Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στην εκπομπή «Αίθουσα Σύνταξης» της ΕΡΤ1 και τους δημοσιογράφους Κατερίνα Ακριβοπούλου και Σεραφείμ Κοτρώτσο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΚΡΙΒΟΠΟΥΛΟΥ): Με αφορμή το θέμα του ΟΑΣΘ, ο οποίος μπαίνει σε εκκαθάριση κύριε Σπίρτζη; Καλησπέρα σας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχουμε κάνει μια μεγάλη, ουσιαστική και πραγματική διαβούλευση με τους φορείς της Θεσσαλονίκης, για να δούμε πως διασφαλίζουμε ποιοτικές δημόσιες αστικές συγκοινωνίες. Ετσι ώστε το Μητροπολιτικό Κέντρο της Θεσσαλονίκης, να μην υστερεί σε σχέση με τις αστικές συγκοινωνίες που έχουμε στην Αθήνα και να μην ξοδεύουμε πολύ περισσότερα χρήματα στη Θεσσαλονίκη, μέσω ενός ιδιωτικού μορφώματος, που είναι ο ΟΑΣΘ. Επομένως ετοιμάσαμε ένα σχέδιο νόμου, το έχουμε στείλει στο γενικό λογιστήριο για την έγκριση. Δεν έχει κατατεθεί στη Βουλή γιατί θα ενσωματωθούν προτάσεις των φορέων της πόλης και των Δημάρχων της πόλης. Επομένως τις επόμενες μέρες θα ολοκληρωθεί η διαβούλευση προκειμένου να έχουμε ένα σχέδιο νόμου, που θα συζητηθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΚΡΙΒΟΠΟΥΛΟΥ): Γιατί χρησιμοποιήσατε. Έλεγα και στην αρχή και έβλεπα την δήλωση σας σήμερα στη Θεσσαλονίκη. Είστε μέρες στη Θεσσαλονίκη. Είπατε να σταματήσει ο ΟΑΣΘ να λεηλατεί τη δημόσια περιουσία και να πληρώσει τους εργαζόμενους. Τι σημαίνει αυτό; Γιατί το είπατε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό σημαίνει κυρία Ακριβοπούλου, ότι ο ΟΑΣΘ, σύμφωνα με την σκανδαλωδώς προκλητική σύμβαση που έχει με το ελληνικό δημόσιο όφειλε να παραδώσει την περιουσία του στο ελληνικό δημόσιο, γιατί θα είχει αποσβεστεί το 2010. Αυτό, με ολιγωρία των προηγούμενων κυβερνήσεων και με μια διατύπωση που δεν επαναλήφθηκε στην επέκταση αυτής της σύμβασης μέχρι σήμερα από την προηγούμενη κυβέρνηση, ερμηνεύεται από τον ΟΑΣΘ ότι μετακυλίεται αυτός ο χρόνος στη λήξη της σύμβασης. Αυτό σημαίνει κατά την γνώμη μας, ότι η δημόσια περιουσία αυτή τη στιγμή είναι στα χέρια του ΟΑΣΘ και την εκμεταλλεύεται, χωρίς να υπάρχει κάποιο όφελος για το ελληνικό δημόσιο. Επομένως αυτό προβλέψαμε και στο σχέδιο νόμου. Στη λήξη της σύμβασης αυτής πρέπει να εκκαθαριστεί και να γυρίσει η περιουσία του ελληνικού δημοσίου, γιατί είναι περιουσία του.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΚΡΙΒΟΠΟΥΛΟΥ): Παίρνετε πίσω τον ΟΑΣΘ με έναν τρόπο; Αυτό μας λέτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι. Ο ΟΑΣΘ έχει επιδοτηθεί δεκαετίες από το ελληνικό δημόσιο. Εμείς εφαρμόζουμε αυτό που λέει η σύμβαση και το δεύτερο που κάνουμε κ. Ακριβοπούλου, είναι να σταματήσουμε επιτέλους να δίνουμε εκατοντάδες εκατομμύρια κάθε χρόνο στον ΟΑΣΘ. Δίνουμε περίπου 75 εκατομμύρια το χρόνο ως επιδότηση και ο ΟΑΣΘ διεκδικεί, άλλα τόσα περίπου το χρόνο. Υπάρχει ένα ιδιότυπο σύστημα για τις διεκδικήσεις του ΟΑΣΘ. Μια διεθνούς πρωτοτυπίας διαδικασία, που λέγεται διαιτησία, συγκεκριμένη, είναι «Διαιτησία ΟΑΣΘ», δεν είναι τα ιδιωτικά δικαστήρια, που υπάρχουν στις συμβάσεις. Με τον τρόπο που είναι δομημένη αυτή η διαδικασία, ο ΟΑΣΘ κερδίζει όποιες διεκδικήσεις έχει από το 1957 μέχρι σήμερα.
