Συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στο κανάλι «EPSILON» και τους δημοσιογράφους, Φαίη Μαυραγάνη και Κωστή Πλάντζο
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Καλημερίζουμε τον Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών τον κ. Χρήστο Σπίρτζη, καλημέρα, ευχαριστούμε πολύ.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Καλημέρα σας.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Πάμε παρέα με τον Κωστή Πλάντζο. Θα σας ρωτήσω κ. υπουργέ σε σχέση με την αξιολόγηση πρώτα – πρώτα, που βρισκόμαστε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τελειώνουμε.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Δηλαδή;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δηλαδή ολοκληρώνεται η δουλειά των τεχνικών κλιμακίων και της διαπραγμάτευσης που γίνεται στην εξειδίκευση πάρα πολλών θεμάτων που έχουν ανοίξει από τους δανειστές. Πιστεύω ότι τα περισσότερα τεχνικά κλιμάκια έχουν ολοκληρώσει τις εργασίες, οι όποιες διαφωνίες υπάρχουν τις επόμενες μέρες θα διευθετηθούν, θα λυθούν.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Που υπάρχουν διαφωνίες;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πιστεύω ότι είναι επιμέρους τα θέματα.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Στα βασικά τα έχετε βρει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι. Και όσο ξέρω από το υπουργείο και τα θέματα που έχουμε εμείς, ενώ υπήρχαν δεκάδες θέματα, έχει μείνει σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων ένα θέμα να δούμε.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Ένα θέμα σχεδόν σε κάθε πεδίο. Ένα θέμα, όχι διάσπαρτα. Δέστε τα ίσως που πρέπει τελευταία στιγμή να τα φέρει η Κυβέρνηση όσο μπορεί πιο κοντά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν είναι τόσο κρίσιμο θέμα.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Λέω για τα εργασιακά, τα δάνεια, τις συντάξεις.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Εγώ θέλω να σταθώ λίγο στο ευρύ πλαίσιο πριν εξειδικεύσουμε. Δείχναμε με τον Κωστή Πλάντζο νωρίς το πρωί τα δυο κείμενα που έχουν μπει στο τραπέζι για τις συζητήσεις, το ένα του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και το άλλο είναι των Ευρωπαίων.
Το πόρισμα από αυτά τα κείμενα δείχνει μέσα την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς, την κατάργηση του αφορολόγητου και μια σειρά από πράγματα. Κομμάτι που αφορά εσάς είναι η μεταφορά όλων των ΔΕΚΟ στο υπερταμείο, αστικές συγκοινωνίες άμεσα, εταιρείες ύδρευσης, αμυντική βιομηχανία τον Σεπτέμβρη και τα λοιπά. Όλα αυτά τα μείζονα …
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κοιτάξτε, κατ’ αρχάς μερικά από αυτά, είναι θέματα που δεν υπήρχαν πριν.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Σωστά. Άρα γιατί μπήκαν τώρα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί κάποιοι από τους δανειστές εμμένουν σε κάποια θέματα εμμονικά κατά τη γνώμη μου, νομίζω ότι με τη συζήτηση που γίνεται στα τεχνικά κλιμάκια ξεκαθαρίζει τι μένει από αυτά και τι όχι, ή τη μορφή θα έχουν και κάποια άλλα, που απαιτούσαν αρκετή δουλειά και καλή διάθεση προκειμένου να εφαρμοστούν όπως πρέπει να εφαρμοστούν.
Να σας πω συγκεκριμένα παραδείγματα που σχετίζονται με το υπουργείο, δεν είναι μεγάλα θέματα όπως είναι τα εργασιακά. Εμείς κάνουμε μια διαπραγμάτευση, η οποία είναι σε αυτό τον κύκλο της διαπραγμάτευσης και της αξιολόγησης, σε σχέση με τα Μητρώα των μηχανικών, τεχνικών εταιρειών, και πρέπει να ολοκληρωθεί η νομοθέτησή τους και σχετικά σύντομα.
Δεν ήταν ένας τομέας που έπρεπε έτσι κι αλλιώς να τον δούμε; Τον παλεύουμε πάρα πολλά χρόνια, έχουμε ξεκινήσει με τους φορείς μια κουβέντα και μια συζήτηση πολύ συστηματική, το συζητάει ο τεχνικός κόσμος της χώρας 25-30 χρόνια από τότε που εγώ μπήκα στο επάγγελμα.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Για το υπουργείο σας λέτε τώρα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι. Συζητάμε για τα Μητρώα Δημοσίων Εργων, για τους μηχανικούς και τα επαγγελματικά δικαιώματα για όλα.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Αυτό λοιπόν μπαίνει τώρα στο κομμάτι της συμφωνίας;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Και θα θεσμοθετηθεί λίαν συντόμως.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Είναι το ένα που λέτε που έμεινε και αφορά τα Μητρώα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Για να μείνουμε στη συνολική εικόνα που έχουμε μπροστά μας, είπατε εσείς προηγουμένως ότι πολλά από αυτά τα θέματα δεν υπήρχαν. Σας κατηγορεί η αντιπολίτευση ότι μπήκαν επειδή καθυστερήσατε. Εσείς γιατί λέτε ότι μπήκαν;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ε όχι. Να σας πω γιατί.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Δηλαδή η προσωπική διαφορά, το αφορολόγητο γιατί μπήκαν; Δεν υπήρχαν τον Σεπτέμβριο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν υπήρχαν τον Σεπτέμβριο, αλλά γνωρίζετε πάρα πολύ καλά, ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο κάθε φορά επαναφέρει στο τραπέζι τα ίδια θέματα που έχουν συζητηθεί.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Μα δεν υπήρχαν τότε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχουν ξανασυζητηθεί, έχουν αποφασιστεί και επανέρχονται κάθε φορά με εμμονικό τρόπο.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Κύριε Υπουργέ, συγνώμη που σας διακόπτω, αλλά η αξιολόγηση αυτή και τα ξέρει καλύτερα από εμένα ο Κωστής Πλάντζος, θα έπρεπε να έχει κλείσει τον Φεβρουάριο του ’16.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Ως αξιολόγηση.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Ως αξιολόγηση, έχουμε Απρίλιο του ’17 και δεν έχει κλείσει και όλο μπήκαν πράγματα και μπήκαν πράγματα. Άρα δεν έχουμε κι εμείς μια ευθύνη εδώ που δεν την κλείσαμε τον Φεβρουάριο του ’16;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τον Φεβρουάριο του ’15, που αναλάβαμε να υπηρετήσουμε την Κυβέρνηση από τον ελληνικό λαό, έπρεπε να είχε κλείσει η πρώτη αξιολόγηση, ένα χρόνο πριν.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Ναι τώρα μην πάμε στην ιστορία, τα ξέρουμε τα έχουμε ζήσει όλοι. Πάμε σε αυτή την αξιολόγηση. Γιατί δεν έκλεισε αυτή η αξιολόγηση;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ξέρετε αυτά έχουν μια χρονική σειρά.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Πάμε λοιπόν γιατί δεν έκλεισε αυτή η αξιολόγηση;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και τα δημόσια έργα θα έπρεπε να έχουν τελειώσει το ’14.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Να τα δούμε ένα – ένα; Η συγκεκριμένη αξιολόγηση.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Από τη στιγμή που δεν έχουν τελειώσει…
