλαγή που έγινε στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο το 2003, που εξαφανίστηκε αυτό το ρέμα και χωροθετήθηκαν εκεί δράσεις που δεν επιτρέπουν στα όμβρια ύδατα να φύγουν.
Φταίνε πάρα πολλά πράγματα, φταίει η άναρχη δόμηση σε όλη την Ελλάδα, φταίει ότι κανείς όλες αυτές τις δεκαετίες δεν ενδιαφέρθηκε να γίνει ένα αντιπλημμυρικό έργο στο συγκεκριμένο Δήμο και σε άλλους Δήμους και αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τη Μάνδρα και τη Νέα Πέραμο.
Έχουμε από το 2007 αν θυμάμαι καλά 172 μεγάλες πλημμύρες καταγεγραμμένες. Στα τελευταία δυόμιση χρόνια που τρέχουμε κάθε τρεις και λίγο σε ένα τέτοιο φυσικό φαινόμενο βλέπουμε τα ίδια πράγματα. Βλέπουμε κλειστά ρέματα στην Άρτα και καταπατημένα και να έχουν σπάσει και τα αναχώματα, να έχουν χρησιμοποιηθεί για αδρανή υλικά τα αναχώματα για να κάνουν τοπική οδοποιία. Στη Σαμοθράκη, στη Σκόπελο, στην Καλαμάτα, σε όλη την Ελλάδα!
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Ναι, αλλά η πρόληψη δεν είναι το βασικό; Πρώτα τρέχουμε να τα προλάβουμε και εμείς τρέχουμε από πίσω.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κύριε Σαράντη, όταν κάποιοι άφησαν για δεκαετίες μια χώρα ανοχύρωτη στις φυσικές καταστροφές, είτε αυτό είναι πλημμύρα είτε είναι πυρκαγιά, δεν μπορούν αυτά να καλυφθούν σε επίπεδο υλοποίησης και σχεδιασμού σε δυόμιση – τρία χρόνια.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Εσείς πως την οχυρώνετε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εμείς κα Γιαμαλή είχαμε πει ότι αυτή η χρονιά θα είναι χρονιά που θα ενταχθούν πάρα πολλά έργα στην αντιπλημμυρική προστασία και αυτό κάναμε.
Μάλιστα, απορώ πως έχουν , αν θέλετε, το θράσος κάποιοι και μιλάνε. Έχω εδώ να σας δώσω τους πίνακες για να έχουμε αξιόπιστο συγκριτικό αποτέλεσμα, όχι από τον καιρό του Νώε, τα τελευταία χρόνια όταν έχουμε τις αλλαγές στο νόμο του “Καλλικράτη”, μέχρι σήμερα. Άρα από το 2010, θα σας αφήσω τους πίνακες, μέχρι το 2017.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Βεβαίως να μας τους αφήσετε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Από το 2010 μέχρι το 2014 έχουμε ενταγμένα νέα έργα στην αντιπλημμυρική προστασία 3.600.000, είναι ένα – ένα. Για την ακρίβεια είναι 3.629.560,38 €.
