H συνέντευξη στον τηλεοπτικό σταθμό Alpha και το δημοσιογράφο, Νίκο Μάνεση.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Κυρίες και κύριοι, θα πάμε να καλημερίσουμε τον Υπουργό Μεταφορών τον κ. Σπίρτζη, γεια σας κύριε Υπουργέ, τι κάνετε. Χαίρομαι που τα λέμε μετά από αρκετό καιρό. Καλά είστε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Καλημέρα σας, μια χαρά κύριε Μάνεση. Καλημέρα στους τηλεθεατές σας και στους καλεσμένους που έχετε στην εκπομπή σας.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Λύστε μου μια απορία πριν αρχίσουμε να μπαίνουμε στα βαθιά, ήπιατε τελικά τσίπουρα με τον κ. Μπακογιάννη; Είδαμε ένα σχετικό video που ερίζατε χαριτολογώντας ποιανού η περιοχή φτιάχνει τα καλύτερα τσίπουρα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα πιούμε, γιατί έχει να χάσει πολλά στοιχήματα ο κ. Μπακογιάννης σε σχέση με τις Υποδομές της Στερεάς Ελλάδας. Και κυρίως, γιατί τον επόμενο καιρό ξεκινάει το νότιο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, του Ε65. Οπότε έχει να κεράσει και μεζέδες και τσίπουρα!
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Για να έρθουμε τώρα στο μεγάλο θέμα το οποίο έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Θα προχωρήσω μία προς μία στις αιτιάσεις των εργαζομένων για να δίνετε απαντήσεις. Οι εργαζόμενοι αυτό το οποίο φοβούνται κατ’ αρχήν είναι ότι θα χάσουν κάποιοι τις θέσεις τους, η δική σας απάντηση και η απάντηση και της Διοίκησης του ΟΑΣΘ είναι ότι δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα. Υπάρχουν όμως κατά την προσωπική μου άποψη τρία κομβικά σημεία και να τα πάρουμε ένα προς ένα. Υπάρχει μερική επαναϊδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ ή όχι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι βέβαια. Κύριε Μάνεση στο παλιό νομό Θεσσαλονίκης, στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης και στην Περιφερειακή Ενότητα Αττικής μέσα στο σχέδιο Νόμου που πρόσφατα ψηφίστηκε εξαιρούνται οι δυο αυτές Περιφερειακές Ενότητες από τους διαγωνισμούς που θα γίνουν για τις Αστικές Συγκοινωνίες, ακριβώς γιατί έχουμε Δημόσιες Αστικές Συγκοινωνίες.
Αυτό είναι μια συγκεκριμένη επιλογή. Μακάρι να μπορούσαμε να έχουμε Δημόσιες Αστικές Συγκοινωνίες και σε άλλες μεγάλες πόλεις. Στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη που έχουμε δημόσιους Οργανισμούς, δε συζητάμε αν θα ιδιωτικοποιήσουμε τις Αστικές Συγκοινωνίες, αυτό είναι ένα πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας, του νεοφιλελευθερισμού, το έχουμε ζήσει για χρόνια ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη όταν είχαμε ιδιωτικές αστικές συγκοινωνίες.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Πάντως κι εσείς χρησιμοποιείτε τα ΚΤΕΛ επιχειρώντας να είναι νοικοκυρεμένα τα πράγματα. Εκεί που ανησυχούν οι εργαζόμενοι και είναι από τους βασικούς πυλώνες των αιτημάτων που πρέπει να δοθούν απάντηση και γι’ αυτό κινητοποιούνται, είναι το ότι εκχωρείτε –λένε- μέρος του συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΘ στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και για παράδειγμα αναφέρεται στην περιοχές υπαίθρου που σήμερα ο ΟΑΣΘ αλλά πηγαίνουν στα ΚΤΕΛ. Εκχωρείται ή δεν εκχωρείται τμήμα δραστηριοτήτων του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ; Με διαγωνισμό που θα είναι νόμιμος, παστρικός, καθαρός προς Θεού.