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Δεν θα μου ξεφύγετε! Η συγκεκριμένη αξιολόγηση αν είχε κλείσει στην ώρα της θα είχαν μπει όλα αυτά μέσα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η συγκεκριμένη αξιολόγηση δεν θα μπορούσε να κλείσει στην ώρα της.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Για ποιο λόγο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να σας πω γιατί. Διότι όταν έχεις πάνω από δυο μέρη σε μια διαπραγμάτευση και η πλευρά των δανειστών δεν ήταν ένα μέρος, ήταν δυο μέρη, με πολλές εσωτερικές …
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Έτσι ήταν ανέκαθεν.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Με τον έναν όμως είχαμε το Μνημόνιο, δηλαδή με τους Ευρωπαίους.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι βέβαια.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Τεχνικός παρατηρητής σύμβουλος ήταν …
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι δεν είναι έτσι. Διότι και μέσα στην Ευρώπη εμπεριέχονται διαφορετικές απόψεις.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Για τη συνολική διαπραγμάτευση αυτό που λέτε όμως για όλα: πλεόνασμα, χρέος, συμμετοχή του Ταμείου. Όχι η αξιολόγηση μόνο, είναι τέσσερα πράγματα, το ένα είναι η αξιολόγηση.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Από τη στιγμή που δεν ήθελαν και δεν προέκριναν ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο φεύγει ή μένει μέσα στο πρόγραμμα και οι οικονομικοί κύκλοι ήθελαν να μείνει, προφανώς γινόταν και μια διαπραγμάτευση στις προτάσεις.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Να το θέσω διαφορετικά. Ακόμη κι αν έφευγε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και βλέπαμε τι θα κάναμε με τον ESM, η δεύτερη αξιολόγηση ως μέρος της συμφωνίας με τους Ευρωπαίους, θα έπρεπε να είχε κλείσει νωρίτερα και αν θέλαμε να συνδιαπραγματευόμαστε τώρα, θα μπει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο με δικό του έξτρα;
Έχετε ακούσει κάποιο ποσό 4-5-6 δις κάτι τέτοιο ακούγεται.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι το ποσό που είχε προβλεφθεί.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Αλλά τι θα κάνει θα μπει με μείωση και μπείτε με εγγυήσεις για ελάφρυνση του χρέους και ελάφρυνση των πρωτογενών πλεονασμάτων με τα οποία διαφωνούσε και διαφωνεί και πάντα θα διαφωνεί και πάλι διαφωνεί και σήμερα πάλι που συζητάμε ακόμη διαφωνεί, αυτά θα τα συζητούσαμε τώρα αυτά τα τρία, χωρίς να έχουμε την αξιολόγηση και τα μέτρα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κύριε Πλάντζο δεν θα ήταν πολύ εύκολο να κλείσει τον Φεβρουάριο η αξιολόγηση;
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Επειδή δεν θα μπορούσε να κλείσει τότε να το εξηγήσουμε και στον κόσμο που μας παρακολουθεί γιατί δεν θα μπορούσε να κλείσει τότε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα μπορούσε να κλείσει και θα μπορούσε να ήταν πάρα πολύ εύκολο να κλείσει.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Γιατί δεν έκλεισε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να σας πω. Γιατί δεν πήγαμε σε μια λογική αποδοχής των προτάσεων, των λιστών που έχετε κι εσείς.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Τι περισσότερα είχε τότε από αυτά που έχει τώρα; Γιατί τώρα έχει πάρα πολλά πράγματα μέσα και πολύ επιβαρυντικά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μα κι αυτά που έχετε δεν περιλαμβάνονται όλα. Αυτό είναι μια ένωση και όχι μια τομή, των προτάσεων που έκαναν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Φ.ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Επανέρχομαι κ. υπουργέ μισό λεπτό για να καταλαβαίνουμε. Προσωπική διαφορά κατάργηση και αφορολόγητο δεν υπήρχαν, σας ξαναρωτώ λοιπόν.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, κάνετε λάθος.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Υπήρχαν τον Σεπτέμβριο αυτά στο τραπέζι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η κατάργηση του αφορολόγητου από την πρώτη στιγμή του Μνημονίου, από το ’10 υπήρχε.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Υπήρχε στη συζήτηση για το κλείσιμο της αξιολόγησης η κατάργηση της προσωπικής διαφοράς;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως και χρονικά διαστήματα που είχε καταργηθεί και όχι μόνο έχει καταργηθεί, αλλά και επιβαρύνσεις όπως ήταν οι ασφαλιστικές εισφορές, δεν περιλαμβάνονταν καν ως έξοδα, στις δηλώσεις που έκανε ο ελληνικός λαός.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Μας λέτε λοιπόν ότι στην αρχική συζήτηση που υπήρχε για την τρίτη αξιολόγηση υπήρχε μέσα κατάργηση της προσωπικής διαφοράς.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Λέω ότι υπήρχαν πάντα προτάσεις για την κατάργηση του αφορολόγητου, για τη μείωση του κοινωνικού κράτους. Είναι η κατεύθυνση, η συγκεκριμένη πολιτική κατά τη γνώμη μου και όχι η τεχνοκρατική κατεύθυνση που είχε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Μάλιστα. Άρα αφού φτάνουμε τώρα να τα δεχτούμε, τότε γιατί καθυστερούσαμε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μα ποιος είπε ότι τα δεχτήκαμε;
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Δεν θα δεχτούμε κατάργηση προσωπικής διαφοράς και αφορολόγητο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μια στιγμή, ποιος είπε ότι τα δεχτήκαμε όλα και ποιος είπε ότι ήταν δύσκολο να τελειώσουμε τη διαπραγμάτευση τον Φεβρουάριο; Πάρα πολύ εύκολα θα μπορούσαμε κι εμείς όπως έκαναν οι προηγούμενες Κυβερνήσεις να πούμε «να, η λίστα με αυτά που προτείνουν οι δανειστές χωρίς διαπραγμάτευση» και να πηγαίναμε να λέγαμε «μας τα επέβαλαν, θα τελειώσει, κάντε υπομονή σε έξι μήνες».