Στο διάστημα από το 2015 μέχρι το τέλος του χρόνου έχουμε ενταγμένα 342.096.000 €. Θέλετε να κάνουμε μια σύγκριση μεταξύ των 3,5 εκατομμυρίων και των 342 εκατομμυρίων; Και επειδή θέλω να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς, στα 342 εκατομμύρια υπάρχουν 40 εκατομμύρια που είναι και άλλες υποδομές, 302 είναι τα πραγματικά εκατομμύρια των αντιπλημμυρικών έργων που έχουν ενταχθεί αυτά τα τέσσερα χρόνια. Ορίστε, πάρτε το να το έχετε.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Ευχαριστούμε και θα το δούμε και πάνω στο τμήμα των ειδήσεων.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχουν ολοκληρωθεί άλλα έργα και έχουν ενταχθεί άλλα έργα στην υπόλοιπη Ελλάδα; Γιατί αυτά είναι για την Αθήνα, για την Περιφέρεια Αττικής.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Μένουμε σε αυτό θα έρθουμε μετά στην Ελλάδα κ. Υπουργέ. Έγινε μια ερώτηση από βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας για την πραγματοποίηση αντιπλημμυρικών έργων στη Δυτική Αττική, το έχω μπροστά μου εδώ και το διαβάζω, λέει η ερώτηση: «Εγκεκριμένοι ευρωπαϊκοί πόροι ύψους 76 εκατομμυρίων ευρώ στη διάθεσή της τα είχε η Κυβέρνηση για αντιπλημμυρικά έργα στη Δυτική Αττική» και ρωτάει: γιατί δεν τα πραγματοποιήσατε, τα έργα και πού διοχετεύτηκαν τα συγκεκριμένα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τα συγκεκριμένα είναι από το ΠΕΠ της Αττικής δεν αφορά την Κυβέρνηση, αφορά τους Δήμους αφορά την Περιφέρεια και εκεί πιστεύω ότι η Ρένα Δούρου έχει δώσει επαρκέστατες εξηγήσεις.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: 500 εκατομμύρια αντιπλημμυρικά, νομίζω.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως και θέλω να καταθέσω την προσωπική μου άποψη, ακόμη κι όταν έχουμε έργα που εξαντλούνται οι πόροι που έχουμε στη διάθεσή μας σαν Κυβέρνηση στο Υπουργείο, επειδή η Περιφέρεια είχε στο ΠΕΠ Αττικής, γίνεται προγραμματική συμφωνία και ειδικά για αντιπλημμυρικά έργα, κρίσιμα αντιπλημμυρικά έργα εθνικής σημασίας, προκειμένου να δώσει χρήματα η Περιφέρεια και να τα υλοποιήσει το Υπουργείο Υποδομών, στις αρμοδιότητές του.
Δηλαδή υπάρχουν όπως γνωρίζετε πολύ καλά τα έργα στον Κηφισό, αυτά που είναι αρμοδιότητας του Υπουργείου, στο Ερασίνο που είναι πολύ μεγάλο αντιπλημμυρικό έργο, στο ρέμα της Εσχατιάς που για δεκαετίες πνίγεται η Αττική, ειδικά η Δυτική Αττική, εννοώ για το Περιστέρι, για το Ίλιον, για τους Αγίους Αναργύρους, τα έχετε ζήσει και αυτά έχουν δρομολογηθεί πλέον.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Ομολογώ ότι τα έχω ζήσει και δεν έχω χαρεί.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βέβαια, όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Να προχωρήσουμε λίγο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πάμε στην υπόλοιπη Ελλάδα. Στην υπόλοιπη Ελλάδα από το ’10 μέχρι το ’14 είχαν χρηματοδοτηθεί έργα 21.061.000 € από το Υπουργείο Υποδομών. Από το ’15 μέχρι και τέλος του ’17, 90.053.000 €.
Δηλαδή για την Αττική έχουμε μια σύγκριση από το ’10 μέχρι το ’14 3,5 εκατομμύρια με 302 εκατομμύρια, στην υπόλοιπη Ελλάδα από το Υπουργείο Υποδομών έχουμε 21 εκατομμύρια με 90 εκατομμύρια. Πάρτε και τα αντιπλημμυρικά έργα.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Νιώθω σα να είμαστε στη Βουλή και καταθέτετε στα πρακτικά, καλά κάνετε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τα καταθέτω, επειδή έλειπα και όλο αυτό τον καιρό δεν είχα μιλήσει για να δούμε τι γίνεται για την αντιπλημμυρική προστασία. Παρακολούθησα τις δηλώσεις του κ. Μητσοτάκη όταν έγινε η πλημμύρα, το συμβάν, που ήταν πραγματικά μια δήλωση που αξίζει να τη χαιρετίσει κανείς. Μίλησε για διαχρονικές ευθύνες και μετά προφανώς επικράτησαν οι γνωστοί ακροδεξιοί σύμβουλοί του, αρχίζοντας να λαϊκίζει και ρίχνοντας ευθύνες χωρίς ίχνος υπευθυνότητας σε όποιον έβρισκε μπροστά του.
