H συνέντευξη του υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη στο «Πρακτορείο 104,9 FM» και τη δημοσιογράφο, Αναστασία Καρυπίδου.
Χρήστος Σπίρτζης: Δεν θα παίξουμε με την εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, δηλαδή δεν θα μείνει έστω και μία γωνία του οργανισμού που δε θα δει το φως της δημοσιότητας, που δε θα ξέρει ο ελληνικός λαός και οι Θεσσαλονικείς τι γινόταν και από ποιους 60 χρόνια σε αυτόν τον Οργανισμό.
«Πάμε με τον λαό της Θεσσαλονίκης και τους φορείς της Θεσσαλονίκης να φτιάξουμε αστικές συγκοινωνίες με διαφάνεια»
Δημοσιογράφος: Καλή σας ημέρα υπουργέ. Περιμέναμε εδώ και καιρό να δούμε το τι θα γίνει με τον ΟΑΣΘ, ιδιαίτερα όσοι ζούμε στη Θεσσαλονίκη εδώ και αρκετό καιρό συζητάμε πως μπορούν…
Υπουργός: 60 χρόνια φαντάζομαι.
Δημοσιογράφος: Φυσικά, μη σας πω και περισσότερο από εκεί και πριν αλλά ήταν δύσκολες οι μετακινήσεις. Για όποιον ζει στην πόλη μας το γνωρίζει ακόμη καλύτερα, ιδιαίτερα αν είχαμε ξέρετε και μια στάση εργασίας τότε ήταν τα πράγματα πραγματικά δύσκολα. Από εδώ και στο εξής υπουργέ τι να περιμένουμε ;
Υπουργός: Θα περιμένουμε να οικοδομήσουμε μαζί με την πόλη, μαζί με τους Θεσσαλονικείς, μαζί με τους πολίτες της πόλης μία άλλη λογική στις αστικές συγκοινωνίες.
Δηλαδή αστικές συγκοινωνίες που θα υπηρετούν τους Θεσσαλονικείς, που θα είναι περιουσία του ελληνικού λαού και όχι αστικές συγκοινωνίες που το μόνο που τους νοιάζει να διασφαλίσουν είναι μία εγγυημένη υψηλή κερδοφορία συγκεκριμένων ομάδων με συγκεκριμένες πολιτικές αναφορές. Αυτό περιμένουμε και αυτό προχωράμε. Όπως γνωρίζετε οι αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη υπήρξαν αντικείμενο βασανισμού του πολίτη, του κατοίκου και του επισκέπτη.
Δημοσιογράφος: Υπουργέ αυτό ακριβώς ήθελα να σας ρωτήσω. Πόσο μπορεί να βελτιωθούν οι μετακινήσεις γιατί οι ακροατές που μας ακούν αυτή τη στιγμή αυτό περισσότερο τους ενδιαφέρει, πως μπορεί να γίνει πιο εύκολη η διαδρομή τους από το σπίτι τους μέχρι τη δουλειά τους και φυσικά και πάλι πίσω χωρίς όμως να είναι μεγάλο το κόστος.
Υπουργός: Ναι. Το μέλημα λοιπόν είναι να βγουν όσο το δυνατόν περισσότερα λεωφορεία στους δρόμους και αυτό δεν γίνεται με μαγικό ραβδί. Το μέλημα είναι να μπορούμε να ασκήσουμε κοινωνικές πολιτικές ενιαίες στα δύο μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα της χώρας, την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, άρα να μπορούν οι άνεργοι να μετακινούνται δωρεάν, να μπορούμε να έχουμε μία συγκεκριμένη πολιτική για τους συμπολίτες μας με ειδικά προβλήματα, να μπορέσουν οι αστικές συγκοινωνίες να παίξουν ένα άλλο ρόλο στην καθημερινότητα του εργαζόμενου και του πολίτη της Θεσσαλονίκης. Επομένως, θα πρέπει αυτά τα δύο χρόνια, μέχρι την παράδοση του μετρό, να λειτουργούν τα λεωφορεία σε μία άλλη λογική. Να μπορέσουμε να έχουμε ενιαίες δομές, ενιαία ηλεκτρονικά συστήματα για την εξυπηρέτηση των πολιτών και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη και αυτό σημαίνει ότι πρέπει τάχιστα να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Δημοσιογράφος :Να σας θίξω υπουργέ και ένα άλλο πρόβλημα το οποίο συζητάμε εμείς εδώ οι Θεσσαλονικείς. Είμαστε στο 2017 και ακόμη τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ δεν δίνουν ρέστα. Το αντιλαμβάνεστε και εσείς αυτό ότι είναι λίγο αδιανόητο για τέτοια εποχή.
