Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στην εκπομπή “Πρώτη Είδηση” της ΕΡΤ1.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών τον κύριο Χρήστο Σπίρτζη. Καλή σας ημέρα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα σας
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είδαμε το ρεπορτάζ. Εγώ δεν το ήξερα, και όταν μας το είπε και η Τιτίκα Ανουσάκη η αρχισυντάκτρια μας, ότι στα λεωφορεία Θεσσαλονίκης στον ΟΑΣΘ, υπήρχαν διαφορετικές τιμές εισιτηρίων, έβαζες λεφτά δεν έπαιρνες ρέστα, πάθαμε ένα σοκ!
YΠΟΥΡΓΟΣ: Υπήρχαν διαφορετικές τιμές εισιτηρίων στα μηχανήματα που ήταν μέσα στα λεωφορεία. Και προφανώς σκόπιμα, είχαν φροντίσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις να το έχουν 1,10 και η διοίκηση η παλιά του ΟΑΣΘ, να μην μπορούν να δίνουν ρέστα τα μηχανήματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή Κύριε Υπουργέ αυτά τα χρήματα τα επιπλέον χρήματα τα οποία κρατούνταν, γιατί δεν είχε το σύστημα να δώσει ρέστα, δεν μπορούσε, μάλλον δεν είχε προβλεφθεί, που πήγαιναν;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στην τσέπη των μετόχων του ΟΑΣΘ. Τόσο απλά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ Αυτά τώρα έχει επιληφθεί η Δικαιοσύνη έχει αλλάξει αυτό το καθεστώς, να ξεκινήσουμε από αυτό, έχει αλλάξει αυτό το καθεστώς; άλλαξε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Άλλαξε με υπουργική απόφαση που εκδόθηκε, θα υπάρχουν εισιτήρια στην ίδια τιμή, συγνώμη που χαμογελάω αλλά είναι παράδοξο πραγματικά, και θα δέχονται τα μηχανήματα μόνο κέρματα του ενός ευρώ των 2 ευρώ και των 50 λεπτών για το μειωμένο εισιτήριο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Κύριε Σπίρτζη, εντάξει η ιστορία του ΟΑΣΘ είναι μεγάλη και θα έχει και συνέχειες από ότι καταλαβαίνω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όλες οι μεταφορές έχουν μεγάλη ιστορία. Όλες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή μιλάμε για τα εισιτήρια στη Θεσσαλονίκη. Υπάρχει και το ηλεκτρονικό εισιτήριο το οποίο από τους περισσότερους που έχω συνομιλήσει είναι μία θετική απόφαση γιατί είναι ένας εκσυγχρονισμός, είναι μία νέα εποχή. Όμως υπάρχουν καταγγελίες, οι συνδικαλιστές, για ταλαιπωρία, βλέπουμε στα δελτία ειδήσεων, βλέπουμε ρεπορτάζ ότι υπάρχουν προβλήματα στην έκδοση, ουρές, ταλαιπωρία. Τι γίνεται; Δεν ήμασταν έτοιμοι να το εφαρμόσουμε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να σας πω. Όχι βέβαια. Υπήρχε μία προετοιμασία αρκετά καλή. Υπήρχε κωλυσιεργία από συγκεκριμένος κύκλους. Υπήρχε καθυστέρηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιοι είναι αυτοί οι κύκλοι κύριε Υπουργέ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σας πω. Υπήρχε μεγάλη καθυστέρηση από το να εκπαιδευτεί το προσωπικό, μέχρι να ξεκινήσει η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, υπήρχαν διάφορες διαδικασίες από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων που έπρεπε να καλυφθούν. Να σας πω ένα παράδειγμα: η Αρχή Προστασίας ήθελε οι κάρτες, οι προσωποποιημένες κάρτες, να μη μπορούν να ταχυδρομηθούν, ώστε να μην υπάρχει ηλεκτρονικό αρχείο που θα συνδέει το όνομα με τη διεύθυνση του παραλήπτη. Δεν επέτρεψαν για αυτό το λόγο, να γίνει μία διαδικτυακή εφαρμογή και να αποστέλλεται ταχυδρομικά. Απαιτούσε αυτοπρόσωπη παρουσία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για την κάρτα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για την κάρτα. Σας φαίνεται παράλογο;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι γιατί όποιος συναλλάσσεται με τις τράπεζες ξέρει ότι όλη αυτή η διαδικασία είναι πάρα πολύ απλοποιημένη και με τις πιστωτικές κάρτες.