H συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στο ραδιοσταθμό «Στο Κόκκινο Κρήτης» και τον δημοσιογράφο, Βασίλη Σπυριδάκη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι αλήθεια οι υποδομές, το βασικότερο στοιχείο ανάπτυξης για ένα νησί τουριστικό όπως είναι η Κρήτη;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα έλεγα όχι. Θα έλεγα όχι γιατί δεν είναι σωστό η Κρήτη να είναι απλώς ένα τουριστικό νησί, κι εκεί να βάζουμε τελεία. Επομένως οι υποδομές μας θα πρέπει να είναι τέτοιες που να μη στηρίζουν ένα κλάδο, αλλά να αντιμετωπίζουν ολιστικά την ανάπτυξη κάθε περιοχής και ιδιαίτερα της Κρήτης.
Επομένως να στηρίζουν και την παραγωγική ανασυγκρότηση, τη δίκαιη ανάπτυξη που εμείς υπηρετούμε, αλλά πάντα σε συνεννόηση, σε διάλογο και συναπόφαση με τις τοπικές κοινωνίες. Με τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με παραγωγικούς φορείς κάθε περιοχής προκειμένου οι ίδιοι οι φορείς, η ίδια η κοινωνία να εκφράζει την άποψή της, να γίνει ο διάλογος και για την ιεράρχηση ποιων έργων πρέπει να δώσουν προτεραιότητα, αλλά και για το ποια έργα είναι αναγκαία να γίνουν.
Επομένως δεν είναι μόνο ο τουρισμός. Ό,τι σχεδιάσουμε και ό,τι πάμε να υλοποιήσουμε πρέπει να αντιμετωπίζει όλες τις δραστηριότητες του νησιού, όλες τις δραστηριότητες που θέλουν να αναπτυχθούν στο νησί και δεν έχουν αναπτυχθεί. Αλλά και σε κάθε κλάδο, όπως ο τουρισμός επίσης έχουμε αβεβαιότητες. Είναι άλλο ο τουρισμός που έχει αναπτυχθεί στο βόρειο κομμάτι της Κρήτης και άλλο ο τουρισμός που έχει αναπτυχθεί στο νότιο κομμάτι της Κρήτης. Κι αυτά πρέπει να τα λάβουμε υπόψη μας στο σχεδιασμό των υποδομών.
Άρα οι υποδομές, ναι είναι σημαντικό, αλλά πρέπει να προηγηθεί μια συζήτηση για το πού το πάμε. Για το ποιους τομείς θέλουμε να αναπτύξουμε και να εντάξουμε και τις υπόλοιπες υποδομές που κατασκευάζουμε, σε αυτό το σχεδιασμό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το ζητούμενο αλήθεια του συνεδρίου που ξεκινάει σήμερα το απόγευμα, ποιο πιστεύετε ότι πρέπει να είναι;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό ακριβώς. Δηλαδή οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι τοπικοί φορείς, οι κοινωνικοί φορείς, οι παραγωγικοί φορείς, οι πολίτες, πρέπει να συμμετέχουν σε μια συζήτηση και για να ενημερώσουν για τις ανάγκες και για τις κοινωνικές και για τις παραγωγικές, αλλά και για να ενημερωθούν για το τι μπορούμε να κάνουμε. Οπότε να υπάρχει μια αμφίπλευρη ενημέρωση. Αυτό ξέρετε πολεμά και τις νοοτροπίες του παλαιοκομματισμού και του παρελθόντος, το να μην έρθουν δηλαδή ο υπουργός Υποδομών, ή ο περιφερειάρχης, ή ο δήμαρχος να εξαγγέλλουν έργα που δεν γίνονται ποτέ. Ή να ωριμάζει κομμάτια έργων χωρίς να έχουμε ενιαία προσέγγιση και σχεδιασμό για το σύνολο του έργου.
Στην Κρήτη έχουμε πολλά τέτοια παραδείγματα. Και γι’ αυτό είναι ένα νησί αδικημένο σε υποδομές και ένα νησί που αν συνεχίσουμε στην ίδια λογική του παλαιοκομματισμού, δεν θα ολοκληρώσει ποτέ τις υποδομές του.