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν εκχωρούμε, αλλά να σας πω τι έχει γίνει. Είναι ακριβώς δυο διαφορετικά προβλήματα που έχουμε στην Αττική, στη Θεσσαλονίκη αλλά πρέπει, να έχουμε ενιαίο πλαίσιο. Στη Θεσσαλονίκη το 2003 και το 2011 διευρύνθηκε τόσο πολύ η γεωγραφική περιοχή που δραστηριοποιείται ο ΟΑΣΘ, που οι Γραμμές του ΟΑΣΘ φτάνουν μέχρι και έξω από το νομό της Θεσσαλονίκης. Αυτό είχε συγκεκριμένη σκοπιμότητα και η σκοπιμότητα ήταν, πάρα πολύ απλά, να δίνονται λεφτά του ελληνικού λαού, να σπαταλούνται λεφτά του ελληνικού λαού, σε χώρους έξω από τη γεωγραφική περιοχή που έπρεπε να δραστηριοποιείται ο ΟΑΣΘ, δίνοντας μετοχές του ΟΑΣΘ που απαγορευόταν στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, δίνοντας πολλά χρήματα στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης για τις γραμμές που πήραν σαν ΟΑΣΘ, δεσμεύοντας και λεωφορεία και οδηγούς. Να σας πω μόνο, ότι για κάποιους μικρούς οικισμούς που δραστηριοποιείται ο ΟΑΣΘ εκτός της παλιάς αρμοδιότητάς του, δεσμεύονται 58 οδηγοί και 20 λεωφορεία. Την ίδια στιγμή στη Θεσσαλονίκη δεν έχουμε το ποιοτικό και το ποσοτικό έργο που πρέπει να παρέχει ο Οργανισμός, γιατί δεν είχαμε, πριν κρατικοποιηθεί, τα λεωφορεία και τους οδηγούς που όφειλαν να προσλάβουν, αν έπρεπε να δραστηριοποιείται ο ΟΑΣΘ σε όλο το νομό Θεσσαλονίκης, -όπως του χρέωσαν- και έξω από το νομό αυτό. Άρα πάμε σε ένα νέο σχεδιασμό, για το πώς πρέπει να λειτουργούν οι αστικές συγκοινωνίες και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Άρα για τη Θεσσαλονίκη που είναι και το μείζον θέμα από ό,τι προκύπτει, από ποιο σημείο και μετά δραστηριοποιούνται τα ΚΤΕΛ; Ο ΟΑΣΘ κρατάει το κέντρο από εκεί και πέρα μετά από διαγωνισμούς μπαίνουν ΚΤΕΛ ή ΟΤΑ ή οτιδήποτε άλλο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θέλουμε να αλλάξουμε τελείως τη λογική του σχεδιασμού που υπήρχε στη δεκαετία του ’60 και του ’70 και τον ακολουθούν όλοι, ακόμη και σήμερα. Και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Και να δημιουργηθεί ένας καινούργιος φορέας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν είναι δυνατό να έχουμε στο κέντρο της Θεσσαλονίκης λεωφορεία με απόσταση 5 εκατοστά το ένα από το άλλο και στις γειτονιές της Θεσσαλονίκης να μην πηγαίνουν τα λεωφορεία με τη συχνότητα που πρέπει να πηγαίνουν και να ταλαιπωρούνται οι πολίτες, όπως ταλαιπωρούνται σήμερα. Δυστυχώς κ. Μάνεση, στο παρελθόν είχαμε μόνο τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ και του ΟΑΣΑ και τα ΚΤΕΛ, ενώ σήμερα που έχουμε κι άλλα Μέσα, δεν έχει γίνει ένας νέος σχεδιασμός τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη. Στην Αθήνα έχουμε τον Προαστιακό, έχουμε το Μετρό και σε λίγο θα έχουμε το Μετρό και στη Θεσσαλονίκη.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Σαφώς και χρειάζεται επαναπροσδιορισμός, στο Πεδίο του Άρεως το οποίο το έχουμε βιώσει από παιδιά μέχρι τώρα έχουν αλλάξει οι δυνατότητες και θα πρέπει να κουμπώσει με Προαστικό, με Μετρό, είναι δεδομένο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακριβώς. Γίνεται να ξεκινάει ένα λεωφορείο από τον Ωρωπό μέχρι το Πεδίο του Άρεως ή από τη Ραφήνα μέχρι το Πεδίο του Άρεως και …