Όταν λοιπόν έχουμε έναν τέτοιο οργανισμό που επιδοτείται σκανδαλωδώς, σχεδόν διπλάσια από τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, έχουμε πολύ λιγότερο αριθμό λεωφορείων και πολύ λιγότερο αριθμό πολιτών που μετακινούνται στην Θεσσαλονίκη, έχουμε άθλιες αστικές συγκοινωνίες στην Θεσσαλονίκη, δεν καταλαβαίνω τον λόγο που διαμαρτύρονται κάποιοι και που η διοίκηση του ΟΑΣΘ δεν έχει προβεί – το ίδιο έργο ζήσαμε και πέρυσι – στο να πληρώσει τα δεδουλευμένα των εργαζομένων του ΟΑΣΘ.
Εκτός κι αν αυτό γίνεται σκόπιμα όπως έγινε και πέρυσι. Ζήσαμε το ίδιο έργο: Δηλαδή δεν πληρώνονται ένας δύο μήνες δεδουλευμένα των εργαζομένων και απεργούν και εκβιάζουν και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης και το ελληνικό δημόσιο, για να λάβουν ακόμη περισσότερα χρήματα ή νωρίτερα, ή σε σχέση με τις διεκδικήσεις που έχουν. Αυτό δεν πρόκειται να συνεχιστεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΚΡΙΒΟΠΟΥΛΟΥ): Από την άλλη σας κατηγορούν ότι ακριβώς για αυτό το λόγο κάνετε αυτές τις κινήσεις, για να αντιμετωπίσετε ή για να εκδικηθείτε ή να τιμωρήσετε τις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να εκδικηθώ και να τιμωρήσω για ποιο λόγο;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΚΡΙΒΟΠΟΥΛΟΥ): Για τις απεργιακές κινητοποιήσεις.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ε όχι, το υπουργείο έχει πολλούς εποπτευόμενους φορείς. Πάντα με τους εργαζόμενους είμαστε σε διαρκή διάλογο – συζήτηση και κάνουν απεργιακές κινητοποιήσεις, ενώ δεν νομίζω ότι έχουμε δείξει, ούτε μια φορά, ούτε διάθεση καταστολής, ούτε διάθεση κατάπνιξης των απεργιών, ούτε έχει γίνει κάποια κίνηση από εμάς σε τέτοια κατεύθυνση.
Οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ δεν είναι σαν τους εργαζόμενους στα αστικά λεωφορεία της Αθήνας. Τα αστικά λεωφορεία της Αθήνας, ο ΟΣΥ ή ο ΟΑΣΑ είναι κρατικές εταιρείες. Ο εργοδότης είναι το ελληνικό δημόσιο. Στον ΟΑΣΘ ο εργοδότης είναι η διοίκηση του ΟΑΣΘ και οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ. Δεν μπορώ να καταλάβω λοιπόν γιατί οι εργαζόμενοι, που κάποιοι από αυτούς και δεν είναι λίγοι, είναι και μέτοχοι στον ΟΑΣΘ, απευθύνονται στο υπουργείο Μεταφορών. Πραγματικά δεν το καταλαβαίνω. Είναι σαν να μην πληρώνονται οι εργαζόμενοι ενός ιδιωτικού καναλιού και να απευθύνονται για την καταβολή των δεδουλευμένων τους στην ελληνική κυβέρνηση και όχι στους μετόχους. Το έχετε ξαναδεί εσείς αυτό; Αυτό μπορεί να συμβαίνει μόνο εάν έχουμε έναν εργασιακό, έναν μάλλον εργοδοτικό συνδικαλισμό, που αγκαλιάζει την εργοδοσία του, πηγαίνει και εκβιάζει μέσο των πολιτών της Θεσσαλονίκης το ελληνικό δημόσιο και την ελληνική κυβέρνηση. Δεν υπάρχει άλλος λόγος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΚΡΙΒΟΠΟΥΛΟΥ): Δεν μου λέτε μετά την εκκαθάριση αν όλα ολοκληρωθούν τι θα αλλάξει σε ότι αφορά όλη αυτή τη δομή; Δηλαδή οι εργαζόμενοι θα παραμείνουν; Ποιο θα είναι το αποτέλεσμα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως και στους νέους φορείς οι εργαζόμενοι μεταφέρονται. Δεν χάνεται ούτε μια θέση εργασίας από τους υπάρχοντες εργαζόμενους, οι οποίοι μπήκαν με πλήρως αδιαφανή ρουσφετολογικά και άλλα κριτήρια. Δεν έχει γίνει ποτέ διαγωνισμός στον ΟΑΣΘ για το ποιους θα πάρουνε, γιατί είναι ιδιωτική εταιρεία. Δεν έχουν ούτε ΑΣΕΠ, ούτε άλλου είδους διαδικασίες. Από εκεί και πέρα, προβλέπεται να γίνουν δύο δημόσιοι φορείς με το ίδιο θεσμικό πλαίσιο που λειτουργούν και οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Και πιστεύω ότι είναι ένα μεγάλο στοίχημα για την Θεσσαλονίκη, ώστε επιτέλους να υπάρχουν κοινωνικές πολιτικές μέσα από τις αστικές συγκοινωνίες.