Άρα πάρτε και τα έργα, το ενημερωτικό για το Υπουργείο που γίνονται από τις Τρεις Γέφυρες μέχρι το Μύλο στην Αττική Οδό, για την Εσχατιά, για τον Ερασίνο, για τον Άγιο Γεώργιο στο Θριάσιο, για το ρέμα της Ραφήνας.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Θα μαζέψουμε μπόλικο υλικό. Κύριε Υπουργέ, ποιοι είναι οι ακροδεξιοί σύμβουλοι του κ. Μητσοτάκη;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν τα ξέρετε κ. Σαράντη;
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Ρωτάω εσάς, δεν ξέρω.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όσοι έφυγαν από ακροδεξιά Κόμματα και έχουν γίνει κορυφαία στελέχη, μετέχουν στην ηγετική ομάδα της Νέας Δημοκρατίας.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Ονοματεπώνυμο έχουν;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο κ. Γεωργιάδης είναι ένας. Δεν είναι;
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Είναι προσωπική επιλογή του κ. Μητσοτάκη, αν θυμάμαι καλά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό λέω κι εγώ, είναι προσωπική επιλογή του κ. Μητσοτάκη.
Λοιπόν, πρόσθετα με αυτά, έχουμε 250 εκατομμύρια έργα, η πλειοψηφία αυτών των έργων είναι στην Περιφέρεια, αντιπλημμυρικά έργα που σχετίζονται με τους οικισμούς και την αντιπλημμυρική προστασία, από οπου διέρχονται οι αυτοκινητόδρομοι.
Τι μαγικό είχε κάνει η Νέα Δημοκρατία και όσοι σχεδίασαν αυτά τα έργα; Είχαν δει τους αυτοκινητόδρομους ως έργα και άρα η αντιπλημμυρική τους προστασία ήταν μόνο για τους αυτοκινητόδρομους. Εκεί που πήγαιναν τα όμβρια ύδατα και πηγαίνουν τα όμβρια ύδατα στους αυτοκινητόδρομους, στα ρέματα που διέρχονται μέσα στους οικισμούς, ή στους αγωγούς που διέρχονται μέσα από τους οικισμούς. Δεν είχε φροντίσει κανείς να γίνουν οι απαραίτητες μελέτες και τα απαραίτητα έργα.
Άρα το Μεσολόγγι απροστάτευτο, η Κλόκοβα απροστάτευτη, το Αίγιο απροστάτευτο, όλη η βόρεια Πελοπόννησος επίσης απροστάτευτη και έπρεπε κάποιος, εμείς δηλαδή, στα δυόμιση χρόνια, να προβλέψουμε τα αντιπλημμυρικά των αυτοκινητοδρόμων που όλα αυτά τα χρόνια δεν είχε φροντίσει κανείς γι’ αυτά, με αιτήματα των Δημάρχων, με προβλήματα που αναγνωρίζονται απ’ όλους μας, ώστε εκτός της ολοκλήρωσης των αυτοκινητοδρόμων, να προβλεφθεί τώρα στη συνέχεια και η αντιπλημμυρική προστασία των οικισμών που διέρχονται.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Κύριε Υπουργέ, θα μας επιτρέψετε να κλείσουμε αυτό τον κύκλο …
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αν θέλετε πάρτε κι αυτά για να καταλάβετε και να μάθουν οι πολίτες.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Θα φτιάξουμε φάκελο σε λίγο!