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Άρα κ. υπουργέ λυπάμαι που επιμένω αλλά δεν το καταλαβαίνω.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τι δεν καταλαβαίνετε;
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Πάλι εδώ μπροστά μου έχω μια λίστα που έχει πολύ βαριά μέτρα. Λέω λοιπόν: κατάργηση αφορολόγητου, προσωπική διαφορά περικοπές, άρα μειώσεις σε όλες τις συντάξεις. Αν δεν πιαστεί ο στόχος περικοπή και στις επικουρικές. Επιπλέον, όπως βλέπω και εδώ, 450 εκατομμύρια από το ’18 στις φοροαπαλλαγές και μείωση των επιδομάτων θέρμανσης, φτώχειας και ανεργίας. Όλα αυτά είναι ή δεν είναι μέσα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Από το ’18 δηλαδή το ’19.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Είναι ή δεν είναι μέσα;
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Και το ’18 είναι, με το στόχο του ’18.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι δεν μιλάμε για το ’18, μιλάμε για μετά το ’19 σε αυτά τα μέτρα που γίνεται η κουβέντα όλες αυτές τις μέρες.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Το κείμενο το γράφει, επειδή το έχουμε διαβάσει. Ίσως περισσότερο το δικό σας κομμάτι, εμείς αναγκαστικά συνολικά, επειδή είναι και το Υπουργείο Οικονομικών.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κύριε Πλάντζο, αν δεν είναι κάποιος μέσα στις διαπραγματεύσεις, δεν μπορεί να σας πει –ανά υπουργείο εννοώ- ότι η τάδε πρόβλεψη, το τάδε θέμα που συζητείται, ισχύει ή δεν ισχύει και σε τι μορφή.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Δεν θα συμφωνηθεί, το ζητάνε όμως. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο το ζητάει.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Καλά εντάξει τι να κάνουμε, το ζητάνε. Κι εμείς ζητάμε τα πάντα.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Πρέπει να κλείσουμε σε λίγες μέρες όμως και γι’ αυτό τι προλαβαίνουμε να αλλάξουμε από αυτό που τώρα έχουμε μπροστά μας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κλείνουμε. Έχει γίνει μια σκληρή διαπραγμάτευση, έχει γίνει πολύ καλή δουλειά σε σχέση με την τεκμηρίωση των θεμάτων που δέχεται ή δεν δέχεται ή ανέχεται η Ελληνική Κυβέρνηση και θα ήταν πραγματικά πάρα πολύ εύκολο να πούμε «ναι, δεχόμαστε τη λίστα κλείνει η αξιολόγηση τον Φεβρουάριο και είναι όλα ωραία».
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Άρα σε λίγες μέρες θα δούμε και που έκατσε η μπίλια.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Βέβαια εννοείται. Όλες οι ΔΕΚΟ έχουμε συμφωνήσει να πάνε στο υπερταμείο; ήτοι: αστικές συγκοινωνίες, εταιρείες ύδρευσης, αμυντική βιομηχανία και τα λοιπά, έχουμε συμφωνήσει να πάνε στο υπερταμείο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό δεν είναι συμφωνία, έχει θεσμοθετηθεί.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Άρα πάνε όλα στο υπερταμείο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Το έχουμε δεχτεί.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχει θεσμοθετηθεί, έχει ψηφιστεί αυτό. Τώρα το λέμε;
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Είναι αυτό που ψηφίστηκε από το Μνημόνιο του ’15. Τώρα αναλυτικά μας λέει ότι άμεσα βάσει του κειμένου που έχει δοθεί του τεχνικού/
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Μόλις ψηφιστεί δηλαδή η συμφωνία.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Οι αστικές συγκοινωνίες πάνε άμεσα στο υπερταμείο και οι εταιρείες ύδρευσης και η αμυντική βιομηχανία πάνε τον Σεπτέμβριο. Ξέρετε γιατί επιμένω;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί επιμένετε;
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Γιατί η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έλεγε –και αν δεν θυμάμαι καλά διορθώστε με- ειδικά για το θέμα της εταιρείας ύδρευσης, δεν υπάρχει περίπτωση να πάει στο υπερταμείο, άρα η ιδιωτικοποίηση είναι βέτο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κυρία Μαυραγάνη δεν τα θυμάστε καλά.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Για διορθώστε με.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εμείς λέγαμε και λέμε, ότι οι εταιρείες ύδρευσης και το νερό, είναι δημόσιο αγαθό και δεν θα πωληθούν οι εταιρείες όπως είναι η ΕΥΔΑΠ, η ΕΥΑΘ και τα λοιπά. Θα μείνουν σε δημόσιο έλεγχο.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Το ότι πάνε στο υπερταμείο τι σημαίνει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Πως; Το υπερταμείο έχει εξουσιοδότηση να πουλήσει.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι- όχι.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Τι όχι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακούστε με λίγο, γιατί είναι μια κουβέντα που έγινε και στον προηγούμενο γύρο των διαπραγματεύσεων και επανέρχεται. Το υπερταμείο έχει τέσσερις φορείς: αυτά που ήταν να πάνε για ιδιωτικοποίηση είναι στο «φοβερό, εκπληκτικό, ορθολογικό» ΤΑΙΠΕΔ, αυτός είναι ο φορέας που κάνει τις ιδιωτικοποιήσεις. Υπάρχει ο φορέας που λέγεται ΕΔΗΣ που θα μεταφερθούν τέτοιες εταιρείες δημόσιες, προκειμένου να μπορούμε να έχουμε εταιρείες μιας συγκεκριμένης αξίας. Ο στόχος είναι αυτές οι εταιρείες εφόσον μπορούν να γίνουν κερδοφόρες, γιατί κάποιες δεν μπορούν και εκεί γίνεται μια συζήτηση αν θα μείνουν ή αν δεν θα μπουν στο υπερταμείο, στη συνέχεια όμως, το 50% από τα κέρδη τους να κατευθύνεται στην εξυπηρέτηση του χρέους και το άλλο 50% σε δράσεις ανάπτυξης.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Να γίνουμε συγκεκριμένοι; Οι εταιρείες ύδρευσης λοιπόν πάνε στο υπερταμείο και τι γίνονται;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και πηγαίνουν στην ΕΔΗΣ. Τελεία. Δεν πωλούνται αυτές οι εταιρείες.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Μένουν στο υπερταμείο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μένει το πλειοψηφικό πακέτο, το 51% της ΕΥΔΑΠ θα είναι πάντα σε δημόσιο έλεγχο.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Ξέρετε, επιμένω διότι και για τον ΟΛΘ υπήρχαν αντιδράσεις και θυμάμαι τον ΣΥΡΙΖΑ ως Αξιωματική Αντιπολίτευση να μιλάει για έγκλημα εάν και εφόσον δοθεί και διαβάζουμε προχθές ότι δόθηκε το 67%. Άρα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί κυρία Μαυραγάνη έγινε το καλοκαίρι του ’15 αν δεν με απατά η μνήμη μου, μια συμφωνία που εκεί συμφωνήθηκαν κάποιες ιδιωτικοποιήσεις και ήταν μια υποχώρηση στη διαπραγμάτευση του ’15, προφανώς. Και τέθηκε στην κρίση του ελληνικού λαού τον Σεπτέμβρη του ’15 όμως. Δεν είναι τωρινό θέμα.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Γι’ αυτό επιμένω, επειδή αυτό έγινε και μιλούσε ο ΣΥΡΙΖΑ για έγκλημα και για ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας, γιατί να μην γίνει και στην ΕΥΔΑΠ. Γι’ αυτό επιμένω.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί αυτό είναι η συμφωνία.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Ή στην εταιρεία ύδρευσης Θεσσαλονίκης.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό συμφωνήσαμε το ’15.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Το λέτε ξεκάθαρα λοιπόν ότι οι εταιρείες ύδρευσης …
