Συνέντευξη Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στο ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο» και την δημοσιογράφο κ. Αλεξάνδρα Χριστακάκη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλό μεσημέρι κ. Υπουργέ. Να το πιάσουμε από εκεί που το άφησε η ανταποκρίτρια του Κόκκινου στη Θεσσαλονίκη, η Σταυρούλα Πουλημένη. Θα σας πάνε λέει στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια οι πρώην μέτοχοι του ΟΑΣΘ, κατηγορώντας σας ότι αυτοί είναι Ευρωπαίοι και εσείς είστε μπανανία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε πολίτη να προσφύγει και στα ελληνικά δικαστήρια και εφόσον δεν δικαιωθεί στα ελληνικά δικαστήρια να προσφύγει μετά στα Ευρωπαϊκά δικαστήρια. Άρα δεν έχουμε να σχολιάσουμε κάτι σε αυτό. Να πάνε οι άνθρωποι. Τώρα για το ποιοι είναι Ευρωπαίοι και ποιά είναι η μπανανία…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί αυτό επί της ουσίας λένε ότι στα Ευρωπαϊκά δικαστήρια θα δικαιωθούν γιατί αυτή η αποιδιωτικοποίηση δεν συνάδει με τα Ευρωπαϊκά ήθη.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Συνάδει με τα Ευρωπαϊκά ήθη γιατί σε πάρα πολλές μητροπολιτικές περιοχές της Ευρώπης οι αστικές συγκοινωνίες είναι δημόσιες, αλλά και πέρα από αυτά δεν συνάδει με τα Ευρωπαϊκά ήθη και όχι μόνο με τα Ευρωπαϊκά ήθη, αλλά και με τα διεθνή ήθη, αυτό που γινότανε με την σύμβαση του ΟΑΣΘ. Οι σκανδαλώδεις επιδοτήσεις που δίνονταν , η σκανδαλώδης πρόβλεψη για τον θεσμό της πρωτότυπης διαιτησίας, που κέρδιζε πάντα ο ΟΑΣΘ. Δεν συνάδει ούτε με τα Ευρωπαϊκά, ούτε με τα εθνικά ειωθότα να υπάρχουν επεκτάσεις συμβάσεων που δεν έχουν περάσει το ελεγκτικό συνέδριο, να μην υπάρχει έλεγχος πουθενά. Να μην γίνονται διαγωνισμοί στον ΟΑΣΘ και να είναι όλα με απευθείας αναθέσεις. Οι μέτοχοι σε πολλές περιπτώσεις να είναι μέτοχοι και προμηθευτών του ΟΑΣΘ και πολλά άλλα που τα έχουμε πει και όσα δεν έχουμε πει και τεκμηριώνονται στην πορεία, θα τα ανακοινώνουμε στους πολίτες της Θεσσαλονίκης και της χώρας.
Δεν υπάρχει πουθενά απόδοση κεφαλαίου 745%, πόσο είχε βγει . Δεν υπάρχει οι όποιοι επενδυτές και η όποια επένδυση να έχουν όχι μόνο τέτοιες αποδόσεις, αλλά και τέτοια κέρδη σε έναν διαγωνισμό που ήταν ζημιογόνος πάνω από 2 δις ευρώ. Δεν υπάρχουν αυτά. Όντως αυτά είναι μπανανία και για αυτό προχωρήσαμε σε αυτές τις πράξεις με τον ΟΑΣΘ, σε αυτό το σχέδιο νόμου, για να πάψει η χώρα μας να είναι μπανανία συγκεκριμένων συμφερόντων, που έχτισε ο παλαιοκομματισμός και η ΝΔ όλες αυτές τις δεκαετίες για να αναπαράγεται και να αναπαράγει συγκεκριμένους μηχανισμούς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα, κ. Σπίρτζη από την περασμένη Παρασκευή γίνεται ένα μπρα-ντε-φέρ στο οποίο έχει παρέμβει ακόμη και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, καθώς εσείς έχετε προαναγγείλει ένα νομοσχέδιο, το οποίο θα έρθει εδώ στη Βουλή, μάλλον τις επόμενες ημέρες. Έχετε προχωρήσει σε διαβούλευση με τον ΣΑΤΑ, προφανώς θα προχωρήσετε και σε άλλους, με διαβούλευση. Θέλω να ρωτήσω εξής: τοποθετήθηκε ο εκπρόσωπος της Taxibeat, τοποθετήθηκε ο κ. Μητσοτάκης, σας κατηγορούν ότι δεν θέλετε την επιχειρηματικότητα, δεν θέλετε τον ανταγωνισμό. Δεν συνάδετε με τη νέα τεχνολογία, καταργείτε ψηφιακές πλατφόρμες κτλ. Θέλω λοιπόν να μου απαντήσετε στο εξής ερώτημα: Ποιος είναι ο κεντρικός στόχος ενός νομοσχεδίου, που είδε το φως της δημοσιότητας. Λέγανε για ένα draft στα «Νέα» την περασμένη εβδομάδα. Η βασική λογική που θα διέπει το νομοσχέδιο, που θα καταθέσετε στη Βουλή.