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να δούμε λίγο τις περιοχές όμως για να καταλάβουμε τι γίνεται;
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Πολύ – πολύ σύντομα για να πάμε λίγο και στις μεταφορές.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δήμος Κορίνθου, Δήμος Βέλου Βόχας, Δήμος Ξυλοκάστρου, Αιγίου, Πάτρας, Μεγαλόπολης, Ραψομάτης, Μεσσήνης, Δήμος Καλαμάτας περιμετρική οδός και περιοχή Πηδήματος, Μεσολογγίου, Αμφιλοχίας, Φιλιππιάδας, Ιωαννίνων. Αυτή είναι η μία απόφαση που μέχρι στιγμής γίνονται μελέτες και τα αντίστοιχα είναι για τους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους στην Αμφιλοχία, στην Φιλιππιάδα και τα λοιπά.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Κύριε Υπουργέ, θα τα αυτά δούμε όλα νομίζω και σε επόμενη συζήτηση μπορούμε να τα κουβεντιάσουμε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να σας πω κ. Σαράντη; Όλα αυτά αν είχαμε ένα ακραίο φαινόμενο σε αυτές τις περιοχές, σαν κι αυτό που ζήσαμε στα Μέγαρα, τα ίδια θα είχαμε. Όπως τα είχαμε πριν δυο χρόνια στην Άρτα, πριν ένα χρόνο στη Σκόπελο και στην Καλαμάτα. Τα θυμάστε;
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Βέβαια τα θυμόμαστε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όπου έχουμε ακραίο φαινόμενο έχουμε αυτή την κατάσταση, μια χώρα χάος. Χωροταξικό, πολεοδομικό χάος!
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Κύριε Υπουργέ σας ευχαριστούμε πολύ γι’ αυτά τα χαρτιά, δανείζομαι τον άλλο τίτλο που έχετε ως Υπουργός, τον τίτλο του Υπουργού Μεταφορών.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Μεταφορές. Δημιουργήθηκε ένα τεράστιο θέμα με το ηλεκτρονικό εισιτήριο, εγώ δεν θα σας πάω εκεί.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Επίτρεψέ μου όχι για άλλο λόγο, εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ «Ανοιχτές οι μπάρες στο Μετρό, παραμένουν οι ουρές. Αναβάλλεται το κλείσιμο των πυλών, καθώς υπάρχει διάχυτη ανησυχία στους κόλπους του ΟΑΣΑ ότι θα προκληθεί χάος». Σας διαβάζω το πρωτοσέλιδο από την εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εντάξει άμα το λέει η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ…
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Εσείς ξέρετε, εσείς απαντάτε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αν θυμάμαι καλά, η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ είχε προβλέψει στην αρχή να μας καταγγείλει ότι είμαστε εχθροί της νέας τεχνολογίας και των ηλεκτρονικών μέσων.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Ταλαιπωρήθηκε πάντως ο κόσμος.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και βέβαια ταλαιπωρήθηκε ο κόσμος. Και ο κόσμος ταλαιπωρήθηκε δυστυχώς γιατί είχαμε ένα διαγωνισμό που φρόντισε η Νέα Δημοκρατία να τον υπογράψει Δεκέμβρη του ’14, που είχε προβλέψει μηχανήματα τα οποία δεν ήταν για τη μεταβατική περίοδο.
Κάναμε διαπραγμάτευση και έφεραν τριάντα πρόσθετα σημεία για την έκδοση καρτών και βέβαια η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων …
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Τι κερδίζει ο πολίτης μέσα από αυτή την ταλαιπωρία που πέρασε, κ. Υπουργέ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μια στιγμή κ. Σαράντη θα τα πούμε όλα. Η Δημόσια Αρχή που είναι για τα προσωπικά δεδομένα δεν επέτρεψε να έχουμε μια ηλεκτρονική εφαρμογή και να στέλνουμε ταχυδρομικά τις κάρτες του κόσμου στα σπίτια του.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Άρα δεν μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν οι Τράπεζες, οι ασφαλιστικές και πάει λέγοντας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Καθυστέρησε όλο το σύστημα εννιά μήνες για να γίνει, παρ’ ότι είχαν ολοκληρωθεί τα πάντα, προκειμένου να έχουμε την τελική γνωμοδότηση της Αρχής και προκειμένου να ξεκινήσει όλη η διαδικασία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Όπως θυμάστε, όταν ολοκληρώθηκε όλη αυτή η διαδικασία κάποιοι βγήκαν και είπαν (χωρίς αρμοδιότητα) «αποφασίζουμε να μην εφαρμοστεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο».
