H συνέντευξη υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στο «Ράδιο Κρήτη» και τον δημοσιογράφο κ. Λευτέρη Βαρδάκη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Φιλοξενούμε τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη τον οποίο έχουμε στην τηλεφωνική μας γραμμή. Υπουργέ Καλημέρα σας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα σας, καλημέρα σε όλους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το μισό υπουργικό συμβούλιο ή το σύνολο του υπουργικού συμβουλίου θα είναι σήμερα στην Κρήτη;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα είναι οι περισσότεροι υπουργοί σε αυτή την προσπάθεια που γίνεται από την κυβέρνηση, με εντολή του Πρωθυπουργού, να πάμε σε μία άλλη λογική για κάθε τομέα, μία λογική που όσον αφορά το δικό μας υπουργείο, δε θα χαράσσεται από κάποια κλειστά γραφεία στην Αθήνα το τι υποδομές θα γίνουν, το τι ανάπτυξη θέλουμε, το ποια είναι η παραγωγική ανασυγκρότηση και τα πλεονεκτήματα κάθε τόπου. Ολο αυτό θα συνδιαμορφώνεται με τους φορείς της κάθε περιφέρειας την τοπική κοινωνία, με τους πολίτες, με τους εκπροσώπους τους. Επομένως, αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό εγχείρημα. Ενα εγχείρημα που θα βάλει και τα θεμέλια για το πώς θέλουμε να προχωρήσουμε στη χώρα μας, ποια είναι η ανάπτυξη που θέλουμε: Είναι αυτό που εμείς λέμε δίκαιη ανάπτυξη και πως από εκεί και πέρα προχωράμε μαζί με τους πολίτες για να υλοποιήσουμε αυτό το σχεδιασμό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κατά την άποψή σας επειδή και ο δικός σας ο τομέας είναι ένας δύσκολος τομέας και με τις υποδομές και βεβαίως στην Κρήτη απασχολούν πολλά ζητήματα, τα οποία έχουμε συζητήσει κι άλλες φορές και μαζί σας και με άλλους συναδέλφους σας, αλλά θα ήθελα έτσι να μου δώσετε λίγο την εικόνα που έχετε στο μυαλό σας κ. Σπίρτζη όσον αφορά ειδικότερα στις υποδομές.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μερικά θέματα σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας, πιστεύω, ότι είναι εκ των ων ουκ άνευ να τα συζητήσουμε. Δηλαδή η Κρήτη, είναι μία από αυτές τις περιοχές. Μία από τις περιοχές που είναι πραγματικά ριγμένες, -το έχουμε πει πάρα πολλές φορές- σε στοιχειώδεις αναγκαίες υποδομές, που έπρεπε όλα αυτά τα χρόνια να έχουν γίνει. Με χαρακτηριστικό δε όλων, το βασικό οδικό άξονα του νησιού. Αυτό πιστεύω ότι δεν μπαίνει θέμα συζήτησης, είναι και η δέσμευσή μας για να το προχωρήσουμε. Τώρα από κει και πέρα, πολλά άλλα έργα υποδομών όπως και ιεράρχηση τους, η προτεραιότητά τους, μπορούν κάθε φορά να ρυθμίζονται και να προχωρούν από την κυβέρνηση ή τα αρμόδια όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης, την περιφέρεια και τους δήμους. Μέχρι τώρα όμως, ποτέ δεν είχαμε μία τέτοια διαδικασία, μία ανοιχτή δημόσια συζήτηση για την ιεράρχηση αυτών των υποδομών και τη δέσμευσή μας σε αυτό, να εξηγήσουμε και εμείς από τη σειρά μας, ποιες είναι οι δυσκολίες και ποιοι είναι οι κανόνες για να γίνει ένα έργο, οπότε να το ξέρουν και οι πολίτες και να σταματήσει και να σπάσουμε αν θέλετε και νοοτροπίες που έχουν στηθεί όλα αυτά τα χρόνια που έχουν συνηθίσει κάποιοι..