Αν δείτε το βόρειο οδικό άξονα Κρήτης, όταν αναλάβαμε, κανείς δεν ήξερε ποια τμήματα έχουν μελετηθεί, ποια έχουν ανατεθεί προς μελέτη, ποια δεν τα έχει δει κανείς ποτέ. Θα δείτε μεγάλα φωτεινά παραδείγματα, που πρέπει να γραφτούν αυτά τα πράγματα, να έχουν γίνει γέφυρες που έχουν κατασκευαστεί οι μισές και έχουν στατικό πρόβλημα και εκκρεμεί αυτό πολλά χρόνια, με τρεις εργολάβους έκπτωτους, με τις υπηρεσίες να έχουν αλλάξει, με τους μελετητές να μην είναι πια στη ζωή. Αυτά είναι παραδείγματα που δείχνουν το πώς σχεδιάζονταν και πώς υλοποιούνταν τα έργα υποδομών στην Κρήτη και γενικότερα στη χώρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί γινόταν έτσι κ. Υπουργέ;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γινόταν έτσι γιατί είχαμε ένα σύστημα, ένα θεσμικό πλαίσιο που επέτρεπε να γίνονται έτσι. Γιατί στην ανάγκη του παλαιοκομματισμού να εξαγγείλει και να τάξει έργα, τίποτα δεν ήταν σωστά μελετημένο.
Δείτε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα το δρόμο για τη Μεσαρά. Αυτό είναι ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μεγάλη αμαρτία και μεγάλη πληγή εδώ για το Νομό Ηρακλείου ο δρόμος για τη Μεσαρά.
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Μια μελέτη που ήταν άθλια και δυο εργολαβίες οι οποίες δεν ανταποκρίνονταν στις πραγματικές ανάγκες του έργου. Οπότε έπρεπε να ολοκληρωθεί με τρίτη εργολαβία και ξέρετε πολύ καλύτερα από εμένα, τι έχει κοστίσει αυτό και στη λειτουργία και στην ανάπτυξη της περιοχής, κυρίως όμως σε ανθρώπινες ζωές και στην ασφάλεια.
Αυτά δεν μπορούν να συνεχιστούν κατά τη γνώμη μου να γίνονται. Έχουμε βελτιώσει πάρα πολλά θέματα στο θεσμικό πλαίσιο. Δεν μπορεί πλέον να ξεκινήσει ο διαγωνισμός ενός έργου αν δεν έχουμε απαλλοτριώσεις, εάν δεν έχουμε ολοκληρωμένες μελέτες, αν δεν έχουμε δεσμευμένους πόρους για να υλοποιηθεί το έργο.
Πιστεύω ότι αυτά είναι σε μια κατεύθυνση εξορθολογισμού και διαφάνειας της χώρας. Το σύστημα πλέον των διαγωνισμών είναι ηλεκτρονικό σύστημα στην πλειοψηφία των διαγωνισμών. Και σύντομα θα είναι σε όλους. Αυτά δείχνουν ότι μπορούμε να κάνουμε περισσότερα έργα με λιγότερα χρήματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, χρόνια τώρα εδώ μιλάμε στην Κρήτη για τον βόρειο οδικό άξονα της Κρήτης. Στοιχίζει βέβαια και ανθρώπινες ζωές κάθε χρόνο. Τι σκοπεύετε να κάνετε, αλήθεια, γι’ αυτό τον εθνικό κατ’ επίφαση δρόμο της Κρήτης με το δεδομένο ότι δεν υπάρχουν πόροι;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο βόρειος οδικός άξονας της Κρήτης είναι επίσης μια ιστορία εξαγγελιών και μόνο εξαγγελιών. Δεν αντιμετωπίστηκε ποτέ στο σύνολό του. Εμείς αυτό προκρίνουμε. Προκρίνουμε δηλαδή να γίνει μια ολοκληρωμένη μελέτη από το Καστέλι Χανίων μέχρι και τη Σητεία, οπότε να συνδυαστεί αυτός ο δρόμος με όλες τις δραστηριότητες που υπάρχουν στο νησί και σε όλους τους νομούς, σε όλες τις περιφέρειες.
