H συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στο Πρώτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας και τη δημοσιογράφο, Ευαγγελία Μπαλτατζή.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Έχουμε τον Υπουργό στην τηλεφωνική γραμμή, τον καλημερίζουμε, τον ευχαριστούμε κ. Σπίρτζη καλημέρα. Πάμε να ξεκινήσουμε από αυτό που περιμένουμε σήμερα, εννοώ την επίσκεψη του Γάλλου Προέδρου στην Αθήνα. Έλεγα στην εισαγωγή ότι έχουν δημιουργηθεί πολύ μεγάλες προσδοκίες, περιμένουμε τα μηνύματά του ούτως ή άλλως το είπε, γιατί διάβαζα τώρα το πρωί και μια συνέντευξη στην «Καθημερινή», όπου στέλνει μήνυμα εμπιστοσύνης και στήριξης στην Ελλάδα. Τι άλλο περιμένουμε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Περιμένουμε να αποδώσουν οι προσπάθειες που έχουμε κάνει αυτά τα δυο χρόνια και φαίνεται ότι αποδίδουν, να δημιουργηθεί δηλαδή ένα καλό κλίμα για τη χώρα μας, ένα κλίμα σταθερότητας, ένα κλίμα ανάπτυξης επενδύσεων σε μια χώρα ευρωπαϊκή και όχι σε μια χώρα – μπανανία, θα το συζητήσουμε και στη συνέχεια αυτό- και πιστεύω, ότι αυτά τα μηνύματα πλέον έχουν γίνει κτήμα του ευρωπαϊκού επενδυτικού κόσμου -και όχι μόνο- και υπάρχει ανταπόκριση.
Πιστεύω ότι αυτό έχει γίνει μετά από πολύ δουλειά, από πολλές θυσίες των Ελλήνων ,πραγματικά πολλές θυσίες. Αυτό έχει φανεί, αλλά έχει γίνει και από μια δουλειά της ελληνικής Κυβέρνησης, που δεν έχει υποχωρήσει και που δεν πρέπει να υποχωρήσει και έχει προχωρήσει πολλές θεσμικές δομές σε πάρα πολλούς τομείς.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Αυτό που ξέρουμε, έχει γραφτεί εδώ και 15 ημέρες πως ο κ. Μακρόν έρχεται συνοδευόμενος από περίπου 40 επιχειρηματίες ή Προέδρους πολύ μεγάλων επιχειρήσεων. Ξέρουμε πως έχουν ήδη ειδοποιηθεί και θα συμμετάσχει ένας μεγάλος αριθμός επίσης Ελλήνων επιχειρηματιών. Στο κομμάτι αυτό που λέγεται επενδύσεις, τι να περιμένουμε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εμείς περιμένουμε –και δεν το περιμένουμε, το βλέπουμε πλέον- ένα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για να δραστηριοποιηθούν ευρωπαϊκές και διεθνείς επιχειρήσεις στη χώρα μας. Αυτό συμβαίνει γιατί η Ελλάδα έχει ένα ανθρώπινο δυναμικό το οποίο είναι καταρτισμένο, μια χώρα η οποία δεν είναι υψηλού ρίσκου σε πάρα πολλούς τομείς και οικονομικά και κοινωνικά και πολιτικά. Υπάρχουν τομείς στη χώρα μας που μπορούν να αναπτυχθούν πολύ…
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Όπως;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όπως της πρωτογενούς παραγωγής, της μεταποίησης, του τουρισμού, πάρα πολλοί τομείς. Δυστυχώς οι πολιτικές που εφαρμόστηκαν στη χώρα μας τα προηγούμενα χρόνια, ήταν προσανατολισμένες μόνο στις υπηρεσίες, δεν είναι οι υπηρεσίες το θέμα πρέπει να αποκτήσουμε παραγωγικό ιστό. Είναι αυτό που λέμε παραγωγική ανασυγκρότηση.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Και να δημιουργηθεί κι ένα κλίμα εξωστρέφειας κ. Σπίρτζη.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και να δημιουργηθεί βεβαίως κι ένα κλίμα εξωστρέφειας και πιστεύω, ότι οι προσπάθειες που έχουμε κάνει μέχρι τώρα και δεν έχουν γίνει στο εύρος τουλάχιστον που δοκιμάζονται αυτό τον καιρό, έχουν φέρει τη χώρα μας στο να συνεργάζεται με μεγάλες εταιρείες στο εξωτερικό.
