Τα βασικά σημεία των παρεμβάσεων του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη κατά τις δύο συνεδριάσεις της δεύτερης και τελευταίας ημέρας της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου…
για την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις αστικές συγκοινωνίες στην Περιφερειακή Ενότητα της Θεσσαλονίκης και άλλες διατάξεις».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Βεβαίως. Οι νομοτεχνικές είναι 5.
Αφορούν τις παρατηρήσεις που έκαναν οι συνάδελφοι, προκειμένου να μην υπάρχει αμφιβολία για τον τρόπο και τους όρους λειτουργίας του ΟΑΣΘ κατά τον χρόνο της προσωρινής ανάθεσης του έργου. Αυτό γίνεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 3, στην περίπτωση (β) της παραγράφου 2 του άρθρου 3, διαγράφεται το δεύτερο εδάφιο του άρθρου 5, στο τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 6 του άρθρου 23 και στο τέλος της παραγράφου 1 του άρθρου 26, έχουμε μία πρόσθεση που αφορά τις δυνατότητες διοίκησης του ΟΑΣΘ από την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή για να μην παρακολουθείται το συγκοινωνιακό έργο μέχρι την ανάληψη της νέας διοίκησης. Δηλαδή, οι παρατηρήσεις που έγιναν είναι από Βουλευτές όλων των κομμάτων. Άρα να τις καταθέσουμε αυτές, ώστε να γίνει και το Πρακτικό.
Συνεχίζουμε. Γιατί λέμε ότι «εκεί που μας χρωστούσαν και το γάιδαρο μας πήραν και το βόδι»; Γιατί ζητήσατε τα στοιχεία μεταξύ της αντισταθμιστικής καταβολής στον ΟΑΣΑ και στον ΟΑΣΘ.
Ξεκινάμε:
Το 2007: 100 εκατ. ευρώ ΟΑΣΑ- 109 εκατ. Ευρώ στον ΟΑΣΘ. Το 2008: 102 εκατ. ευρώ ΟΑΣΑ- 121 εκατ. ευρώ στον ΟΑΣΘ. Θα σας τα δώσουμε σε Πίνακα ώστε να τα έχετε όλοι. Το 2009: 105 εκατ. ευρώ ΟΑΣΑ- 127 εκατ. ευρώ στον ΟΑΣΘ. Είναι σταθερά κάτω ο ΟΑΣΑ. Η διαφορά είναι ότι έχουμε πολλαπλάσιο αριθμό λεωφορείων, επιβατών, κόστους και πολλών άλλων και για να μην μακρηγορούμε μέχρι και σήμερα, έτσι είναι η κατάσταση. Να δούμε, όμως, γιατί γίνεται αυτό αν και το ξέρετε όλοι πάρα πολύ καλά.
Το 1957 που βασίλευε- όχι χάριν λόγου αλλά κανονικά- η δημοκρατία στη χώρα μας στήθηκαν οι μηχανισμοί της Δεξιάς σε όλη τη χώρα, για να αναπαράγουν όλο το παρακρατικό σύστημα με κέντρο και πρωτεύουσα, όχι συμπρωτεύουσα, τη Θεσσαλονίκη. Το Κ.Κ.Ε., το γνωρίζει πολύ, όπως εκσυγχρονίστηκαν πάρα πολλά πράγματα με τις κυβερνήσεις Σημίτη. Έχουμε το 2001 καλά αυτό, εκτός από τον Μηταφίδη. Αυτό, προφανώς, στην πορεία των χρόνων εκσυγχρονίστηκε μια τρομερή συνέχιση της Σύμβασης του 1957, που διαμόρφωσε εκείνες τις προϋποθέσεις να έχουμε μια «όαση» αυθαιρεσίας και χρηματοδότησης άλλων μηχανισμών για να αναπαράγεται ο παλαιοκομματισμός στη Θεσσαλονίκη.
Επειδή «εξεγέρθηκαν» οι Βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, όταν μίλησε ο συνάδελφος Μηταφίδης, θέλετε να παρακολουθήσετε αυτά τα δύο χρόνια τις δηλώσεις που έκαναν οι Βουλευτές της Ν.Δ. της Θεσσαλονίκης, για τον ΟΑΣΘ; Θέλετε να δείτε, τι είπε ο δήμαρχος, ο κ. Κυρίζογλου, που είναι και Πρόεδρος της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας, όλον αυτό τον καιρό για τον ΟΑΣΘ; Για να δούμε. Θέλετε να βγάλουμε συμπεράσματα και από τη σημερινή συζήτηση των φορέων;
Εσείς, δηλαδή, ως ένα ευρωπαϊκό κόμμα με πλέριες κατηγορίες τα δύο χρόνια, ότι πάει o ΣΥΡΙΖΑ να φτιάξει κομματικό κράτος, πως αιτιολογείτε αυτή την πρόσβαση του δημάρχου της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας, ο οποίος δεν είναι ανεξάρτητος δήμαρχος, στην 25η Διεύθυνση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους; Πώς την εξηγείτε; Δηλαδή, γιατί δεν είχε και ο δήμαρχος Καλαμαριάς την ίδια πρόσβαση στην 25η Διεύθυνση του ΓΛΚ; Για απαντήστε μας να δούμε πως είναι δομημένο το κράτος και οι δημόσιες υπηρεσίες. Και να ήταν και το μόνο παράδειγμα σε σχέση με το ΓΛΚ, να πούμε , εντάξει έτυχε και είχε φίλο ο δήμαρχος εκεί πέρα.
Δεν είναι και έχει παρατραβήξει αυτό το σκηνικό. Και δεν είναι βέβαια μόνο στους φορείς της δημόσιας διοίκησης και του ΓΛΚ αυτή η ιστορία.