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι οι εταιρείες ύδρευσης μόνο και ό,τι είναι στο υπερταμείο στην ΕΔΗΣ και όχι στο ΤΑΙΠΕΔ, Δεν είναι για ιδιωτικοποίηση.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Μάλιστα. Κάτι άλλο γιατί μας έρχονται ερωτήσεις και να προλάβουμε στο χρόνο που έχουμε. Ο κ. Φώτης λέει: «Καλημέρα, ερώτημα προς τον κ. Υπουργό. Τι κάνουμε με το παράπλευρο οδικό Δίκτυο και πότε θα εφαρμοστεί το χιλιομετρικό κόστος ειδικά για το κομμάτι Άγιο Στέφανο, Αυλώνα, Οινοφυτα που έχουμε και πολλές εταιρείες logistics που τροφοδοτούν την Αττική;». Είναι και η ιστορία που σας έκανε να έχετε προβλήματα μέσα στην εβδομάδα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κανένα πρόβλημα δεν είχα.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Κανένα πρόβλημα δεν είχατε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι και αν θέλετε να σας φέρω το video να δούμε μαζί.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Το έχω κι εγώ το video, πάμε να το δούμε και να απαντήσουμε στον κ. Φώτη μετά.
Προβολή video
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Οι μόνιμοι κάτοικοι της Κηφισιάς, της Εκάλης και πάνω εκεί στο Κοκκιναρά έχουν μεγαλύτερο οικονομικό πρόβλημα …
ΠΟΛΙΤΗΣ: Θα λογοδοτήσεις στη συνείδησή τους και θα παραδοθείτε στη χλεύη του λαού Σπίρτζη και όλος ο ΣΥΡΙΖΑ
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σταθμοί διοδίων πλευρικοί στον Άγιο Στέφανο και τη Βαρυμπόμπη δεν πρόκειται να εγκατασταθούν
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν υπάρχει ένας πολίτης που να μετείχε σε τέτοιες εκδηλώσεις διαμαρτυρίας, ακραίες ή μη ακραίες και δεν αθωώθηκε. Μη μας τρελάνετε!
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό ακριβώς έλεγα κ. Μαυραγάνη.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Ότι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν έγιναν αυτά. Γι’ αυτό σας κάλεσα, οι μοντέρ είναι πάρα πολύ καλοί…
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Για πείτε μας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μπορούμε κι εμείς να τους χρησιμοποιήσουμε και να σας βγάλουμε σε μια εκπομπή που κάνετε σήμερα ένα τρίωρο, να κόψουμε κάποια αποσπάσματα και να βλέπουμε τον κ. Πλάντζο να σας βρίζει με μεγάλη
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Δεν με έβρισε ποτέ, οπότε δεν θα το βρείτε!
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, λέω τι μπορούμε να κάνουμε.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Αν θέλετε να το κάνουμε τώρα, να δώσουμε υλικό!
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εγώ θα έλεγα πραγματικά να το δούμε …
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Δεν έγιναν αυτά;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν έγιναν έτσι.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Πως έγιναν;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να σας πω. Αυτό που δείξατε τώρα να λέω, ο σκηνοθέτης, έλεγε –που κόπηκε περιτέχνως- ότι δεν άκουσα να αναφέρετε τίποτε για το Δήμο Αχαρνών, για το Μενίδι δηλαδή, που εξαιρούνται οι μόνιμοι κάτοικοι.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Η ένταση υπήρξε, δεν τη μοντάρει κανένας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα σας πω και για την ένταση. Που εξαιρούνται οι μόνιμοι κάτοικοί του από τα διόδια και φαίνεται ότι οι κάτοικοι του Κοκκιναρά, της Πολιτείας και της Εκάλης έχουν μεγαλύτερο οικονομικό πρόβλημα. Κόπηκε.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Άρα είχατε πει –λέτε- και αυτό.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Το κοντράστ με τις Αχαρνές, αλλά φαινόταν η ειρωνεία ή το σχόλιο ότι δεν έχουν πρόβλημα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ξέρετε γιατί νευριάζω; Γιατί ακριβώς στο ίδιο σημείο το έκοψε και ο ΣΚΑΪ.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Για να το ξεκαθαρίσουμε κ. υπουργέ
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, ακριβώς το ίδιο σημείο ότι εξαιρούνται και οι κάτοικοι του Δήμου Αχαρνών που είναι μια περιοχή που δεν είναι ούτε Εκάλη ούτε Κηφισιά ούτε Πολιτεία, κόπηκε τελείως… τυχαία.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Ωραία πάμε να τα βάλουμε λοιπόν λίγο κάτω.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να δούμε ξανά το video;
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Όχι δεν θα το δούμε, το είδαμε, τώρα να πάμε στην ουσία. Κατ’ αρχήν χρωστάμε απάντηση στον κ. Φώτη.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα πάμε και στον κ. Φώτη. Πάμε να δούμε τι έγινε στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Στο Περιφερειακό Συμβούλιο ήταν μια ανοιχτή συνεδρίαση, ήρθαν άνθρωποι από διαφορετικούς πολιτικούς χώρους από όλο το φάσμα, ήταν μια πρωτοβουλία που πήρε η Περιφέρεια, προς τιμή της. Εγώ κλήθηκα και ανταποκρίθηκα.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Κατ’ αρχήν θέλω να πω και προς τιμή σας που πήγατε και ακούσατε και τα σχολιανά σας σε διάφορα θέματα σε σχέση με τα όσα υποστηρίζατε πριν. Γιατί κάποιος άλλος θα μπορούσε και να μην εμφανιστεί, να τα λέμε κι αυτά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κυρία Μαυραγάνη εμείς δεν έχουμε να κρύψουμε κάτι.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Το θέμα είναι τώρα σε σχέση με το τι ισχύει.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πάμε να δούμε στο τι ισχύει ακριβώς.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Θα μπουν τελικά τα πλευρικά διόδια ή όχι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να μπουν πλευρικά διόδια. Μέσα στο ’18 οι δικές μας προβλέψεις είναι να εγκατασταθεί ένα ενιαίο ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα για όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Που θα μπει αυτό;
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Μέσα στο 2018 είπατε; Δεν άκουσα καλά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μέσα στο 2018.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Που θα μπει αυτό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Παντού. Σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Όταν λέμε αναλογικό, ανάλογα με τα πόσα χιλιόμετρα κάνεις.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ανάλογα με τα πόσα χιλιόμετρα κάνεις .