Να ενημερώσουμε και εμείς από την πλευρά μας για τις υποδομές, για τους πόρους, για τις διαδικασίες, για τους κανόνες, ώστε να ξέρουν οι πολίτες και να μην είναι μέσα στη λογική που έχουν κάποιοι διαπαιδαγωγήσει την κοινωνία τόσα χρόνια, δηλαδή, να τάζει να εξαγγέλλει η κυβέρνηση και να περιμένουν οι πολίτες και να μην γίνονται ποτέ τα έργα. Εδώ πρέπει να υπάρχει δημόσια δέσμευση και λογοδοσία από όλους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Λοιπόν αυτή είναι η προσπάθεια που γίνεται και πιστεύω ότι είναι μία πραγματική τομή το πώς θα πάμε από εδώ και πέρα να ιεραρχήσουμε τα έργα υποδομών που πρέπει να γίνουν, και με δεσμεύσεις με συγκεκριμένους πόρους, με συγκεκριμένες διαδικασίες. Κάτι που δεν είχε γίνει ποτέ στο παρελθόν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Κύριε Σπίρτζη θέλω να μας πείτε μία που αναφερθήκατε στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης είναι ένα μεγάλο ζήτημα που απασχολεί εδώ και δεκαετίες το νησί. Και όλοι γνωρίζουμε τι σημαίνει Βόρειος Οδικός Άξονας. Υπάρχει ένας σχεδιασμός από την πλευρά της Κυβέρνησης και δικό σας, για να αυτός ο Βόρειος Οδικός Άξονας, να γίνει ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος. Αυτό θα είναι τελικά; Θα γίνει πράξη; θα είναι πραγματικότητα ένας δρόμος ασφαλής ο οποίος μέσα στα 320 χιλιόμετρα που είναι γιατί προφανώς έχετε συμπεριλάβει στο σχεδιασμό και το νομό Λασιθίου που αρχικώς δεν υπήρχε. Θα είναι ένας ασφαλής αυτοκινητόδρομος 320 χιλιομέτρων από τα Χανιά από την Κίσαμο μέχρι τη Σητεία και πόσο εφικτό είναι αυτός ο δρόμος να υλοποιηθεί και στο Λασίθι; Διότι το Λασίθι έχει πολλές ιδιαιτερότητες το γνωρίζετε πολύ καλά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όλοι οι νόμοι έχουν ιδιαιτερότητες. Και όλοι οι δρόμοι έχουν ιδιαιτερότητες. Κατά τη γνώμη μας, εμείς αυτό που έχουμε δεσμευτεί, και αυτό που κάνουμε, είναι να σταματήσουμε τον τεμαχισμό ωρίμανσης του ΒΟΑΚ, που δεν επιτρέπει, δεν επέτρεψε στην Κρήτη, να γίνει ποτέ αυτός ο δρόμος ενώ έχουν πέσει πολλά εκατομμύρια ευρώ, να μην υπάρχει μία συγκροτημένη και ολιστική αντιμετώπιση και του οδικού δικτύου αλλά και το πώς αυτό συνδέεται με την Κρήτη με τις αναπτυξιακές, τις παραγωγικές δραστηριότητες που έχει το νησί. Επομένως να ξεκινήσουμε από κει, σταματάει η λογική της τμηματικής αν θέλετε μελέτης ή υλοποίησης του Βόρειου οδικού άξονα Κρήτης. Αν δει κανείς εκεί που είχε χαραχτεί, είχε προγραμματιστεί να γίνει ο Βόρειος οδικός άξονας Κρήτης, αν πάμε να υλοποιήσουμε ένα τέτοιο σχεδιασμό με αυτή τη λογική που υπήρχε τις προηγούμενες δεκαετίες, θα διαπιστώσει ότι είναι τόσα πολλά τα χρήματα για τις απαλλοτριώσεις, για το να απαλλοτριώσεις ξενοδοχεία κατοικίες και άλλες δραστηριότητες που θα μπει στον πειρασμό να πει αν θα πρέπει ή δεν πρέπει να γίνει αυτό το έργο. Επομένως πάμε σε μία άλλη λογική, πάμε σε λογική νέων χαράξεων, νέων τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου, έξω από κει που είχε σχεδιαστεί τις προηγούμενες δεκαετίες και για αυτό, αυτό που προωθούμε είναι η στρατηγική μελέτη του ΒΟΑΚ προφανώς από σε όλο του το μήκος. Δηλαδή από το Καστέλι, τα Χανιά μέχρι τη Σητεία. Τώρα αν αυτή η μελέτη μπορεί ,όταν ολοκληρωθεί στο σύνολό της, να περιλάβει όλα τα τμήματα του αυτοκινητοδρόμου, μπορεί δηλαδή να δώσουμε βαρύτητα, – και αυτή ήταν και η πρόταση- στους δρόμους, τα τμήματα του δρόμου που