Έκανα μερικές ερωτήσεις και θέλω να τις υπενθυμίσω, γιατί δεν πήραμε απάντηση από τη διοίκηση του ΟΑΣΘ. Ρώτησα τι είναι ο συνεταιρισμός Ηρακλής, γιατί νοικιάζει στο διπλάσιο τεκμαρτό μίσθωμα και σε ποιον ανήκει. Δεν πήρα απάντηση. Οι πληροφορίες που έχουμε είναι ότι ο συνεταιρισμός Ηρακλής ανήκει στους ίδιους μετόχους με τους μετόχους του ΟΑΣΘ. Είναι πάρα πολύ ωραίο. Εγώ ως ελεύθερος επαγγελματίας όλη μου τη ζωή και φαντάζομαι και όποιος ήταν ελεύθερος επαγγελματίας, θα επιθυμούσε να έχει μια σύμβαση που θα έλεγε, όταν μπαίνει η εταιρία σου μέσα – και εδώ πέρα έχουν βρει τρόπο οι μέτοχοι να μπαίνει μέσα και πολύ μάλιστα- καλύπτεται αυτό το κενό από το ελληνικό δημόσιο και καλύπτεται και το 16% του κέρδους. Όταν όμως έχεις μια τέτοια σύμβαση στα χέρια σου πρέπει να έχει την τσίπα, αν μη τι άλλο, να μη χρωστάς στο Ι.Κ.Α., να πληρώνεις τα δεδουλευμένα των εργαζομένων, να καλύπτεις τις στοιχειώδεις δαπάνες που έπρεπε να καλύπτεις. Πώς όμως να καλύψεις τις στοιχειώδεις δαπάνες, όταν οι ασυμφωνίες για τις δαπάνες των καυσίμων σε σχέση με τα διανυθέντα χιλιόμετρα είναι απίστευτες, όταν κάνεις απευθείας αναθέσεις σε συγκεκριμένες εταιρείες χωρίς διαγωνισμούς, όταν έχεις φάει τα αποθεματικά του ταμείου για δαπάνες, όταν το εγγυημένο κέρδος σου δεν φορολογείται επίσης, γιατί θεωρείται έξοδο και καλύπτεται από το ελληνικό δημόσιο, όταν η μισθολογική δαπάνη υπολογίζεται με μοναδικό τρόπο; Να σας φέρω ένα παράδειγμα για να έχετε στίγμα τι γίνεται με τη μισθολογική δαπάνη, επειδή το συζήτησα πολύ και με τον πρόεδρο των εργαζομένων του ΟΑΣΘ. Οι μέσες αμοιβές των εργαζομένων του ΟΑΣΘ είναι κανονικές. Υπάρχουν όμως και οι εκλεκτοί με προσόντα που δεν θα έλεγα ότι τιμούν τον ΟΑΣΘ, που αμείβονται παχυλά, δηλαδή, με πάνω από 4.000€. Υπάρχουν και οι εργαζόμενοι στο ΣΑΣΘ που έχουν διδακτορικό, εμπειρία μεγάλη κ.λπ. που παίρνουν 800 €.
Μπαίνουν τα ερωτήματα, κ. Καραμανλή, που μας είπατε ότι επιθυμούσε η Ν.Δ. να εξορθολογήσει τον ΟΑΣΘ, μπαίνει το ερώτημα της μη αποτελεσματικής κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, όπως λέτε ως Ν.Δ., διότι 60 χρόνια αυτόν τον εξορθολογισμό του ΟΑΣΘ δεν τον έχετε καταφέρει. Εξήντα χρόνια το πολεμάτε και δεν το έχετε καταφέρει, άρα, μάλλον δεν πολεμάτε να κάνετε εξορθολογισμό του ΟΑΣΘ και θα σας πω γιατί. Έχει μεγάλη ευθύνη ο κ. Βερελής για τη σύμβαση που έκανε το 2001. Αφαίρεσε αρμοδιότητες από το ελληνικό δημόσιο. Ας πούμε το Υπουργείο Μεταφορών όριζε μέχρι τότε τον γενικό διευθυντή, μετά αυτό καταργήθηκε, αλλά ήρθε το θεάρεστο έργο σας το 2008, με Υπουργό τον κ. Χατζηδάκη και έκανε μια μοναδική παράταση για την τρίτη χιλιετία, όχι για τη δεύτερη που διανύουμε τώρα. Δεν έχουμε λήξη της σύμβασης, δεν έχουμε έλεγχο, έχουμε ένα εποπτικό συμβούλιο με αυτόν επί της ουσίας επιστήμονες για να επιτελούν το έργο και να σχεδιάζουν, ο όποιος όμως χρηματοδοτείται από τον ΟΑΣΘ. Τα λεφτά που παίρνει είναι από τον ΟΑΣΘ -είναι να τρελαίνεται κανείς- και βέβαια όταν ήθελε ο ΟΑΣΘ τους έκλεινε μετά το 2013 και το ηλεκτρονικό σύστημα για να μην έχει στοιχεία και να μην μπορεί να κάνει έλεγχο.
Όταν αναλάβαμε την κυβέρνηση στην πρώτη καταβολή που ήρθε για να υπογράψουμε για τον ΟΑΣΘ, ζήτησα ένα στοιχειώδες έγγραφο μερικής παραλαβής έργου. Δεν υπάρχει από τον 1957 τέτοιο έγγραφο στο Υπουργείο Μεταφορών. Θα περίμενε κανείς να πληρώνεται η καταβολή του ιδιωτικού ΟΑΣΘ με τα χιλιόμετρα, με τους επιβάτες που μετακινεί. Τίποτα τέτοιο δεν υπάρχει. Οι καταβολές είναι πολύ συγκεκριμένες, ανεξάρτητα από το παρεχόμενο έργο του ΟΑΣΘ στους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Κατηγορείτε τώρα και το ΣΥΡΙΖΑ για το τι έκανε δύο χρόνια για τον ΟΑΣΘ; Θα τρελαθούμε τελείως!
Επίσης παρερμηνεύονται διάφορα πράγματα, όπως, οι ποινές που προβλέπονται. Οι ποινές που προβλέπονται, προβλέπονται για συγκεκριμένη δράση, συγκεκριμένων ανθρώπων μέσα στον ΟΑΣΘ, όχι να πάει ένα κίνημα να διαμαρτυρηθεί ή οι εργαζόμενοι να κάνουν απεργία. Μην μας τρελαίνετε. Ούτε έχουμε δείξει τέτοια δείγματα, ούτε στο νομοσχέδιο λέει τέτοια πράγματα. Όμως, είναι προφανές ότι όταν έχουμε στείλει δύο κλιμάκια για να κάνουν ελέγχους και δεν έχουν βρει στοιχειώδεις στοιχεία που έχει μία μικρή εταιρεία. Δεν υπήρχε αντιστοίχιση του αριθμού των εργαζομένων με αυτούς που δούλευαν. Δεν υπήρχε αντιστοίχιση των ειδικοτήτων. Δηλαδή, κάποιος φαινόταν ως οδηγός και ήταν στα γραφεία και περνούσε μια χαρά. Όμως, έπαιρνε τα επιδόματα του οδηγού και ήταν εκτός διοίκησης και πολλά άλλα.