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Άρα όλα τα υφιστάμενα διόδια δεν θα υπάρχουν; Θα λειτουργούν με άλλο τρόπο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακριβώς.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Παράδειγμα: φεύγω εγώ και πάω τώρα στη Χαλκίδα. Θα πληρώσω στα διόδια των Αφιδνών αναλογικά; Πως θα γίνει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα έχετε ένα λογαριασμό και ανάλογα τα χιλιόμετρα που θα διανύετε, θα πληρώνετε αυτά ακριβώς τα χιλιόμετρα που διανύετε.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Όταν λέτε «ένα λογαριασμό» σαν κάρτα; Πως θα είναι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, σαν κι αυτό που έχουμε το e pass.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Μου έκανε εντύπωση λίγο το άλλο θέμα, αλλά βγήκε η απόφαση για τα POS και στα διόδια δεν μπορείς να πληρώσεις με κάρτα.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Σωστό κι αυτό.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ το κάθε καφενεδάκι μπορεί.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σήμερα.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Θα το αλλάξετε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στις ιδιωτικές παραχωρήσεις.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Θα το αλλάξετε κ. Υπουργέ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και βέβαια θα το αλλάξουμε, αυτό λέω.
…
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Εικόνα χρέωσης έχετε περίπου να μας δώσετε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως, ακριβώς.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Πως θα είναι δηλαδή;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σήμερα οι χρεώσεις είναι 0,062 € το χιλιόμετρο, η προσπάθεια που κάνουμε εμείς, είναι να υπάρχει μια πολύ μεγάλη μείωση. Αυτό θα εξαρτηθεί από τον τρόπο που θα τρέξει η παραχώρηση της Εγνατίας, γιατί έχουμε βάλει συγκεκριμένους στόχους για να μπορέσουν να μειωθούν σε όλη την Ελλάδα τα διόδια.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Άρα ανάλογα με το πώς θα πάει η Εγνατία θα κάνετε…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι μόνο η Εγνατία.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Πως θα πάνε τα έσοδά τους δεν έχει σημασία;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και οι λύσεις που θα βρούμε στο να μπορέσουν να πέσει πάρα πολύ και το κόστος αν θέλετε των αυτοκινητοδρόμων για τους πολίτες, αλλά και πως εντάσσονται κι άλλα τμήματα τα οποία …
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Μπορείτε να δεσμευτείτε ότι θα πέσει το κόστος; Γιατί αυτή τη στιγμή στους αυτοκινητόδρομους για παράδειγμα για να πάει κάποιος Πάτρα ή για να πάει κάποιος Θεσσαλονίκη, είναι πολύ μεγάλο το κόστος των διοδίων.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι πολύ μεγάλο, οφείλεται στις άθλιες συμβάσεις που βρήκαμε και δυστυχώς όταν έχεις βρει έτοιμες συμβάσεις δεν μπορείς να τις αναθεωρήσεις στο σύνολό τους.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Πάλι εδώ σας κατηγορούν ότι οφείλεται στις καθυστερήσεις ότι από το ’15 μέχρι τώρα …
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εμείς τις κάναμε τις καθυστερήσεις! Έχουν καταγγείλλει εμένα, τον Πρωθυπουργό και την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και στη Βουλή, για τις καθυστερήσεις στα έργα, είναι τρομερό αυτό το πράγμα.
Φτάσαμε σε σημείο να δείχνουμε από τα ίδια σημεία των έργων, από τα κρίσιμα σημεία των έργων, φωτογραφίες του ’13, του ’14, του ’15, του ’16 και του σήμερα. Διότι η αντιπολίτευση τα είχε κάνει όλα! Βγήκε η Νέα Δημοκρατία και λέει «τα είχαμε τελειώσει όλα». Βγάλαμε δηλώσεις του κ. Σαμαρά και του κ. Βενιζέλου το ’13 και το ’14 ότι «τα έργα θα ξεκινήσουν πριν το ’15», βγάλαμε μετά άλλες δηλώσεις ότι «τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί πριν μπούμε στο ’15 ή μέχρι τέλος του ‘15».
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Πάντως κ. Υπουργέ ένα θέμα είναι η χρηματοδότηση για να γίνουν τα νέα έργα. Κάποια στιγμή είχαν μειωθεί τα έσοδα ή τα χρήματα και τα έσοδα των εταιρειών που θα έμπαιναν σε αυτά. Έσοδα τώρα έχουν; Έχετε μια εικόνα; Είχαμε το περίφημο μποτιλιάρισμα που πρέπει να σημαίνει έσοδα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό ήταν πραγματικά, καταπληκτικό, πρωτοφανές!