Να ξέρουμε λοιπόν τι, πού, γιατί περνάει ο δρόμος και με τι συνδέεται. Είναι πάρα πολύ σημαντικό. Είναι στην αντίθετη λογική από αυτό που γινόταν μέχρι σήμερα. Κάνουμε δηλαδή το αεροδρόμιο στη Σητεία και δεν έχει δρόμο να συνδεθεί. Αυτό είναι μια άλλη αντίληψη και λογική και πρέπει με ειλικρίνεια, με αλήθεια, να ξέρουν όλοι τις δυνατότητες που έχει η χώρα, το πώς χρηματοδοτούνται τα έργα και από πού και με ποιους όρους και κανόνες.
Δηλαδή για να γίνει ένα οδικό δίκτυο, ένας δρόμος, ή μια άλλη υποδομή, από τη στιγμή που δεν έχουμε δικά μας χρήματα και θα δανειστούμε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και θα συνεισφέρουν και ιδιώτες, πρέπει να ξέρουν όλοι ότι αυτό το έργο πρέπει να είναι βιώσιμο.
Προφανώς οι μελέτες βιωσιμότητας θα δείξουν ότι τα ακραία, πιθανά, τμήματα του αυτοκινητοδρόμου δεν θα είναι βιώσιμα. Αυτό πρέπει να το αντιμετωπίσουμε και πρέπει να ξέρουν οι πολίτες για ποιο λόγο θα προηγηθούν κάποια τμήματα και κάποια άλλα, στην κατασκευή, θα πάνε σε δεύτερο χρόνο. Από πού θα βρεθούν τα χρήματα στο δεύτερο χρόνο που θα υλοποιηθεί και πώς θα έχουμε την υλοποίηση ολοκληρωμένων έργων. Ώριμων έργων με απαλλοτριώσεις, χωρίς να πληρώνουν οι πολίτες αποζημιώσεις σε 10ετίες καθυστερήσεων χωρίς λόγο.
Και βέβαια πρέπει να δούμε, επειδή πάλι έχουμε περιορισμένους πόρους, ποια είναι η ιεράρχηση των έργων που ενδιαφέρουν την Κρήτη και την κάθε περιοχή. Δηλαδή δίνουμε προτεραιότητα στο να κάνουμε ένα μικρό δρόμο, ένα φράγμα, την αναβάθμιση ενός λιμανιού.
Αυτός είναι και ο λόγος που πιστεύω ότι έχει ιδιαίτερη αξία αυτό το συνέδριο που γίνεται σε κάθε περιφέρεια και ιδιαίτερα στην Κρήτη, για να δούμε μαζί με την τοπική κοινωνία, μαζί με τους κατοίκους της Κρήτης, με τους επιχειρηματίες της Κρήτης, με το λαό της Κρήτης και τις κοινωνικές ανάγκες που έχει, ποια είναι η ιεράρχηση των υποδομών που πρέπει να προχωρήσουμε άμεσα, ποιες πρέπει να ωριμάσουν και να σχεδιάσουμε μεσοπρόθεσμα, και ποιες για αργότερα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, είπατε το έργο, ο βόρειος οδικός άξονας θα γίνει σε δυο φάσεις. Δεν σας φοβίζουν οι αντιδράσεις ενδεχομένως που θα προκύψουν από τα σημεία του δρόμου που θα γίνουν σε δεύτερη φάση; Και φαντάζομαι ότι αυτό μπορεί να είναι ο νομός Λασιθίου, ο οποίος ήδη αυτή τη στιγμή αντιδρά…
ΧΡ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν νομίζω ότι θα είναι ο Νομός Λασιθίου. Και αυτό σε κάθε περίπτωση δεν είναι δουλειά ούτε του Υπουργού, ούτε πολιτικό θέμα είναι να κινητοποιηθεί ένας νομός, ή μια τοπική κοινωνία για το τι θα έχει προτεραιότητα και τι όχι, εκτός κι αν θέλουμε να κινηθούμε στη λογική που κινούνταν όλα αυτά τα χρόνια οι προηγούμενες κυβερνήσεις και δεν γίνονταν τα έργα.
Δηλαδή να κατέβει ο Υπουργός, η κυβέρνηση και να πει και δρόμο θα σας κάνουμε και ….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και αεροδρόμιο θα σας κάνουμε.