Παραδείγματος χάριν, εκτός από τον ιδιωτικό τομέα που μέχρι πριν λίγα χρόνια η χώρα πάλευε μόνη της να πάρει κάποια δουλειά ή κάποιο έργο στο εξωτερικό, αυτή τη στιγμή δημόσιες εταιρείες δραστηριοποιούνται, συμμετέχουν σε διεθνείς διαγωνισμούς …
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Όπως; Πείτε λίγο κάποια παραδείγματα για να καταλάβουμε τι γίνεται.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να σας πω. Έχουμε δώσει μια κατεύθυνση και δουλεύουμε πάρα πολύ στενά στο να πάμε δημόσιες εταιρείες σε χώρες του εξωτερικού και να αναλάβουν έργα σε άλλες χώρες.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Ξέρω εγώ για την ΕΡΓΟΣΕ και το Μαυροβούνιο, αυτό εννοείτε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι. Η ΕΡΓΟΣΕ στο Μαυροβούνιο το σιδηρόδρομο, η Εγνατία στην Αλβανία αυτοκινητόδρομους, η Αττικό Μετρό έχει συμμετάσχει σε Μέσα σταθερής τροχιάς σε διαγωνισμούς της Μέσης Ανατολής, ετοιμαζόμαστε για να πάμε σε χώρες της βορείου Αφρικής στην Αίγυπτο και αλλού για να δώσουμε προσφορές και να συμμετέχουμε σε διαγωνισμούς.
Αυτό είναι μια λειτουργία άλλης λογικής, γιατί όταν μια δημόσια εταιρεία συμμετέχει σε ένα τέτοιο διαγωνισμό και κλίμα συνεργασίας της χώρας μας δημιουργεί και εθνικές εταιρείες και ελληνικό δυναμικό μπορεί να αξιοποιήσει, χωρίς να φεύγουν Έλληνες επιστήμονες στο εξωτερικό, χωρίς κανένα σχέδιο με βάρκα την ελπίδα και χωρίς καμία καταγραφή.
Πιστεύω ότι όλη αυτή η προσπάθεια αρχίζει και αποδίδει και δημιουργεί βέβαια και θετικό πρόσημο στο να υπάρξουν τέτοιου είδους συνεργασίες και στη χώρα μας με ευρωπαϊκές εταιρείες και με διεθνείς μεγάλους οίκους.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Έχετε εικόνα για ποιους τομείς ενδιαφέρονται οι Γάλλοι για να επενδύσουν;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό που γνωρίζω από το χαρτοφυλάκιο που έχει το Υπουργείο, γαλλικές εταιρείες είναι ήδη σε συνεργασία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και με την προσπάθεια που κάνουμε να έχουμε ένα ποσοστό παραγωγής συστημάτων στη χώρα μας. Αυτή είναι η προσπάθεια που γίνεται. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για έργα διαχείρισης νερού -και πρέπει να αναπτυχθούν αυτά-, γιατί υπάρχουν πολύ μεγάλα προβλήματα και με το φαινόμενο της θερμοποίησης, αλλά και με την προμήθεια νερού στη νησιωτική χώρα. Άρα αυτός είναι ένας τομέας που πρέπει να αναπτυχθεί.