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Και μετά να πρέπει να πληρώσεις άλλο λεωφορείο για να μπορέσεις να πας στον Προαστιακό, πρέπει να κουμπώνουν οι συγκοινωνίες.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όταν το λεωφορείο διέρχεται από δέκα σταθμούς του Μετρό και του Προαστιακού. Αυτό το ανατρέπουμε και στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα. Προφανώς δε μπαίνει κανένα θέμα ιδιωτικοποίησης, αυτό που μπαίνει σαν θέμα και δεν αρέσει σε κάποιους, είναι ότι ενεργοποιείται νωρίτερα ο δημόσιος Οργανισμός που λέγεται ΑΣΥΘ για να μπορέσει ο ΟΑΣΘ να εκκαθαριστεί, μιας και από τις προσφυγές που υπήρχαν, δεν έχει εκκινήσει η διαδικασία της εκκαθάρισης.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Κύριε Υπουργέ, αν μου επιτρέπετε να διαβάσω δυο αράδες από μια επίμαχη παράγραφο, την παράγραφο 4 στην τροπολογία. Διαβάζω για τους τηλεθεατές για είναι άλλο ένα σημείο αιχμής από πλευράς των εργαζομένων. Στην παρ. 4 λέει «… Καθορίζονται ειδικά δρομολόγια τοπικού χαρακτήρα για την εκτέλεση των οποίων θα καταρτίζονται συμβάσεις μεταξύ του ΟΣΕΘ και των ΚΤΕΛ στις οποίες θα καθορίζονται –εδώ είναι το σημαντικό- ο τρόπος σύμπραξης και διάθεσης των υλικών και των ανθρώπινων πόρων από τους συμβαλλόμενους». Εδώ σας ρωτούν τι ακριβώς εννοείτε: θα δίνουμε λεωφορείο και θα δίνουμε και ανθρώπους στα ΚΤΕΛ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να ξεκινήσουμε κύριε Μάνεση από τη διαπίστωση, για να κάνουμε βήμα, τι θα πει τοπικού χαρακτήρα κατ’ αρχάς. Να πάμε και στην Αθήνα για να το καταλάβουμε, στον ίδιο Δήμο, στο Δήμο Ωρωπού παραδείγματος χάριν, δεν υπάρχει η δυνατότητα να έχουμε Δημοτική Συγκοινωνία. Αν είχαμε τη δυνατότητα, δε θα χρειαζόταν να έχουμε τέτοια ρύθμιση. Αν θέλουμε λοιπόν να έχουμε μια Γραμμή από τον Ωρωπό στους γύρω οικισμούς και να καταλήγουν στους σταθμούς του Προαστιακού, θα ήταν Γραμμές που θα εξυπηρετούσαν πάρα πολύ συχνά τους πολίτες. Ο Προαστιακός όπως γνωρίζετε έχει ολοκληρώσει μια σειρά από αναβαθμίσεις, η ηλεκτροκίνηση, έχει τελειώσει η Γραμμή και η σηματοδότησή της, άρα, μπορεί να φιλοξενήσει με μεγαλύτερη πυκνότητα συρμούς, οπότε δεν υπάρχει κανένας λόγος να ταλαιπωρούνται οι πολίτες από τον Ωρωπό μέχρι το κέντρο της Αθήνας.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Καλά εντάξει θα το δούμε και στην πράξη αυτό, αλλά επειδή θα έχετε πολλές αντιδράσεις, δώστε μου απάντηση και στο ερώτημα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με αυτό δεν θα έχουμε αντιδράσεις.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Οι εργαζόμενοι λένε –αυτό που διάβασα πριν- δίνει τη δυνατότητα μετακίνησης ή ανταλλαγής λεωφορείων και προσωπικού μεταξύ ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δίνει τη δυνατότητα να μπορεί, αυτό που θα έπρεπε κανονικά να καλύψει ο Δήμος, τη Δημοτική Συγκοινωνία, να το καλύψουμε ή μέσω του ΟΑΣΑ και του ΟΣΕΘ ή μέσω των ΚΤΕΛ. Αν αρνηθούν τα ΚΤΕΛ Αττικής ή Θεσσαλονίκης, θα δεχτούν κάποια άλλα ΚΤΕΛ. Δε μπορεί να ταλαιπωρούνται οι πολίτες γιατί είμαστε όμηροι στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη δυο κοινοπραξιών, που η μία τουλάχιστον, δεν κάνει καθόλου σωστά τη δουλειά της.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Άρα αυτό το οποίο λέτε στους εργαζόμενους είναι ότι δεν πρόκειται να μετακινηθεί προσωπικό σε υπηρεσίες ΚΤΕΛ και δεν πρόκειται να μετακινηθούν λεωφορεία του ΟΑΣΘ ή των Αστικών Συγκοινωνιών.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι βέβαια Για όνομα του Θεού.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Εγώ σας διαβάζω τις ανακοινώσεις και τις απορίες ως συνήγορος του διαβόλου, με ξέρετε καλά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κύριε Μάνεση, ναι καλά κάνετε, γιατί χαμογελάω όμως… Κατ’ αρχάς δεν έχουμε αυτή τη στιγμή -με ελάχιστες εξαιρέσεις Δήμων-, γραμμές τοπικού χαρακτήρα. Το δεύτερο είναι, ότι δεν έχουμε προσωπικό και λεωφορεία. Μακάρι να είχαμε -και έχουμε κάνει αντίστοιχη μελέτη για τον Οργανισμό της Αττικής, χρειαζόμαστε κατ’ ελάχιστο 800 εργαζόμενους στις κρίσιμες ειδικότητες.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Στην Αττική μια και μιλάτε πόσα λεωφορεία θέλουμε για Αστικές Συγκοινωνίες για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα;
Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το μεταφορικό έργο που αυτή τη στιγμή είναι προγραμματισμένο, χρειάζεται πάνω από 1.300 λεωφορεία.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Και έχουμε διαθέσιμα αυτή τη στιγμή πόσα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχουμε τόσα και περισσότερα. Η γνώμη μου όμως είναι, ότι ο στόλος των λεωφορείων είναι γερασμένος άρα έχουμε κάθε μέρα μεγάλες βλάβες. Δεν έχουμε το απαραίτητο προσωπικό. Δηλαδή σήμερα κ. Μάνεση με την πολιτική που είχαν ακολουθήσει οι προηγούμενες Κυβερνήσεις και 2.000 οδηγούς παραπάνω να είχαμε –που δεν έχουμε όπως ξέρετε τη δυνατότητα- δε θα είχαμε …
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Πόσο προσωπικό σας λείπει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Λείπουν τουλάχιστον 1.300 εργαζόμενοι σε κρίσιμες ειδικότητες δηλαδή οδηγοί, τεχνίτες -πραγματικοί τεχνίτες- όχι βαφτισμένοι τεχνίτες.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Θα κάνετε προσλήψεις;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι βεβαίως. Έχουμε ξεκινήσει τη διαδικασία για να εξαιρεθούν αυτές οι προσλήψεις από την υποχρέωση του 1 προς 1 γιατί δεν ανεβαίνει το εργασιακό κόστος.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Κύριε Υπουργέ ολοκληρώνοντας να ξεκαθαρίσουμε ότι υπάρχουν φόβοι για κινητοποιήσεις και τα λοιπά. Δεν χάνει ούτε ένας εργαζόμενος τη θέση του.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι προφανώς δεν χάνει κανένας εργαζόμενος τη θέση του.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Δεν εκχωρείται θέση εργαζόμενου ή λεωφορείο για να εξυπηρετήσει ΚΤΕΛ, τα ξεκαθαρίζουμε. Είναι οι απορίες που έχουν μπει. Δεν υπάρχει ιδιωτικοποίηση, ούτε σαν υποψία.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ούτε σαν υποψία. Αυτά μάλλον στον κ. Μητσοτάκη και στη νεοφιλελεύθερη Νέα Δημοκρατία πρέπει να τα αναζητήσετε.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Όταν θα τον έχουμε, θα τον ρωτήσουμε. Τώρα έχουμε Σπίρτζη.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι το λέω, γιατί συνήθως οι συνδικαλιστές που ανησυχούν γι’ αυτά, είναι της Νέας Δημοκρατίας, ή χώρων που θέλουν να συνεργαστούν με τη Νέα Δημοκρατία.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Και τελευταία ερώτηση πριν κλείσουμε. Να πείτε με το χέρι στην καρδιά τελικά ποια είναι η περιοχή με το καλύτερο τσίπουρο, να ξέρουμε. Γιατί έχουμε μπερδευτεί κ. Υπουργέ.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι πολλές οι περιοχές στη χώρα με καλό τσίπουρο.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Διπλωμάτης ο Υπουργός! Ο Υπουργός και λόγω σχέσεων με το ΤΕΕ έχει δοκιμάσει τσίπουρα παντού, δε θέλει να πει.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι και λόγω των αυτοκινητοδρόμων και των έργων και των Υποδομών που κάνουμε σε όλη την Ελλάδα, εξαρτάται από το μεζέ κυρίως κ. Μάνεση για να δούμε και την κατηγορία του τσίπουρου ή της τσικουδιάς.
Ν. ΜΑΝΕΣΗΣ: Η πολιτική σας άποψη νομίζω θα μας βρει σύμφωνους όλους, ταυτιζόμαστε. Κύριε Υπουργέ, γεια χαρά, καλό κουράγιο να είστε καλά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γεια σας, να είστε καλά.