Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στην «Κυριακάτικη KONTRA NEWS» και τη δημοσιογράφο κ. Στέλλα Γκαντώνα.
ΕΡ. Επειδή η κατάσταση λαμβάνει χαρακτηριστικά αδιεξόδου και τα ορόσημα για συμφωνία χάνονται το ένα μετά το άλλο, ποια η στρατηγική της κυβέρνησης από δω και πέρα κ. Υπουργέ;
ΑΠ. Δεν συμμερίζομαι τα συμπεράσματά σας Το ζητούμενο δεν ήταν ποτέ, για εμάς, το «κλείσιμο» της αξιολόγησης με όποιους όρους, όπως επιχειρούσαν οι προηγούμενες Κυβερνήσεις Το ζητούμενο είναι οι τελικές αποφάσεις να προβλέπουν ευνοϊκά μέτρα για τους αδύνατους, κοινωνική δικαιοσύνη στην κατανομή των υποχρεώσεων και να αφήνουν περιθώρια παραγωγικών και αναπτυξιακών δράσεων. Αυτή είναι η εντολή που μας έδωσε ο ελληνικός λαός. Ορόσημο δεν μπορεί να θεωρείται μια ημερομηνία, αλλά η επίτευξη της αρχής του τέλους από τις δανειακές συμβάσεις. Αυτό προσπαθούμε με συνέπεια και αξιοπρέπεια.
ΕΡ. Την άποψη –έστω- και μεμονωμένων στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ- που προτάσσουν προσφυγή σε πρόωρες κάλπες τη συμμερίζεστε;
ΑΠ. Για ποιο λόγο; Ο ελληνικός λαός μας έδωσε τον Σεπτέμβρη του 2015 την εντολή: Βγάλτε τη χώρα από τα μνημόνια, με τη συμφωνία και τη σκληρή διαπραγμάτευση που έκανε ο Πρωθυπουργός. Αυτό κάνουμε με συνέπεια και αξιοπρέπεια Σε κάλπες πρέπει να πάμε όταν εκπληρώσουμε αυτή την εντολή. Η άποψη μου είναι ότι η πρόωρη προσφυγή στις κάλπες σημαίνει ή πολιτική λιποταξία ή εκπλήρωση των σκοπιμοτήτων της ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη. Σε κάθε περίπτωση συνεπάγεται την παράδοση του ελληνικού λαού σε υφεσιακές και νεοφιλελεύθερες πολιτικές μέσω αέναων αποτυχημένων μνημονίων.
ΕΡ. Όποιος εκ των 153 δεν ψηφίσει τα μέτρα να παραδίδει την έδρα;
ΑΠ. Κ. Γκαντώνα είναι στοιχειώδεις κανόνες πολιτικής ηθικής… Πιστεύω όμως ότι η συζήτηση για τέτοια θέματα κινείται στον επικοινωνιακό κύκλο μιας αγωνιούσας, για τη συνοχή της, αξιωματικής αντιπολίτευσης και της ηγεσίας της. Η κυβερνητική συνοχή και η συνέπεια των δυνάμεων που τη στηρίζουν είναι δεδομένη.
ΕΡ. Πιστεύετε ότι υπάρχει σχέδιο, προκειμένου να δημιουργηθούν συνθήκες ασφυξίας, όπως το 2015, κ .Υπουργέ;
ΑΠ. Ίσως αυτό να παραμένει η κρυφή επιθυμία των νεοφιλελεύθερων κύκλων της Ευρώπης και της χώρας μας. Όμως οι συνθήκες, δύο χρόνια μετά, είναι ουσιωδώς διαφορετικές για όλη την Ευρώπη. Παραλάβαμε στις αρχές του 2015 μια χώρα βαλτωμένη χωρίς καμιά προοπτική, μια χώρα σε αδιέξοδο, σε κοινωνική κρίση, σε θεσμική κρίση δημοκρατίας, χωρίς δική της φωνή και καταφέραμε να αλλάξουμε το τοπίο. Καταφέραμε να δημιουργήσουμε συνθήκες ομαλότητας, να χαθεί η καθημερινή ανασφάλεια του πολίτη από το αν θα απολυθεί, να ανακινήσουμε την οικονομία, να μειώσουμε την ανεργία, να ολοκληρώσουμε τα έργα υποδομών και να προχωρήσουμε σε μεγάλες και μικρές τομές και ρήξεις όσων στρεβλών είχαν οικοδομηθεί δεκαετίες. Η πρόοδος της χώρας μας αναγνωρίζεται και δεν αφήνει περιθώρια ασφυξίας.