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καταρχάς να πούμε ότι το Υπουργείο δεν έχει δώσει, ούτε έχει διαρρεύσει κανένα σχέδιο νόμου ή κανένα draft σχεδίου νόμου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα «Νέα» που το βρήκανε λοιπόν;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ρωτήστε τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο συνάδελφος ο Ντελέζος…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ρωτήστε το συνάδελφο σας, θα σας πει. Αυτό είναι το ένα.
Το δεύτερο είναι ότι για όσους έχουν παρακολουθήσει την πορεία των στελεχών της Κυβέρνησης και την πορεία την προσωπική τη δική μου, μάλλον θα ξέρουν το ακριβώς αντίθετο. Έχω σπουδάσει Ηλεκτρολόγος Μηχανικός. Όλη μου τη ζωή έχω υπηρετήσει νέες τεχνολογίες, αυτοματισμούς και πλατφόρμες, είτε ως πρόεδρος του ΤΕΕ, είτε ως επαγγελματίας, είτε ως υπουργός. Άρα είναι λίγο άκομψο αυτοί που είχαν την χώρα στην γραφειοκρατία και στην «χαρτούρα», να λένε σε εμάς ότι πάμε να καταργήσουμε τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες. Να θυμίσω ότι το τελευταίο διάστημα έχουμε θεσμοθετήσει, όχι έχουμε πει ότι θα γίνουν, είναι θεσμικά κατοχυρωμένες, οι πλατφόρμες για τους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς, για τα δημόσια έργα, για τον έλεγχο των δημοσίων έργων, για τις μεταφορές, για μια σειρά από θέματα και όλα αυτά υλοποιούνται. Για τις απευθείας αναθέσεις, που γινόταν το πάρτι, για τις επιτροπές των διαγωνισμών των έργων. Πως τολμούν κάποιοι να λένε ότι εμείς είμαστε εναντίον της επιχειρηματικότητας, των νεών τεχνολογιών και πάμε να καταργήσουμε πλατφόρμες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λένε ότι θέλετε να καταργήσετε για παράδειγμα τηνTaxibeat και έτσι λοιπόν την κατονόμασε ο κ. Μητσοτάκης.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για όνομα του θεού. Κοιτάξτε τα στελέχη της ΝΔ, ένα από τα χόμπι που έχουν, είναι να αναλαμβάνουν εργολαβικά συγκεκριμένες εταιρείες. Πριν από λίγο καιρό είχαν αναλάβει στελέχη τους την Uber, να την υπερασπιστούν. Η κ. Μπακογιάννη και ο κ. Κυρανάκης δεν ξέρω και ποιος άλλος. Τώρα έχουμε την Taxibeat. Εμείς δεν θεσμοθετούμε ανάλογα με το ποια εταιρεία υπάρχει και πώς στήνεται η εταιρεία. Εμείς έχουμε ένα σχέδιο νόμου που είναι σε επεξεργασία και αυτό που θέλουμε είναι να βάλουμε ένα καθαρό, διαφανέστατο θεσμικό πλαίσιο για τις εταιρείες διαμεσολάβησης. Δεν μπορεί να ισχύει άλλο θεσμικό πλαίσιο για την Uber και άλλο για την Taxibeat.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλετε να τις μετατρέψετε σε εταιρείες μεταφορικού έργου και να καταργηθούν ως εταιρείες διαμεσολάβησης, εφόσον προσφέρουν επί της ουσίας το έργο το μεταφορικό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι βέβαια. Θα είναι εταιρείες διαμεσολάβησης, αλλά θα είναι διαφανέστατη η λειτουργία τους, θα έχουν έδρα στην Ελλάδα, θα έχουν νόμιμο εκπρόσωπο, θα πληρώνουν όπως πληρώνετε κι εσείς και όλοι μας τους φόρους, τον ΦΠΑ, την ασφάλιση. Δεν θα φεύγουν λεφτά έξω από τη χώρα χωρίς να ξέρει κανένας που πηγαίνουν και χωρίς να υπάρχει εκπρόσωπος της εταιρίας. Θα είναι τα συμφωνητικά που έχουν με τους αυτοκινητιστές κατατεθειμένα στο ελληνικό δημόσιο και στις ελεγκτικές αρχές όπως και οι οδηγοί και για την ασφάλεια του πολίτη που τους χρησιμοποιεί και για φορολογικούς λόγους και για λόγους τήρησης των νόμων που υπάρχουν στη χώρα.