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι παράδοξο γιατί υπάρχει μία επιλεκτικότητα στην Αρχή Προσωπικών Δεδομένων. Δηλαδή στις τράπεζες επιτρέπεται, στους δημόσιους οργανισμούς απαγορεύεται και αλλού απαγορεύεται, αλλά από τη στιγμή που έτσι αποφάσισε η Ανεξάρτητη Αρχή αυτό ακολουθήσαμε εμείς και αυτή είναι και η απάντηση, σε όσους εγείρουν ερωτήματα, αν υπάρχουν προσωπικά δεδομένα αν παρακολουθείται ένας πολίτης, με μία κάρτα, πού πηγαίνει. Δεν υπάρχει τέτοιο θέμα. Είναι σε απόλυτη διαφάνεια και καλούμε όποιον θέλει να έρθει να ελέγξει και να δει πώς λειτουργεί όλο αυτό το σύστημα. Αυτό έχει προκαλέσει και μεγάλη καθυστέρηση, έχει προκαλέσει και την ελπίδα όποιων κυκλωμάτων ήθελαν να διαθέσουν ή να συνεχίζουν να διαθέτουν για την ακρίβεια, πλαστά εισιτήρια και πλαστές κάρτες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή για το χαρτί των εισιτηρίων και όλη αυτή την ιστορία με τα πλαστά εισιτήρια, τα οποία είναι στη δικαιοσύνη έτσι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως. Είναι δύο διαφορετικές υποθέσεις. Ελπίζω η Δικαιοσύνη κάποια στιγμή να τις συσχετίσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή κύριε Σπίρτζη μας λέτε ότι λειτουργούσε ένα κύκλωμα εντός των αστικών συγκοινωνιών;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ε βέβαια. Μα αποκαλύφθηκε αυτό. Δεν είναι ένα κύκλωμα. Ήταν ένα κύκλωμα μέσα στις αστικές μεταφορές που πιάστηκαν συγκεκριμένα στελέχη της ΣΤΑΣΥ να διακινούν και να πουλάνε μέσα από τους σταθμούς πλαστές κάρτες και πλαστά εισιτήρια και μία δεύτερη υπόθεση, είναι ένα εργοστάσιο που τύπωνε πλαστές κάρτες και πλαστά εισιτήρια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οργανωμένο το έγκλημα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οργανωμένο βεβαίως.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε εισαγωγικά ή όχι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και κανείς δεν ήξερε τίποτα προφανώς.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Επομένως, είναι προφανές, ότι όταν θέλεις για μία φορά να επανεκδόσεις όλες τις κάρτες, δεν θα ξαναταλαιπωρηθεί κανείς, δε θα ξαναπάει στο γκισέ για να στηθεί στην ουρά να πάρει κάρτα κάθε μήνα όπως γινόταν μέχρι τώρα. Μόλις πάρει αυτή την κάρτα, μετά, ή στα αυτόματα πωλητήρια είτε μέσω του διαδικτύου θα μπορεί να τη φορτίζει. Προφανώς θα έχουμε ταλαιπωρία κάποιες μέρες. Προτιμώ- και μιλάω πολύ ειλικρινά- να πούμε στους πολίτες, να κάνουμε μία έκκληση, να υπάρχει υπομονή αυτές τις μέρες…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παραδέχεστε ότι υπάρχουν προβλήματα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μα γίνεται να μην υπάρχουν προβλήματα;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για ποιο λόγο τότε Κύριε υπουργέ δεν πήγε λίγο παραπίσω η έναρξη αυτής της διαδικασίας για να μην ταλαιπωρηθούν οι πολίτες;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Διότι