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Να σας πάω σε ένα άλλο βασικό θέμα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να με πάτε, βεβαίως.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Προσωπικά χρησιμοποιώ τις εφαρμογές τύπου Beat πολύ, νιώθω ότι πάω στη δουλειά μου με ασφάλεια …
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να τελειώσουμε με το ηλεκτρονικό εισιτήριο;
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Βεβαίως.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Λοιπόν τι κερδίζουμε με το ηλεκτρονικό εισιτήριο για να είναι απόλυτα κατανοητό και τι έχουμε σχεδιάσει. Κατ’ αρχάς έχουμε ήδη κοντά στις 350.000 κάρτες, μια μεγάλη πόλη δηλαδή έχει προσωποποιημένες κάρτες μέσα στην Αθήνα. Κάθε μήνα κατά μέσο όρο οι μηνιαίες κάρτες που πωλούνταν ήταν 250.000, με ό,τι συμπεράσματα μπορεί να βγάλει κανείς.
Έχουμε στους περισσότερους σταθμούς μια αύξηση της τάξεως του 40% στα καθημερινά εισιτήρια.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Άρα το κέρδος είναι στα έσοδα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και έχουμε στους πέντε σταθμούς που έκλεισαν οι πύλες μερικά φαινόμενα που πραγματικά είναι ακραία.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Δηλαδή;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δηλαδή δεν μπορεί από το σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας τις πρώτες δυο – τρεις μέρες που εφαρμόστηκε το μέτρο να έχουμε περισσότερη κίνηση από ότι στο σταθμό Συντάγματος και Ομόνοιας. Δεν το πιστεύετε κι εσείς αυτό;
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Αυτό πως προκύπτει; Δηλαδή πως το εξηγείτε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εσείς πως το εξηγείτε;
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Από τις μετρήσεις ότι λαθρεπιβιβάζονταν σε μεγάλο βαθμό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εγώ το έλεγα από πριν, το λέω και σήμερα. Τα κυκλώματα των πλαστών εισιτηρίων ήταν τέτοια, που επέτρεπαν να μην υπάρχουν οφέλη για τους πολίτες, να μην υπάρχουν έσοδα για τους Οργανισμούς και επομένως να υπάρχουν για τα κυκλώματα που κινούσαν, ακόμη και μέσα στο Μετρό, πλαστά εισιτήρια.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Προχωράμε και η Αναστασία …
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αν θέλετε να ενημερώσουμε και την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, οι πύλες θα κλείσουν όπως έχει προγραμματιστεί, δεν γίνεται κανένα χάος. Υπάρχει ένας προγραμματισμός …
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Είχαμε μια απεργία ωστόσο η οποία δυσκόλεψε σε μεγάλο βαθμό. Προφανώς οι εργαζόμενοι έχουν κάθε δικαίωμα να απεργούν.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Απεργίες είχαμε, δεν έχει να κάνει φαντάζομαι το ηλεκτρονικό εισιτήριο και αυτή η εφαρμογή με τις απεργίες. Έχει να κάνει με συνδικαλιστικά αιτήματα και εκεί ο καθένας παίρνει τις δικές του ευθύνες. Υπάρχουν αιτήματα που έχουν δίκιο τα Σωματεία και οι εργαζόμενοι, εγώ πιστεύω ότι με μια συνεννόηση με τα Υπουργεία που απευθύνονται αυτά τα αιτήματα, μπορούν κάποια πράγματα να λυθούν και κάποια δεν γίνεται από αυτά τα αιτήματα να ικανοποιηθούν.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Προφανώς.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Να πάω στο θέμα που με απασχολεί και εμένα και νομίζω πολλούς πολίτες. Σας έχω ακούσει να λέτε ότι θα λάβετε τα μέτρα απέναντι σε εταιρείες τύπου Beat, Uber.
Εμένα ως πολίτη γιατί να με νοιάζει το αν φορολογούνται και πως, την ώρα που πατάω ένα κουμπί στο κινητό μου και έχω ταξί από κάτω και πάω με ασφάλεια στον προορισμό μου;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί πάτε με ασφάλεια στον προορισμό σας;
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Πάω με ασφάλεια στον προορισμό μου, γιατί γνωρίζω την πινακίδα του οδηγού που θα με μεταφέρει, το όνομά του.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και στο απλό ταξί γνωρίζετε την πινακίδα.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Ξέρω σε πόση ώρα θα φτάσει, χωρίς έξτρα χρέωση….