Είναι, να σας πω κάτι, λέμε ας πούμε και έτσι είναι, υπάρχει μία μεγάλη αποδοχή για τον τρόπο που λειτουργεί το taxibeat που σήμερα είναι beat. Δεν διαφωνώ εγώ σε αυτό. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει επειδή η συγκεκριμένη εταιρία λειτουργεί με αυτό τον τρόπο να μην ξέρει το ελληνικό δημόσιο και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί με ποιους έχει συνάψει συμφωνίες, ποια είναι η αμοιβή τους, αν φορολογούνται, ποιοι είναι οι οδηγοί και αν έχουν την άδεια για να παρέχουν αυτό το έργο. Δεν μπορούμε να βασιστούμε στην καλή διάθεση του διευθύνοντος συμβούλου της taxibeat. Αύριο θα γίνει μια άλλη taxibeat που δεν θα έχει αυτή την καλή διάθεση. Θα πει η άλλη εταιρία που κάνει μια παραβατική δραστηριότητα στο διπλανό χώρο που είναι η ενοικίαση των αυτοκινήτων με οδηγό ότι τώρα επεκτείνω αυτή την δραστηριότητα στους αυτοκινητιστές, στα ταξί. Και θα κάνει τα ίδια που κάνει μία εταιρία και στον άλλο χώρο. Επομένως δεν μπορούμε να λειτουργούμε, εκτιμώ, στο θεσμικό πλαίσιο σε αυτή τη λογική.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή άκουσα το πρωί τον κ. Ν. Δρανδάκη ο οποίος είναι ο επικεφαλής του taxibeat είπε το εξής. Ότι οι ίδιοι δεν μπορούν να επιβάλουν συμβόλαια στους εργαζόμενους γιατί είναι εταιρία διαμεσολάβησης. Είπε ότι οι δικοί τους οι οδηγοί ταξί έχουν άδεια εξάσκησης επαγγέλματος, τα ταξί τους έχουν άδεια οδήγησης.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εγώ θέλω να πιστέψω τον κ. Δρανδάκη. Θέλω να τον πιστέψω, ειλικρινά. Δεν είναι λογικό το υπουργείο μεταφορών όμως να το ξέρει αυτό, που δεν το ξέρει; Δεν είναι δυνατόν αυτή τη στιγμή να μην ξέρουμε ότι η taxibeat ή η οποιαδήποτε πλατφόρμα έχει συμφωνητικό με συγκεκριμένους αυτοκινητιστές, με συγκεκριμένα ταξί, με συγκεκριμένους οδηγούς;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα δηλαδή να είναι με διαφάνεια το μητρώο των εργαζομένων ως οδηγοί ταξί ή τέλος πάντων τα αυτοκίνητα τα οποία χρησιμοποιούν.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ:Ή ως ταξί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι. Ή ως ταξί.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς. Πιστεύω ότι αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν. Αυτό όμως που μπορούμε να δουμε είναι η σκοπιμότητα που χρησιμοποίησαν αρκετά κόμματα και στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης και της αντιπολίτευσης και δυστυχώς κατά τη γνώμη μου και ο κ. Δρανδάκης και η beat σε σχέση με ένα σχέδιο νόμου και μια συγκεκριμένη πολιτική. Το ότι δηλαδή δεν πρέπει να αφήσουμε περιθώριο οι άνεργοι συμπολίτες μας να πληρώνουν και όσοι βγάζουν χρήματα να μην ξέρουμε ποια είναι η δραστηριότητά τους και ποιες οι