ενώνουν τους νομούς, τις πρωτεύουσες των νομών, και εκεί που έχουμε μικρότερη κίνηση, μικρότερο φόρτο, που ίσως να μην είναι και βιώσιμο το έργο, και να μη βρούμε χρηματοδότηση από στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, να γίνει σε δεύτερη φάση, με δικούς μας πόρους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή εννοείται ότι από Κίσσαμο μέχρι την Ηράκλειο είναι η μελέτη θα δείξει ότι υπάρχει κυκλοφοριακός φόρτος και στο Λασίθι που ενδεχομένως μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες να έχουμε κίνηση θα δείτε Θα εξετάσετε άλλο τρόπο κατασκευής του έργου;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι για κάθε τμήμα του έργου μετριέται ο κυκλοφοριακός φόρτος και από κει, στη συνέχεια, βλέπεις τη βιωσιμότητα ενός έργου και με βάση αυτό το χαρακτηριστικό, χρηματοδοτεί ή δε χρηματοδοτεί, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό είναι λοιπόν ένα κρίσιμο θέμα, γιατί το να βγει η κυβέρνηση, ο υπουργός ή ο περιφερειάρχης και να πει: Μην ανησυχείτε εμείς εξαγγέλλουμε ότι θα τον κάνουμε όλο το δρόμο. Ναι θα το κάνουμε όλο το δρόμο. Το θέμα είναι πότε θα γίνει αυτός ο δρόμος, με ποιά ιεράρχηση θα γίνει αυτός ο δρόμος. Και αν μπορεί κι αν έχουμε την πολυτέλεια αν θέλετε στην Κρήτη με τις συγκεκριμένες αναγκαιότητες που έχουμε και με το συγκεκριμένο φόρο αίματος που πληρώνουμε κάθε χρόνο, να πούμε, ότι δεν το κάνουμε το κύριο τμήμα αυτού του δρόμου, που είναι η συνένωση των πρωτευουσών των αντιπεριφερειών, και περιμένουμε όταν έχουμε λεφτά να τον κάνουμε. Πιστεύω ότι δεν είναι η πιο ορθόδοξη λύση και πρόταση. Αυτά πρέπει να συζητήσουμε με τους πολίτες, για να καταλάβουν και όλοι, ότι τον καιρό που υπήρχαν χρήματα, τον καιρό που μπορούσαμε να κάνουμε τέτοια έργα χωρίς να έχουμε προβλήματα στη χρηματοδότηση, δεν τα κάναμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα κύριε Σπίρτζη
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό είναι το ένα τμήμα, το δεύτερο, που και εκεί πρέπει να βάλουμε μερικά έργα σε ιεράρχηση, είναι στους υπάρχοντες δρόμους, στο υπάρχον οδικό δίκτυο, να γίνουν παρεμβάσεις που συμβάλλουν στην οδική ασφάλεια. Δηλαδή μέχρι την οριστική υλοποίηση του Βόρειου οδικού άξονα στο υπάρχον δίκτυο να μην έχουμε τα σημεία εκείνα τα οποία θρηνούμε κάθε χρόνο πολλούς συμπολίτες μας από τροχαία δυστυχήματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Υπουργέ για να καταλάβουμε όμως. Λέτε εσείς ότι στο σχεδιασμό μέσα θα συμπεριλάβετε νέα χάραξη του Βόρειου οδικού άξονα σε πολλά σημεία του;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι σε πολύ μεγάλα τμήματα. Γιατί αν καθίσει κάποιος και μελετήσει όχι το έργο και την κατασκευή του, αλλά το έργο στο σύνολό του, δηλαδή και τις απαλλοτριώσεις μαζί, θα καταλάβει, ότι με τις δράσεις που έχουν αναπτυχθεί όλα αυτά τα χρόνια, η παλιά χάραξη, θα είναι πολύ μεγαλύτερο το κόστος επομένως και μικρότερο το τμήμα κατασκευής του δρόμου από το να πάμε σε νέες χαράξεις. Αρα οι μελετητές έχουν πολλή δουλειά να κάνουν και αυτή είναι μία δουλειά που πρέπει να γίνει με συνέπεια, με μεγάλη προσοχή για να επιλέξουμε τις βέλτιστες λύσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Τώρα όσον αφορά το αεροδρόμιο Καστελίου υπουργοί έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες σε πολύ μεγάλο βαθμό είμαστε στο στάδιο των απαλλοτριώσεων, 14 Νοεμβρίου αν δεν κάνω λάθος όπως μας έλεγε ο γενικός γραμματέας χθες, του Υπουργείου, ο κ Δέδες, έχουμε την προκήρυξη για τον μηχανικό έτσι τον ανεξάρτητο μηχανικό. Να μας δώσετε λίγο την εικόνα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως έχει υπογραφεί ο διαγωνισμός. Επομένως πολύ σύντομα θα έχουμε ολοκληρώσει τις διαδικασίες για την επιλογή του ανεξάρτητου μηχανικού και στη συνέχεια θα ολοκληρωθούν οι υπόλοιπες διαδικασίες. Εμείς πιστεύουμε ότι αρχές του χρόνου όλα τα διαδικαστικά θέματα για την ανάθεση αυτού του έργου θα έχουν ολοκληρωθεί, για να ξεκινήσουμε. Το Καστέλι όπως ξέρετε είναι ένα έργο που 15 χρόνια, είναι σαν το γεφύρι της Άρτας, ήταν η προκήρυξη του. Πάνω από 12, 13, 14 χρόνια όλοι εξήγειλαν τον διαγωνισμό, -για τους λόγους που όλοι καταλαβαίνουμε και το έχουμε δει και σε πολλά έργα-, κανείς όμως δεν τολμούσε να προχωρήσει στο να γίνει ένα αεροδρόμιο που πραγματικά το χρειαζόταν ο νομός Ηρακλείου, και η Ανατολική Κρήτη. Το κάνουμε εμείς. Σε αυτούς τους καιρούς και αυτές τις συνθήκες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πιστεύετε ότι θα έχουμε μπουλντόζες στο Καστέλι αρχές του 2018; Έτσι όπως εξηγήσετε τη διαδικασία;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι μπουλντόζες δεν πιστεύω ότι θα έχουμε. Μακάρι να έχουμε. Γιατί έχει μετά ο ανάδοχος τις αδειοδοτικές διαδικασίες ή θα είναι σε περιορισμένο εύρος τα έργα αλλά νομίζω ότι μέσα στο 2018 πιστεύω μπορούμε να δούμε αυτό το έργο να αρχίσει να κατασκευάζεται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα για το υπάρχον αεροδρόμιο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και θα ήθελα να πω μερικά πράγματα σε σχέση με τα αεροδρόμια της Κρήτης. Όπως ξέρετε ένα μεγάλο έργο που ολοκληρώθηκε πριν λίγο καιρό είναι το αεροδρόμιο στα Χανιά το οποίο είναι ένα σύγχρονο αεροδρόμιο- και εκεί ήταν αρκετά χρόνια το έργο- και βέβαια το αεροδρόμιο της Σητείας. Θέλω όμως να σχολιάσουμε έτσι μερικά πράγματα. Δε γίνεται να συνεχίσουμε σαν κοινωνία το ίδιο βιολί. Κάναμε ένα πολύ ωραίο αεροδρόμιο στη Σητεία και δεν είχε προβλεφθεί και για αυτή την υποδομή, η σύνδεση του. Ο δρόμος δηλαδή που πηγαίνει στο αεροδρόμιο της Σητείας, στη Σητεία γενικότερα, ούτε είχε μελετηθεί ούτε είχε προβλεφθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από τον Άγιο Νικόλαο στη Σητεία λέτε Κύριε υπουργέ γιατί αυτό είναι το πρόβλημα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό δείχνει πράγματα: Δείχνει ότι πρέπει να σταματήσουμε να κινούμαστε σε μία λογική του να κάνουμε ένα αεροδρόμιο ή μία άλλη υποδομή, χωρίς να έχουμε μία ολιστική αντιμετώπιση των πραγμάτων, των υποδομών, των αναγκαίων υποδομών. Όπως δεν γίνεται να κάνουμε υποδομές που δεν χρειάζονται ή χρειάζονται λιγότερο από άλλα έργα που πρέπει να γίνουν και στηρίζουν την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, του νησιού.