Ρώτησα επίσης εάν υπάρχουν συμβάσεις στη διοίκηση του ΟΑΣΘ με δημοσιογράφους, site,εφημερίδες της Βορείου Ελλάδας και με άλλους κοινωνικούς συνδικαλιστικούς φορείς. Δεν πήρα απάντηση. Για να δούμε πως δομείτε και αναπαράγεται ο παλαιοκομματισμός στην Θεσσαλονίκη. Είναι άλλου τύπου παλαιοκομματισμός από της Αθήνας. Είναι to the point και θα σας δώσω, το χρωστώ αυτό, ένα χρονικό για τον ΟΑΣΘ από το 1957 μέχρι σήμερα.Tο έχει γράψει ένας δημοσιογράφος που ήταν στο “Βήμα”, αποχώρησε από το “Βήμα”- για αυτό ήταν και έγκριτος δημοσιογράφος- εγκαίρως, ο ΑχιλέαςXεκίμογλου, που λέει ακριβώς τι συνέβαινε από το 1957 μέχρι τις ημέρες μας με τον ΟΑΣΘ.
Τώρα, διαφωνούμε πολιτικά με πάρα πολλούς, με άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης και με την Νέα Δημοκρατία, αν ο φορέας που γίνεται, ο καινούργιος, ο δημόσιος πρέπει να παρέχει ο ίδιος έργο, να είναι δημόσιος φορέας ή αν πρέπει να κάνει διαγωνισμό για να πάει στους ιδιώτες. Διαφωνούμε για τον εξής απλό λόγο, εμείς δεν πιστεύουμε ότι στα μητροπολιτικά κέντρα μπορεί ιδιωτικός φορέας να μην έχει την ίδια λειτουργία με αυτήν που έχει ο ΟΑΣΘ. Δεύτερον, γιατί για εμάς ειδικά στα μητροπολιτικά κέντρα, παντού αλλά κυρίως στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη οι αστικές μεταφορές δεν είναι μια συνήθης οικονομική δραστηριότητα, είναι κοινωνικό αγαθό και πάνω σε αυτό βασίζουμε και άλλα πράγματα, όπως την κοινωνική μας πολιτική ή μεγάλο μέρος της, την περιβαλλοντική πολιτική για την προστασία του αστικού περιβάλλοντος και μεγάλο μέρος της, την παραγωγική ανασυγκρότηση και εκεί συμφωνούμε με το Κ.Κ.Ε.. Δεν έχουμε δυστυχώς την οικονομική ευχέρεια να το κάνουμε σε όλα τα μεγάλα κέντρα. Όταν ωριμάσουν οι συνθήκες και κάνουμε την επανάσταση, θα το υλοποιήσετε εσείς, αλλά πιστεύω ότι ακόμη δεν είναι ώριμο το κίνημα.
Επομένως, πιστεύω ότι πρέπει να εκμεταλλευτούμε την ανάγκη νέων λεωφορείων και ανανέωση του στόλου και στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα, καθώς και στα ιδιωτικά αστικά ΚΤΕΛ, προκειμένου να προσελκύσουμε παραγωγικές μονάδες στη χώρα μας. Να μην αναπαράγουμε ένα στρεβλό μοντέλο που υπήρχε στο παρελθόν για να είμαστε καταναλωτές λεωφορείων και να γίνεται πολύ μεγάλη σπατάλη στη συνέχεια στην προμήθεια ανταλλακτικών και στη συντήρηση των λεωφορείων. Αυτό είναι ένα κακό μοντέλο που είδαμε στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, αλλά να είναι δεκαπλάσια η τιμή και το κόστος στις ιδιωτικές αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Άρα που είναι το όφελος των ιδιωτικών αστικών συγκοινωνιών; Όταν, δηλαδή, δεν είμαστε ικανοποιημένοι από το κόστος τέτοιου είδους δαπανών στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, καθώς και στη Θεσσαλονίκη στον ιδιωτικό ΟΑΣΘ να είναι πολύ χειρότερα τα πράγματα. Πώς μπορεί κάποιος, με τον κοινό νου – δεν μιλάω για κάποιους διανοητές της δεξιάς και του νεοφιλελευθερισμού – να υπερασπίζεται τις ιδιωτικές αστικές συγκοινωνίες; Να το καταλάβουμε και εμείς. Επίσης, δεν μπορούμε να καταλάβουμε, πώς είναι δυνατόν να σκίζονται οι Δήμαρχοι της ΝΔ και άλλες δυνάμεις που είναι στην Περιφέρεια και αλλού για τους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ και στον ΣΑΣΘ και να μας λένε να κάνουμε διαγωνισμό; Δηλαδή, θα πάμε σε μια εταιρεία και θα της πούμε για να κατέβεις στο διαγωνισμό θα πάρεις αυτούς τους ίδιους εργαζόμενους. Γιατί τους επέλεξε ο ΟΑΣΘ με αντικειμενικά κριτήρια; Αυτοί προσλήφθηκαν με ΑΣΕΠ; Δεν ήταν μηχανισμός των βουλευτών του παλαιοκομματισμού, όσοι διόριζαν στον ΟΑΣΘ; Μήπως και ο ΣΥΡΙΖΑ διόριζε στον ΟΑΣΘ; Ήταν αίτημα σύσσωμης της κοινωνίας της Θεσσαλονίκης. Κύριε Καραμανλή, τους μεταφέρουμε, διότι εμείς δεν έχουμε ίχνος εκδικητικότητας για τους μηχανισμούς που εσείς στήσατε στο δημόσιο. Ίχνος. Αυτούς που διορίζατε με αδιαφανείς διαδικασίες, εμείς υπερασπιζόμαστε το δικαίωμα στη δουλειά που εσείς τους το πουλούσατε. Αυτή είναι και η διαφορά μας.
