Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης παρουσίασε σήμερα από τη Θεσσαλονίκη το νομοσχέδιο για τις Αστικές Συγκοινωνίες της πόλης.
Ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε εκτενώς στους βασικούς άξονες του νέου νομοσχέδιου σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε σήμερα το απόγευμα στο υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης.
Παράλληλα αναφέρθηκε στα αποτελέσματα της συνάντησης που πραγματοποίησε νωρίτερα με τον Βούλγαρο ομόλογό του, κ. Ιβαήλο Μοσκόφσκι.
Η συνέντευξη Τύπου διεξήχθη παρουσία του υφυπουργού Εξωτερικών κ. Γιάννη Αμανατίδη, του αν. υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σωκράτη Φάμελλου, της Προϊσταμένης στο Γραφείο Θεσσαλονίκης της Γενικής Γραμματείας Πρωθυπουργού κ. Κατερίνας Νοτοπούλου, του Γενικού Γραμματέα Υποδομών και Μεταφορών κ. Θάνου Βούρδα και του βουλευτή και τέως υπουργού κ. Δημήτρη Μάρδα.
Η ομιλία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη
Σας ευχαριστούμε για την ανταπόκριση. Έγινε σήμερα συνάντηση με τον Υπουργό Μεταφορών της Βουλγαρίας κ. Ιβαήλο Μοσκόφσκι και στελέχη το Υπουργείου Μεταφορών της Βουλγαρίας. Από την ελληνική πλευρά ήμουν εγώ, ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών και Υποδομών, κ. Θάνος Βούρδας και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, ο κ. Διονέλης αλλά και στελέχη του Υπουργείου Μεταφορών.
Η συνάντηση έγινε με κύρια θέματα την περαιτέρω συνεργασία στις Συνδυασμένες και Διατροπικές Μεταφορές αλλά και στις Υποδομές που απαιτούνται και είναι αναγκαίες προς όφελος των δυο χωρών.
Δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στους σιδηροδρομικούς άξονες και στα εμπορευματικά κέντρα. Κινούμαστε στην κατεύθυνση υλοποίησης ενιαίου έργου νέων Σιδηροδρομικών Αξόνων των δυο χωρών και πολύ σύντομα θα γίνουν επίσημες ανακοινώσεις.
Το δεύτερο θέμα που θέλουμε να σας ενημερώσουμε, αφορά τις Αστικές Συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Για εμάς, οι Αστικές Συγκοινωνίες δεν αποτελούν απλά έναν τομέα μεταφορικού έργου, αλλά έναν τομέα άσκησης κοινωνικής πολιτικής, βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών, της καθημερινότητάς μας και ταυτόχρονα, έναν κρίσιμο τομέα περιβαλλοντικής πολιτικής, έναν τομέα ενταγμένο στο σχέδιο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και της δίκαιης ανάπτυξης που υπηρετούμε.
Έχουμε όραμα και σχέδιο και για τη χώρα και για τις αστικές συγκοινωνίες. Ο αγώνας για ποιοτικές κι επαρκείς Αστικές Συγκοινωνίες, για κοινωνική πολιτική μέσα από τις Αστικές Συγκοινωνίες, για την ίδρυση μονάδων κατασκευής σύγχρονων λεωφορείων και παραγωγικών μονάδων στη χώρα μας, απαιτεί συγκεκριμένο σχέδιο και προοδευτικές πολιτικές.
Πολιτικές, που σέβονται τον πολίτη, ιδιαίτερα σε εποχές οικονομικής κρίσης σαν κι αυτή που ζούμε.
Και βέβαια, σέβονται τον άνεργο, τον αδύναμο. Σέβονται το κάθε ευρώ του κρατικού προϋπολογισμού. Σέβονται, τέλος, την πόλη, τις ανάγκες της και το αστικό περιβάλλον.
Όπως γνωρίζετε, δεν υπήρξε άλλη περίοδος όπως των δύο τελευταίων χρόνων και άλλη κυβέρνηση που να προχώρησε και να υλοποίησε τόσο εκτεταμένες συζητήσεις και διαβούλευση με όλους τους φορείς της πόλης για τις Αστικές Συγκοινωνίες.
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τον ουσιαστικό διάλογο, την πραγματική διαβούλευση που έγινε, το δημόσιο συμφέρον, το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και το Σχέδιο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης της χώρας, με εντολή του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, καταθέσαμε σχέδιο νόμου στο Κοινοβούλιο που αφορά τις Αστικές Συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.
Το σχέδιο νόμου θα σας δοθεί. Προβλέπει την ίδρυση δύο νέων δημόσιων φορέων, τον Ο.Σ.Ε.Θ και τον Α.ΣΥ.Θ. Ο ΟΣΕΘ είναι ο Εποπτικός Φορέας, έχει τον έλεγχο, την εποπτεία, το συντονισμό όλων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της πόλης και της Περιφερειακής Ενότητας: λεωφορεία, μετρό, τραμ, θαλάσσιες συγκοινωνίες, αστικά ΚΤΕΛ και παράλληλα επίσης, με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον έλεγχο των αγοραίων ταξί.