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και θάλασσα θα σας φέρουμε… Και να μην γίνει ποτέ. Πρέπει οι πολίτες να ξέρουν την αλήθεια, πώς γίνονται τα έργα, με ποιους πόρους, ποιος είναι ο σχεδιασμός και ποιες είναι οι διαδικασίες. Δηλαδή αυτό που λέμε ότι θα ωριμάσουμε όλο το βόρειο άξονα της Κρήτης από το ένα άκρο μέχρι το άλλο, σημαίνει ότι δεν υπάρχει κάποια διάθεση να μείνει καμία περιοχή της Κρήτης έξω από το ΒΟΑΚ.
Και βέβαια να μην έχουμε και μια λογική από το να κάνουμε ανά 5 ή ανά 3 ή ανά 10 χιλιόμετρα μια μελέτη και μια υλοποίηση στη συνέχεια, μετά από 10 χρόνια, όπως γινόταν μέχρι σήμερα. Να σας πω λίγο τις συνέπειες από τη δεκαετία του ’60 και του ’70 που ξεκίνησε όλη αυτή η ιδέα του βόρειου οδικού άξονα.
Οι συνέπειες είναι, στην παλιά χάραξη, να έχουν αναπτυχθεί τέτοιες δραστηριότητες, που σήμερα η απαλλοτρίωση των εκτάσεων αυτών, να κοστίζει πολύ περισσότερο στο σύνολο του έργου, από το να πας σε νέα χάραξη, σε πολλά κομμάτια. Διότι έχουν χτιστεί ξενοδοχεία, άλλες δραστηριότητες οι οποίες πρέπει ν’ απαλλοτριωθούν για ν’ ανοίξει ο δρόμος.
Αυτό λοιπόν δείχνει και το μέγεθος, αν θέλετε, της υποκρισίας που κάποιοι είχαν όταν εξήγγειλαν ότι θα γίνει ο ΒΟΑΚ με ποια λογική; Και κομμάτι-κομμάτι. Λοιπόν, θέλουμε να εγκαταλείψουμε σαν κοινωνία αυτού του είδους τις πρακτικές, αυτού του είδους τις λογικές, θέλουμε να εγκαταλείψει ο πολιτικός κόσμος τα ψέματα.
Πρέπει να υπάρχει λογοδοσία, πρέπει να λέμε τί μπορούμε να κάνουμε και να προσπαθούμε να το κάνουμε στο βέλτιστο χρόνο και με το μικρότερο δυνατό κόστος χωρίς να έχουμε εκπτώσεις στην ποιότητα και να το κάνουμε αυτό όμως. Όχι να το εξαγγέλλουμε και να μη γίνεται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Διόδια θα υπάρξουν σ’ αυτό το βόρειο οδικό άξονα της Κρήτης;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, έχουμε δεσμευτεί ότι οι Κρητικοί δε θα πληρώνουν διόδια και δε θα πληρώνουν διόδια γιατί και η Κρήτη και η νησιωτική Ελλάδα πρέπει με κάποιο τρόπο να έχει αυτό που λέμε ένα μεταφορικό ισοδύναμο. Άρα και για τα προϊόντα και για τους κατοίκους δεν πρόκειται να πληρώνουν διόδια.
Αυτό που μπορεί να εξεταστεί ως σενάριο είναι οι επισκέπτες της Κρήτης, να παίρνουν μία κάρτα για το χρονικό διάστημα που θα μπορούν να κυκλοφορούν στους δρόμους του νησιού. Αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα και δεν αφορά τους κατοίκους της Κρήτης και τις δραστηριότητές τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν ξέρω βέβαια αν έχετε κυκλοφορήσει στο νησί μας με αυτοκίνητο, φαντάζομαι ότι έχετε δει σε τί κακά χάλια είναι ορισμένα σημεία του επαρχιακού δικτύου του νησιού.
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, αυτός είναι και ο λόγος που έχουν εγκριθεί δύο έργα συνολικής αξίας 25 εκατομμυρίων για τη βελτίωση αυτών των τμημάτων και της οδικής ασφάλειας στο υπάρχον οδικό δίκτυο. Είναι από τους χειρότερους δρόμους που έχουμε, πληρώνουμε βαρύ φόρο αίματος κάθε χρόνο και δεν είναι μόνο η οδική συμπεριφορά, είναι και αυτή, αλλά είναι πολύ μεγάλο κομμάτι των υποδομών του δικτύου που είναι άθλιο και χρήζει σε πολύ συγκεκριμένα σημεία αναβάθμισης και μεγάλης παρέμβασης.
