H συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στον Real FM και τον δημοσιογράφο, Νίκο Χατζηνικολάου.
Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Πάμε να καλημερίσουμε τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών τον κ. Χρήστο Σπίρτζη. Κύριε υπουργέ καλημέρα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Καλημέρα κ. Χατζηνικολάου, καλημέρα στους ακροατές σας και να σας ευχηθούμε να τα εκατοστίσει ο σταθμός και να έχετε πάντα επιτυχίες.
Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Να είστε καλά κ. Υπουργέ. Θα ξεκινήσω από το θέμα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και θέλω να σας ρωτήσω πως προχωράει αυτό, πώς προχωρούν δηλαδή η έκδοση των προσωποποιημένων καρτών ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Προχωράει με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς, δηλαδή σήμερα έχουμε υπερβεί την έκδοση των 30.000 ηλεκτρονικών καρτών.
Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Η διαδικασία είναι εύκολη ή είναι πολύ επίπονη για τους πολίτες; Θέλω να πω μήπως πάλι έχουμε γραφειοκρατία βαριά και δύσκολη;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δυστυχώς κ. Χατζηνικολάου τη διαδικασία δεν την ορίζει ούτε το Υπουργείο, ούτε ο ΟΑΣΑ, ούτε η ΣΤΑΣΥ, ούτε η ΟΣΥ. Η διαδικασία με τον τρόπο που έγινε, έγιναν παρεμβάσεις πολύ μεγάλες από την ανεξάρτητη Αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Να σας πω ένα παράδειγμα. Εγώ είχα ζητήσει να υπάρχει μια ηλεκτρονική εφαρμογή και να στέλνονται ταχυδρομικά οι κάρτες από τον Οργανισμών Αστικών Συγκοινωνιών, απαγορεύτηκε αυτό, ώστε να μην μπορεί να υπάρχει η διεύθυνση των πολιτών σε κάποιο ηλεκτρονικό αρχείο.
Επομένως όπως καταλαβαίνετε υπήρχαν πάρα πολλές προϋποθέσεις για όλη αυτή την εφαρμογή, η οποία αφορά πολλά εκατομμύρια πολίτες, πολλές εκατοντάδες χιλιάδες κάρτες και πολλά εκατομμύρια ηλεκτρονικά εισιτήρια.
Αυτά δεν μπορούσαμε εμείς να τα ξεπεράσουμε τόσο εύκολα. Αυτό που φροντίσαμε να κάνουμε είναι να υπάρχει μια ηλεκτρονική εφαρμογή που θα είναι ηλεκτρονική αίτηση. Οι βάσεις δεδομένων να μην είναι διασυνδεδεμένες, ώστε να μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει όταν εσείς έχετε μια ηλεκτρονική κάρτα πού πηγαίνετε, να μην υπάρχει διασύνδεση των αρχείων μεταξύ τους και να υπάρχει μια τέτοιου είδους διαδικασία, όπως η αυτοπρόσωπη παρουσία που ζήτησε η Αρχή Προσωπικών Δεδομένων, προκειμένου ο πολίτης να παραλάβει την κάρτα του.
Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Σας ρωτώ γιατί πιτσιρικάς του στενού περιβάλλοντος μου, ανιψιός μου, 18χρονος είπε μια έκφραση που τη λέει η Νεολαία, πήγε να βγάλει ηλεκτρονικό εισιτήριο και μου είπε «θείε έφαγα μεγάλο πακέτο». Που σημαίνει ότι ταλαιπωρήθηκε πολύ με τη γραφειοκρατία.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχει δίκιο και αυτός είναι και ο λόγος που προβλέψαμε μια δεύτερη διαδικασία η οποία είναι οι πολίτες σε φάκελο που αναγράφουν οι ίδιοι το ονοματεπώνυμο και τη διεύθυνσή τους, να υπάρχουν τα απαραίτητα στοιχεία, δηλαδή μια φωτογραφία μια φωτοτυπία από ένα έγγραφο που δείχνει ποιος είναι ο ΑΜΚΑ, η ηλεκτρονική αίτηση που υπάρχει στο διαδίκτυο στη σελίδα του ΟΑΣΑ και η παλιά κάρτα απεριορίστων διαδρομών του ’17, προκειμένου να μπορέσει όλος ο κόσμος να αφήσει το φάκελο σε ένα από τα 31 γκισέ των Αστικών Συγκοινωνιών και να του αποσταλεί ταχυδρομικά.