Υπουργός : Το συζητούσαμε χθες ακριβώς αν έχουν διερευνήσει η νέα διοίκηση και οι εργαζόμενοι τη λύση που μπορεί να βρεθεί σε αυτό. Δεν είναι μόνο ότι δεν δίνει ρέστα, είναι ότι χρεώνονται και περισσότερο οι Θεσσαλονικείς όταν βγάζουν εισιτήριο.
Δημοσιογράφος : Επάνω στο λεωφορείο και όχι όταν το έχουν αγοράσει φυσικά από κάποιο περίπτερο.
Υπουργός :Αυτά είναι διεθνείς πρωτοτυπίες των αστικών συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης και των υπουργών και πολιτικών χώρων που στήριζαν αυτούς τους χώρους, για να λειτουργούν έτσι και τους έδιναν και κάλυψη. Αυτά λοιπόν είναι το μέλημά μας, όπως το μέλημά μας είναι οι νέοι αναβαθμισμένοι φορείς των αστικών συγκοινωνιών ο ΣΑΣΘ που μετεξελίσσεται σε ΟΣΕΘ να μπορέσει επιτέλους να παιξει το ρόλο του, να έχει ένα συγκεκριμένο σχεδιασμό γιατί σε δύο χρόνια το μετρό θα λειτουργεί, άρα πρέπει να είναι έτοιμοι αυτοί οι φορείς να προσαρμόσουν τα δρομολόγια, …, τη νέα εποχή για την πόλη της Θεσσαλονίκης, δεν θα έχουμε ούτε τις ίδιες γραμμές ούτε τις ίδιες ανάγκες.
Δημοσιογράφος: κ. υπουργέ μπορούμε να δεσμευτούμε ότι και το εισιτήριο θα παραμείνει έτσι στα ίδια επίπεδα στο οποίο βρίσκεται αυτή τη στιγμή ;
Υπουργός: Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε κανέναν απολύτως λόγο να συζητήσουμε την τιμή του εισιτηρίου. Θα μείνει εκεί που είναι σήμερα. Αυτό που οφείλουμε να κάνουμε είναι να δούμε τις σπατάλες που γίνονταν σε αυτόν τον Οργανισμό, να τις μάθει ο ελληνικός λαός, να δούμε πού πήγαν τα δάνεια που έχει πάρει αυτός ο Οργανισμός, γιατί δεν έχουν πληρωθεί τα δεδουλευμένα, σε τι κόστος γίνονταν οι διάφορες συναλλαγές του συγκεκριμένου οργανισμού, αν γίνονταν διαγωνισμοί, σε τι ύψος γίνονταν οι προμήθειες, θα τα δούμε αυτά.
Δημοσιογράφος: κ. υπουργέ επειδή είπατε για σπατάλες. Πριν από κάποιο διάστημα όταν είχατε έρθει στη Θεσσαλονίκη και είχε κάνει ιδιαίτερη αίσθηση η δήλωση ότι το πάρτι στον ΟΑΣΘ τελείωσε, μιλάτε για αυτές τις σπατάλες τις οποίες θα ενημερώσετε κάποια στιγμή προφανώς ποιοι ευθύνονται ;
Υπουργός : Βεβαίως. Το είπα και χθες. Δεν θα παίξουμε με την εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, δηλαδή δεν θα μείνει έστω και μία γωνία του οργανισμού που δε θα δει το φως της δημοσιότητας, που δε θα ξέρει ο ελληνικός λαός και οι Θεσσαλονικείς τι γινόταν και από ποιους 60 χρόνια σε αυτόν τον Οργανισμό.