Σχετικά με τις πρωτόγνωρες ασυλίες. Πρώτον, δεν είναι πρωτόγνωρες. Ειδικά η ΝΔ δεν θα μπορούσε να μιλάει για πρωτόγνωρες ασυλίες και ειδικά σήμερα. Μετά την προηγούμενη θητεία. Τι να θυμηθούμε; Την Τράπεζα της Ελλάδος, το ΤΑΙΠΕΔ, τους φορείς που συνενώσατε; Για ποιες ασυλίες λέτε; Εδώ βάζουμε ασυλία στο νέο διοικητικό συμβούλιο του απο-ιδιωτικοποιημένου ΟΑΣΘ για να σας την σπάσουμε στον όρο αποκρατικοποίηση, γιατί μας έχετε ζαλίσει 20 χρόνια με την αποκρατικοποίηση. Γιατί την βάζουμε; Δεν μπορείς να βάλεις μια διοίκηση σε έναν οργανισμό και να έχει ευθύνη για το ΦΠΑ που χρωστάει η προηγούμενη διοίκηση, για τα δεδουλευμένα που χρωστάει η προηγούμενη διοίκηση, για ότι αμαρτία έχει η προηγούμενη διοίκηση, επειδή μπαίνει νέο διοικητικό συμβούλιο στον ΟΑΣΘ. Είμαστε, πραγματικά, ανοιχτοί σε ορθολογικές νομοθετικές ρυθμίσεις. Δεν κρύψαμε ποτέ από κανέναν τις προθέσεις μας για δημόσιες αστικές συγκοινωνίες. Αυτός ήταν ο διάλογος που κάναμε. Δεν έχουμε άλλη ανάγνωση του κανονισμού σε σχέση με εσάς. Εσείς έχετε άλλη ανάγνωση του κανονισμού, όχι από την κυβέρνηση, αλλά από την ευρωπαϊκή επιτροπή. Η ευρωπαϊκή επιτροπή και ο κανονισμός δίνει την ευχέρεια σε όλα τα κράτη – μέλη στο πλαίσιο του κανονισμού να διαλέξουν ποιο μοντέλο επιλέγουν για κάθε περιοχή.
Δεν αποτελεί εξαίρεση η Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Είναι εθνική επιλογή που δίνει την ευχέρεια ο Κανονισμός. Όσο αφορά το Κ.Κ.Ε., καταλαβαίνουμε ότι τους «χαλάμε τη σούπα», διότι πλέον είναι κατανοητό σε όλους τους πολίτες ότι εκεί που εμείς μπορούμε να εφαρμόσουμε τις πολιτικές που πιστεύουμε, τις εφαρμόζουμε. Εκεί που η χώρα είναι δέσμια – και δεν είναι από εμάς δέσμια – υποχρεωνόμαστε να ακολουθούμε πολιτικές, πολλές φορές, με τις οποίες στην πλειοψηφία δεν συμφωνούμε, γιατί πρέπει να βγει η χώρα από τις δεσμεύσεις που άλλοι την έβαλαν.
Ο κύριος Αμυράς ζήτησε να του πούμε το σχέδιο. Καταρχάς, εμείς πιστεύουμε ότι το θέμα των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης και το στοίχημα ξεκινάει μετά την ψήφιση του σχεδίου νόμου. Είναι ένα κοινό στοίχημα με την κοινωνία της Θεσσαλονίκης και με την τοπική αυτοδιοίκηση. Σήμερα συζητάμε αν θα μετέχει το Εργατικό Κέντρο ή όχι. Αν συγκρίνουμε το τι συζητάμε σήμερα με το τι εκπροσωπείται στον ΟΑΣΘ και στο ΣΑΣΘ, είναι μη συγκρινόμενα. Είναι άλλο πράγμα και μόνο από τη συζήτηση του σχεδίου νόμου.
Θεωρώ ότι θα κερδίσουμε το στοίχημα και της περιβαλλοντικής πολιτικής και της κοινωνικής πολιτικής της Θεσσαλονίκης. Θα μπορούν οι άνεργοι να μετακινούνται δωρεάν και όχι το Κράτος να αποζημιώνει τα πρόστιμα που οι ελεγκτές του ΟΑΣΘ βάζουν και πολλά άλλα σαν και αυτά που ακούσαμε πριν και, βέβαια, δεν θα έχουμε μια διοίκηση η οποία θα ξηλώνει τις πινακίδες γιατί θα διαφωνεί με κάποιο δήμο. Τα ακούσαμε αυτά πριν. Δεν θα έχουμε μια διοίκηση που θα έχει αποθεματικό από τα ρέστα που δεν δίνει και όλα τα υπόλοιπα πρωτοφανή που έχουμε. Τα υπόλοιπα θα τα πούμε αύριο. Δεν έχω ολοκληρώσει. Έχουμε πολλά να πούμε. Θα πούμε για τις τροπολογίες μόνο.
Η μια τροπολογία πάντως θα ευχαριστήσει τον κύριο Αμυρά, τουλάχιστον. Η πρώτη τροπολογία είναι κοινή τροπολογία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του Υπουργείου Οικονομίας και έχει να κάνει με τα ηλεκτρονικά συστήματα που μπαίνουν σε λειτουργία για τη μεγάλη κατηγορία των ηλεκτρονικών δημοπρασιών για τα έργα, για τις μελέτες, που είναι με την οικονομική προσφορά. Εκτιμούμε ότι το ηλεκτρονικό σύστημα θα είναι έτοιμο το φθινόπωρο, αλλά πρέπει να υπάρχει αυτή η ρύθμιση, για να μπορεί να ενταχθεί μόνο αυτό το σύστημα που καλύπτει πάνω από 80% των διαγωνισμών, προκειμένου να λειτουργήσει και να μην έχουμε περαιτέρω καθυστερήσεις.
Έρχονται και δύο τροπολογίες για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Παίρνουν τώρα αριθμό, απλά δεν θέλουμε να αιφνιδιάσουμε κανέναν. Θέλουμε να τις έχετε, οπότε θα σας τις δώσουμε, όπως και δύο που αφορούν τον ΟΑΣΑ και την ΟΣΥ. Η καθυστέρηση είναι από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Έχει εγκριθεί, οπότε είμαστε στη διαδικασία. Δεν είναι ότι είναι η Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης. Η Γενική Γραμματεία περίμενε την έγκριση του Γενικού Λογιστηρίου, την οποία έχουμε τώρα. Αν θέλετε να σας την αναπτύξω, είναι μια προσθήκη στον ν.4427/2016. Απαλείφεται η διατύπωση «προκειμένου να αποφευχθεί οποιαδήποτε αμφιβολία κατά την εφαρμογή του νόμου» και προστίθενται η παράγραφοι 16 έως 19, με σκοπό την πληρέστερη και την ολοκληρωμένη περιγραφή των αρμοδιοτήτων της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας. Θα σας τη μοιράσουμε και μετά ας πάρει αριθμό, δηλαδή ας την έχετε άτυπα.