Έχουμε μεγάλα έργα υποδομών και συστήματα που πρέπει να γίνουν το προσεχές διάστημα, το άμεσο διάστημα, να προετοιμαστούν και να γίνουν διαγωνισμοί. Έχουμε στην Αττική έργα στο Μετρό και στη Θεσσαλονίκη, το Τραμ και το Σιδηρόδρομο. Χτες υπογράφτηκε η συμφωνία με τη Βουλγαρία, είναι ένα έργο που θα είναι το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό έργο στην Ευρώπη.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Θα έρθουμε σε αυτό γιατί από χτες το έλεγα πως πραγματικά, ανεξάρτητα το πώς και το τι, αυτό είναι ένα έργο πάρα πολύ μεγάλο και γι’ αυτό το έργο θα μιλήσουμε σε ένα δυο λεπτά, για να κλείσουμε λίγο τη συζήτηση για τον Μακρόν.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και είναι ήδη τέτοιες εταιρείες εγκατεστημένες στη χώρα μας, μετείχαν στην υλοποίηση έργων και στο παρελθόν. Υπήρχαν γαλλικές εταιρείες στα έργα υποδομών, επομένως δεν είναι κάτι που μας παραξενεύει. Οι σχέσεις με τη Γαλλία είναι καλές, η Γαλλία έχει βοηθήσει τη χώρα μας σε πολύ κρίσιμες στιγμές και της διαπραγμάτευσης και όσων ζήσαμε τα προηγούμενα χρόνια.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Πρόλαβε και ο Μακρόν και στήριξε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και ο Μακρόν βεβαίως. Επομένως είναι απολύτως λογικό να υπάρχει μια πιο στενή συνεργασία, να μεταφραστεί και στο παραγωγικό κομμάτι, στο ευρωπαϊκό παραγόμενο προϊόν στη συνεργασία μεταξύ της Γαλλίας και της Ελλάδας.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Τώρα προσέξτε, ήθελα να ξέρω τι απαντάτε γιατί ξέρετε υπάρχει καχυποψία στην Ελλάδα, μπορεί να είναι και εθνικό μας σπορ ή ένα από τα εθνικά μας σπορ. Γιατί το λέω αυτό; Διότι έρχεται ο Γάλλος Πρόεδρος είναι ένας άνθρωπος ο οποίος ήταν μεγάλο στέλεχος της Τράπεζας Ρότσιλντ, υπηρέτησε στο Υπουργείο Οικονομικών επί Ολάντ, έρχεται με 40 επιχειρηματίες.
Από την άλλη μεριά έχουμε τον Πρωθυπουργό, ο οποίος δηλώνει ότι πρέπει να προχωρήσουμε με πολύ γρήγορα βήματα στην ανάπτυξη και στις επενδύσεις για να έχουμε την ευημερία και τα λοιπά. Την ίδια στιγμή μας πιέζουν και μας λένε οι δανειστές «είστε πολύ πίσω στις ιδιωτικοποιήσεις».
Γιατί το λέω αυτό; Δίνω όλο αυτό το παζλ των δεδομένων γιατί είναι πάρα πολλοί αυτοί οι οποίοι λένε «μάλιστα, έρχεται ο Μακρόν ξεπουλάμε». Είναι έτσι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κυρία Μπαλτατζή, αυτά είναι ανέκδοτα συγνώμη. Αλλά είναι πολύ συγκεκριμένο το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων που είχε συμφωνηθεί, μάλιστα από τις προηγούμενες Κυβερνήσεις. Αυτό περιορίστηκε. Έχουν προχωρήσει οι ιδιωτικοποιήσεις που έχουμε δεσμευτεί.