τα χρήματα που θα έχαναν οι αστικές συγκοινωνίες αυτόν τον ένα μήνα και κάθε μήνα που περνούσε, είναι μερικές δεκάδες εκατομμύρια. Το ένα είναι αυτό. Το δεύτερο είναι ότι κάποιοι ευελπιστούσαν, ότι θα πάει πάρα πίσω για να συνεχίζουν τη δράση τους. Και το τρίτο κατά τη γνώμη μου, πολύ σημαντικό, είναι ότι υπάρχουν εκείνες οι διαδικασίες, ήδη με έναν τρόπο που βρήκαμε από το υπουργείο, μπορούν να μην ταλαιπωρούνται οι πολίτες: με ένα φάκελο που θα γράφει τη διεύθυνσή τους και το ονοματεπώνυμό τους και τα απαραίτητα στοιχεία που είναι μία φωτογραφία, η προηγούμενη κάρτα τους, ο αριθμός ΑΜΚΑ και ένα κωδικό που τυπώνουμε από την ιστοσελίδα του ΟΑΣΑ, μπορεί κάποιος να μην ταλαιπωρηθεί, να αφήσει το φάκελο εκεί και να ταχυδρομηθεί η κάρτα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επομένως μας λέτε ότι σιγά σιγά όλα αυτά τα προβλήματα θα αρχίσουν να ελαχιστοποιούνται μέχρι να υπάρξει μία ομαλή μετάβαση στο ηλεκτρονικό εισιτήριο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε εικόνα του χρονικού διαστήματος μέσα στο οποίο θα ομαλοποιηθεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως. Έχουν βγει μέχρι στιγμής 32.000 κάρτες, έχουμε ακόμα δύο εβδομάδες, δυόμιση, για τις υπόλοιπες. Έχει δοθεί εντολή στη ΣΤΑΣΥ να έχει προσωπικό ώστε όσοι δεν προλάβουν από τις ειδικές ομάδες, τους συμπολίτες μας που έχουν ειδικά προβλήματα ή άλλους και δεν έχουν βγάλει, να διευκολύνονται για τον επόμενο καιρό, επομένως θα προχωρήσουμε κανονικά για να μην επιτρέψουμε τη συνέχιση της δράσης αυτής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Κύριε Σπίρτζη αυτό είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το ηλεκτρονικό εισιτήριο είναι μία εφαρμογή που απευθύνεται σε 2,5 εκατομμύρια πολίτες, κάθε μέρα. Δεν είναι μία πλατφόρμα μερικών δεκάδων πολιτών. Απευθύνεται σε 2,5 εκατομμύρια πολίτες με εκατοντάδες χιλιάδες ηλεκτρονικές κάρτες και εκατοντάδες χιλιάδες εισιτήρια. Έτσι δεν είναι μία πλατφόρμα μικρή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Αυτό είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Όμως κύριε Σπίρτζη φέρνετε ένα νομοσχέδιο στη Βουλή που έχει να κάνει με τις μεταφορές, έχει να κάνει με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Ίσως σηκώθηκε πολύ σκόνη σε σχέση με τη λειτουργία των ταξί, τις παροχές υπηρεσιών και όλα αυτά, πλατφόρμες και όλα αυτά, θα το συζητήσουμε και αυτό, όμως φέρνετε αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, αλλαγές στον τρόπο επιβολής προστίμων. Τι αλλάζετε; Ποιο είναι αυτό το νομοσχέδιο, πότε έρχεται, και ποιες είναι οι σημαντικές αλλαγές.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα παρουσιαστεί πιστεύουμε, θα ολοκληρωθεί μέσα στην εβδομάδα και θα το παρουσιάσουμε στους πολίτες. Ο στόχος μας είναι να οικοδομήσουμε μαζί με τους πολίτες ένα νέο κοινωνικό κώδικα άξιων και ένα νέο κώδικα κοινωνικής συμπεριφοράς. Δηλαδή:
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Που σημαίνει στην πράξη τί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σημαίνει στην πράξη, ότι υπάρχουν παραβάσεις οι οποίες δεν θα έχουν πρόστιμο. Θέλουμε να στείλουμε ένα μήνυμα ότι οι παραβάσεις αυτές δεν είναι θέμα τιμωρητικό, να πληρώνει κανείς πρόστιμο, έχουν να κάνουν με την παιδεία μας, έχουν να κάνουν με την κοινωνική συμπεριφορά μας, έχουν να κάνουν με την ασφάλεια και τη συχνότητα των ατυχημάτων που μπορούν να προκληθούν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα έχουν διοικητική ποινή όμως έτσι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα έχουν την πρώτη φορά αφαίρεση της άδειας οδήγησης και των πινακίδων κυκλοφορίας για δύο μήνες και τη δεύτερη φορά θα έχουν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και στη συνέχεια θα καλείται κάποιος να ξαναδώσει για να αποκτήσει την άδεια οδήγησης από την αρχή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ξαναδώσει εξετάσεις για άδεια οδήγησης. Μάλιστα. Αυτό στις πόσες φορές; Δύο φορές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:: Δηλαδή αν του αφαιρεθεί δύο φορές το δίπλωμα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς. Και αυτό γίνεται γιατί πρέπει όλοι να καταλάβουμε και όταν λέω όλοι εννοούμε όλοι και εγώ και εσείς και όλοι, ότι υπάρχουν πραγματικά συμπεριφορές, κακές συνήθειες, που σαν κοινωνία πρέπει να τις ξεπεράσουμε και αυτό πρέπει να γίνει αμοιβαία και από το κράτος που πρέπει να έχει το απαραίτητο πλαίσιο, τις απαραίτητες υποδομές και από τους πολίτες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιες είναι αυτές οι παραβάσεις κύριε υπουργέ που μπορούν να ισχύσουν διοικητικά πρόστιμα και όχι οικονομικά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σας πω. Θα σας πω μερικά παράδειγμα: Το να παρκάρουμε πάνω σε διαβάσεις για τα άτομα με ειδικά κινητικά προβλήματα υπάρχει θέμα. Το να πηγαίνουμε το αυτοκίνητό μας και να ρίχνουμε έξω το τσιγάρο, το λέω επειδή είμαι βαρύς καπνιστής και μπορεί να το κάνω και εγώ πολλές φορές, και να καίμε τον άνθρωπο που είναι πάνω στη μοτοσυκλέτα ή τον άνθρωπο που είναι στο πίσω αυτοκίνητο, είναι μία αντικοινωνική συμπεριφορά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή αυτές οι αντικοινωνικές συμπεριφορές που περιγράφετε θα έχουν τη μηδενική αποτύπωση του προστίμου ας πούμε, αλλά το διοικητικό θα είναι αφαίρεση διπλώματος;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς. Επί της ουσίας ακριβώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε αυτές τις περιπτώσεις που λέτε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Επί της ουσίας; Ναι. Τι προσπαθούμε να κάνουμε. Προσπαθούμε να κατηγοριοποιήσουμε τα πρόστιμα γιατί μέχρι τώρα ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας για κάθε παράβαση είχε ένα δικό του πρόστιμο. Άρα τα κατηγοριοποιούμε. Έχουμε τρεις κατηγορίες, μικρής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας και έχουμε δύο πρόσθετες κατηγορίες, που είναι αντικοινωνικής συμπεριφοράς και συχνής πρόκλησης ατυχημάτων. Το κινητό, παραδείγματος χάριν, μπορεί να προκαλέσει μικρά ή μεγάλα ατυχήματα αλλά πολύ συχνά. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να το καταλάβουμε όλοι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα μπει σε αυτή την κατηγορία που μας περιγράψατε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα μπει στην κατηγορία συχνής πρόκλησης ατυχημάτων. Βεβαίως. Και έχει μία σειρά από άλλες προβλέψεις το σχέδιο νόμου και για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, παραδείγματος χάριν, πρέπει να χτυπήσουμε σαν κοινωνία τη λογική «έχω λεφτά πληρώνω και παρανομώ».