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Νέο Ρυθμιστικό» είναι οι δαπάνες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας που πραγματοποιήθηκαν κατά τα οικονομικά έτη 2014, 2015 και 2016 σε βάρος της πάγιας προκαταβολής, μπορεί να αποκατασταθούν σε βάρος των κωδικών αριθμών εξόδων του Κώδικα Κατάταξης Εσόδων, Εξόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού, που ισχύει από 1.1.2016, εφόσον καλύπτονται από τις εγγεγραμμένες πιστώσεις του προϋπολογισμού του Υπουργείου Υποδομών της ΥΠΑ.
Εδώ τι έχουμε; Το 2014 και το 2015 είχαμε από την πάγια προκαταβολή δαπάνες, οι οποίες είχαν υλοποιηθεί. Δεν ήταν στη δική μας κυβέρνηση, αλλά πρέπει να τακτοποιηθούν. Σε σχέση με τον προϋπολογισμό δεν μπορεί να είναι ανοιχτές αυτές οι δαπάνες και δίνουμε τη δυνατότητα να καλυφθούν από τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2016.
Έχουν κατατεθεί, οπότε μπορούν να μοιραστούν όλες και του Υπουργείου Οικονομίας.
ΧΑΡΑ ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Κύριε Υπουργέ, να περιμένουμε να μοιραστούν;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως, βεβαίως να μοιραστούν και αν θέλετε μπορώ να συνεχίσω εγώ για τον ΟΑΣΘ.
ΧΑΡΑ ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Να μοιραστούν στους Εισηγητές, για να τοποθετηθούν και να ψηφίσουμε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πάντως, δεν είναι τροπολογίες, στις οποίες πιστεύω ότι θα υπάρχουν διαφωνίες.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ (Ειδικός Αγορητής του Κ.Κ.Ε.): Κυρία Πρόεδρε, μπορώ να έχω το λόγο.
ΧΑΡΑ ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Ναι. Ο κ. Βαρδαλής έχει το λόγο.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ (Ειδικός Αγορητής του Κ.Κ.Ε.): Κατ’ αρχήν, ένα σχολιασμό για τις τροπολογίες: «Τι είχες Γιάννη; Τι είχα πάντα». Δηλαδή, τελευταία στιγμή, σε ένα νομοσχέδιο με τη μορφή του επείγοντος, όταν τελειώνει η συζήτηση στην Επιτροπή, έρχονται τροπολογίες και μάλιστα να τοποθετηθούμε κιόλας, χωρίς να τις έχουμε δει.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχετε εν μέρει δίκιο. Είναι του δικού μου Υπουργείου, τις έχω καταθέσει πάρα πολύ καιρό…
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ (Ειδικός Αγορητής του Κ.Κ.Ε.): Επειδή δεν είναι πρώτη φορά, συνεχίζεται και τα λοιπά, απλά ήθελα να το επισημάνω.
Όμως, κύριε Υπουργέ, ήθελα να σας κάνω μια ερώτηση να το διευκρινίσετε, γιατί εσείς μπορεί να λέτε αυτό το περιλαμβάνει ή δεν το περιλαμβάνει στην προκειμένη περίπτωση και εμείς να λέμε το περιλαμβάνει.
Διαβάζω: «Άρθρο 28. Όποιος εμποδίζει, παρακωλύει με κάθε τρόπο ή μέσο, αρνείται την πρόσβαση στα γραφεία, αμαξοστάσια κ.τ.λ. κ.τ.λ., δυσχεραίνει το έργο του Δ.Σ….» δεν μας ενδιαφέρουν τα άλλα. Πέστε ότι οι εργαζόμενοι έχουν μια κατάληψη, γιατί κάνουν μια διαμαρτυρία στο γραφείο του Προέδρου του Δ.Σ.. Θα πάνε 5 χρόνια φυλακή;
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΜΥΡΑΣ (Ειδικός Αγορητής του «Ποταμιού»): Στέρηση, στέρηση.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ (Ειδικός Αγορητής του Κ.Κ.Ε.): Στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων;
Εδώ μέσα, πώς εσείς λέτε ότι δεν συμπεριλαμβάνονται οι εργαζόμενοι; Από πού βγαίνει;
Ευχαριστώ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακούστε λίγο, γιατί εσείς έχετε εμπειρία και από τέτοιες κινητοποιήσεις, όπως και εγώ. Λέτε να εμποδίζει το κίνημα για τα ρέστα στα αυτόματα μηχανήματα των λεωφορείων, την πρόσβαση στα γραφεία του ΟΑΣΘ; Λέτε να εμποδίζει κανείς από τα κινήματα ή από τους εργαζόμενους που κάνουν απεργία να πάει ένας ελεγκτής ή το Δ.Σ., να πάρει στοιχεία για το ποιοι είναι οι εργαζόμενοι ή οι μέτοχοι ή οποιοσδήποτε άλλος;
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ (Ειδικός Αγορητής του Κ.Κ.Ε.): Ωραία, εξαιρέστε τους, ρητά.
ΧΑΡΑ ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Ο κ. Αμυράς έχει το λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΜΥΡΑΣ (Ειδικός Αγορητής του «Ποταμιού»): Εκεί που πάμε να συμφωνήσουμε, κύριε Σπίρτζη, για τον ΟΑΣΘ σε κάποια πράγματα, μας τα χαλάτε.
Λέτε, λοιπόν, ότι οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ μπήκαν με βουλευτικά και υπουργικά και οικογενειακά ρουσφέτια, πολλοί από αυτούς και σας λέω από κάτω, εκτός μικροφώνου, «και εσείς θα τους κρατήσετε, όμως, όλους αυτούς τώρα» και λέτε «ναι, γιατί σέβομαι το δικαίωμα στην εργασία». Και εγώ σας ερωτώ, το δικαίωμα στην εργασία εκείνων, οι οποίοι δεν μπήκαν με βουλευτικά, οικογενειακά, υπουργικά ρουσφέτια, δεν είναι ιερότερο από εκείνων που παραβίασαν την ευθεία οδό; Αυτό είναι για μένα ο σεβασμός στο δικαίωμα στην εργασία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κύριε Αμυρά, θα ίσχυε αυτό που λέγατε, αν ο ΟΑΣΘ ήταν ένας δημόσιος οργανισμός. Όμως δεν είναι, θα γίνει. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ πρέπει να μπουν στον κάλαθο των αχρήστων για να κάνουν νέο διαγωνισμό, εργαζόμενοι εκεί είναι για πάρα πολλά χρόνια.