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γνωρίζετε το όνομά του, ξέρετε τι ώρα θα φτάσει. Χωρίς έξτρα χρέωση, μη το λέτε.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Κάνω το δικηγόρο του διαβόλου, πείτε μου.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Άρα δεν το ξέρετε, σε όλο τον κόσμο έχουμε από τέτοιες εταιρείες που δεν έχουν θεσμικό πλαίσιο, φαινόμενα που δεν τιμούν τις κοινωνίες αυτές. Έχουμε δηλαδή –δεν θέλω να λαϊκίσω, αλλά αυτά έχουμε- από βιασμούς γυναικών μέχρι κι εγώ δεν ξέρω τι.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Αυτά στο εξωτερικό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στο εξωτερικό. Και πρέπει να φτιαχτεί αυτό το πράγμα που κληρονομήσαμε, γιατί για «πράγμα» μιλάμε σε πάρα πολλούς τομείς, σε όλους τους τομείς σχεδόν, ένα θεσμικό πλαίσιο που εσείς που είστε χαμηλά αμειβόμενη εργαζόμενη και μια πολύ μεγάλη εταιρεία με μεγάλο κύκλο εργασιών θα φορολογείται, θα ξέρουμε ποιος είναι ο υπεύθυνος και θα μπορεί…
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Κύριε Υπουργέ, θα υπάρχουν; Θα παραμείνουν ή όχι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί να μην παραμείνουν;
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Θα παραμείνουν και οι υπόλοιποι.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Οι δυο εταιρείες από ό,τι προέκυψε μετά τη διαβούλευση έχουν συνεργασία με ταξί, με αυτοκινητιστές, έτσι λένε τουλάχιστον. Γιατί το θεσμικό πλαίσιο που είχε κάνει η Νέα Δημοκρατία, δεν επιτρέπει στο Υπουργείο να ξέρει αν συνεργάζονται με αυτοκινητιστές επαγγελματίες, ή με οποιονδήποτε άλλο. Δεν έχει φτιαχτεί ένα θεσμικό πλαίσιο που να γνωρίζουν οι δημόσιες Υπηρεσίες τι κάνουν αυτές οι εταιρείες, αν έχουν έδρα στη χώρα μας, με ποιους συνεργάζονται όπως εσείς κ. Σαράντη.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Θα σας μεταφέρω την εικόνα από την κόρη μου. Μπορεί να «κερδίζετε» τους ιδιοκτήτες και τους οδηγούς των ταξί, βάζω τη λέξη «κερδίζετε» σε εισαγωγικά ..…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τι εννοείτε «κερδίζουμε»;
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Γι’ αυτό το έβαλα σε εισαγωγικά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γράφτηκε ο κ. Λυμπερόπουλος στον ΣΥΡΙΖΑ και δεν το ξέρω; Γέννημα – θρέμμα της Νέας Δημοκρατίας είναι.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Νιώθω όμως μέσα από το παιδί μου, ότι χάνετε τη Νεολαία.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν χάνουμε καμία Νεολαία. Η Νεολαία ξέρει πάρα πολύ καλά να χρησιμοποιεί τις νέες τεχνολογίες, ευτυχώς ξέρει και τις χρησιμοποιεί, έχουμε μια Νεολαία που είναι σε αυτή τη λογική και έχουμε και μια Νεολαία που ξέρει πάρα πολύ καλά τις αθλιότητες που γίνονται μέσω των νέων τεχνολογιών.
Όταν έχουμε μια Νεολαία η οποία αμείβεται πολύ χαμηλά κ. Σαράντη, αν δεν είναι άνεργοι, και πληρώνει η πολύ χαμηλά αμειβόμενη Νεολαία στις ασφαλιστικές εισφορές, δεν γίνεται κάποιοι κύριοι να έχουν έδρα στο εξωτερικό και να μην φορολογούνται σε φορολογικούς παραδείσους και αυτοί που τους στηρίζουν και ονομαστικά μάλιστα, δηλαδή θυμάμαι στελέχη της Νέας Δημοκρατίας να βγαίνουν για την Uber και να στηρίζουν.