ΕΡ. Η ολοκλήρωση των έργων υποδομής εντάσσεται σε ένα σχέδιο που θα βοηθήσει την οικονομία, για να επιστρέψει σε τροχιά ανάπτυξης ή βλέπουμε μόνο κορδέλες και «πυροτεχνήματα» κ .Υπουργέ;
ΑΠ. Κ. Γκαντώνα, παραδίδονται σε κυκλοφορία όλοι οι αυτοκινητόδρομοι της χώρας και τα έργα υποδομών, που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί εδώ και πολλά χρόνια. Η μη ολοκλήρωση τους δεν είχε γίνει προς όφελος των λίγων και εις βάρος της «τσέπη» και της ασφάλειας των πολλών, του ελληνικού λαού . Μέσα σε λιγότερο από 2 χρόνια ολοκληρώσαμε έργα που οι προηγούμενες κυβερνήσεις απλώς τα εξήγγειλαν, φωτογραφίζονταν με μεταφερόμενα μηχανήματα και εργαζόμενους και στη συνέχεια τα άφηναν βαλτωμένα με τις αποζημιώσεις να τρέχουν. Η παράδοση των έργων στον ελληνικό λαό δεν είναι πυροτέχνημα! Η ασφαλής μεπακίνηση των πολιτών δεν είναι πυροτέχνημα. Η Δυτική Ελλάδα και η Πελοπόννησος, η Πάτρα, τα Γιάννενα, η Πρέβεζα, η Άρτα, το Αγρίνιο, η Καλαμάτα, η Σπάρτη βγαίνουν από την απομόνωση. Διευκολύνονται οι παραγωγικές επενδύσεις και δραστηριότητες, οι εμπορικές μεταφορές, ενισχύεται το τουριστικό προϊόν μας. Δεν είναι πυροτέχνημα η ολοκλήρωση των σηράγγων στο Μετρό Θεσσαλονίκης, η πρόοδος στην επέκταση του Μετρό στον Πειραιά, η ολοκλήρωση και οι νέες δημοπρατήσεις των βασικών σιδηροδρομικών γραμμών, τα αντιπλημμυρικά έργα. Θα χρειαζόμασταν ένα μνημόνιο, αν δεν ολοκληρώνονταν, για επιστροφές, ρήτρες και αποζημιώσεις. Μόνο στους αυτοκινητόδρομους οι διεκδικήσεις των αποζημιώσεων είχαν φτάσει τα 1,25 δις, με τις συμβάσεις της ΝΔ . Διαπραγματευτήκαμε και μειώθηκαν κατά 764 εκ. Αν ακολουθούσαμε την πολιτική της ΝΔ, μόνο για τους αυτοκινητόδρομους, έπρεπε να επιστρέψουμε 4 δις στην EE, 2,5 δις σε αποζημιώσεις και 2 δις σε ρήτρες. Εμείς έχουμε σχέδιο για τη χώρα και τον ελληνικό λαό. Ακολουθεί η νέα γενιά έργων η οποία έχει κατεύθυνση την παραγωγική ανασυγκρότηση και τις κοινωνικές ανάγκες. Το αεροδρόμιο στο Καστέλι δημοπρατήθηκε μετά από 15 χρόνια. Η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας δημοπρατείται μέσα στον Απρίλιο, Για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα- Πύργος ολοκληρώνονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες. Θα έπρεπε ως μέρος της Ολυμπίας οδού να παραδινόταν τώρα, αλλά η προηγούμενη κυβέρνηση το αφαίρεσε στην αναθεώρηση των συμβάσεων. Για το νότιο τμήμα του Ε ολοκληρώνονται οι διαδικασίες έγκρισης από την EE και ξεκινά. Θα έπρεπε ως μέρος της οδού Ε65 να παραδινόταν τώρα, αλλά η προηγούμενη κυβέρνηση το αφαίρεσε και αυτό. Το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο ξεκινά μετά, από 15 χρόνια, ενώ διεξάγεται ο διαγωνισμός του εμπορευματικού κέντρου Θεσσαλονίκης. Είμαστε σε διαδικασίες διαπραγμάτευσης με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, για την περιφερειακή οδό της Χαλκίδας, για το βόρειο τμήμα του Ε65. Τα σιδηροδρομικά τμήματα της ΠΑΘΕ συμβασιοποιήθηκαν και ολοκληρώνονται επίσης. Ωριμάζουμε την σιδηροδρομική Εγνατία και μέσα στο 2017 θα δημοπρατηθούν οι επεκτάσεις του προαστιακού στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη. Το σημαντικότερο έργο είναι οι θεσμικές αλλαγές και η θέσπιση δομών στρατηγικού σχεδιασμού και ελέγχου. Είναι η θέσπιση διαδικασιών που δεν επιτρέπουν καθυστερήσεις και αδικαιολόγητες υπέρογκες αποζημιώσεις. Είναι ο σοβαρός σχεδιασμός και η συνεργασία όλων των δομών και επιπέδων παραγωγής έργων. Είναι δυνατό σε έργα όπως οι αυτοκινητόδρομοι να μην έχει προβλεφθεί καν η σύνδεση με μεγάλα αστικά κέντρα ; Είναι δυνατό να μην έχει προβλεφθεί σε ένα έργο όπως η Ιόνια οδός η σύνδεση του Αγρινίου και της Πρέβεζας; Είναι δυνατό να πληρώνει ο ελληνικός λαός δισεκατομμύρια, γιατί δεν γίνονται οι απολλοτριώσεις; Με τις θεσμικές τομές που ψηφίσαμε σήμερα ένα έργο δεν μπορεί να συμβασιοποιηθεί, αν δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις και οι απαραίτητες αρχαιολογικές εργασίες. Είναι δυνατό η επιλογή και η ιεράρχηση των έργων να γίνεται από την εκλογική περιφέρεια του Υπουργού; Έτσι γινόταν μέχρι το 2015. Η νέα γενιά έργων σηματοδοτεί την νέα εποχή για τη χώρα. Την οικοδόμηση παραγωγικής δομής την αναβάθμιση των πλεονεκτημάτων της χώρας μας, τις κοινωνικές υποδομές. Με δύο λόγια τη δίκαιη ανάπτυξη.