Το δεύτερο έχει να κάνει με τα δικαιώματα των εργαζομένων, το τρίτο έχει να κάνει με το αίτημα και τη θέληση της κυβέρνησης, αλλά και όλων των φορέων της Θεσσαλονίκης. Όλοι το έθεσαν αυτό. Το δυστύχημα είναι, ότι κάποιοι φορείς ενώ έθεταν αυτό το ζήτημα που το κάναμε αποδεκτό και εξήγησα και το γιατί, την ίδια στιγμή πρότειναν διαγωνισμό. Αυτό πραγματικά δεν μπορώ να το καταλάβω. Ο νόμος που προβλέπει, ότι οι εργαζόμενοι σε αυτή τη περίπτωση μένουν στον νέο φορέα, είναι ο νόμος 866/1979. Όταν η Νέα Δημοκρατία μη νεοφιλελεύθερη κατεύθυνση θα τα πούμε αύριο αυτά.
Βασικά σημεία παρεμβάσεων του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη κατά την πρώτη συνεδρίαση της δεύτερης ημέρας της Διαρκούς Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις αστικές συγκοινωνίες στην Περιφερειακή Ενότητα της Θεσσαλονίκης και άλλες διατάξεις» κατά την διαδικασία ακρόασης των φορέων
Ευχαριστώ κυρία Πρόεδρε.
Θα ήθελα να κάνω συγκεκριμένες ερωτήσεις προς τους εκπροσώπους των φορέων και προς την διοίκηση του ΟΑΣΘ, για να διαμορφώσουμε όλοι, ενιαία άποψη, ενιαία πληροφόρηση, για το τι γινόταν.
Προς την διοίκηση του ΟΑΣΘ, θέλω να ρωτήσω τα εξής:
Σύμφωνα με τη σύμβαση, οι μέτοχοι έχουν εγγυημένο κέρδος για το οποίο ο ΟΑΣΘ δεν φορολογείται. Το επιχειρηματικό κέρδος θεωρείται δαπάνη, βάση της οικονομικής συμφωνίας επειδή ο ΟΑΣΘ δεν έχει μια νομική μορφή ως εταιρία. Δεν φορολογείται δηλαδή ως νομικό πρόσωπο, όπως π.χ. φορολογούνται τα ΚΤΕΛ ή οι άλλοι. Θα ήθελα να σας ρωτήσω εάν γνωρίζετε άλλο φορέα στον κόσμο, στον οποίο καταβάλλεται μέρισμα ανά μήνα, όχι στο τέλος κάθε έτους και δεν φορολογείται.
Η δεύτερη ερώτηση είναι η εξής: Κατ’ επανάληψη και παρ’ ότι η συμφωνία προβλέπει ότι τα αποσβεσθέντα στοιχεία 1/1/2010 περιέρχονταν στο ελληνικό δημόσιο, δεν περιήλθαν. Γιατί; Στη συνέχεια της ερώτησης, γιατί ο ΟΑΣΘ έχει εκποιήσει λεωφορεία που έχει αποσβεσθεί η αξία τους και δεν έχει πει να έρθουν στο ελληνικό δημόσιο, όπως οριζόταν στη σύμβαση του 2001;
Η Τρίτη ερώτηση είναι η εξής: Γιατί παρότι στην οικονομική συμφωνία αποκλείεται ο συνυπολογισμός τόκων δανείων στις συμβατικές δαπάνες, ο ΟΑΣΘ περιέλαβε και νομιμοποίησε αυτή την πρακτική μέσα στα χρόνια που περνούσαν;
Θέλω, επίσης, να μου πείτε εάν ισχύει ότι ο ΟΑΣΘ μισθώνει ακίνητα από το συνεταιρισμό «Ηρακλής» στο διπλάσιο τεκμαρτό μίσθωμα, γιατί στο διπλάσιο και σε ποιον ανήκει ο «Ηρακλής».
Θα ήθελα να μου σχολιάσετε τις δαπάνες καυσίμων, γιατί διαπιστώθηκαν από τον έλεγχο διαφοροποιήσεις σε ενδείξεις των οδομετρητών και σε διανυθέντα χιλιόμετρα, μεταξύ των στοιχείων του ΟΑΣΘ και των χορηγηθέντων στοιχείων της EUROMAT και των πρατηρίων υγρών καυσίμων.
Θα ήθελα να μου πείτε γιατί γινόντουσαν συνεχώς απευθείας αναθέσεις πρωτίστως στην εταιρεία Link Technologies και σε τέσσερις, πέντε ακόμη.
Θα ήθελα να μου πείτε, να ενημερώσουμε και το Κοινοβούλιο ότι το 2012 παρατάθηκε η κυκλοφορία 90 λεωφορείων κατά 3 χρόνια με ένα απλό έγγραφο του τότε Υπουργού, κατά παράβαση του ισχύοντος χρόνου ζωής που ήταν 15 έτη για όλα τα λεωφορεία, βάσει της τροποποίησης της οικονομικής συμφωνίας του 2008. Και σ’ αυτή την περίπτωση, αφού τα λεωφορεία κυκλοφόρησαν για άλλα 2 χρόνια, θα κρίνουμε εάν είναι νόμιμα ή παράνομα, νομιμοποιήθηκε εκ των υστέρων η παρανομία για 20 χρόνια απόσβεση. Γιατί;
Θα ήθελα, επίσης, να ρωτήσω σχετικά με τον πεπαλαιωμένο στόλο των αυτοκινήτων, εάν υπάρχουν τα 38 εκατ. € των ειδικών αποθεματικών για την ανανέωση του στόλου. Που είναι αυτά;
Θα ήθελα να ενημερώσετε τους Έλληνες Βουλευτές εάν έχετε συμβάσεις με site, δημοσιογράφους, εφημερίδες και φορείς της πόλης.
Επίσης, θα ήθελα να ενημερώσετε, όχι από το 1957 που έχουμε αυτή τη σύμβαση αλλά από τη μεταπολίτευση και μετά, από το 1974 και μετά, εάν υπάρχουν μέτοχοι Βουλευτές, Υπουργοί, ή συγγενείς τους και ποιοι.