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν το έχετε ακούσει ποτέ αυτό;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το έχουμε ακούσει. Άρα πώς θα γίνει αυτό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ωραία. Άρα θα μειωθούν πολύ τα πρόστιμα και θα υπάρχει μία προσαύξηση ανάλογα με το εισόδημα του κάθε συμπολίτη μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εισοδηματικά κριτήρια λοιπόν στην επιβολή των προστίμων. Σε όλα τα πρόστιμα ή σε συγκεκριμένα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σε όλα. Σε όλα τα πρόστιμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και αυτό πρακτικά πώς θα γίνεται; Δηλαδή πώς θα ταυτοποιεί κάποιος εμένα ότι έχω το “Χ” εισόδημα και της Μαίρης κάποιο άλλο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα το ταυτοποιεί το Υπουργείο Οικονομικών από το Taxis, θα πληρώνεται ένα πρόστιμο που θα είναι η βάση για όλους. Και από κει και πέρα θα υπάρχουν οι προσαυξήσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και το πρόστιμο λοιπόν θα επιβάλλεται πως; θα αποστέλλεται ταχυδρομικώς;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα αποστέλλεται στην εφορία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή θα σε γράφει ο τροχονόμος αλλά το πρόστιμο σου θα έρχεται στο σπίτι αφού θα γίνει διασταύρωση αυτό που λέτε με Taxis με το εισόδημα. Αυτό θα υπάρχει ένας συντελεστής κάτι, το έχετε συγκεκριμενοποιήσει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι. Γιατί για αυτό το θέμα πρέπει να γίνει μία μεγάλη διαβούλευση, και για την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων με την επιτροπή, τη θεσμική επιτροπή που υπάρχει για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Είναι πολύ δουλειά που πρέπει να γίνει, είναι εκατοντάδες να μην πω χιλιάδες οι παραβάσεις και δεν μπορεί για κάθε μία από τις χιλιάδες παραβάσεις, να έχουμε ένα διαφορετικό πρόστιμο και μία διαφορετική αντίληψη για να μπορεί να γίνει εύκολα κατανοητό και στον οδηγό και στον πολίτη τι παράβαση υπάρχει και τι όχι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άλλες αλλαγές που θα κάνετε στον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, θα αυξηθούν τα όρια ταχύτητας σε κάποιους δρόμους;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυξάνονται τα όρια ταχύτητας. Επιτέλους αποκτάμε Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για τα ποδήλατα, σήματα για τα ποδήλατα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν έχουμε ποδηλατόδρομους ωστόσο Κύριε Υπουργέ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σε πολλά σημεία που έχουν πάντως ποδηλατόδρομους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι λίγα τα σημεία παρόλο που τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί πάρα πολύ οι ποδηλάτες.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι είναι όμως αμαρτία από το Θεό όταν γίνονται τέτοιες υποδομές και υπάρχει και τέτοια αν θέλετε ζήτηση από τους πολίτες και ζήλος να έχουμε, να μην έχουμε Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, να μην έχουμε σήματα να μην έχουμε παιδεία για τα ποδήλατα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι άλλα προβλέπει το νομοσχέδιο αυτό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το νομοσχέδιο προβλέπει ηλεκτρονικά συστήματα για την έκδοση πινακίδων να φύγουμε από τη λογική που υπήρχε του γκισέ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Α θα το κάνεις ηλεκτρονικά. Έτσι όπως γίνεται σε όλο τον κόσμο δηλαδή έτσι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως. Ναι εντάξει, δε γίνεται σε όλο τον κόσμο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:: Συμφωνώ. Αλλά γίνεται σε πολύ ανεπτυγμένες χώρες.