Δημοσιογράφος: κ. Σπίρτζη και επειδή μιλήσαμε αρκετά όσον αφορά τους επιβάτες, το πως θα διευκολυνθούν και πως θα αλλάξουν οι συγκοινωνίες, να μείνουμε λίγο και στους εργαζόμενους γιατί από την άλλη πλευρά αντιλαμβάνεστε και τη δική τους αγωνία εάν θα παραμείνουν στις θέσεις εργασίας τους. Θέλετε λίγο να τοποθετηθείτε και σε αυτό ;
Υπουργός: Βέβαια. Αυτό προβλέπεται στο νόμο που ψηφίστηκε. Το 2019 οι εργαζόμενοι θα περάσουν στους νέους φορείς. Μέχρι τότε αν μπορούμε και νωρίτερα να λειτουργήσουν οι νέοι φορείς, θα το προσπαθήσουμε, μέχρι τότε θα είναι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι προφανώς, δεν έχει αλλάξει κάτι, προβλέπεται να μείνουν στους χώρους των αστικών συγκοινωνιών. Θα σας πω τι έχει αλλάξει όμως. Έχει αλλάξει ότι επειδή είναι δημόσιοι φορείς, όπως όφειλε και ο ΟΑΣΘ πριν που είχε επιδότηση πάνω από 50% από το ελληνικό δημόσιο, δε θα μπορεί να διορίσει κανείς ούτε τον κολλητό του βουλευτή της παράταξης που στήριζε τη διοίκηση του ΟΑΣΘ, ούτε τον συγγενή του. Αν θα γίνουν προσλήψεις, θα γίνουν μέσα από το ΑΣΕΠ, αν γίνονται διαγωνισμοί που θα γίνουν υποχρεωτικά για τη λειτουργία αυτού του οργανισμού, θα γίνουν όπως γίνονται με διαφάνεια μέσα από τα ηλεκτρονικά συστήματα και όπως προβλέπεται από τον νόμο, δηλαδή δε θα γίνονται προμήθειες από τις εταιρίες των κολλητών, φίλων και συγγενών και πολιτικών φίλων της διοίκησης του ΟΑΣΘ. Αυτά θα εξορθολογιστούν και δε στενοχωριόμαστε καθόλου, δεν έχουμε κανέναν ενδοιασμό, που θα στενοχωρηθούν αυτοί που θα χάσουν όλη αυτή την γκρίζα στην καλύτερη περίπτωση λειτουργία.
Δημοσιογράφος: κ. υπουργέ για να σας αποδεσμεύσω γιατί τρέχει και το δικό σας πρόγραμμα θέλω να σας ρωτήσω και να ασχοληθώ λίγο με τον κ. Στέλιο Παππά. Επειδή ανακοινώσατε το όνομά του ως νέος πρόεδρος του ΟΑΣΘ, είναι ο πατέρας του υπουργού ψηφιακής πολιτικής του κ. Νίκου Παππά, υπήρχαν κάποιοι οι οποίοι επικρότησαν το γεγονός ότι θα είναι αμισθί. Ωστόσο υπάρχουν και πάρα πολλές αποδοκιμασίες για το γεγονός γιατί επιλέχθηκε ο συγκεκριμένος άνθρωπος και συγκεκριμένα μάλιστα από τη ΝΔ είδαμε μία ανακοίνωση χθες, έχετε κάποιο σχόλιο επ’ αυτού για ποιο λόγο εσείς ως κυβέρνηση επιλέξατε τον κ. Παππά ;
Υπουργός: Και βέβαια. Το είπα χθες και στην ανακοίνωση των ονομάτων των στελεχών που πλαισιώνουν τα διοικητικά συμβούλια. Δεν θα παίξουμε, το ξαναλέω, με την εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, γι’ αυτό και η επιλογή είναι να μπει ένα κεντρικό στέλεχος με βαθιά γνώση των οικονομικών. Ο κ. Παππάς ήταν πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και έχει και μία άλλη σημειολογία. Βλέπω ότι δεν ασχολείται κανείς με τα υπόλοιπα ονόματα. Δεν ασχολείται κανείς ότι δεν έχουμε διοικητικά συμβούλια μονοκομματικά, ότι συμμετέχουν φορείς της πόλης, ότι συμμετέχουν άνθρωποι, που δεν είναι μέλη του ΣΥΡΙΖΑ ή των ΑΝΕΛ, ότι μετά από δεκαετίες συμμετέχει η τοπική αυτοδιοίκηση, οι τοπικοί φορείς, ότι μπαίνουν νέοι άνθρωποι.