Ό,τι δεν έχει προχωρήσει δεν οφείλεται στη χώρα. Υπάρχει συμμετοχή των δανειστών στον φορέα ιδιωτικοποιήσεων …
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Τι πάει να πει «δεν οφείλεται στη χώρα»; Να σας πω κάτι, η περίφημη υπόθεση του Ελληνικού. Δεν έχει κολλήσει το Ελληνικό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και βέβαια δεν έχει κολλήσει το Ελληνικό. Σε κάθε περίπτωση δεν έχει κολλήσει από την Ελληνική Κυβέρνηση.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Αλλά από ποιους; Από τους επενδυτές;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η γνώμη μου είναι από τους επενδυτές.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Γιατί κ. Σπίρτζη; Καθυστερούν οι ίδιοι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Οι ίδιοι βεβαίως. Θα έπρεπε εδώ και αρκετούς μήνες να έχουν καταθέσει τους απαραίτητους φακέλους του έργου, είχαν μια καθυστέρηση πάνω από έξι μήνες.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Έχουν καθυστερήσει να καταθέσουν τους φακέλους τους; Αυτό λέτε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βέβαια αυτό λέω και θα πω κι άλλα. Δεν καταλαβαίνω που έχει καθυστερήσει η Ελληνική Κυβέρνηση, το Ελληνικό Δημόσιο για το Ελληνικό.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Μα ακούγαμε μέχρι και για την προχτεσινοβραδινή συνεδρίαση του ΚΑΣ τι θα αποφασίσει, αν και το ΚΑΣ δεν καθορίζει παρά ταύτα…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το είπα και πριν. Στο ευρωπαϊκό πλαίσιο και επομένως και στην Ελλάδα, εκτός κι αν δεν το θέλουμε αυτό, υπάρχει μια συγκεκριμένη αδειοδοτική διαδικασία. Είναι προφανές ότι σε όλη την Ευρώπη και στη χώρα μας υπάρχουν στις αδειοδοτήσεις καθυστερήσεις και φαινόμενα τα οποία τα πολεμάμε. Αλλά είναι άλλο να έχεις σε μια συνεδρίαση του ΚΑΣ καθυστέρηση και να βγαίνουν δέκα πρωτοσέλιδα να γίνεται χαμός κάθε φορά και είναι άλλο, να καθυστερεί πολλούς μήνες ή και χρόνια κάποιος να φέρει αυτά που πρέπει να φέρει για να προχωρήσει το έργο.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Μάλιστα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αν δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο στο σύνολό του, είτε έχει να κάνει με το ΚΑΣ είτε έχει να κάνει με τα Υπουργεία ή οτιδήποτε, είχε αυτή τη χρονική καθυστέρηση που είχε ο ιδιώτης επενδυτής, θα λέγαμε ότι «ήρθαν οι ακραίοι, δογματικοί κομμουνιστές στην εξουσία και δε θέλουν τον ιδιωτικό τομέα». Μήπως λοιπόν πρέπει ο ιδιωτικός τομέας, το κομμάτι του ιδιωτικού τομέα που έχει μάθει στη χώρα μας να κάνει ό,τι θέλει, λες και η χώρα είναι μπανανία, να προσαρμοστεί στο ότι η χώρα είναι μια ευρωπαϊκή χώρα με κανόνες και με συγκεκριμένους χρόνους λειτουργίας;
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Ακούστε, θέλω να σας παρακαλέσω για τα εξής: να μας δώσετε ένα λεπτό να πούμε τους τίτλους των ειδήσεων. Η πρώτη ερώτηση είναι να μας εξηγήσετε γιατί για δεύτερη φορά λέτε τη χώρα «μπανανία»
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι λέω …
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Λέτε ότι δεν είναι η χώρα μπανανία.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακριβώς.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Και θέλω σε αυτό το δεύτερο μέρος της συζήτησής μας να μας εξηγήσετε τι είναι αυτό που υπογράψατε χτες. Ένα λεπτό δώστε μας και σας ευχαριστώ πολύ για την κατανόηση.
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Είπαμε στο πρώτο μέρος για την επίσκεψη Μακρόν, για τις επενδύσεις, μας χρωστά μια απάντηση στο γιατί πια η χώρα δεν είναι Μπανανία, τί εννοεί μ’ αυτό –δυο φορές το έχετε αναφέρει κ. Σπίρτζη. Γιατί το είπατε αυτό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το είπα γιατί στη χώρα υπήρχε διαφορετική αντιμετώπιση σε κάποιους επιχειρηματίες και διαφορετική σε όλους τους υπόλοιπους…
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Δεν ισχύει ότι κάθε εξουσία έχει τους δικούς της επιχειρηματίες κ. Σπίρτζη;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό δεν πρέπει να υπάρχει και δεν ισχύει πλέον.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Σας καταλογίζουν, καταλογίζουν και στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πάλι.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ποιοι είναι πάλι οι δικοί μας επιχειρηματίες;
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Να το ξαναναφέρουμε, να τα ξαναπούμε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να τα ξαναναφέρουμε για να δούμε την ειδική μεταχείριση που επεφύλαξε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ σε κάποιους επιχειρηματίες.