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή σαν ποιά εννοείτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ:Η Κρήτη έχει ανάγκη από φράγματα, έχει ανάγκη από αρδευτικά έργα, έχει ανάγκη από ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης των υδάτων. Αυτά είναι έργα τα οποία στηρίζουν την τοπική παραγωγή, τη μεταποίηση. Δεν μπορούμε μία ζωή να τα αφήνουμε πίσω γιατί ονειρεύονται κάποιοι ότι θα κάνουμε ένα ακόμη αεροδρόμιο. Το κάναμε το αεροδρόμιο και δεν έχουμε ούτε δρόμο να πάμε σε αυτό το αεροδρόμιο. Και δεν μπορεί να δώσει και αυτά που και η τοπική κοινωνία ευελπιστεί ότι θα δώσει, ή αν θέλετε, αυτά που έταζαν κάποιοι ότι θα δώσει και προφανώς διαψεύστηκαν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα εσείς θεωρείτε σημαντικό να δημιουργηθούν υποδομές οδικές και στο Λασίθι, οι οποίες αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν γιατί όταν λέμε για ΒΟΑΚ και περνάει μέσα από τον οικισμό τη Παχιάς Άμμου καταλαβαίνουμε όλοι ότι αυτός δεν είναι ο δρόμος αυτός, δεν είναι εθνική οδός.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το ένα είναι αυτό αλλά ξέρετε Το Λασίθι είναι πολύ ταλαιπωρημένο και θα έπρεπε να γραφτεί σε βιβλίο, για το το πως να μη γίνονται έργα γενικότερα. Πολλά παραδείγματα υπάρχουν στο Λασίθι. Το Λασίθι έχει δέκα χρόνια, ίσως και παραπάνω, ένα έργο που είναι σε εξέλιξη που είναι μία γέφυρα, όχι μεγάλη γέφυρα στο Χαμέζι που είναι ένα από τα θαύματα του παλαιοκομματισμού στο πως έκανε έργα.
Δηλαδή όπως γνωρίζετε, έχει κατασκευαστεί η μισή γέφυρα, έχουν βγει έκπτωτοι δύο τρεις εργολάβοι έχουν πεθάνει οι μελετητές και οι επιβλέποντες και η μισή γέφυρα που κατασκευάστηκε, πιθανόν να έχει και στατικό πρόβλημα. Αυτό πραγματικά είναι μία διεθνής πρωτοτυπία, πρέπει να γραφτεί ως φωτεινό παράδειγμα του παλαιοκομματισμού. όπως και οι υπόλοιποι δρόμοι: Ο δρόμος για την Μεσσαρά που όλα αυτά τα χρόνια δεν είχε ολοκληρωθεί και που επιτέλους, έχει μπει στην τελική ευθεία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για το νότιο οδικό άξονα υπάρχει σχεδιασμός κύριε Υπουργέ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πρέπει να γίνει ο Νότιος οδικός άξονας; έχει γίνει μία μελέτη αναπτυξιακή αν η Νότιος Κρήτη πρέπει να συνεχίσει το μοντέλο της Βόρειας Κρήτης; το θέλουμε; το θέλει η Κρήτη αυτό; θέλει δηλαδή η Νότιος Κρήτη να καταστρέψει αυτό που έχει μέσω ενός στρεβλού οδικού δικτύου; ή θα ήταν προτιμότερο στη Νότιο Κρήτη να κάνουμε κάθετους άξονες στον βόρειο οδικό άξονα. Αυτά ξέρετε είναι θέματα που δεν μπορεί να συζητιούνται στο πόδι και να παίρνονται οι αποφάσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα τεθούν στο συνέδριο αυτά τα ζητήματα Κύριε υπουργέ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως και αν μη τι άλλο, πρέπει να αποφασιστεί η διαδικασία μελέτης και εξέτασης αυτών των πραγμάτων και από τους φορείς. Να τα μελετήσουν και να τα συζητήσουν με την τοπική κοινωνία για να καταλήξουμε με τις τοπικές κοινωνίες και τους φορείς τι σχεδιασμό και σε βάθος χρόνου ποια ιεράρχηση έργων έχουμε. Το ξαναλέω.