συνεργασίες τους, είναι ένα θέμα δεν νομίζετε; Έτσι. Και χωρίς να έχει δώσει και το draft του σχεδίου νόμου το υπουργείο πουθενά;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:: Θέλω επειδή έχουμε ένα λεπτό, σε σχέση με την Uber επειδή το είπαμε και εδώ και την περασμένη εβδομάδα είναι μία πλατφόρμα η οποία καταργήθηκε για παράδειγμα στο Λονδίνο όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στη μισή Ευρώπη έχει καταργηθεί. Όλη η Ευρώπη…(επικαλύπτεται)
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στο νομοσχέδιο το οποίο βρίσκεται υπό επεξεργασία, ποιο είναι το μέλλον της;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν η Uber και οποιαδήποτε άλλη εταιρία ή επιχειρηματίας θέλει να δραστηριοποιηθεί στο χώρο της διαμεσολάβησης είτε μέσω του διαδικτύου είτε μέσω τηλεφωνικού κέντρου είτε με οποιοδήποτε άλλο τρόπο θέλει, είναι ελεύθερη να το κάνει αρκεί να τηρεί το νόμο. Πιστεύω ότι τα πράγματα είναι πάρα πολύ απλά. Το θεσμικό πλαίσιο που εμείς προχωρούμε είναι ένα πλαίσιο το οποίο περιλαμβάνει τα στοιχειώδη. Στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες είναι πολύ πιο σκληρό, με πιο σκληρές προδιαγραφές και θεωρώ ότι αυτό έλειπε, όταν θέλουμε να ξεπεράσουμε τα κακώς κείμενα και τις κακές πρακτικές στη χώρα μας, να μην καλύπτουμε γκρίζες ζώνες που κάποιοι σκόπιμα τις άφησαν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Σπίρτζη μια τελευταία κουβέντα γιατί πρέπει να κλείσουμε. Πότε προβλέπεται να έρθει το νομοσχέδιο στη βουλή εφόσον ολοκληρωθεί η διαβούλευση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε. Να ολοκληρώσουμε την τελική διαμόρφωση του σχεδίου νόμου γιατί δεν περιλαμβάνει μόνο ρυθμίσεις για …(επικαλύπτεται)
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αλλά και για τον ΚΟΚ από ότι διαβάζω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχει και άλλα. Έχει για τον ΚΟΚ, έχει και άλλες διατάξεις που είναι πραγματικά πολύ κρίσιμες, είναι θέματα τα οποία έχουν να κάνουν και με τον πολιτισμό μας, με τις πόλεις μας, π.χ. είναι τα πράγματα που δεν ακούγονται, είναι ποια είναι η συμπεριφορά και των εταιριών διαμεσολάβησης και των ταξί απέναντι στα άτομα με ειδικά προβλήματα, στους συμπολίτες μας και πως το αντιμετωπίζουμε αυτό, είναι αν έχουν καθοριστεί στις πρωτεύουσες των περιφερειακών ενοτήτων ζώνες στάθμευσης των ταξί και πιάτσες που επιτέλους πρέπει, να έχουμε πόλεις και μια χωροταξική διευθέτηση μέσα στις πόλεις που να μην αναπαράγεται το μπάχαλο που έχουμε το συγκοινωνιακό και πολλά άλλα.
Δημοσιογράφος: Μάλιστα. Κύριε Σπίρτζη να σας ευχαριστήσουμε πάρα πολύ, δεν έχουμε δυστυχώς περισσότερο χρόνο, κρατάμε λοιπόν ότι είναι ανοιχτά πάρα πολλά ζητήματα. Να είστε καλά.