Συνέντευξη Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στο ραδιοφωνικό σταθμό «ALPHA 989» και τις δημοσιογράφους Ευαγγελία Τσικρίκα και Λώρα Ιωάννου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για να πάμε όμως στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής μας γραμμής. Έχουμε μαζί μας τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων τον κ. Χρήστο Σπίρτζη. Καλή σας ημέρα κ. Σπίρτζη.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Καλή σας ημέρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γυρίσατε από Θεσσαλονίκη;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τώρα επιστρέφω.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ξεκινήσουμε από την είδηση, γιατί μας δώσατε είδηση χθες, ότι οι συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης περνούν υπό τον έλεγχο του δημοσίου και εάν θυμάμαι καλά κ. Σπίρτζη, οι συγκοινωνίες πέρασαν στα χέρια ιδιωτών λεωφορειούχων το 1957; Έχουμε 60 χρόνια που είναι ιδιωτικοποιημένος ο ΟΑΣΘ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θυμάστε πάρα πολύ καλά. Μάλλον, ξέρετε πάρα πολύ καλά, γιατί δεν νομίζω να το θυμάστε από το 1957. Ο ΟΑΣΘ ιδρύθηκε το 1957, έχει μια δράση 60 χρόνων. Πιστεύω ότι κανένας στη Θεσσαλονίκη δεν είναι ικανοποιημένος, εκτός από αυτούς που έχουν ωφεληθεί 60 χρόνια από τη λειτουργία και τον τρόπο λειτουργίας του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.
Δεν μιλάμε για ένα Οργανισμό ο οποίος έχει δώσει στην πόλη αυτό που όφειλε να δώσει και σε ποιοτικό έργο, αλλά και σε ποσοτικό έργο. Και βεβαίως έχουμε μια λειτουργία η οποία κοστίζει στο λαό, κοστίζει στο ελληνικό δημόσιο πολύ περισσότερα, πολλαπλάσια από τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, που είναι δημόσιες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Σπίρτζη, να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Μιλάμε για μια από-ιδιωτικοποίηση. Είναι η πρώτη ουσιαστικά κρατικοποίηση νομίζω που γίνεται από την δική σας κυβέρνηση, αν δεν κάνω λάθος.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εμείς βρήκαμε μια χώρα δεσμευμένη από συγκεκριμένους όρους και δανειακές συμβάσεις. Βρήκαμε συγκεκριμένες δεσμεύσεις σε σχέση με τις αποκρατικοποιήσεις και τις εταιρείες του δημοσίου ….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σωστά. Σωστά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Επομένως εκεί που μπορούμε να ασκήσουμε την δική μας πολιτική, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και δεν έχουμε κάποια ιδεοληψία ότι πρέπει να είναι όλα κρατικά, αλλά δεν έχουμε και καμία ιδεοληψία ότι πρέπει να είναι όλα στον ιδιωτικό τομέα, όταν έχουμε τέτοιες εταιρείες….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Σπίρτζη ο ΟΑΣΘ, ανέτρεξα στην τότε συζήτηση που είχε γίνει και στη Βουλή. Ήταν όταν ξήλωσε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής το τραμ και ουσιαστικά και οι συγκοινωνίες πέρασαν στα χέρια των ιδιωτών. Από τότε υπήρχε μεγάλη αντίδραση από τους κατοίκους της Βορείου Ελλάδος γι’ αυτή την ιστορία. Πέρασαν πάρα πολλά χρόνια, 60. Τώρα έρχεστε να ξαναπάρετε στα χέρια σας τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και θέλω να σας ρωτήσω, πρώτο εάν θα υπάρχει κόστος επιπλέον για το κράτος, ή εάν τελικά θα έχετε και όφελος; Διότι οι αστικές συγκοινωνίες να πούμε για όσους δεν το ξέρουν χρηματοδοτούνταν από τον κρατικό κορβανά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, βεβαίως.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορεί να έχουν οι αστικές συγκοινωνίες κέρδος;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι δεν μπορούν να έχουν κέρδος. Δεν έχουν κέρδος σε κανένα σύγχρονο κράτος του κόσμου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αλλά πιστεύετε ότι εσείς θα περιορίσετε τα κονδύλια που δίνετε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Βεβαίως. Οι αστικές συγκοινωνίες σε όλη την Ευρώπη, σε όλο τον κόσμο επιδοτούνται για να μπορούν οι εργαζόμενοι να μετακινούνται με τιμές εισιτηρίων που είναι προσιτές, που είναι ανοιχτές, να προσφέρουν κοινωνικό έργο, αυτό θα γίνει και στη χώρα μας και αυτό γίνεται. Από εκεί και πέρα όμως αυτό δεν σημαίνει ότι θα γίνεται κατασπατάληση των χρημάτων του ελληνικού λαού με τον τρόπο που γινόταν στον ΟΑΣΘ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και μένανε και απλήρωτοι και οι εργαζόμενοι.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μένανε απλήρωτοι οι εργαζόμενοι. Υπάρχουν πάρα πολλές οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία, στην εφορία, στις τράπεζες, σε όλο τον κόσμο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσο θα κοστίσει στο κράτος αυτή η κρατικοποίηση; Ή πιστεύετε ότι θα έρθει μία η άλλη από τον εξορθολογισμό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, να σας πω λίγο τι προβλεπόταν. Υπήρχε μια σύμβαση το 2001, η οποία όριζε ότι το 2010 όφειλε η περιουσία του ΟΑΣΘ να περάσει στο ελληνικό δημόσιο.