Καλά κάνουν και ασχολούνται γιατί μπήκε ο Στέλιος ο Παππάς. Εγώ τον Στέλιο δεν τον ήξερα ως πατέρα του Νίκου, τον Νίκο ξέρω ως γιο του Στέλιου, για την πορεία που έχει και τους αγώνες που έχει κάνει. Άρα δεν έχουμε να κάνουμε φαντάζομαι να πιστεύει κανείς με μία τοποθέτηση του πατέρα του υπουργού. Αμισθί , επειδή δεν συνηθίζεται και το αμισθί. Έχει να κάνει με μία κεντρική επιλογή εκκαθάρισης και διαφάνειας σε έναν χώρο που ήταν η πρωτεύουσα της διαπλοκής και του παρακράτους στη Βόρεια Ελλάδα και στη Θεσσαλονίκη. Καταλαβαίνω τον πόνο και την αγωνία της ΝΔ, καταλαβαίνω και όσους θέλουν να ρίξουν για μία ακόμη φορά λάσπη στην κυβέρνηση, θα τους περάσει. Μπροστά μας είναι η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ και μπροστά μας είναι και η ενημέρωση των πολιτών της Ελλάδας πλέον, γιατί οι πολίτες της Θεσσαλονίκης ήξεραν τι γίνεται στον ΟΑΣΘ, απλά τώρα θα δουν και στοιχεία για το τι γινόταν στον ΟΑΣΘ αν κάποιοι δεν τα έχουν εξαφανίσει. Θα τα βρούμε.
Δημοσιογράφος: Θα περιμένουμε. Θα περιμένουμε επομένως υπουργέ ιδιαίτερα εμείς οι Θεσσαλονικείς με ιδιαίτερη μεγάλη αγωνία να βρεθούν όλα τα στοιχεία του ΟΑΣΘ και να ενημερωθούμε ακόμη καλύτερα για αυτό το γεγονός το οποίο δεν το ξέραμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Κλείνοντας λίγο υπουργέ θέλω ένα σχόλιό σας και για τους δημάρχους. Υπάρχουν κάποιες πλευρές οι οποίοι αντιδρούν και διαμαρτύρονται ότι δεν έχει γίνει έτσι σωστή διαβούλευση στο θέμα του ΟΑΣΘ και μάλιστα μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ότι λείπει ένας εκπρόσωπος της περιφερειακής ένωσης δήμων κεντρικής Μακεδονίας.
Υπουργός: Ε, βέβαια καλά. Δεν έστειλε εκπρόσωπο.
Δημοσιογράφος: Ναι, δεν έχει ορίσει κάποιον εκπρόσωπο.
Υπουργός: Ναι. Δεν είναι σπουδαίο, εντάξει. Ξέρουμε τη στάση του προέδρου της ΠΕΔ όλον αυτόν τον καιρό, ξέρουμε τον τρόπο που προσπάθησε να σαμποτάρει το να γίνει ο ΟΑΣΘ δημόσιος, ξέρουμε ότι δεν ήθελε τη συμμετοχή παρά αυτά που επικαλείται , της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των φορέων της πόλης, τώρα το αποδεικνύει κιόλας. Έχει τα περιθώρια, έστειλαν οι φορείς, το τεχνικό επιμελητήριο, δεν είναι ούτε ΣΥΡΙΖΑ, ούτε ΑΝΕΛ, μετέχουν οι εκπρόσωποί τους, έστειλε ο δήμος Θεσσαλονίκης, μετέχουν οι εκπρόσωποι του δήμου Θεσσαλονίκης και στους δύο φορείς, επομένως εμείς αυτά που λέμε δεν έχουν να κάνουν ούτε με αυτά που κινδυνολογεί ρίχνοντας λάσπη η ΝΔ και άλλα κόμματα του συντηρητικού τόξου. Εμείς πάμε με τον λαό της Θεσσαλονίκης και τους φορείς της Θεσσαλονίκης να φτιάξουμε αστικές συγκοινωνίες με διαφάνεια. Γι αυτό και μετέχουν στη διοίκηση των φορέων αυτών οι εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης και των επιμελητηρίων της πόλης. Μπορεί ο κ. πρόεδρος του ΠΕΔ να κάνει ότι θέλει και να πάρουν και την ευθύνη οι υπόλοιποι δήμαρχοι που τον εξέλεξαν πρόεδρο.
Δημοσιογράφος: Να ευχαριστήσουμε πάρα πολύ τον υπουργό μεταφορών και υποδομών τον κ. Χρήστο Σπίρτζη για το χρόνο που μας διέθεσε. Θα περιμένουμε επομένως σε λίγη ώρα την παρουσίαση στα ΜΜΕ του νέου προέδρου του ΟΑΣΘ του κ. Στέλιου Παππά αλλά επίσης και τις πρώτες δηλώσεις. Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ υπουργέ. Καλημέρα.
Υπουργός: Καλημέρα σας.