Τελευταία ερώτηση, προτείνατε σ’ εμάς μείωση των μισθών και αύξηση των εισιτηρίων. Θα ήθελα να μου πείτε εάν πιστεύετε ότι το κέρδος των μετόχων του ΟΑΣΘ και οι δαπάνες των προμηθειών είναι μικρότερης αξίας για να μπορούν να ικανοποιήσουν αυτά που χρωστάει ο οργανισμός.
Θα ήθελα να κάνω μια ερώτηση στον κ. Κυρίζογλου. Αγαπητέ Δήμαρχε, είσαστε και νομικός και δήμαρχος, άρα ξέρετε από δημόσια διοίκηση και θα ήθελα να μου πείτε το εξής: Επειδή αυτό που διαβουλευτήκαμε εμείς με την τοπική αυτοδιοίκηση και είναι μπροστά κι άλλοι δήμαρχοι, ήταν η προοπτική των αστικών συγκοινωνιών, ήταν, δηλαδή, εάν θα κάνουμε δύο νέους φορείς ή όχι, είναι αυτό το κομμάτι του σχεδίου νόμου, δεν ήταν τι θα κάνουμε με τον ΟΑΣΘ και αυτό δε σας το δώσαμε, προφανώς. Στείλαμε, λοιπόν, μια από τις εκδοχές του σχεδίου νόμου που επεξεργαζόμασταν στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για να είμαστε και σε ετοιμότητα, διαβαθμισμένο ήταν το έγγραφο. Εάν εσείς στείλετε ένα διαβαθμισμένο έγγραφο σε μια υπηρεσία σας και η υπηρεσία το δώσει, πώς το σχολιάζετε αυτό; Επειδή το έχετε παραδεχθεί ο ίδιος σε δημόσια διαδικασία που έκανε η Εγνατία, ότι το σχέδιο νόμου, το βρήκατε από την 25η Διεύθυνση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, εάν αυτό το επιβεβαιώνετε και σήμερα πρέπει να δούμε ποιος έχει στήσει κομματικό κράτος, ποιος δεν έχει στήσει και πώς το αξιοποιεί. Εσείς θα μας πείτε. Ξαναλέω, αυτό που στείλαμε εμείς ήταν διαβαθμισμένο, για να μην έχει καμία αμφιβολία κανείς.
Θα ήθελα να ρωτήσω τον κ. Τριανταφυλλίδη, από τα ΚΤΕΛ. Ξέρετε με είχαν παροτρύνει πολλοί να συναντηθούμε για να κάνουμε μια συμφωνία, να σας χρησιμοποιήσουμε ως απεργοσπαστικό μηχανισμό, όταν έκαναν κινητοποιήσεις οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ, αλλά δεν συναντηθήκαμε, γιατί δεν επιδιώκουμε εμείς μια τέτοια πολιτική. Απλά το αναφέρω για να το ξέρει και ο κόσμος των εργαζομένων. Σας αναφέρω τις προτάσεις που υπήρχαν για να μην ταλαιπωρείται η πόλη, που όντως ταλαιπωρούνταν.
Θα ήθελα, όμως, να σας ρωτήσω το εξής: προφανώς εμείς δεν έχουμε καμία διάθεση, ούτε θα προχωρήσουμε στο να υποστούν ζημία τα ΚΤΕΛ και να μην είναι βιώσιμα, θα ήθελα όμως να μου πείτε, ποιοι ή ποιος σας παρότρυνε ή σας πίεσε να συμφωνήσετε το 2003 και το 2008 στις συμφωνίες που προχωρήσατε; Δηλαδή, κάποιοι σας είπαν αγοράστε με 1,5 εκατ. ευρώ αυτές τις μετοχές ή τα μερίσματα ή όπως θα ήθελε να τα χαρακτηρίσει κανείς του ΟΑΣΘ και θα έχετε αυτά τα κέρδη από εκεί και αυτό το συγκοινωνιακό έργο, μικρότερο. Κάποιος σας το πρότεινε. Δεν ήταν η διοίκηση του ΟΑΣΘ φαντάζομαι. Δεν ήταν δηλαδή μια συμφωνία δύο ιδιωτικών φορέων που εσείς συμφωνήσατε να χάσετε συγκοινωνιακό έργο, να το πάρει ο ΟΑΣΘ και αντ’ αυτού να ρίξετε και 1,5 εκατ. ευρώ να αγοράσετε μετοχές του ΟΑΣΘ;
Μια που το έφερε η κουβέντα, είναι νόμιμη η μεταβίβαση των μερισμάτων και των μετοχών του ΟΑΣΘ; Δηλαδή, μπορείτε εσείς κύριε Στεφανίδη, που έχετε κάποιες μετοχές να τις πουλήσετε σε εμένα; Είναι νόμιμο αυτό σύμφωνα με το νομοθετικό διάταγμα του 57 που ίδρυσε τον ΟΑΣΘ και προέβλεπε ποιοι έχουν τις μετοχές στα χέρια τους και ποιοι τις δικαιούνται;
Θα ήθελα να ρωτήσω τον κ. Δανιηλίδη, γνωστό Δήμαρχο Συκεών και τον κ. Μπακογλίδη, Δήμαρχο Καλαμαριάς, ποια ήταν η συνεργασία σας με τον ΟΑΣΘ και ποια με τον Συνεταιρισμό ΗΡΑΚΛΗΣ σε σχέση με αμαξοστάσια; Για τον κύριο Δανιηλίδη, επειδή είπατε η μνήμη μου δεν με απατά και παρακολουθούσαμε στενά τα θέματα των μεταφορών, στην προηγούμενη κυβέρνηση υπήρχε επιχειρούμενη ρύθμιση που προέβλεπε τη διαγραφή των χρεών του ΟΑΣΘ ή του ΗΡΑΚΛΗΣ προς τον Δήμο Συκεών; Για να τα θυμόμαστε αυτά που
γινόντουσαν δύο χρόνια πριν, γιατί το σχέδιο νόμου είναι αυτή τη στιγμή σε άλλο γαλαξία απ’ αυτά που αντιμετωπίσαμε 60 χρόνια.