Υπουργός: Ακριβώς. Όπως σε όλο τον κόσμο δε γίνεται να υπάρχουν κυκλώματα έξω από τα γραφεία των Περιφερειών για να βγάζουν πινακίδες και να λειτουργούν ως ενδιάμεσοι μεταξύ του πολίτη και του Κράτους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλά εντάξει κύριε Σπίρτζη, σε αυτό το θέμα ούτε διπλώματα δεν τυπώνονται πια. Έχουμε φωτοτυπίες των αδειών.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχουμε πάρα πολλά προβλήματα. Θα θεσπίζεται η έκδοση πιστοποιητικού από τον κατασκευαστικό οίκο ή από τον επίσημο αντιπρόσωπό του για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Γιατί θέλουμε να δώσουμε ένα πραγματικό χτύπημα στα λαθραία αυτοκίνητα ή στα πειραγμένα αυτοκίνητα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λέτε θα υπάρχει μία πλατφόρμα που θα ελέγχει κάποιος το μεταχειρισμένο αυτοκίνητο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Λέω ότι όποιος εισάγει αυτοκίνητο θα πρέπει να έχει δύο έγγραφα: το ένα θα είναι από τον κατασκευαστικό οίκο ή τον αντιπρόσωπό του, ότι είναι αυτό το αυτοκίνητο, αυτός ο αριθμός πλαισίου, αυτά τα κυβικά και αυτά τα χιλιόμετρα έχουν γίνει στην τελευταία συντήρηση από το ΚΤΕΟ της χώρας που έρχεται. Έχουμε πάρα πολλά παραδείγματα ανθρώπων που έχουν αγοράσει ακριβά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και δε βρίσκουν τίποτα. Είναι σαν να μην υπάρχει αυτό το αυτοκίνητο και βέβαια δεν υπάρχει και κανείς να τους αποζημιώσει. Γνωρίζετε και αυτό. Και προφανώς υπάρχουν πάρα – πάρα πολλές τομές. Στις δεκαετίες που πέρασαν στο χώρο των μεταφορών έχει χτίσει ο παλαιοκομματισμός πάρα πολλά μαγαζάκια ή μαγαζάρες για να εξυπηρετήσει συγκεκριμένα συμφέροντα. Δηλαδή. Έχετε εικόνα για τις άδειες για τα τουριστικά λεωφορεία ανοιχτού τύπου; Για τα τρενάκια τα τουριστικά; Ποιος παίρνει την άδεια; Πώς την παίρνει αυτή την άδεια; Γιατί δε μπορείτε και εσείς να πάρετε μία τέτοια άδεια;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι κλειστό επάγγελμα; Είναι, πως είναι δηλαδή; Μονοπώλιο; Τι γίνεται;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είδατε έχουν μία επιλεκτικότητα, είχαν μία επιλεκτικότητα στα κλειστά επαγγέλματα. Μία επιλεκτικότητα. Σε κάποια αποδομούσαν την κοινωνία και τα επαγγέλματα και σε κάποια δημιουργούσαν τις συνθήκες ώστε κάποιοι να απολαμβάνουν κέρδη εκατομμυρίων ευρώ και να έχουν μονοπώλιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι όμως κύριε Σπίρτζη από την άλλη σας κατηγορούν ότι είσαστε κατά του εκσυγχρονισμού των υπηρεσιών και των μεταφορών για παράδειγμα taxibeat, πλατφόρμες, ότι δεν αφήνετε…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό είναι ένα πολύ ωραίο παράδειγμα που φέρνετε. Αν θυμάμαι καλά δύο μέρες η Νέα Δημοκρατία και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης που την υπηρετούν, έπαιζαν ότι είμαστε εναντίον των νέων τεχνολογιών και δύο μέρες μετά που πήγαμε να εφαρμόσουμε το ηλεκτρονικό εισιτήριο ήμασταν να μην πω τώρα τι ήμασταν…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι όμως κύριε Σπίρτζη ο κόσμος που μας ακούει