Γι’ αυτό και μέχρι να ολοκληρώσουμε το στόχο μας, το όραμα, την αναγκαιότητα που έχει η Κρήτη, το βόρειο οδικό άξονα, θα γίνουν αυτά τα έργα για να βελτιωθεί έτσι κι αλλιώς το υπάρχον οδικό δίκτυο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ ένα άλλο θέμα που είχε γίνει παλαιότερα ανέκδοτο εδώ στην Κρήτη καθώς το συζητούσαμε χρόνια, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, το είχαν εξαγγείλει πολλοί Πρωθυπουργοί αυτό το περιβόητο αεροδρόμιο..
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ήταν σαν το μετρό της Θεσσαλονίκης, ήταν ένα τέτοιο έργο υποδομής, σαν το μετρό της Θεσσαλονίκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάτι τέτοιο ήταν. Έχει μπει φαίνεται σ’ ένα καλό δρόμο. Τί προβλέπετε από δω και πέρα; Τί προβλέπει από δω και πέρα το χρονοδιάγραμμα ώστε να βλέπουμε να μπαίνουν οι μπουλντόζες εκεί στο Καστέλι;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το χρονοδιάγραμμα είναι ότι μέχρι το Νοέμβριο, μέσα στη χρονιά θα έχουμε ολοκληρώσει το διαγωνισμό για τον ανεξάρτητο Μηχανικό που προβλέπεται στη σύμβαση, αρχές του χρόνου θα έχουμε ανάδοχο οριστικό και όχι προσωρινό, επομένως θα ξεκινήσουν στη συνέχεια οι αδειοδοτικές διαδικασίες και οι εργασίες.
Άρα, πιστεύουμε ότι για «ελαφριές» εργασίες το α’ εξάμηνο του 2018 και για «βαρύτερες», για πιο «χοντρά» έργα υποδομής, μέσα το 2018 θα έχει ξεκινήσει το έργο.
Έχει όμως αξία να τονίσουμε πώς έγινε ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο στο Καστέλι και τί περιλαμβάνει:
Έγινε ο διαγωνισμός όταν υπήρχαν πολλές αντιδράσεις για να μη γίνει για μια ακόμη φορά και ν’ αναβληθεί, και δε μιλάω για τον προβληματισμό που έχουν ομάδες συμπολιτών μας στην Κρήτη, μιλάω για συμφέροντα που δεν ήθελαν να γίνει το αεροδρόμιο στο Καστέλι
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιους εννοείτε κ. Υπουργέ;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ανταγωνιστές. Διαφόρους ανταγωνιστές που σε κάθε έργο υποδομής που θέλει η χώρα να κάνει, υπάρχουν και φωνές που θίγονται τα συμφέροντά τους και δε θέλουν να υλοποιηθεί, άρα προσπαθούν ν’ αναβληθούν οι διαγωνισμοί.
Το δεύτερο είναι ότι σύμφωνα με αυτά που βρήκαμε, η τοπική κοινωνία θα έπαιρνε 0,5% ανταποδοτικά οφέλη και το πήγαμε στο 2,5%. Το τρίτο είναι ότι το ελάχιστο ποσοστό του Δημοσίου που μπήκε στο διαγωνισμό είναι το 45% ενώ προβλεπόταν πολύ χαμηλότερα, άρα υπήρχαν και άλλοι λόγοι που κάποιοι ήθελαν ν’ αναβληθεί αυτός ο διαγωνισμός.
Το τέταρτο που είναι πολύ σημαντικό, είναι το πώς αξιοποιείται αυτό το 2,5% των ανταποδοτικών στην τοπική κοινωνία. Ότι προβλέπεται να υπάρχει Αρχιτεκτονική Επιτροπή και να υπάρχει ένα αεροδρόμιο χαμηλής ενεργειακής στάθμης, να μην είναι ενεργοβόρο δηλαδή. Ότι προβλέπονται οι οδικές συνδέσεις του αεροδρομίου μέσα στο ίδιο έργο και βεβαίως προβλέπεται να υπάρχει ένας χώρος που θα είναι για την τοπική κοινωνία, θα είναι ένας εκθεσιακός χώρος για τις δραστηριότητες των κρητικών εταιρειών και της Κρήτης.