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Σε τι αναφέρεστε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το μποτιλιάρισμα τη δεύτερη μέρα του Πάσχα. Και πιστεύω ότι με την ευκαιρία που με φιλοξενείτε εδώ, πρέπει να ξανακαταγγείλουμε τον υπουργό υποδομών, εμένα δηλαδή, τον Πρωθυπουργό και το ΣΥΡΙΖΑ γιατί τη δεύτερη μέρα του Πάσχα είχαμε μποτιλιάρισμα.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Εσείς το περιμένατε ότι θα γίνει αυτό;
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Συγνώμη να πω κάτι; Επειδή πέρασα εκείνη την ημέρα ..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και εγώ πέρασα και οδηγούσα κιόλας.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Από τα διόδια Κορίνθου με το e pass 14 θυρίδες μπροστά ανοιχτές, μία μόνο για το epass. Μόνο μία. Αντί τουλάχιστον δύο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι μία δεν μπορεί.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Μία. Όλα τα αυτοκίνητα ανακατεύτηκαν για το πώς θα πάνε στη μία και μοναδική λωρίδα. Αυτό δεν είναι θέμα λειτουργίας; Δεν ξέρω αν οφείλεται στον όγκο, που ήταν όγκος τεράστιος, αλλά δεν μπορεί μία -με τέτοιο όγκο- ηλεκτρονική θυρίδα να σταματάς να πληρώνεις. Τόσα μετρητά τι τα κάνουν δηλαδή; Έχουμε προπληρώσει.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα σας πω. Όταν σε μια ημέρα έχουμε τόσες εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα, δεν μπορεί να γίνει μια μελέτη που να προβλέψει το διπλάσιο ή το τριπλάσιο δρόμο, για μια ή για δυο μέρες το χρόνο.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Αλλά θα διευκόλυναν τα e pass να φύγουν παρακάτω.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γι’ αυτό είπαμε κι εμείς για ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα και ενιαίο για να τελειώνει όλη αυτή η ιστορία.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Το άλλο θέμα κ. Υπουργέ, είναι το γεγονός ότι όπως μου μετέφεραν γιατί δεν έχω επιτόπιο ρεπορτάζ για να πω ότι το είδα με τα μάτια μου, ο δρόμος για τα Γιάννενα από εκεί που είχε συγκεκριμένες λωρίδες, μετά γινόταν το φαινόμενο του μπουκαλιού όπως λέγεται, που περιοριζόταν σε μία. Αυτό δεν ήταν ένα θέμα και μια αβλεψία;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι δεν ήταν καμία αβλεψία.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Αλλά;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εκεί έχουμε δυο αυτοκινητοδρόμους, ο ένας είναι της Ολυμπίας Οδού και ο άλλος της Ιόνιας Οδού, που η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ διαπραγματεύονταν να μη βάλουν καν τη σήραγγα στην περιοχή μετά το Αντίρριο, γιατί εκτιμούσαν ότι αυτό το έργο είναι πολύ μεγάλου προϋπολογισμού και δεν θα ολοκληρωθεί.
Το έργο αυτό το ’15 δεν είχε ξεκινήσει, ολοκληρώθηκε σε χρόνο ρεκόρ. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του έργου έπρεπε να παραδοθεί τον Αύγουστο. Έχουμε δυο σήραγγες και είναι έτοιμα και τα δύο. Το ενδιάμεσο κομμάτι, δεν μπορούσε να παραδοθεί γιατί είχαν καθυστερήσει οι απαλλοτριώσεις.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Άρα μήπως βιαστήκατε πριν το Πάσχα να κάνετε τα εγκαίνια να γίνει όλη η γιορτή και μετά έγινε το μπέρδεμα στον κόσμο; Μήπως να το τελειώνατε θέλω να πω και να το δίνατε μετά;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πρώτον στην Ιόνια Οδό δεν κάναμε εγκαίνια. Δεν την έχουμε παραδώσει.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Ετοιμάζεστε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Πότε με το καλό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως, γιατί επειδή τα βρήκαμε έτοιμα τα έργα από τη Νέα Δημοκρατία …Ήταν τόσα πολλά τα έργα που δημιουργήθηκε έλλειψη κορδέλας στην αγορά και ψάχνουμε να βρούμε κορδέλα για να τα εγκαινιάσουμε.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Τώρα είστε στην αναζήτηση κορδέλας!
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακριβώς
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Μάλιστα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η Ιόνια Οδός δεν έχει εγκαινιαστεί. Παραδόθηκε το τούνελ σε κυκλοφορία, γιατί έκοβε πολλά χιλιόμετρα από την παλιά εθνική οδό, σε ένα ασφαλή δρόμο, σε ένα ασφαλές οδικό Δίκτυο, με μια λωρίδα μέσα στα τούνελ.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Άρα ενόψει Πάσχα δεν έπρεπε να είχατε ειδοποιήσει τον κόσμο όμως; «Σας το δίνουμε….
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί αν δεν είχαμε δώσει αυτό το κομμάτι και πήγαινε ο κόσμος από μία λωρίδα στην παλιά εθνική οδό θα ήταν καλύτερα;
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Μπορεί να είχε ροή.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Τέτοιες εικόνες δεν είχαμε όμως, τέτοιες εικόνες τόσου μποτιλιαρίσματος είχαμε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τι λέτε κ. Μαυραγάνη; Κάθε χρόνο έχουμε. Τη δεύτερη μέρα του Πάσχα και μάλιστα φέτος είχαμε πολύ μεγαλύτερη επιστροφή τη δεύτερη μέρα του Πάσχα.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Έχετε αριθμό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι βέβαια. Έχει βγάλει η Τροχαία επίσημα. Ήταν πολύ μεγαλύτερο το κομμάτι της επιστροφής τη δεύτερη μέρα του Πάσχα.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Αρχίζει και μας πιέζει ο χρόνος σε σχέση με τα διόδια να επιστρέψω λίγο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να πούμε τι έγινε με τα διόδια που είναι θέμα της επικαιρότητας.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Ένα ερώτημα να θέσω λίγο σας παρακαλώ πολύ. Ρωτάνε πάρα πολλοί για τον Άγιο Στέφανο, τι θα γίνει τελικά. Λέτε ότι θα μπουν τα πλευρικά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν θα μπουν τα πλευρικά, αλλά έτσι κι αλλιώς, οι κάτοικοι των Δήμων Αχαρνών, Διονύσου άρα και Αγίου Στεφάνου και Κηφισιάς στο κομμάτι αυτό του αυτοκινητοδρόμου από την αρχή μέχρι τα όρια του Δήμου Ωρωπού δεν θα πληρώνουν διόδια.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Απεριόριστες διελεύσεις ή θα υπάρχει όριο το μήνα.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Ξεκάθαρο αυτό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως ξεκάθαρο.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Απεριόριστες.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Εξαιρούνται ως δημότες;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως εξαιρούνται, είναι η συμφωνία που έχει γίνει.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Άρα θα μπουν διόδια τότε, πως θα εξαιρεθούν αυτοί.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα εξαιρούνται από τη χρέωση όταν βάλουμε το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Άρα μισό λεπτό για να το καταλάβω, από το ’19 και μετά θα μπει ηλεκτρονικό σύστημα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το ’18 θα μπει ηλεκτρονικό σύστημα. Ανεξάρτητα από αυτό, έχει γίνει συμφωνία ότι οι κάτοικοι των συγκεκριμένων Δήμων, όπως και του Δήμου Ωρωπού, όπως και των Δήμων που δεν έχουμε ασφαλές εναλλακτικό Δίκτυο για να μπορούν να μετακινούνται, δεν θα πληρώνουν στα όρια του Δήμου τους.