Να φέρω ένα παράδειγμα, που έχουμε κατηγορηθεί κιόλας στην Αθήνα για αυτό. Στην Αθήνα έχουμε ψηφίσει να μετακινούνται οι άνεργοι στην περίοδο που επιβλήθηκαν τα capital control και μέχρι σήμερα, δωρεάν. Στη Θεσσαλονίκη για να καταλάβετε και τη σχέση που έχει ο ΟΑΣΘ με την κοινωνία της Θεσσαλονίκης, όχι μόνο δεν μετακινούν δωρεάν του ανέργους, αλλά οι ελεγκτές που έχουν τους συλλαμβάνουν, τους βάζουν πρόστιμο 20πλάσιο του αντιτίμου του εισιτηρίου, στη συνέχεια το διαγράφουν και το ποσό που διαγράφουν το διεκδικούν ως αποζημίωση από το ελληνικό δημόσιο. Δεν ξέρω αν καταλαβαίνετε…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΚΟΤΡΩΤΣΟΣ): Υπάρχουν πολλές τέτοιες περιπτώσεις κ. Υπουργέ, γιατί αυτό που λέτε είναι εξαιρετικά σημαντικό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πάρα πολλές.. Πέρυσι μας διεκδικούσαν 14 εκατομμύρια για την μετακίνηση των ανέργων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΚΟΤΡΩΤΣΟΣ): Από πρόστιμα που είχαν διαγράψει στο μεταξύ και τα ζητούσαν από το δημόσιο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως. Ναι ναι ακριβώς….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΚΟΤΡΩΤΣΟΣ): Δηλαδή από τη μία κάνουν υποτίθεται τη δική τους κοινωνική πολιτική στη Θεσσαλονίκη, αλλά τα λεφτά τα παίρνουν από το δημόσιο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μα αυτό δεν είναι κοινωνική πολιτική. Αυτό θα μπορούσαμε να το συζητήσουμε. Αν έλεγαν ότι μετακινούν τόσους ανέργους το χρόνο δωρεάν και πρέπει να πάρουμε 5, 6, 7 εκατομμύρια να το καταλάβω. Δεν κάνουν αυτό. Βάζουν πρόστιμα επί 20 φορές σε όσους δεν κόβουν εισιτήριο από τους ανέργους και έρχονται και διεκδικούν το επί 20 φορές περισσότερο για τη διαγραφή των προστίμων των ανέργων. Αυτό δηλαδή είναι κανονική κλοπή. Δεν είναι σχήμα λόγου. Είναι κανονικότατη κλοπή. Όταν λοιπόν έχεις έναν οργανισμό που είναι ένα ιδιωτικό μόρφωμα, που ιδρύθηκε με Βασιλικό Διάταγμα το 1957, που δαπανούμε εκατοντάδες εκατομμύρια κάθε χρόνο για να τον επιδοτήσουμε και έχουμε αυτή τη στάση απέναντι στο πολίτη της Θεσσαλονίκης, προφανώς αυτή η Κυβέρνηση, δεν θα μείνει με σταυρωμένα χέρια. Είναι δεδομένο. Με εντολή του Πρωθυπουργού χθες πήγα σε ένα σχολείο του Ευόσμου. Τα παιδιά μας εκεί μεγαλώνουν και κάνουν μάθημα μέσα σε κοντέινερ. Το κάθε νέο σχολείο κοστίζει 3, 4 το πολύ πολύ 5 εκατομμύρια ευρώ ως προϋπολογισμός, γιατί μετά το διαγωνισμό έχουμε και πολύ μεγάλες εκπτώσεις. Δεν γίνεται να μην έχουμε στη Θεσσαλονίκη σχολεία για τα παιδιά μας και να τα έχουμε σε κοντέινερ -και δεν είναι η μία περίπτωση- και να δίνουμε εκατοντάδες εκατομμύρια στη Θεσσαλονίκη, που σπαταλώνται στον ΟΑΣΘ και μπαίνουν σε κάποιες τσέπες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΚΟΤΡΩΤΣΟΣ): Θα σας κατηγορήσουν ενδεχομένως ότι πάτε να κάνετε κρατικοποίηση και προλαβαίνω εγώ αυτό το ερώτημα. Σκέφτεστε μήπως αφού πάρετε το δημόσιο έλεγχο να προχωρήσετε σε κάποιο μοντέλο ανάλογο με της Αθήνας ή ενδεχομένως θα έχουν κάποιο ρόλο και οι υπάρχοντες, οι υφιστάμενοι μέτοχοι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, με τον ΟΑΣΘ και όσο λειτουργεί ο ΟΑΣΘ, κάποιο ρόλο θα έχουν και η σημερινή διοίκηση