Ο Α.ΣΥ. Θ είναι ο Φορέας Λειτουργίας, αναλαμβάνει το έργο της λειτουργία των λεωφορείων και στη συνέχεια και του μετρό και ξεκινά τη λειτουργία του μόλις διαπιστώσουν τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΣΕΘ και του ΟΑΣΘ ότι έχει την κατάλληλη υποδομή. Αυτό προβλέπεται να γίνεται το αργότερο στις 3 Δεκεμβρίου του 2019.
Ο μέτοχος της Α.ΣΥ.Θ είναι ο Ο.Σ.Ε.Θ, μπορεί να μεταβιβάσει ως το 49% των μετοχών στους ΟΤΑ της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Στα Διοικητικά Συμβούλια των δυο Φορέων, θα συμμετέχουν εκπρόσωποι του Α’ και Β’ βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Στον Ο.Σ.Ε.Θ, στον Εποπτικό Φορέα, θα συμμετάσχει και εκπρόσωπος των Κοινωνικών Φορέων της πόλης και των Επιμελητηρίων.
Για το μεταβατικό διάστημα ίδρυσης και λειτουργίας του Φορέα Λειτουργίας λάβαμε υπ’ όψιν τα αρνητικά φαινόμενα λειτουργίας του ΟΑΣΘ, το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και τον Κανονισμό, την υπάρχουσα σύμβαση μεταξύ του ΟΑΣΘ και του Ελληνικού Δημοσίου, τις αδυναμίες καταβολής ακόμη και των δεδουλευμένων των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, αλλά και τις μεγάλες οφειλές που υπάρχουν στο Δημόσιο και τις Τράπεζες, παρά την επιδότηση εκατοντάδων εκατομμυρίων κάθε χρόνο. Και βέβαια, τη διαφύλαξη της απρόσκοπτης και συνεχούς παροχής αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη.
Μ’ αυτές τις προβλέψεις, στο σχέδιο νόμου διαπιστώνεται η λύση της σύμβασης του Ελληνικού Δημοσίου με τον ΟΑΣΘ, δυνάμει της παραγράφου Δ3 του άρθρου Β’ του Κανονισμού 1370/07. Δηλαδή σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του Κανονισμού, η ανώτατη διάρκεια ισχύος της σύμβασης του 2001, έχει παρέλθει, προβλέπεται 15ετία.
Η δε παράταση της σύμβασης με την 11/1/2008 τροποποιητική σύμβαση που κυρώθηκε με το Ν. 3652/08, είναι αόριστη και αντίκειται στις ανωτέρω διατάξεις του Κανονισμού.
Επίσης, μεταβιβάζεται αυτοδικαίως όλη η περιουσία του ΟΑΣΘ στο Ελληνικό Δημόσιο, δυνάμει του άρθρου που προβλέπεται στη σύμβαση της 30/4/2001, οικονομικής συμφωνίας. Η περιουσία παραμένει στην κατοχή του ΟΑΣΘ για τους σκοπούς της προσωρινής ανάθεσης σ’ αυτόν, του συγκοινωνιακού έργου, δηλαδή μέχρι τις 3/12/2019.
Σύμφωνα με το άρθρο 106 και το άρθρο 5 του Συντάγματος, ο ΟΑΣΘ αποκτά δημόσιο χαρακτήρα, δηλαδή αποϊδιωτικοποιείται, από ένα κρατικοδίαιτο μονοπώλιο 60 χρόνων. Στο Σχέδιο Νόμου προβλέπονται και ρυθμίζονται οι διαδικασίες αποτίμησης της επιχείρησης και ρυθμίζεται και η διαδικασία εκκαθάρισης του ΟΑΣΘ.
Θα ήθελα να σας πω ότι στα άρθρα 106 και άρθρο 5 του Συντάγματος, προβλέπεται το αναφαίρετο δικαίωμα στο κράτος να συντονίζει την οικονομική δραστηριότητα στη χώρα και να επεμβαίνει δραστικά, προστατεύοντας την εθνική οικονομία αλλά και τις ζωτικής σημασίας για το κοινωνικό σύνολο Δημόσιες Υπηρεσίες. Και αυτό ακριβώς κάνουμε.
Διασφαλίζονται πλήρως όλες οι θέσεις εργασίας τόσο του προσωπικού του ΟΑΣΘ όσο και του προσωπικού του ΣΑΣΘ, το οποίο μεταφέρεται στους δύο νέους φορείς.
Κατοχυρώνεται ο ουσιαστικός πλέον ρόλος και η συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και της κοινωνίας της πόλης, αφού συμμετέχουν και στους δυο φορείς. Είναι προφανή λοιπόν, τα πολιτικά, κοινωνικά και αναπτυξιακά μηνύματα του σχεδίου νόμου:
Έπειτα από 60 χρόνια, ένας από τους χώρους αναπαραγωγής του παλαιοκομματισμού, με το πρόσχημα των Αστικών Συγκοινωνιών, γίνεται ένας δημόσιος φορέας, που θα λειτουργεί με διαφάνεια και θα υπηρετεί το έργο του και όχι άλλα συμφέροντα.