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Πως θα το εξασφαλίσουν αυτό; Αυτή την ασυλία; Θα πηγαίνουν κάποιο χαρτί; Πως θα γίνει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σε δυο εβδομάδες από τώρα θα έχει το υπουργείο ηλεκτρονικό σύστημα που θα καταγράψει και θα καταθέσουν οι πολίτες τα στοιχεία εκείνα από τα οποία θα βλέπουμε ότι είναι μόνιμοι κάτοικοι, τους αριθμούς των αυτοκινήτων τους και ό,τι άλλο ζητάμε.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Ωραία θα γίνει έτσι λοιπόν. Αυτό που περιγράφετε θα είναι για τα διόδια ποια. Δηλαδή αυτή τη στιγμή έχουμε διόδια στην Αφιδνών ας πούμε, ποια καινούργια θα γίνουν που θα αφορά αυτή την κατηγορία ανθρώπων;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα γίνει καταγραφή των μόνιμων κατοίκων και των αυτοκινήτων για τους Δήμους που δεν έχουμε ασφαλές οδικό Δίκτυο σε όλη την Ελλάδα.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Δηλαδή προς τον Ωρωπό θα έχει διόδια;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σήμερα δεν έχει;
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Δεν έχω κατέβει, έχω χρόνια να κατέβω. Ξέρω εγώ; Έχει διόδια προς τον Ωρωπό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχει βέβαια.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Προς την Κηφισιά προς τον Άγιο Στέφανο έχει διόδια;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι. Έχουν προβλεφθεί τα διόδια από τη σύμβαση του κ. Σουφλιά, δεν έχουν τοποθετηθεί μέχρι τώρα και δε θα τοποθετηθούν γιατί θα έχουμε ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Κι επειδή είπατε σε όλη την Ελλάδα, Μαλακάσα, Οινόφυτα…
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Αυτό θέλω να ρωτήσω, το Εθνικό Αναλογικό ποια διόδια αφορά, πού θα είναι τα διόδια;
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Αν είναι ασφαλές δεν ξέρω, αλλά λέω παραδειγματικά.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Η διέλευση πού θα είναι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σας είπα, οι μόνιμοι κάτοικοι του Δήμου Ωρωπού επίσης δε θα πληρώνουν.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Μέχρι τον Ωρωπό είναι Αττική ας το πούμε…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σας λέω μερικούς Δήμους που έρχονται στο μυαλό μου από τις συμφωνίες που έχουν γίνει. Το ίδιο ισχύει για το Δήμο Τεμπών.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Οι διερχόμενοι με τα φορτηγά τί θα κάνουν; Επιμένουν, «έχω φορτηγό διανομών μικτό 8 τόνων με δυο δρομολόγια, Άγιο Στέφανο – Αυλώνα, θέλω 32 ευρώ την ημέρα».
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πολύ ωραία ερώτηση. Τα βαριά φορτηγά, όπως βρήκαμε την κατάσταση, να πηγαίνουν από τους παραδρόμους για να μην πληρώνουν διόδια, να σκοτώνουν και μερικούς, είναι στην πλευρά της ασφάλειας και από τους αυτοκινητόδρομους που έχουμε και τρεις λωρίδες…
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Άρα απαντάτε ότι τί θα γίνει; Το κόστος ποιο θα είναι; 32 ευρώ λέει ο άνθρωπος.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Συγνώμη, το κόστος στις μεταφορές το πληρώνει η εταιρεία μεταφορών;
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Όχι πάντα.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Ο καταναλωτής επιβαρύνεται στο τέλος. Εκπίπτει βέβαια από τα έξοδά της και άρα με κάποιον τρόπο περνάει..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μάλιστα. Μπαίνει σε κάποια τσέπη.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Πείτε μας κάτι: Τα διόδια αυτά που θα διέρχονται οι άνθρωποι αυτοί που περιγράφουν πού θα είναι, τ’ αναλογικά;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πουθενά.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Τί πουθενά;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τί εννοείτε; Αναλογικά ηλεκτρονικά διόδια σημαίνει ότι πάμε να καταργήσουμε, να έχουμε ελεύθερη ροή..
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Δε θα είναι οι κλασικοί σταθμοί που ξέρουμε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, δε θα είναι οι κλασικοί σταθμοί που ξέρουμε.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Αλλά τί θα υπάρχει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ελεύθερη ροή.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Ελεύθερη ροή με το μηχανάκι.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Θα έχει ηλεκτρονικό σύστημα που θα μετράει, μπήκες-βγήκες, όπως περνάς τα χιλιόμετρα…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Και για να μην υπάρχει πρόσθετη επιβάρυνση στους πολίτες, θέλουμε στα συμβατικά αυτοκίνητα να μπορούν να υπάρχουν εφαρμογές στο κινητό τηλέφωνο.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Πολύ ωραίο είναι αυτό.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Έχετε κάνει κάποια έρευνα ή κάποια προμήθεια;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βέβαια. Προμήθεια δεν έχουμε κάνει. Τη μελέτη ετοιμάζουμε προκειμένου να βγουν οι προδιαγραφές κι ο διαγωνισμός.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Άρα λοιπόν μέσα στο ’18 μας δίνετε και την είδηση, αναλογική εφαρμογή διοδίων. Αρχές ’18, μέσα, τέλος;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο στόχος μας είναι τέλος του ’17, να έχει βγει ο διαγωνισμός για το ενιαίο ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων της χώρας.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Άρα έτσι όπως μας τα λέτε, θα είστε έτοιμοι αρχές του ’18 να εφαρμοστεί, να υλοποιηθεί.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να υλοποιείται. Και να εφαρμοστεί μέσα στο ’18.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Και χωρίς στάσεις σε θυρίδες και διόδια. Περνάμε, κυκλοφορούμε αυτό που μας έχει χρεώσει χωρίς να σταματήσουμε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να πούμε όμως τί άλλο έχει συμφωνηθεί κι έχει αλλάξει στις συμβάσεις εκτός από τους Δήμους που ανέφερα; Έχει συμφωνηθεί ειδικό τιμολόγιο για τους συχνούς χρήστες, ειδικό τιμολόγιο όταν λέμε με πολύ μεγάλες εκπτώσεις, πάνω από 50%, 60%, άρα ο κύριος που είπατε που είναι επαγγελματίας, προφανώς θα δικαιούται αρκετά μεγάλης έκπτωσης.
Εχουμε συμφωνήσει την ελεύθερη διέλευση των συμπολιτών μας με ειδικά προβλήματα. Τα λέω γιατί αυτά που συμφωνήσαμε και άλλαξαν στις συμβάσεις, είναι πράγματα που έπρεπε να είχαν προβλεφθεί από την αρχή, π.χ. το ότι έπρεπε να έχουμε και το συμφωνήσαμε και θα το έχουμε, ένα ενιαίο πλευρικό δίκτυο από την Κηφισιά μέχρι το Καπανδρίτι, δεν υπήρχε μέσα στις συμβάσεις, στις υποχρεώσεις.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Πολύ ωραία η βελτίωση, αλλά εγώ έλεγα και πάλι κάποιος να ήλεγχε αν εφαρμόζονται όλα στην πράξη σωστά. Αν για παράδειγμα όπως είπα, στις 14-15, θυρίδες λειτουργεί μόνο μία. Αν κάποιος το έβλεπε ή ενημερωνόταν του υπουργείο..