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει μία ερώτηση πολλοί ακροατές τώρα επικοινωνούν με το ράδιο Κρήτη και ζητούν να μάθουν περισσότερες πληροφορίες για αυτό που είπατε με την νέα χάραξη για τον ΒΟΑΚ θα μας το διευκρινίσετε λίγο υπουργέ; δηλαδή λέτε θα είναι περισσότερο το κόστος απαλλοτριώσεων Στο υφιστάμενο κομμάτι του ΒΟΑΚ οπότε πάμε σε μία νέα χάραξη πιο βόρεια των παραλιών της Κρήτης από αυτό το δρόμο που υπάρχει τώρα; Αυτό εννοείτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βέβαια. Τις μέρες αυτές που θα είμαστε κάτω, πάμε μία βόλτα μαζί να δούμε την παλιά χάραξη και να δούμε πόσα ξενοδοχεία πρέπει να γκρεμίσουμε στην Κρήτη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα αυτό είναι ένα νεότερο στοιχείο το οποίο δεν γνωρίζαμε ότι υπήρχε μέσα στο σχέδιό σας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πάμε μία βόλτα από το Ηράκλειο μέχρι τα Χανιά να δούμε πόσες δραστηριότητες Κρητικών, πόσες κρητικές εταιρείες πρέπει να διαλύσουμε για να φτιάξουμε τον Βόρειο Οδικό Άξονα. Και να πάμε μετά επίσης μαζί, να δούμε τις αξίες και πόσο θα απαλλοτριώσουμε, με τι αξίες θα απαλλοτριώσουμε αυτές τις επιχειρήσεις, χωρίς να καταστρέψουμε τον κόσμο, που τον καταστρέφουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποια τμήματα θα εξαιρεθούν κ. Σπίρτζη από αυτό τον σχεδιασμό που κάνετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτά δεν είναι θέματα ούτε του υπουργού ούτε της κυβέρνησης. Αυτό είναι θέμα των μελετητών, του Υπουργείου, των Υπηρεσιών, του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης. Να καθίσουν να δουν τις βέλτιστες τεχνικές λύσεις και για να έχουμε ένα καλύτερο οδικό δίκτυο και να έχουμε και τη βέλτιστη αξία για την υλοποίηση αυτού του δικτύου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εάν ο δρόμος στο Λασίθι ο ΒΟΑΚ , τον οποίον λέτε ότι θα συμπεριλάβετε και την Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προφανώς όχι μόνο το Λασίθι και το οδικό τμήμα μετά τα Χανιά
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εάν δεν είναι εφικτό να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ο ΒΟΑΚ. Υπάρχουν άλλοι τρόποι για να κατασκευαστεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχουν, αλλά δεν υπάρχουν στην περίοδο που διανύουμε σήμερα
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα λέτε ότι θα συμπεριληφθεί στη μελέτη αλλά και το τμήμα αυτό ίσως καθυστερήσει μέχρι να εξευρεθούν οι απαραίτητοι πόροι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς, αυτό θα έχει να κάνει με τη χρηματοδότηση που θα μας δώσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα, με τη μελέτη που θα γίνει με το αν είναι βιώσιμο το έργο, με τις εκπτώσεις αν θέλετε που θα δοθούν για την υλοποίηση του έργου. Αλλά πιστεύω, ότι είναι μία συζήτηση που δεν θα εξαντληθεί αυτές τις μέρες, αν δεν θέλουμε να λέμε στους Κρητικούς και στους Έλληνες πολίτες ψέματα και να πηγαίνουμε να παίζουμε διάφορα, που είναι μία λογική που είχαμε στο παρελθόν. Εμείς ότι λέμε, προσπαθούμε με συνέπεια να το υλοποιήσουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κλείνοντας κ. Σπίρτζη είπατε για τα φράγματα για τον γενικότερο σχεδιασμό αναπτυξιακό του νησιού, είπαμε ότι είναι οι δρόμοι το αεροδρόμιο Καστελίου δεν μου είπατε για το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης βέβαια τι προγραμματίζετε να κάνετε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σας πω αλλά πριν πάμε στο Καζαντζάκης επειδή μιλάμε για το Λασίθι, ένα από τα έργα που χρειάζεται το Λασίθι και δεν γίνεται συζήτηση, είναι τα αρδευτικά έργα στο οροπέδιο του Λασιθίου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχουμε ασχοληθεί πολλές φορές με τα