ΕΡ. Τον κ. Στουρνάρα τον εμπιστεύεστε; Επ’ αφορμή της πρωτοβουλίας του να στείλει το πόρισμα των ελεγκτών στον εισαγγελέα για την Τράπεζα Αττικής…
ΑΠ. Θεωρώ ότι ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας έκανε το αυτονόητο ως όφειλε. Αυτό που μένει είναι να μας εξηγήσει γιατί τόσα χρόνια και μετά από τόσους ελέγχους δεν είχαν εντοπιστεί από την τράπεζα της Ελλάδος αυτά που εντοπίστηκαν σήμερα; Πρέπει επίσης να μας εξηγήσει αν οι διαπιστώσεις της ΤτΕ αφορούν μόνο την Τράπεζα Αττικής και τι θα πράξει με τις υπόλοιπες τράπεζες. Αν θα συνεχίσουν τα δάνεια με εγγύηση τον αέρα όπως πρόσφατα δηλώθηκε από εκδότη επιχειρηματία στη Βουλή. Και τέλος αν εμμένει στις απόψεις του για πώληση της Τράπεζας Αττικής σε ιδιώτες μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου; Με δύο λόγια αν πιστεύει ότι πρέπει να υπάρχει ελληνική τράπεζα ή αν είναι υπέρ της άποψης το τραπεζικό σύστημα της χώρας να είναι ελεγχόμενο πλήρως από ξένα συμφέροντα; Τέλος να μας ενημερώσει αν θα θεσπίσει ενιαίους κανόνες διαφάνειας και λειτουργίας όλων των τραπεζικών ιδρυμάτων και δραστηριοτήτων, έστω και σήμερα. Αν για παράδειγμα θα υπάρχει έλεγχος ποιό είναι το διαφημιστικό πακέτο των τραπεζών, με ποιά κριτήρια διανέμεται και που. Επειδή τυχαίνει να γνωρίζω τις απόψεις του κ. Στουρνάρα και να διαφωνώ πολιτικά με αυτές, η απάντηση θα είναι ξεκάθαρη: δεν εμπιστεύομαι τον κ. Στουρνάρα, αν δεν ξεκαθαρίσει ως Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, και όχι ως πρώην Υπουργός Οικονομικών συγκεκριμένων πολιτικών αντιλήψεων και δυνάμεων, αν πρέπει να υπάρχει ΕΛΛΗΝΙΚΟ τραπεζικό σύστημα ή όχι και αν θα υπάρχουν ενιαίοι διαφανείς κανόνες στη λειτουργία των τραπεζών στη χώρα μας.
ΕΡ. Η φύλαξη από την αστυνομία σε σταθμούς μετρό και ΗΣΑΠ πότε θα ξεκινήσει;
ΑΠ. Μόλις ολοκληρωθούν οι προγραμματικές συμβάσεις μεταξύ της Ελληνικής Αστυνομίας και του αρμόδιου συγκοινωνιακού Φορέα. Είναι όμως αξιοπερίεργο σήμερα να μην γίνεται από τα MME καμία αναφορά για τα αποτελέσματα της φύλαξης των σταθμών από ιδιωτικές εταιρείες. Δεχόμαστε την κριτική της ΝΔ για τις καταστροφές και τις φθορές από διάφορες ομάδες, διαφορετικών σκοπιμοτήτων. Όμως, ποιος δόμησε ένα τέτοιο σύστημα φύλαξης από ιδιωτικές εταιρείες; Ποιο το κόστος; Ποιο το αποτέλεσμα; Η ίδια απορία υπάρχει για τις εταιρείες καθαρισμού. Σε κάθε περίπτωση η έναρξη εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα δώσει απαντήσεις για πολλά, πάρα πολύ σύντομα.