Κλείνοντας, θέλω ν’ απευθυνθώ στους πολίτες και σε όλους τους φορείς της Θεσσαλονίκης:
Θέλουμε να δηλώσουμε ότι η προσπάθεια για καλύτερες και σύγχρονες συγκοινωνίες, δε σταματά με την κατάθεση και την ψήφιση του νομικού πλαισίου.
Θα κάνουμε ό, τι είναι δυνατόν, ώστε τυχόν προβλήματα ή καθυστερήσεις που θα προκύψουν από τη μετάβαση στο νέο καθεστώς, ν’ αντιμετωπιστούν δραστικά και να επιλυθούν άμεσα. Να καλέσουμε τους φορείς της πόλης, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα Επιμελητήρια, να στηρίξουν ενεργά τη νέα προσπάθεια, την κοινή προσπάθεια που κάνουμε όλοι, να συμβάλλουμε, ώστε η Θεσσαλονίκη ν’ αποκτήσει επιτέλους σύγχρονες, αποτελεσματικές, δημόσιες Αστικές Συγκοινωνίες.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Οι απαντήσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στις ερωτήσεις δημοσιογράφων
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχει προσδιοριστεί το εισιτήριο ή αν θα μπει καινούργιος στόλος; Αυτά θα μελετηθούν;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το εισιτήριο παραμένει στις ίδιες τιμές. Δεν παραμένουν στις ίδιες τιμές, οι νοσηρές καταστάσεις που γνωρίζετε. Παραδείγματος χάριν, δεν υπάρχει πουθενά στον πλανήτη εκτός από τη Θεσσαλονίκη, το γεγονός, του να μη δίνονται ρέστα στους αυτόματος πωλητές και πολλά άλλα, ή να επιδοτούνται τα πρόστιμα των ανέργων και όχι να μετακινούνται δωρεάν οι άνεργοι.
Επομένως όλα αυτά πρόκειται να αλλάξουν, να γίνουν, στα πρότυπα και στο μοντέλο των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας. Θα λειτουργήσουν και σαν δομή και στις προβλέψεις, με τον ίδιο τρόπο και οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το νομοσχέδιο πότε κατατίθεται;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κατατέθηκε χτες. Θα πάει στις Επιτροπές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν τρέχει πίσω, κανένας μισθός των εργαζομένων. Χθες, πάλι μετά από μεγάλη μάχη, όχι μόνο με τη γραφειοκρατία, αλλά και με παραλείψεις που έχει κάνει η διοίκηση του ΟΑΣΘ από το 2011, μπορέσαμε και εκταμιεύσαμε αν θυμάμαι καλά 8,5 εκατομμύρια ευρώ, για να καλυφθούν οι ανάγκες και τα δεδουλευμένα του προσωπικού των εργαζομένων.
Αυτό όμως το παιχνίδι, επειδή το ζούμε ενάμισι – δυο χρόνια όλοι μαζί, – κι αυτοί που το ζουν κυρίως είναι οι εργαζόμενοι που δεν πληρώνονται τα δεδουλευμένα τους και οι πολίτες της Θεσσαλονίκης, που όποτε ξεπερνιέται το δίμηνο ταλαιπωρούνται-, θα λάβει τέλος με την ψήφιση του σχεδίου νόμου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε υπολογίζετε να ψηφιστεί;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μέσα στον Ιούλιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε κάποιες τροποποιήσεις ή θα κάνετε κάποιες τροποποιήσεις επί του νομοσχεδίου;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακούστε, εμείς δεν έχουμε κανένα δογματισμό. Όπως έχετε δει, παρατηρήσεις που ήταν στην κατεύθυνση του εξορθολογισμού και της δικαιοσύνης και της συμμετοχής της κοινωνίας της Θεσσαλονίκης στους δυο φορείς, έγιναν αποδεκτές. Αυτό που δε γίνεται αποδεκτό, είναι να συνεχίσουμε να έχουμε με άλλοθι τις Αστικές Συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, την παραγωγή του παλαιοκομματισμού στη Θεσσαλονίκη,- ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη με την ιστορία που υπάρχει στην πόλη- και βεβαίως, δεν πρόκειται ν’ ανεχθούμε και άλλα πράγματα:
Δεν είναι δυνατόν τα πολιτικά σχήματα που λειτουργούσαν τόσα χρόνια στην πλάτη των πολιτών της Θεσσαλονίκης, -ακόμη και πριν ένα μήνα που είχαμε μια δημοκρατική διαβούλευση-, να εκμεταλλεύονται τους μηχανισμούς που έχουν αναπτύξει όλον αυτό τον καιρό, όλα αυτά τα χρόνια, τις δεκαετίες, ακόμη και μέσα στα Υπουργεία, στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, για να υποκλέπτουν στοιχεία, έγγραφα και Σχέδια νόμου. Και μάλιστα διαβαθμισμένα…