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Μπορεί να διορθωνόταν.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Για να το έβλεπε αυτό που λέτε, θα έπρεπε να προβλεπόταν στη σύμβαση.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Συμφωνώ και πολύ καλά κάνατε γιατί βελτιώθηκε…
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Αυτό είναι και αυτοδιόρθωση σε κάποια προβλήματα. Τώρα αν λέει η σύμβαση ότι πρέπει να είναι παραπάνω από ένα…
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Εδώ δεν ισχύει ότι ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο, οι συμβάσεις δεν ήταν και φοβερές.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Οι συμβάσεις προβλέπουν ποιος ελέγχει τη λειτουργία των αυτοκινητόδρομων. Αυτός είναι ο ανεξάρτητος μηχανικός. Δεν είναι το Ελληνικό Δημόσιο. Αυτά προέβλεψε η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ τα προηγούμενα χρόνια.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Επειδή ξενίζει αυτό που είπατε, ότι θα πάτε ακόμη και μάρτυρας για τα διόδια και δε θα καταδικαστεί κανείς απ’ όσους διώκονται για την άρνηση πληρωμής, θέλω να κλείσουμε μ’ αυτό λίγο. Το είπατε αυτό το πράγμα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κατ’ αρχήν να δούμε ποιος το ζήτησε. Πρώτον, έχω ξαναπάει μάρτυρας και αθωώθηκαν οι άνθρωποι, δεν είναι η πρώτη φορά που πηγαίνω.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Ως υπουργός;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ως υπουργός. Και δεύτερον, δεν το έδειξε κανείς βέβαια, εκείνη την περίοδο, ήταν άλλο το θέμα.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Το ερώτημά μου κ. υπουργέ: Είναι σωστό και ηθικό άνθρωποι που οφείλουν να πληρώσουν για να διέλθουν και είπατε και προηγουμένως ότι θα γίνει αναλογικά, να μην το κάνουν, όλα τα υπόλοιπα κορόιδα να το κάνουν και να πηγαίνει ο υπουργός ν’ αθωώνει αυτούς που δεν πληρώνουν;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν έγινε αυτό κ. Μαυραγάνη.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Σας ρωτώ για να καταλάβουμε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν είναι στα Δικαστήρια, ούτε πάμε στα Δικαστήρια σ’ αυτούς που δεν πλήρωναν έτσι, στους τσαμπατζήδες.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Ποιοι δεν πλήρωναν;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Υπήρχαν κινητοποιήσεις των τοπικών κοινωνιών και συλλογικοτήτων.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Των «Δεν πληρώνω».
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι μόνο των «Δεν πληρώνω».
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Το ερώτημα είναι σαφές: Νομιμοποιούμαστε ν’ αφήνουμε κόσμο να μην πληρώνει τα διόδια;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αφήστε με να σας πω: Ποιος κατέθεσε στο Περιφερειακό Συμβούλιο αίτημα, και δεν το δείξατε, να πάω εγώ μάρτυρας στο Δικαστήριο που έχουν τον Οκτώβριο;
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Από εκεί προέκυψε αυτό το συγκεκριμένο; Ερώτηση-απάντηση; Πώς έγινε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Ποιος; Τα κινήματα; Το «Δεν πληρώνω»; Η ΛΑΕ; Μια ακραία περίπτωση; Ποιος το ζήτησε; Ο Δήμαρχος Ωρωπού. Είναι ΣΥΡΙΖΑ ο Δήμαρχος Ωρωπού;
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Δεν ξέρω τί είναι ο Δήμαρχος Ωρωπού.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μην τρελαθούμε..
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Το ερώτημά μου είναι σαφές. Ο υπουργός δηλαδή νομιμοποιεί αυτούς που δεν πληρώνουν;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο Υπουργός υποδομών και κάθε δημοκρατικός πολίτης, νομιμοποιεί όσους μετέχουν σε κοινωνικές κινητοποιήσεις.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Και τί σημαίνει αυτό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό σημαίνει αυτό που σας λέω. Δηλαδή αν εσείς αύριο…
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Αύριο μου καπνίζει να μην πληρώσω τα διόδια και κάνω μια κοινωνική κινητοποίηση με αθωώνετε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν είναι έτσι.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Πώς είναι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όταν είχαν μαζευτεί στην περιοχή κινήματα, Δήμαρχοι, όλη η ελληνική κοινωνία στο ν’ αλλάξουν τις συμβάσεις και να μπορούν να έχουν τις στοιχειώδεις προβλέψεις για τις τοπικές κοινωνίες…
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Άρα τώρα όποιος δεν πληρώσει νομιμοποιείται ή όχι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αν θέλετε να σας πω ειλικρινά, θα σας πω πολύ ειλικρινά. Αυτές οι συμβάσεις είναι συμβάσεις οι οποίες είναι στρεβλές, έχουν φορτώσει τον ελληνικό λαό με δισεκατομμύρια και αυτοί που τις έκαναν πρέπει να απολογηθούν. Και αυτοί που τις μετέτρεψαν.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Άρα τώρα λέτε εσείς υποχρεώνεστε να προχωρήσετε σε κάτι με το οποίο δε συμφωνείτε, άρα μονιμοποιείτε όποιον δεν πληρώσει.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εμείς αν δεν τελειώναμε τα έργα, θα κλεινόμαστε να γυρίσουμε 8,5 δις πίσω, 4,5 στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Κι αυτό τι σημαίνει όμως; Ότι πρέπει να πούμε στον άλλο να μην πληρώνει τα διόδια;;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, έπρεπε να κάνουμε ένα μνημόνιο ακόμη για τους αυτοκινητόδρομους. Εσείς πώς το βλέπετε;
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Κύριε Υπουργέ δυστυχώς δεν έχω άλλο χρόνο κι έχω δεκάδες ερωτήματα και από τον κόσμο.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Πάντως απ’ αυτές τις κακές συμβάσεις όπως λέτε, αν τους τρελαίνατε στη νομιμότητα να εφαρμόζονται αυτά που ήδη τουλάχιστον όπως λέτε, τα ελάχιστα που είναι υποχρεωμένοι, μάλλον κερδισμένοι θα ήμαστε όλοι και θα το βλέπαμε και στην οδήγησή μας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Λέτε να μην το κάνουμε;
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Έχω και πολλά μηνύματα στον Ωρωπό, λέει αν μπουν επιπλέον διόδια θα φέρουν τα φεριμπόουτ να τα κλείσουν. Αυτό μας λένε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δίκιο έχουν.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Σας ευχαριστούμε πολύ κ. υπουργέ.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να είστε καλά.