Κοιτάξτε κυρία Μπαλτατζή, οι επιχειρηματίες που θέλει να επικοινωνήσει η Νέα Δημοκρατία ότι είναι «δικοί μας», εντός ή εκτός εισαγωγικών, ήταν στη χώρα και είχαν μεγαλώσει, είχαν διαπαιδαγωγηθεί, είχαν λειτουργήσει σε ένα πλαίσιο που είχε βάλει η Νέα Δημοκρατία στη χώρα. Ένα πλαίσιο που έλεγε, ότι αυτός ο επιχειρηματίας είναι δικός μου, επομένως ξεπερνώ όλη τη νομοθεσία, μπορώ να σας αναφέρω γενικά και συγκεκριμένα παραδείγματα.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Η Νέα Δημοκρατία το είχε κάνει αυτό κ. Σπίρτζη;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η Νέα Δημοκρατία και ο παλαιοκομματισμός το έχει κάνει στη χώρα.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Το ΠΑΣΟΚ δεν έκανε τίποτα; Δεν κυβέρνησε την Ελλάδα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είπα κι ο παλαιοκομματισμός κ. Μπαλτατζή. Άρα και το ΠΑΣΟΚ. Δηλαδή δε μπορεί κάποιοι να παίρνουν άδεια σε μια δασική έκταση και κάποιοι να μην παίρνουν. Ή δε θα παίρνει κανείς και θα προστατεύσουμε το δάσος, άρα πρέπει να έχουμε δασικούς χάρτες, που κατά έναν παράξενο τρόπο όλα αυτά τα χρόνια ενώ υπήρχαν δασικοί χάρτες από τους μελετητές δεν ήταν αναρτημένοι, δεν προχωρούσε η ανάρτησή τους και όλη η διαδικασία, για να ξέρουμε τί είναι δάσος και τί δεν είναι.
Για πάρα πολλές δεκαετίες δεν είχε χαραχτεί η γραμμή του αιγιαλού για να ξέρουμε ποιος χτίζει και πού, πάνω στον αιγιαλό, και ποιος όχι, με καθαρούς κανόνες.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Μάλιστα. Αυτό εννοούσατε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, αυτό και πολλά άλλα.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Ωραία. Αυτή είναι μια συζήτηση που δε θα τελειώσει.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όταν κάποιοι διαφήμιζαν ας πούμε την πολιτική τους άποψη για τις ιδιωτικοποιήσεις και η δημόσια περιουσία πουλιόταν αντί για πέντε, ένα ευρώ, όλα αυτά, δε δείχνουν μια ευρωπαϊκή χώρα, θυμίζουν μια τριτοκοσμική χώρα με το χαρακτηρισμό που έδωσα πριν.