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τη μία μέρα ήμασταν υπέρ των συντεχνιών και των ταξί, την άλλη μέρα ήμασταν εναντίον των συντεχνιών και αντεργατικοί. Έχουν μπερδευτεί λίγο στη γραμμή τους είναι η αλήθεια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η αίσθηση που υπάρχει Κύριε Υπουργέ είναι ότι η κυβέρνηση είναι εναντίον του εκσυγχρονισμού αυτού που λέει ο Νίκος ο Παναγιωτόπουλος γιατί δε θέλει να υφίσταται να υπάρχει στην Ελλάδα με τη μορφή που υπάρχει η ΤΑΧΙΒΕΑΤ. Μιλάμε για αυτή την εφαρμογή που τη γνωρίζουμε όλοι και την χρησιμοποιούμε οι περισσότεροι και οι ίδιοι οι οδηγοί ταξί.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για όνομα του Θεού. Αυτό είναι μία μαύρη προπαγάνδα. Η Taxibeat μπορεί να πει κανείς και άλλες εφαρμογές γιατί δεν είναι η μοναδική εφαρμογή, δεν είναι κάποια καινοτομία που λέμε είναι μοναδική έτσι; Πραγματικά έχει εισφέρει πολύ καλές υπηρεσίες στους πολίτες και ευκολία. Και άλλες εφαρμογές που υπάρχουν διαδικτυακές. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η Taxibeat, η Beat, δεν πρέπει να έχει, η Uber ακόμα χειρότερα, δεν πρέπει να έχει έδρα στην Ελλάδα. Έχει έδρα στην Ελλάδα;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν έχει έδρα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εσάς σας ρωτάω έχει έδρα;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αφού εσείς δεν είστε το αρμόδιο υπουργείο; Από που περνάνε αυτές οι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είδατε. Δεν περνάνε. Υπάρχει λοιπόν μία γκρίζα ζώνη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από που περνάνε; Από το Υπουργείο Οικονομικών; Από που περνάνε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από πουθενά. Υπάρχει μία γκρίζα ζώνη που…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή συγνώμη κύριε Σπίρτζη. Αναπτύσσει μία δραστηριότητα όχι για το εξωτερικό αλλά για τις εσωτερικές μεταφορές για εδώ και δεν υπάρχει πουθενά κάποια έδρα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πουθενά, πουθενά. Η Uber δεν υπάρχει, πρώτη φορά που ακούσαμε εμείς ποιος είναι ο διευθυντής της Uber ήταν από τον εκπρόσωπο της Νέας Δημοκρατίας τον κύριο Κυρανάκη πριν λίγες μέρες. Ο κύριος Μητσοτάκης βγήκε επίσημα και έκανε δηλώσεις υπέρ της Beat, άρα θα μας απαντήσει είτε ο εκπρόσωπος της Beat που δεν κρύβεται ο άνθρωπος, είτε ο κύριος Μητσοτάκης αν η Beat έχει έδρα εδώ. Αν, μία στιγμή γιατί επικαλείται αυτή η εταιρεία ότι έχει ταξί. Ποιος είναι ο μηχανισμός που ελέγχει αν συνεργάζεται με ταξί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τουλάχιστον είναι συνδρομητές σε επαγγελματίες. Αυτό φαίνεται στην πλατφόρμα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Που το ξέρετε εσείς;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι δεν είμαι εγώ. Εσείς πρέπει να το ελέγξετε όμως.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι πώς θα το ελέγξουμε εμείς;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η πολιτεία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η πολιτεία λοιπόν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εμπειρικά τουλάχιστον υπάρχουν συνδρομητές οδηγοί ταξί. Συμμετέχουν οι ίδιοι. Γίνεται έλεγχος.