Οι προηγούμενες κυβερνήσεις το 2008 ανανέωσαν τη σύμβαση αυτή, που είχε υπογραφεί το 2001 και ανέλυσαν το 2010 να πάρουν την περιουσία του ΟΑΣΘ και να περάσει στο ελληνικό δημόσιο.
Και προφανώς πολιτικά πιστεύω ότι είναι εκτεθειμένοι και οφείλουν να δώσουν κάποιες απαντήσεις στον ελληνικό λαό. Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία η επέκταση της σύμβασης που έγινε το 2008 είναι παράνομη, ή έχει λήξει στην καλύτερη γι’ αυτούς περίπτωση πριν δυο χρόνια. Άρα εμείς πρέπει να φτιάξουμε μια νέα σύμβαση, να πάρουμε την περιουσία του ΟΑΣΘ και να περάσει στο ελληνικό δημόσιο και να μπορέσουμε να σχεδιάσουμε δυο φορείς στο πρότυπο το ευρωπαϊκό, στο πρότυπο που θέλουμε να παίρνουμε και τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, να τελειώσει και το έργο του μετρό…..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα συμπεριληφθεί και το μετρό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δυο ερωτήσεις που ενδιαφέρουν πολύ κόσμο. Οι εργαζόμενοι είναι περίπου 2.500, θα τους κρατήσετε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Οι εργαζόμενοι περνάνε στους νέους φορείς κανονικά, δεν θα χαθεί καμία θέση εργασίας. Το ανάποδο θα έλεγα. Ότι εάν θέλουμε να βελτιστοποιήσουμε τουλάχιστον το φορέα λειτουργίας, αλλά και το φορέα σχεδιασμού τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, θα χρειαστούμε κι άλλο κόσμο. Μόνο που ο κόσμος που θα χρειαστούμε πρέπει να έχει συγκεκριμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά. Δεν μπορεί να μην υπάρχουν συγκοινωνιολόγοι σε αυτούς τους φορείς για να εξετάζουν και να μελετούν το πώς πρέπει να λειτουργούν οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και φαντάζομαι και πιο λελογισμένους μισθούς. Γιατί βλέπαμε κάτι υπέρογκους μισθούς.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό οφείλεται στο ότι από το 2011 δεν είχαν ενταχθεί ως όφειλαν αυτοί οι φορείς στο ενιαίο σύστημα μισθοδοσίας και εξόδων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και κάτι τελευταίο που αφορά πάρα πολύ και τον κόσμο. Τιμή εισιτηρίου. Θα τη μειώσετε; Θα την αφήσετε ίδια;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα μείνει αυτή που υπάρχει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει στόχευση να μειωθεί αργότερα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Να σας πω ποια είναι η λογική μας και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη σε σχέση με την τιμή του εισιτηρίου. Με την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα έχουμε και την τεχνική δυνατότητα, αλλά θα έχουμε και λιγότερες απώλειες από την εισιτηριο-διαφυγή για να μπορέσουμε να ασκήσουμε περισσότερες, μεγαλύτερες κοινωνικές πολιτικές και να μειώσουμε την τιμή του εισιτηρίου ή ακόμα καλύτερα να αλλάξουμε το πώς τιμολογείται ο κάθε πολίτης, ο κάθε επιβάτης.