Δυστυχώς κ. Χατζηνικολάου ή ευτυχώς, γιατί έχει και τα καλά του αυτή η ιστορία, όσον αφορά την πραγματική προστασία των προσωπικών δεδομένων, πρέπει να περάσουμε για μια φορά ο καθένας μας αυτή τη διαδικασία. Και λέω «για μία φορά» γιατί θα γλιτώσουμε από εκεί και πέρα το να στηνόμαστε στο γκισέ για να πάρουμε το χαρτάκι κάθε μήνα, ή το εισιτήριο ή οτιδήποτε άλλο.
Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Τώρα, νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας μαθαίνω ότι έρχεται.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πριν πάμε εκεί όμως να δούμε, επειδή έχουμε δεχτεί και μια κριτική όλο τον προηγούμενο καιρό ότι είμαστε εναντίον των νέων τεχνολογιών, των ηλεκτρονικών συστημάτων και όλων των υπολοίπων. Εδώ βλέπουμε ότι ειδικά στο χώρο των συγκοινωνιών και όχι μόνο, και των δημοσίων έργων, οι πλατφόρμες που απευθύνονται και σε εκατομμύρια κόσμο και τα ηλεκτρονικά συστήματα όπως το να παρακολουθούν οι πολίτες πότε έρχεται το λεωφορείο σε real time σε πραγματικό χρόνο και να μην περιμένουν ουρές στις στάσεις για αρκετά λεπτά ή σαν κι αυτή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου που θα εξοικονομήσει εκατοντάδες εκατομμύρια.
Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Ωραία αφού θέλετε να επιμείνω στις νέες τεχνολογίες να ρωτήσω τι θα κάνετε με την Beat. Τι θα γίνει; Θα τους καλέσετε για διαβούλευση;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί έχουμε κάποιο πρόβλημα; Και την Uber θα καλέσουμε γιατί μάθαμε από τον κ. Κυρανάκη ποιος είναι ο Διευθυντής της πριν λίγες μέρες. Αλλά εδώ το θέμα δεν είναι αν θα υπάρχουν ηλεκτρονικές πλατφόρμες διαμεσολάβησης. Αυτό όποιος το ισχυριστεί, πρέπει να είναι σε άλλο πλανήτη. Τις ενισχύουμε αυτές τις πλατφόρμες και τις νέες τεχνολογίες.
Άλλωστε η ιστορία του καθενός και η επαγγελματική του ιστορία για το τί έχει κάνει, τουλάχιστον όσον αφορά εμένα, έχει δείξει ότι έχω κάνει μερικές δεκάδες τέτοιες πλατφόρμες, που μάλιστα έχουν τεθεί και στην εξυπηρέτηση εκατομμυρίων πολιτών. Να μην ξεχνάμε ότι την ηλεκτρονική πλατφόρμα για τ’ αυθαίρετα, τρεις πλατφόρμες, την κάναμε στο ΤΕΕ όταν ήμουν Πρόεδρος, ξεκινήσαμε την ηλεκτρονική έκδοση αδειών κι όλα τα υπόλοιπα.
Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Επομένως τί μέλει γενέσθαι;
- ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το πρόβλημα που υπάρχει μ’ αυτές τις πλατφόρμες, δεν είναι η νέα τεχνολογία, αλλά είναι ο νέος τρόπος φοροδιαφυγής πολλών εταιρειών διαμεσολάβησης, οι οποίες διαμεσολαβούν, δεν έχουν έδρα στην Ελλάδα, δεν κόβουν αποδείξεις, δεν πληρώνουν φόρους, δεν ξέρουμε ποιοι είναι οι εκπρόσωποί τους στη χώρα, δεν ξέρουμε αν συνεργάζονται και αν έχουν συμβάσεις με τους οδηγούς και με τα ταξί που συνεργάζονται ή με τ’ αυτοκίνητα που νοικιάζουν με οδηγό όπως η Uber. Η Uber δεν έχει καν έδρα στη χώρα. H Beat δεν ξέρουμε αν έχει έδρα στη χώρα.
Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Επομένως λέτε ότι πρώτα πρέπει ν’ αποκτήσουν όλα τα νόμιμα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει μια εταιρεία για να λειτουργεί.
X. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακριβώς. Η γνώμη μου κ. Χατζηνικολάου είναι ότι αυτό έγινε σκόπιμα από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Λέτε έγινε σκόπιμα; Γιατί;
X.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έγινε σκόπιμα γιατί με τον τρόπο αυτό ευνοούνται συγκεκριμένα συμφέροντα, όταν ο ελληνικός λαός πληρώνει φόρους και έχει ματώσει όλα αυτά τα χρόνια, κάποιοι μέσα στην κρίση σκόπιμα, πλουτίζουν και ανταγωνίζονται αθέμιτα άλλες πλατφόρμες που έχουν εδώ έδρα ή άλλους επαγγελματίες.
Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Έρχομαι στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. πείτε μου, τί θα είναι το καινούργιο σ’ αυτόν τον Κώδικα; Ακούω για παράδειγμα ότι θα έχει σαρωτικές αλλαγές, ότι θα υπάρξουν και εισοδηματικά κριτήρια στα πρόστιμα, όπως επίσης ακούω ότι έρχονται και αυστηρές διοικητικές κυρώσεις, αφαιρέσεις άδειας κυκλοφορίας, διπλώματος, αν μιλάς στο κινητό, αν πετάς τσιγάρα απ’ τα παράθυρα, αν σταθμεύσεις σε διάβαση αναπήρων κτλ.
X. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ισχύουν όλα. Ο στόχος ο δικός μας είναι να οικοδομήσουμε μαζί με την κοινωνία ένα νέο κώδικα κοινωνικών αξιών και κοινωνικής συμπεριφοράς.
Πρέπει λοιπόν να φύγει απ’ το μυαλό και του κράτους και του πολίτη ότι πολλές από τις παραβάσεις που γίνονται πρέπει να έχουν εισπρακτικό χαρακτήρα, να το ξεχάσουμε αυτό, να καταλάβουμε ότι πάρα πολλές παραβάσεις κοστίζουν καθημερινά την υγεία, τη ζωή των συμπολιτών μας, την καθημερινότητά τους, κάποιες είναι κοινωνικά απαράδεκτες ως συμπεριφορές και το ξέρουμε όλοι. Παρ’ ότι το ξέρουμε το κάνουμε και όλοι. Είναι κακές συνήθειες αυτές που έχουμε και δε μπορεί αυτές οι συνήθειες, μαζί με την κοινωνία να μην προσπαθήσομε να τις αλλάξουμε.
Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Τα εισοδηματικά κριτήρια πώς θα λειτουργήσουν ακριβώς;
- ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εκεί έχουμε μια άλλη παλιά αντίληψη, ότι «έχω λεφτά, πληρώνω και παρανομώ». Αυτό θέλουμε να χτυπήσουμε.
Έχουμε προβλέψει κατηγοριοποίηση στον ΚΟΚ, είναι πραγματικά απαράδεκτο στις χιλιάδες παραβάσεις που έχουμε να υπάρχει ένα διαφορετικό πρόστιμο, γίνεται λοιπόν κωδικοποίηση σε τρεις κατηγορίες: Χαμηλής, μέσης και υψηλής επικινδυνότητας και σε αυτές τις κατηγορίες θα υπάρχει μείωση των προστίμων, θα υπάρχει μια βάση που θα την πληρώνουμε όλοι κι από κει και πέρα θα υπάρχουν προσαυξήσεις ανάλογα με το εισόδημα που έχει ο καθένας από εμάς.
Αυτά θα προβλεφθούν από τη Θεσμική Επιτροπή που υπάρχει για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τόσο η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων, όσο και η εισήγηση για τα πρόστιμα, που μετά θα βγουν οι Υπουργικές Αποφάσεις.
Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Σας ευχαριστώ θερμά κ. Υπουργέ.
- ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να είστε καλά, καλημέρα σας.