Δεν υπάρχουν πλέον αυτά τα φαινόμενα. Και δεν υπάρχουν, ενώ η χώρα περνά σκληρή λιτότητα, ακολουθεί τις δεσμεύσεις που έχουν τεθεί από τους δανειστές, τις υλοποιεί και τις ολοκληρώνει και τις αξιολογεί και προχωράμε για να τελειώνουμε με όλον αυτό τον εφιάλτη που μας έβαλαν κι αυτό που φαίνεται, είναι ότι από την αγορά, τη διεθνή αγορά, αρχίζει κι αναγνωρίζεται ότι η χώρα δεν είναι μπανανία και επομένως αυτό είναι πιο ελκυστικό για τον τρόπο που λειτουργούν και οι αγορές σ’ ευρωπαϊκό επίπεδο.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Κύριε Σπίρτζη, αυτό που ανοίγουμε τώρα ως συζήτηση είναι πολύ μεγάλα θέματα, έχει ο καθένας να σας αντιτείνει πάρα πολλά επιχειρήματα..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα το συζητήσουμε όποτε θέλετε.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Αυτό ήθελα, να πω, θα το συζητήσουμε όποτε θέλουμε και επίσης, θέλω να σας πω ότι σας ακούω με προσοχή, εσάς και άλλα κυβερνητικά στελέχη, καλλιεργείτε όλον αυτό τον καιρό και ο καθένας από μας εύχεται να είναι έτσι, μία εικόνα αισιοδοξίας, η εντύπωση ότι το τέλος του τούνελ είναι ο Αύγουστος του ’18, έχοντας μπροστά μας την 3η αξιολόγηση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ήδη μας στέλνει μηνύματα που δεν είναι ό,τι καλύτερο και δε δείχνει πως η 3η αξιολόγηση θα είναι περίπατος, επιτρέψτε μου την έκφραση, σε σύγκριση πάντα με τη 2η.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δε νομίζω ότι είναι έτσι τα πράγματα. Εγώ θεωρώ ότι τη συντριπτική πλειοψηφία όσων έχουμε δεσμευτεί την έχουμε ήδη υλοποιήσει. Εχουμε προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό με θετικό πρόσημο γιατί υπάρχει και ο εκσυγχρονισμός με αρνητικό πρόσημο, θεσμικών τομών που έπρεπε να γίνουν στη χώρα, υπάρχει ο νόμος για τα δημόσια έργα, έχουν προχωρήσει όπως είπα πριν, τα θέματα της χωροταξίας, του περιβάλλοντος, μια σειρά από δομές που πρέπει να υπάρχουν, για να υπάρχει απόλυτη διαφάνεια στη χώρα και συνεχίζουμε.
Έχουν γίνει τομές, που πραγματικά αν είχαμε ένα σύστημα Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης ανεξάρτητο και όχι στην κατεύθυνση της Νέας Δημοκρατίας, θα τα είχε μάθει και ο κόσμος, δεν έχουμε, δεν παίρνουν τις διαστάσεις και την ενημέρωση που πρέπει να έχει ο πολίτης…
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Εντάξει τώρα κ. Σπίρτζη, φιλοξενούνται Υπουργοί, στελέχη της κυβέρνησης σε όλους τους τηλεοπτικούς σταθμούς.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εντάξει, καταλαβαίνετε κ. Μπαλτατζή ποιος βάζει την ατζέντα, σε ποια θέματα, ποια είναι κρίσιμα θέματα και ποια δεν είναι. Πείτε εσείς, πόσες εκπομπές είδατε για το νόμο που έχουμε περάσει εδώ και ενάμιση χρόνο για τις δημόσιες συμβάσεις και πόσο ενήμερος είναι ο πολίτης; Ποια πράγματα θεραπεύει, ποια πράγματα είναι στην κατεύθυνση της απόλυτης διαφάνειας.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Να έρθουμε τώρα σ’ αυτό το μεγάλο το χθεσινό. Χτες έλεγε ότι η συμφωνία που υπογράφηκε από τους δυο Πρωθυπουργούς, Ελλάδας και Βουλγαρίας, για ένα έργο που είναι πάρα πολύ μεγάλο, αυτή η συμφωνία για τη σιδηροδρομική διασύνδεση των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Θεσσαλονίκης με τη Βάρνα και το Μπουργκάς αλλά και το Ρούσε στο Δούναβη, αλλάζει και το χάρτη των μεταφορών, δίνει μια δυναμική και στις δυο χώρες άλλη. Τί ακριβώς είναι αυτό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό είναι ένα έργο υποδομής που δεν είναι απλά ένα έργο σαν κι αυτά που δίνουν πολλά οφέλη και στη δική μας χώρα και στη Βουλγαρία μόνο. Είναι ένα έργο που αλλάζει και αναβαθμίζει και γεωπολιτικά τις δυο χώρες. Δίνεται η δυνατότητα, επιτέλους μετά από 10ετίες και ένα κλίμα που υπήρχε πολύ βαρύ στις σχέσεις των χωρών που ήταν στο Σύμφωνο της Βαρσοβίας και στο ΝΑΤΟ να μην έχουν την επικοινωνία και την εμπορική και παραγωγική συνεργασία που έχουν οι χώρες της Κεντρικής Ευρώπης ή που είχαν μεταξύ τους.