Δεν είναι δυνατόν ένας πολίτης που μετακινείται για δυο στάσεις να πληρώνει όσο κάποιος που παίρνει ένα λεωφορείο και το μετρό από τη μια άκρη της πόλης στην άλλη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είσαστε πολύ κατανοητός.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και η κοινωνική πολιτική σε συγκεκριμένες ομάδες, ή συγκεκριμένες ώρες που μετακινούνται οι εργαζόμενοι μπορεί να προβλεφθεί εφόσον αυξήσουμε τα έσοδα των οργανισμών αυτών και δεν έχουμε την εισιτήριο – διαφυγή που έχουμε, ή μειώσουμε δαπάνες σαν κι αυτές που ανέφερα που δεν πρέπει έτσι κι αλλιώς να τις επιβαρύνεται ο ελληνικός λαός.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να σας πάμε και λίγο στα πολιτικά γιατί δεν έχουμε πάρα πολύ χρόνο. Εξεταστική. Γιατί δεν δέχεστε και την εξεταστική για το Noor 1 που κατέθεσε η Ν.Δ., αλλά κυρίως γιατί δεν δέχεστε και την εξεταστική για το πρώτο εξάμηνο του 2015;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να γίνει εξεταστική για την πολιτική θεώρηση που είχε η πρώτη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ; Δηλαδή κάποιοι ζητάνε εξεταστική για πολιτικές επιλογές;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή συγνώμη το παράλληλο νόμισμα, ή το παράλληλο σύστημα πληρωμών είναι κάτι το οποίο εσείς το υιοθετήσατε τότε ως κυβέρνηση;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Προφανώς δεν το υιοθετήσαμε. Αυτό είναι δεδομένο. Αλλά η ερώτηση είναι η εξής: εάν έβγαινε ένα κόμμα που δεν θέλει να είμαστε στο ευρώ και εξέταζε το παράλληλο νόμισμα. Αν ο ελληνικός λαός επέλεγε να εκλέξει πρώτη δύναμη το ΚΚΕ και στη συνέχεια κάποιο άλλο κόμμα, θα κάναμε εξεταστική γιατί πρότεινε το ΚΚΕ να βγούμε από το ευρώ;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μα, ο κ. Βαρουφάκης το πρότεινε. Συγνώμη. Κι εσείς δεν εκλεγήκατε με σημαία ότι θα βγείτε από το ευρώ.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Άλλο λέω. Όποιος και να το πρότεινε, αν το πρότεινε, και εάν το πρότεινε επίσημα στα όργανα της κυβέρνησης ή αλλού ….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έτσι λέει ο κ. Βαρουφάκης. Το παρουσίασε στον κ. Τσίπρα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Καλά εντάξει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αλλά δεν αφορά μόνο αυτό. Αφορά και τη ζημία που προκλήθηκε στην οικονομία.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι. Η ζημία στην οικονομία από τη χρόνια άσκηση της πολιτικής, από τη διαφθορά που είχανε στη διαχείριση του δημόσιου χρήματος και από συγκεκριμένες πολιτικές επιλογές της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ θα κάνουμε εξεταστική;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για τον κ. Βαρουφάκη;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Για το θέμα του ΟΑΣΘ, 60 χρόνια σκάνδαλο, θα κάνουμε εξεταστική για τους υπουργούς που πέρασαν;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αλλά ο κ. Βαρουφάκης ήταν Υπουργός Οικονομικών που σας εκπροσωπούσε στο Eurogroup και λέει ότι σας είχε ενημερώσει όλους.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και πήγε ο κ. Βαρουφάκης και πρότεινε στο Eurogroup άλλο νόμισμα και δεν το ξέρουμε;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μα, είχε ενημερώσει τον κ. Τσίπρα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Λέει ο κ. Βαρουφάκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εντάξει. Ωραία. Ο κ. Βαρουφάκης όταν ήταν υπουργός είχε συγκεκριμένη ευθύνη και όταν έχεις συγκεκριμένη ευθύνη και υπηρετείς σε συγκεκριμένη θέση, συγκεκριμένη χρονική στιγμή, τότε αν έχεις την παλικαριά και την ευθύτητα και απέναντι στην πολιτική δύναμη που έχεις ενταχθεί και απέναντι στον ελληνικό λαό που υπηρετείς, τότε βγαίνεις και λες ανοιχτά και την άποψή σου και οτιδήποτε άλλο.
Εκ των υστέρων να βγαίνεις και να λες διάφορα, ελέγχεσαι και για την ορθότητα και για τη σοβαρότητα αυτών που λες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και μια τελευταία ερώτηση. Οι δημοσκοπήσεις oι τελευταίες της MRB δείχνουν 11,9 μονάδες διαφορά, νομίζω, μπροστά η Ν.Δ.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα μπορέσετε να την καλύψετε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εμάς μας αρέσει οι δημοσκοπήσεις να δείχνουν μπροστά τη Ν.Δ. Είναι κάτι που το έχουμε συνηθίσει και μας αρέσει να το βλέπουμε κιόλας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εντάξει το δεχόμαστε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να σας το εξηγήσω. Αν θυμάμαι καλά σε τέσσερις εκλογικές αναμετρήσεις, δεν υπήρχε μια δημοσκόπηση που να έχει το ΣΥΡΙΖΑ μπροστά.
Και επειδή κάνουμε κι εμείς τις δικές μας δημοσκοπήσεις σας καλώ να έρθουμε μια βόλτα στη Θεσσαλονίκη μαζί ή στην Αθήνα για να δούμε τι λέει ο κόσμος και πώς είναι 11 μονάδες μπροστά η Ν.Δ. Και μάλιστα η Ν.Δ. του Κυριάκου Μητσοτάκη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να σας ευχαριστούμε πάρα πολύ γιατί μας πιέζει ο χρόνος. Θα έχουμε τη δυνατότητα ίσως την άλλη φορά να συζητήσουμε περισσότερο τα θέματά σας. Γεια σας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Καλημέρα σας.