Θυμάμαι εδώ από την ΕΡΤ τον κ. Μητσοτάκη να κάνει διάγγελμα υπέρ της Beat και να ανακαλύπτουμε μετά ότι ένα μεγάλο ποσοστό της ιδιοκτησίας της Beat είναι σε εξωχώριες εταιρείες, σε εταιρείες που έχουν έδρα σε φορολογικούς παραδείσους.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Νόμιμα ωστόσο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως νόμιμο είναι, αλλά είναι και ηθικό;
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Αυτό είναι άλλη κουβέντα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Επειδή μιλάμε για τη Νέα Δημοκρατία και μας κουνάει και το δάχτυλο. Όταν βγαίνει ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και μιλάει υπέρ κάποιων εταιρειών, που η πλειοψηφία τους ή ένα μεγάλο ποσοστό τους, είναι από εταιρείες που δεν φορολογούνται, που δεν έχουν καν έδρα εδώ…
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Μάλιστα κύριε Υπουργέ …
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μια στιγμή κ. Σαράντη.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Όχι απλά μας ειδοποιούν από το κοντρόλ ότι τελειώνει ο χρόνος μας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η Αξιωματική Αντιπολίτευση έχει μια έφεση στο να στηρίζει εταιρείες που δεν έχουν έδρα στην Ελλάδα.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Υπονοούμενο αφήνετε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι κανένα υπονοούμενο δεν αφήνω. Μιλάω πολύ συγκεκριμένα. Στηρίζει όλους και όσες εταιρείες δεν φορολογούνται στη χώρα μας, δεν έχουν εισφορές στη χώρα μας και την ίδια στιγμή κουνάει το δάχτυλο γιατί έχουμε υψηλή φορολογία. Ποιος θα φορολογηθεί;
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Υπάρχει διασύνδεση;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τι εννοείτε «υπάρχει διασύνδεση»; Αν βγω εγώ και στηρίξω μια συγκεκριμένη εταιρεία και αυτή η εταιρεία έχει έδρα, ή φορολογείται στις βρετανικές παρθένους νήσους ή σε άλλο φορολογικό παράδεισο, εσείς τι θα πείτε; «Μπράβο στον Σπίρτζη που στηρίζει αυτή την εταιρεία»; Ονομαστικά τη στήριξαν. Δεν είπαν γενικά.
Επομένως. Φτιάχνουμε ένα θεσμικό πλαίσιο, με δυο λόγια, που δεν θα επιτρέπεται αυτές οι εταιρείες να δραστηριοποιούνται στη χώρα μας και να μην ξέρουμε ποιος είναι υπεύθυνος, να μη φορολογούνται, να μην δίνουν τα απαραίτητα στοιχεία στο Υπουργείο για να γίνονται οι έλεγχοι.
Ό,τι δηλαδή- και πιο χαλαρά- έχουν αυτή τη στιγμή οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές, ό,τι έχετε εσείς σαν φορολογούμενος, ό,τι έχει όλος ο κόσμος.
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Μάλιστα. Κύριε Υπουργέ νομίζω ότι κάνουμε ένα λάθος, εμείς το κάναμε το λάθος. Θα πρέπει να σας φωνάξουμε μια φορά ως Υποδομών, θα πρέπει να σας φωνάξουμε μια άλλη φορά ως Μεταφορών …
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Και μια για την επικαιρότητα!
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Και μια τρίτη φορά ως Υπουργό που να σχολιάσουμε όλη την επικαιρότητα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αν δεν σας καταγγείλει η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι καλείτε συγκεκριμένους καλεσμένους που είναι Υπουργοί της Κυβέρνησης.
Α. ΓΙΑΜΑΛΗ: Έχουμε να δούμε πολλά !
Τ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Οι καταγγελίες από πάντα μπορεί να έρθουν. Να σας ευχαριστήσουμε πάρα πολύ για τη συνομιλία που είχαμε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να είστε καλά.