και οι μέτοχοι προφανώς. Αυτό όμως που θέλουμε να εφαρμόσουμε και δεν είναι νωρίς, – είναι πολύ αργά κατά την γνώμη μου – είναι ότι πρέπει να ξεκινήσουν οι δύο νέοι δημόσιοι φορείς να συσταθούν, να αποκτήσουν τις δομές, την τεχνογνωσία και το κατάλληλα εξειδικευμένο προσωπικό, τουλάχιστον για τον φορέα σχεδιασμού, προκειμένου να μπορέσουν το 2019 και να λειτουργήσουνε τις Οδικές Αστικές Συγκοινωνίες. Και ένα, ενάμιση χρόνο αργότερα, να αναλάβουν και το μετρό, που θα δοθεί στο λαό της Θεσσαλονίκης για χρήση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΚΡΙΒΟΠΟΥΛΟΥ): Τώρα που είπατε μετρό, γιατί κάνατε πάλι, αυτή την αρκετά έντονη επίθεση στην αρχαιολογική υπηρεσία για το μετρό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: κυρία Ακριβοπούλου επισκέφθηκα χωρίς ειδοποίηση δύο σκάμματα που γίνονται αρχαιολογικές εργασίες δυο σταθμούς μετρό της Θεσσαλονίκης. Στο σκάμμα δεν υπήρχε κανένας, παρά μόνο ο συντονιστής αρχαιολόγος. Στο δεύτερο υπήρχε ένας εργάτης. Ένας! Όταν ρώτησα που είναι όλοι οι υπόλοιποι μου είπαν ότι ήταν για διάλλειμα. Όταν ρώτησα γιατί δεν υπήρχε κανείς, μου είπαν ότι αύριο θα ξεκινήσουν. Μιλάμε για τρομερές, για τρομακτικές καθυστερήσεις οι οποίες συνεπάγονται εκατομμύρια των εκατομμυρίων που δίνονται για τις αρχαιολογικές εργασίες της Θεσσαλονίκης. Και καλά κάνουμε γιατί τιμούμε τις αρχαιότητες και την πολιτιστική μας κληρονομιά, αλλά δεν θα ανεχτούμε καθυστερήσεις για άλλες σκοπιμότητες. Είτε αυτές είναι εργασιακές, είτε άλλες. Δεν μπορεί ο ελληνικός λαός να πληρώνει εκατοντάδες εκατομμύρια σε αποζημιώσεις λόγω των καθυστερήσεων που υπάρχουν. Δεν μπορεί όταν υπάρχει ένα συγκεκριμένο πλάνο και χρονοδιάγραμμα, συγκεκριμένες υπηρεσίες να καθυστερούν είτε για γραφειοκρατικούς λόγους, είτε για άλλους λόγους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΚΡΙΒΟΠΟΥΛΟΥ): Τι σκοπιμότητες υπαινίσσεστε και να κλείσουμε με αυτό εάν έχουμε το χρόνο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπαινίσσομαι αυτά που ξέρει όλη η κοινωνία στη Θεσσαλονίκη και αρκετοί εργαζόμενοι στο μετρό της Θεσσαλονίκης. Δηλαδή, ότι κάποιοι πιστεύουν ότι κάνουν έρευνα και όχι εργασία για το έργο, σε σχέση με τις αρχαιολογικές υπηρεσίες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΚΡΙΒΟΠΟΥΛΟΥ): Για να καθυστερεί το έργο του μετρό δηλαδή γίνεται αυτό στην ουσία;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως. Ότι κάποιοι νομίζουν ότι θα συνεχίσουν να έχουν ένα συγκεκριμένο επαγγελματικό πεδίο αν δεν ολοκληρωθούν γρήγορα οι αρχαιολογικές εργασίες, ότι κάποιοι άλλοι αμελούν αρκετές εβδομάδες ή και μήνες να κάνουν μια έκθεση προς το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, να συνεδριάσει αυτό και μετά να καθαρογραφεί η απόφαση. Όταν λοιπόν κάθε τέτοια ιστορία καθυστερεί δύο, δυόμισι, τρεις, τέσσερις μήνες τις συγκεκριμένες εργασίες, που συνεπάγεται και αποζημιώσεις στους εργολάβους, κάποιος πρέπει επιτέλους μετά από 11 χρόνια να πάρει και τις ευθύνες, για αυτές τις καθυστερήσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΚΡΙΒΟΠΟΥΛΟΥ): Σας ευχαριστούμε πολύ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κι εγώ σας ευχαριστώ..