αρδευτικά έργα και είναι και ένα πρόβλημα τώρα χρηματοδότηση αυτών των έργων και με τη σήραγγα που είναι να κατασκευαστεί, υπάρχει αντίδραση από τον Δήμο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εκεί λοιπόν πρέπει να γίνει μία συζήτηση για το τι κάνουμε με τα αρδευτικά έργα στο οροπέδιο στο Λασίθι. Δεν έχουμε δυστυχώς άπειρους οικονομικούς πόρους για να τα χρηματοδοτήσουμε όλα φέτος και του χρόνου, και να ξεκινήσουν τα έργα. Αυτό λοιπόν δεν πρέπει και οι φορείς του Λασιθίου να το δουν και εκείνοι να πουν την άποψη τους και τι προτεραιότητα δίνουν; Δυστυχώς είμαστε μία χώρα που βγαίνει από την κρίση, με πολύ μεγάλες θυσίες του ελληνικού λαού και δεν έχουμε ούτε τη χρηματοδότηση από τους δικούς μας εθνικούς πόρους για να πούμε ότι έχουμε αναγκαιότητα 35 δις έργα σε όλη τη χώρα και πάμε και τα ξεκινάμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι σαφές αυτό που λέτε και νομίζω το καταλαβαίνουμε όλοι, να μας πείτε λίγο για το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης θα τα πούμε και κάτω αναλυτικά, έχει ξεπεράσει είναι αλήθεια τα όρια του, στη λειτουργία του. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί πλέον να φιλοξενήσει το πλήθος των επιβατών που εξυπηρετεί κάθε χρόνο. Άρα αυτή τη χρονιά προχωράμε στην αναβάθμιση των αρχικών εγκαταστάσεων του, μη με ρωτήσετε ποιες είναι αυτές οι εγκαταστάσεις για να έχουμε να πούμε και κάτι στο Συνέδριο που θα κάνουμε. Αυτό σημαίνει ότι η χωρητικότητα του θα είναι διαφορετική, η ποιότητα της εξυπηρέτησης θα είναι διαφορετική στο σύνολο του αεροδρόμιου, για να καλύψει μέχρι και για τα επόμενα πέντε πεντέμισι χρόνια μέχρι την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι. Πρέπει όμως να κατατεθούν οι απόψεις όλων για την αξιοποίηση του αεροδρομίου, του παλιού αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης, όταν ξεκινήσει το αεροδρόμιο στο Καστέλι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα, αυτό είναι ένα μεγάλο ζήτημα το πώς θα αξιοποιηθεί μετά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εκεί δεν πρέπει να ζήσουμε ξανά μία ιστορία σαν το Ελληνικό. Δηλαδή να γίνει ένα νέο αεροδρόμιο, να έχουμε μία πολύ ωραία και μεγάλη έκταση που μπορεί να φιλοξενήσει πολλές δράσεις, αναπτυξιακές, τουριστικές και άλλες, και να περιμένουμε παρά πολλά χρόνια και να έχουμε μία περιοχή που είναι απαξιωμένη και που δεν δίνει στην τοπική κοινωνία αυτό που οφείλει να δώσει και πρέπει να δώσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπουργέ κλείνοντας επειδή τις τελευταίες μέρες έχει γραφτεί και υπάρχει πληροφόρηση αυτή, ότι για τα 2 δισεκατομμύρια που θα πει αύριο Πρωθυπουργός όσο αφορά το νησί μας. Ισχύει αυτό ότι θα εξαγγείλει ο κ. Τσίπρας έργα 2 δις συμπεριλαμβανομένου και του αεροδρομίου.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτά θα τα πει ο πρωθυπουργός που έχει έτσι και μία ιδιαίτερη επιμέλεια και αγάπη για το νησί. Είναι βουλευτής Ηρακλείου και είναι με δική του αν θέλετε επιμέλεια το να μας σπρώχνει να κάνουμε όσο δυνατόν περισσότερη δουλειά για το νησί και τον σχεδιασμό των υποδομών και όλων των υπολοίπων δράσεων που θα συζητήσουμε κάτω.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε υπουργέ ευχαριστούμε για την συνέντευξη. Να είστε καλά.