Όσον αφορά για το ΣΑΣΘ κατ’ αρχάς προβλέπεται καθαρά στο σχέδιο νόμου τι γίνεται, να ενημερώσετε αν θέλετε. Από τα δέκα άτομα που είσαστε εκεί, οι δύο είναι Δ.Ε., αν θυμάμαι καλά, οι οκτώ, όμως, είναι διακεκριμένοι επιστήμονες. Δεν προσβληθήκατε αυτά τα δύο χρόνια, από πριν ήσασταν, για να μη θεωρήσει κανείς ότι είναι δικός μας μηχανισμός. Είχατε πρόσβαση στο ηλεκτρονικό σύστημα του ΟΑΣΘ; Και αν όχι γιατί; Υπήρχε ηλεκτρονικό σύστημα η Link technologies πλουσιοπάροχα στις συμβάσεις. Είχατε πρόσβαση στο σύστημα;
Δεύτερη ερώτηση, από πού έχει έσοδα ο ΣΑΣΘ; Για να καταλάβουμε πως είχαν νομικά διαμορφώσει, κυρία Πρόεδρε, το πλαίσιο του ελέγχου του ΟΑΣΘ. Δηλαδή, από πού είναι τα έσοδα του ΣΑΣΘ; Σας τα δίνει το Υπουργείο; Ποιος σας τα δίνει τα χρήματα αυτά;
Τρίτον, επειδή όλοι είστε διακεκριμένοι επιστήμονες με μεταπτυχιακά, διδακτορικά, έχετε εμπειρία από το εξωτερικό, έχετε υπόψη σας, εάν υπάρχει στον κόσμο σχέδιο νόμου για αστικές μεταφορές, που να λέει ποιο είναι το κόστος ενός φορέα συγκοινωνιακού έργου; Δηλαδή, στο σχέδιο νόμου λέμε ότι θα γίνονται τόσα δρομολόγια, θα κοστίζουν τόσο, οι εργαζόμενοι πρέπει να είναι τόσοι, τα λεωφορεία τόσα κ.λπ..
Μια τελευταία ερώτηση προς τους τους υπόλοιπους, κυρίως προς το ΣΑΣΘ και προς τους δημάρχους, που προτείνουν να γίνει διαγωνισμός. Εάν εμείς πηγαίναμε σ’ αυτή τη λογική και στην περιφέρεια, επειδή ένα από τα αιτήματα που υπήρχαν και από τους εργαζόμενους και από τους δημάρχους, που προτείνουν και το διαγωνισμό, ήταν να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας των εργαζομένων, που δουλεύουν αυτή τη στιγμή στον ΟΑΣΘ και στο ΣΑΣΘ, πώς θα το διασφαλίζαμε αυτό, όταν βάσει των ευρωπαϊκών κανονισμών και των οδηγιών, δεν μπορούμε εμείς να κάνουμε διαγωνισμό, που να λέμε ότι θα συμμετέχουν τα ΚΤΕΛ, για παράδειγμα και θα έχουν εργαζόμενο από τον Τσερμενίδη.
Άρα, εάν κάνεις διαγωνισμό, δε διασφαλίζεις τις θέσεις εργασίας, ούτε τους εργαζόμενους.
Επομένως, να καταλάβουμε τι προτείνετε. Προτείνετε τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας και των συγκεκριμένων εργαζομένων ή διαγωνισμό; Για να καταλάβουμε και εμείς τι προτείνουν κάποιοι δήμοι και κάποιοι φορείς, όπως η Περιφέρεια, για να ξέρουμε, ποιοι είναι υπέρ της διασφάλισης των συγκεκριμένων θέσεων εργασίας, των συγκεκριμένων εργαζομένων και ποιοι όχι ή ποιοι επικαλούνται το ένα, αλλά εννοούν άλλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ (Πρόεδρος του Δ.Σ. του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης)
Θα ήθελα να κάνω και εγώ μια ερώτηση σε εσάς, με τη σειρά μου. Ποιος είναι ο λόγος εξαγοράς του ΟΑΣΘ και η αλλαγή Δ.Σ. αφού στις 3/12/2009, κατά το σχέδιο νόμου, θα λειτουργήσει ο νέος φορέας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι πάρα πολύ απλό. Δεν μπορούμε να πάμε σε μια μεταβατική περίοδο και δεν μπορούμε να ανεχθούμε σαν κυβέρνηση το πάρτι που γινόταν στον ΟΑΣΘ τόσα χρόνια, γιατί μιλάμε για πάρτι.
Δεν μου απαντήσατε σε μια σειρά από ερωτήματα. Δεν μπορούμε να δίνουμε και να πληρώνουμε περισσότερα στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης απ’ ό,τι στην Αθήνα, όταν έχει λιγότερα λεωφορεία, λιγότερους εργαζομένους, λιγότερους επιβάτες. Δεν μπορούμε να πληρώνουμε μερίσματα σε εσάς, αφορολόγητα και ανά δίμηνο και να μην έχετε πληρώσει τα δεδουλευμένα των εργαζομένων, όταν το Υπουργείο σας δίνει προκαταβολικά, την μηνιαία αποζημίωση, μπας και τους πληρώσετε. Από αυτά τα χρήματα κρατούνται χρήματα για το Ι.Κ.Α., για τα δάνεια που έχετε πάρει και για άλλα. Δεν μπορούμε να ανεχθούμε μια παραβατική κατάσταση που κρατάει 60 χρόνια, γιατί κάποιοι Υπουργοί θέλησαν να σας επεκτείνουν με παράνομες συμβάσεις. Πιστεύουμε ότι η παράταση της σύμβασης είναι παράνομη. Δεν πέρασε από ελεγκτικό συνέδριο. Δεν έχει καταληκτική ημερομηνία. Δεν έχει τίποτα. Δεν είναι συμφέρουσα ως προς το δημόσιο. Τα περιγράφουμε στο σχέδιο νόμου. Πιστεύουμε ότι είναι ένας κρίσιμος τομέας για την ελληνική οικονομία, το προβλέπει το Σύνταγμα. Δεν φτιάξαμε εμείς το Σύνταγμα, το βρήκαμε. Το προβλέπει στο άρθρο 18 και στο άρθρο 5, σε συνδυασμό, όπως είναι για κρίσιμους τομείς. Δεν κάνουμε εξαγορά μιας βιομηχανίας που είναι εμπορικό το προϊόν της, είστε μονοπώλιο. Είστε μονοπώλιο που έχει στηριχθεί εις βάρος πολλών άλλων, από ό,τι ακούω και των ΚΤΕΛ με μείωση του έργου άλλων φορέων, με υπέρογκες -κατά τη γνώμη μου- επιδοτήσεις, χωρίς κανέναν έλεγχο. Είστε μια όαση σπατάλης, σε μια χώρα και σε έναν λαό που υποφέρει εφτά χρόνια. Γι’ αυτό.