Επομένως, ο στόχος μας, το όραμά μας, είναι οι βαλκανικές χώρες να γίνουν, ν’ αναβαθμιστούν οι σχέσεις τους και όπως στην Κεντρική Ευρώπη περνάς από τη μια χώρα στην άλλη για να εργαστείς, για να τις επισκεφθείς και δεν καταλαβαίνεις πού είναι τα σύνορα, μακάρι να κάνουμε, να κατορθώσουμε, και τη δική μας γειτονιά μια γειτονιά ειρήνης, ασφάλειας και συνεργασίας.
Θεωρώ λοιπόν ότι το να έχουμε κάθετους άξονες με τη Βουλγαρία, το να υπάρχει ένα μεγάλο έργο σιδηροδρομικής διασύνδεσης των λιμανιών και επομένως όλα τα προϊόντα της ενδοχώρας των Βαλκανίων και όχι μόνο να μετακινούνται μέσω αυτής της υποδομής και των λιμανιών της Βουλγαρίας στον Εύξεινο Πόντο και των δικών μας στο Αιγαίο, δίνει τέτοια υπεραξία και στη χώρα μας και στη Βουλγαρία, που καταλαβαίνουν όλη τη μεγάλη σπουδαιότητα του έργου.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Τώρα, πρακτικά τί κάνουμε από δω κι εμπρός; Ωραία, υπεγράφη αυτό. Δημιουργείται, διάβασα, ένας διακρατικός φορέας που θα υλοποιήσει και θα διαχειριστεί το έργο αυτό. Αυτό πότε γίνεται;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό γίνεται τους επόμενους μήνες, το χρονικό όριο που έχει τεθεί είναι το επόμενο εξάμηνο να έχει ιδρυθεί ο φορέας, να έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες ενέργειες και τα αιτήματα για τη χρηματοδότηση του έργου
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Η χρηματοδότηση από πού θα γίνει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει από προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ήδη εμείς σ’ ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του έργου αν κάνει τον κόπο κανείς να μπει στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το έχουμε εντάξει στο πακέτο Γιουνκέρ, άρα θα γίνει αίτημα επέκτασής του για το κομμάτι του έργου που είναι στην πλευρά της Βουλγαρίας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η αρμόδια Επίτροπος έχει βοηθήσει πάρα πολύ στο να ευδοκιμήσει αυτή η προσπάθεια και να προχωρήσει για την υλοποίησή της.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Αρκεί αυτή η χρηματοδότηση; Ή θα μπουν και ιδιώτες επενδυτές;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι βέβαια. Κατ’ αρχάς έχουμε ήδη ξεκινήσει και πρέπει να ολοκληρωθούν οι συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, εξετάζουμε τη συνεργασία και μάλλον θ’ αποδώσει με την Παγκόσμια Τράπεζα, που ενδιαφέρεται για τέτοιου είδους δραστηριότητες και υποδομές, και βέβαια και ιδιώτες.