Αυτά δεν υπήρχαν και δεν υπάρχουν σε κανένα άλλο αεροδρόμιο, δεν υπήρχαν ούτε στη φαντασία των προηγούμενων διαγωνισμών που δε γίνονταν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και βέβαια θα βρουν δουλειά εκατοντάδες άνθρωποι σ’ αυτό το αεροδρόμιο, να μην το ξεχνάμε και αυτό.
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι γεγονός και για να συμπληρώσω το θέμα των αεροδρομίων, στο Ηράκλειο, πρέπει από τώρα, κατ’ αρχάς να πούμε ότι θα υπάρχουν κάποια έργα συμπλήρωσης των εγκαταστάσεων στο υπάρχον αεροδρόμιο..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στο «Νίκος Καζαντζάκης»;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στο «Νίκος Καζαντζάκης», γιατί έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα όριά του, αλλά ταυτόχρονα μ’ αυτό πρέπει να ξεκινήσουμε από τώρα μια συζήτηση για το τί θα γίνει το παλιό αεροδρόμιο όταν με το καλό είναι έτοιμο το αεροδρόμιο του Καστελίου για να μην ξαναζήσουμε ό,τι ζήσαμε στην Αθήνα με το Ελληνικό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχουν κάποια σχέδια κ. Υπουργέ;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και με τις ευθύνες που έχουν σήμερα αυτοί που φωνάζουν γιατί δεν τρέχει το Ελληνικό. Δηλαδή η παράνοια είναι ότι οι άνθρωποι που φωνάζουν για το Ελληνικό, για πάνω από 10 χρόνια το είχαν ως τόπο απόθεσης σκουπιδιών και άλλων πραγμάτων. Είναι τρομερό.
Για να μην το ζήσουμε λοιπόν αυτό στην Κρήτη, από τώρα πρέπει να ξεκινήσουμε τη συζήτηση και το σχεδιασμό για το τί θα γίνει το παλιό αεροδρόμιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ υπάρχει πρόταση από την πλευρά του Υπουργείου σας γι’ αυτό το αεροδρόμιο, για το τί θα γίνει μετά;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το Υπουργείο και όλη η κυβέρνηση, για να καταλήξει σε μια πρόταση, έχει τη βούληση να συζητήσει πρώτα με την Κρήτη, με το Ηράκλειο. Η άλλη λογική που υπήρχε στο παρελθόν, ήταν να συζητάει με συγκεκριμένα συμφέροντα και να προωθεί συγκεκριμένα συμφέροντα. Δεν το κάνουμε αυτό. Επομένως γι’ αυτό γίνεται και το συνέδριο κάτω, όλοι οι φορείς να πάρουν τις δικές τους ευθύνες, να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις, να είναι δημόσιος αυτός ο διάλογος και να παίρνει κι ο καθένας τις ευθύνες που του αναλογούν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ρωτάω κ. Υπουργέ γιατί έχουμε εδώ μια πρώην αμερικανική βάση στις Γούρνες, η οποία δυστυχώς σαπίζει μέσα στο χρόνο και κανείς τελικά δεν αξιοποίησε ένα από τα μεγαλύτερα και καλύτερα φιλέτα στο νομό Ηρακλείου και στην Κρήτη ολόκληρη, στα βόρεια παράλια, που ξέρετε βέβαια την Αμερικανική Βάση.