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχουν. Αλλά δεν ελέγχεται από πουθενά. Από πουθενά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έλεγχος μεταξύ τους εννοώ. Τουλάχιστον γίνεται έλεγχος από την εταιρεία προς τους οδηγούς ταξί για να τους εντάξει στο σύστημα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς αυτό. Δεν μπορεί λοιπόν μία πολιτεία που σέβεται τον εαυτό της, να μην ελέγχει αυτό που λέτε ή που επικαλείται μία εταιρεία, γιατί αύριο μία άλλη εταιρεία μπορεί και να μην το τηρεί αυτό όπως το κάνουν άλλοι. Η Uber για παράδειγμα καταστρατηγεί το νόμο για τα ταξί και είναι απορίας άξιο, να δούμε αν αυτές οι εταιρείες κόβουν αποδείξεις, πληρώνουν φόρους, πληρώνουν ΦΠΑ και όλα τα υπόλοιπα που έχουμε υποστεί όλοι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί δεν κόβουν κύριε Σπίρτζη; Δεν κόβουνε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εσείς κύριε Παναγιωτόπουλε λέτε να κόβουνε;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν ξέρω. Το Υπουργείο Οικονομικών δεν ξέρει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για ρωτήστε ένα πολίτη. Όταν μπαίνει σε ένα ταξί που έχει καλέσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν έχει γίνει ποτέ έλεγχος ποτέ δηλαδή;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ποτέ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί δεν πάει να κάνει έλεγχο το Υπουργείο Οικονομικών;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και υπήρχε σκόπιμα από τη Νέα Δημοκρατία γκρίζα ζώνη. Ξέρετε για να κάνεις έλεγχο, στην Uber ας πούμε, πρέπει να έχει και έδρα στην Ελλάδα. Που θα πάει να κάνει έλεγχο το Υπουργείο Οικονομικών;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα λοιπόν αυτός είναι ένας τρόπος με το να μην έχουν έδρα στη χώρα δραστηριοποίησης να μην ελέγχονται από τις αρμόδιες αρχές;
Υπουργός: Βεβαίως. Δεν μπορούσε να ελεγχθεί από πουθενά η δράση αυτών των εταιρειών όχι μόνο φορολογικά και γενικότερα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επομένως δε λέτε να μην υπάρχουν αυτές οι εταιρείες γιατί μειώνονται και θέσεις εργασίας ευρύτερα έτσι, αλλά να ελέγχονται.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως. Έρχονται και άτομα του στενού περιβάλλοντός μου, που μου λένε γιατί κλείνουμε τις πλατφόρμες. Δεν κλείνουμε κάποια πλατφόρμα. Και μερικά από αυτά που είδα που ανακοίνωσε και η beat στην ιστοσελίδα της, παρότι στην αρχή το άλλαξε, το υπουργείο δεν έχει βγάλει κάποιο σχέδιο νόμου είτε ανεπίσημα είτε επίσημα. Βασίστηκε όλο αυτό σε ένα δημοσίευμα γνωστής εφημερίδας της Νέας Δημοκρατίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι δεν υπάρχουν εφημερίδες της Νέας Δημοκρατίας μην μπαίνουμε σε αυτή τη διαδικασία τώρα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι υπάρχουν, υπάρχουν. Η Νέα Δημοκρατία έχει δικά της Mέσα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εντάξει όχι.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι έχει δικά της. Εγώ το παίρνω αυτό επάνω μου. Τα κατονομάζω κιόλας αν θέλετε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εντάξει να σας πω κάτι υπάρχουν και από την άλλη πλευρά λένε ότι υπάρχουν μέσα πού είναι της Κυβέρνησης. Ας μη μπούμε τώρα σε αυτή τη διαδικασία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάντως κομματικά όργανα στον Tύπο δεν υπάρχουν επίσημα στη Νέα Δημοκρατία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Παίζουν τον επίσημο ρόλο του Γραφείου Tύπου της Νέας Δημοκρατίας συγκεκριμένα Μέσα και συγκεκριμένοι όμιλοι. Επομένως, γιατί εκεί βασίστηκε μέχρι και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, και οι ανακοινώσεις της Νέας Δημοκρατίας, σε σχέση με ένα νομοσχέδιο που ποτέ το Υπουργείο δεν έδωσε, ούτε άτυπα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ σας ευχαριστούμε θερμά για την παρουσία σας στην Πρώτη Είδηση.
Υπουργός: Να είστε καλά.