Το πρωτότυπο σ’ αυτό τον τρόπο που πάμε υλοποιήσουμε αυτή την υποδομή, είναι ότι είναι η πρώτη φορά στη δική μας περιοχή και η δεύτερη σ’ ευρωπαϊκό επίπεδο, που δεν υλοποιείται ένα έργο σε τμήματα, δηλαδή η Ελλάδα αναλαμβάνει το δικό της κομμάτι και η Βουλγαρία το δικό της, αλλά ιδρύεται ένας ενιαίος φορέας, που θα υλοποιήσει και θα διαχειριστεί στη συνέχεια το έργο. Και αυτό προϋποθέτει τη συνεργασία, καταλαβαίνετε λοιπόν, τις θετικές συνέπειες που έχει αυτός ο τρόπος υλοποίησης και λειτουργίας.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Μάλιστα. Πότε ξεκινά το έργο; Αφού γίνει όλο αυτό που λέτε, είναι ένα εξάμηνο κτλ. Μετά;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στη συνέχεια και εκμεταλλευόμενοι και αυτό το διάστημα θα φροντίσουμε να ωριμάσουμε όσο γίνεται περισσότερο τις μελέτες τόσο τις τεχνοοικονομικές όσο και τις τεχνικές. Εμείς έχουμε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι μελετητικά και αδειοδοτικά ώριμο, το ίδιο και η Βουλγαρία, κι από κει και πέρα, θα γίνουν κανονικά οι διαγωνισμοί για τα σχήματα που θα ενδιαφερθούν να συμμετάσχουν σε όλο αυτό το έργο.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Αυτό επειδή είναι ένα πάρα πολύ μεγάλο έργο, τί χρονοδιάγραμμα έχει για τη υλοποίησή του;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πιστεύω ότι δεν είναι της στιγμής, αλλά μπορούμε να πούμε ότι αν δώσουμε προτεραιότητα σε συγκεκριμένα τμήματα του έργου για να μπορεί να λειτουργήσει άμεσα το πρώτο τμήμα σύνδεσης, το πιο κοντινό δηλαδή από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Μπουργκάς, αυτό μπορεί να είναι έτοιμο σε 2,5 χρόνια ίσως, από την ημέρα που ξεκινά η κοινή εταιρεία με τη Βουλγαρία, να λειτουργεί.
Είναι ένα έργο πνοής, ένα πολύ μεγάλο έργο, οι διασυνδέσεις που θα έχει αυτή η σιδηροδρομική γραμμή με το λιμάνι του Ρουσε και το Δούναβη δίνουν την ευχέρεια σε όλες τις παραδουνάβιες περιοχές της ενδοχώρας των Βαλκανίων να μεταφέρουν μέσω της γραμμής τα προϊόντα τους..
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Κι είναι πολλές αυτές.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και σε όλες τις παρευξείνιες χώρες με το λιμάνι του Μπουργκάς και της Βάρνας. Άρα είναι αμοιβαίο όφελος όλων, πολλών χωρών και πολλών μεταφορικών εταιρειών, αυτό το έργο να προχωρήσει γρήγορα για να μπορεί να λειτουργήσει στο σύνολό του.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Ακούω παραδουνάβιες περιοχές, ακούω Βάρνα, περιοχές που υπάρχουν έντονες αναφορές εμπορικής δραστηριότητας των Ελλήνων , αιώνες πίσω θέλω να σας πω.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, και αυτό έχει τη δική του αξία, γιατί δεν είναι μόνο τα έργα υποδομών και τα έργα συνδυασμένων μεταφορών. Είναι το όραμα που ο Έλληνας Πρωθυπουργός προχωρά, μας έχει εμπνεύσει και προχωράμε, το όραμα για το ρόλο που πρέπει να παίξει η χώρα μας και στην ευρωπαϊκή οικογένεια και στη διεθνή πολιτική και στο πώς αυτό μπορούμε να το υλοποιήσουμε.
ΕΥ. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Κύριε Σπίρτζη Σας ευχαριστώ πάρα πολύ γι’ αυτή την πρωινή συνομιλία. Την επόμενη φορά δεσμευτείτε στον αέρα ότι θα είστε εδώ στο στούντιο γιατί τα θέματα είναι πάρα πολλά και επί της ουσίας θέλετε μια ώρα ολόκληρη να συνομιλούμε. Υπάρχουν τομείς που δεν τους ανοίξαμε καθόλου γιατί δεν έχουμε το χρόνο. Για σήμερα σας ευχαριστούμε πολύ πάντως.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κι εγώ σας ευχαριστώ πολύ. Στη διάθεσή σας. Καλημέρα σε όλους τους ακροατές σας.