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το γνωρίζω. Και πιστεύω ότι και τέτοιοι χώροι σε όλη την Ελλάδα, είναι χώροι οι οποίοι πλέον μπαίνουν σ’ ένα σχεδιασμό. Άλλοι δίνονται στις τοπικές κοινωνίες, ιδιαίτερα όταν έχουμε μεγάλα αστικά κέντρα που είναι επιβαρυμένα και περιβαλλοντολογικά και το αστικό περιβάλλον θέλει κάποιες δράσεις ανάταξής του και για να υπάρχουν ελεύθεροι χώροι και άλλοι που μπορούν ν’ αξιοποιηθούν, ένα μέρος σε κοινωνικές δραστηριότητες και ένα άλλο μέρος σε εμπορικές δραστηριότητες, σε μεταποιητικές δραστηριότητες. Αυτά όμως, το πώς θ’ αξιοποιηθεί το κάθε τι, πρέπει η τοπική κοινωνία να έχει τον κύριο λόγο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αυτό είναι το βασικότερο και το καλύτερο βέβαια για το νομό Ηρακλείου. Είχε βέβαια και τον πρώτο λόγο στην πρώην Αμερικανική Βάση, δυστυχώς δεν έκανε τίποτε η τοπική κοινωνία μεταξύ μας τώρα, αλλά τέλος πάντων.
Όταν έμαθαν οι οδηγοί ταξί και οι ιδιοκτήτες ταξί ότι θα έχουμε αυτή τη συζήτηση, κατ’ αρχήν μου ζήτησαν να σας ευχαριστήσω για το νόμο που κατεβάζετε λέει για την Uber. Τί προβλέπει αλήθεια αυτός ο νόμος και είναι τόσο ευχαριστημένοι οι ταξιτζήδες εδώ στο Ηράκλειο;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτός ο νόμος προβλέπει με δυο λόγια, ότι δε μπορεί ένας αυτοκινητιστής που είναι στη χώρα μας, που πληρώνει Εφορία, που πληρώνει Ασφαλιστικά Ταμεία, που έχει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο για το επάγγελμά του -δεν είναι ελαφρύ αυτό το πλαίσιο- ν’ ανταγωνίζεται εταιρείες που δεν ξέρουμε πού έχουν έδρα, ποιοι τις εκπροσωπούν, ποιοι δουλεύουν γι’ αυτή την εταιρεία, μέσω ποιων καναλιών πληρώνεται αυτή η εταιρεία και ποιοι είναι οι συνεργάτες της.
Δε μπορεί δηλαδή να υπάρχουν δύο μέτρα και δυο σταθμά για ομοειδή αντικείμενα, επειδή υπάρχουν γκρίζες ζώνες στη νομοθεσία. Η Uber με το άλλοθι ότι νοικιάζει αυτοκίνητα με οδηγό, καταστρατηγεί όλη την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις αστικές μεταφορές και για τα ταξί. Αυτό δε μπορεί να συνεχιστεί. Καταλαβαίνετε ποιοι έχουν την ευθύνη.
Γνωρίζουμε όλοι ποιοι έχουν τοποθετηθεί δημόσια υπέρ της Uber και πραγματικά παρακαλούμε να μας πουν το γιατί έχουν τοποθετηθεί υπέρ της Uber, για να το καταλάβουμε κι εμείς. Και αν έχει η Uber μια καλύτερη, αν θέλετε, δραστηριότητα απ’ αυτή που έχουν τα ταξί, να βάλουμε και τα ταξί να κάνουν ίδια.
Δηλαδή να μην πληρώνουν και τα ταξί Εφορία, να μην πληρώνουν και τα ταξί και οι αυτοκινητιστές Ασφαλιστικά Ταμεία, να μη συμμετέχουν σε τίποτε από τα βάρη που έχουν πέσει στον ελληνικό λαό και να δούμε πώς θα πάμε μετά. Επειδή είναι και κήνσορες αυτοί που τους υπερασπίζονται, την Uber, για όλα τα κακά που έχουν φέρει στην ελληνική κοινωνία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να σας ευχαριστήσω πάρα πολύ γι’ αυτή τη συζήτηση. Θα κατέβετε σήμερα ή θα έρθετε αύριο στο Ηράκλειο;
ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σήμερα θα έρθω στο Ηράκλειο γιατί αυτές οι συζητήσεις δε μπορούν να γίνουν σε μια ώρα με τους αρμόδιους Υπουργούς. Πρέπει να υπάρχουν συναντήσεις με πολλούς φορείς και να γίνει ο απαραίτητος διάλογος, η απαραίτητη διαβούλευση για να αποδώσει και το συνέδριο αυτά που πραγματικά θέλουμε ν’ αποδώσει. Δεν είναι προσχηματικό, είναι πραγματικό.