Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του τηλεοπτικού σταθμού ΚΟΝΤRA και το δημοσιογράφο, Γιώργο Μελιγγώνη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχουμε τη χαρά, να φιλοξενούμε εδώ στο στούντιο, τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών τον κύριο Χρήστο Σπίρτζη για την πρώτη πολιτική συζήτηση της ημέρας. Καλησπέρα Κύριε Υπουργέ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλησπέρα κύριε Μελιγγώνη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ξεκινήσουμε λίγο από τα θέματα της αρμοδιότητάς σας;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως από όπου θέλετε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μετρό: ηλεκτρονικό εισιτήριο. Από τη μία βλέπουμε ότι όσο κλείνουν οι μπάρες εκτινάσσονται τα έσοδα του μετρό. Από την άλλη πλευρά, πρώτον, άργησαν πολύ να κλείσουν οι μπάρες και θα υπάρχει μία μαύρη τρύπα στα οικονομικά του οργανισμού.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ε, όχι…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από την άλλη πλευρά πάρα πολλοί κάνουν λόγο για ταλαιπωρία και λένε ότι πρώτα θα έπρεπε να διασφαλιστεί ότι θα υπάρχουν πολλά μηχανήματα, ότι θα έχει μάθει ο κόσμος τι γίνεται και μετά να αρχίσει αυτή η ιστορία. Τι λέτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κύριε Μελιγγώνη δεν ισχύουν αυτά. Ισχύει ότι δεν είχαμε καθυστέρηση. Όπου έχει εφαρμοστεί μία τόσο μεγάλη τομή και τόσο μεγάλη εφαρμογή, υπάρχει ένα χρονικό διάστημα ικανό, για να μπορούν οι πολίτες να συνηθίσουν, να μάθουν το σύστημα. Είχαμε στους μήνες του διαγωνισμού που έπρεπε να υλοποιηθεί πολύ άσχημες προδιαγραφές. Ήταν ένας διαγωνισμός που έγινε από προηγούμενες κυβερνήσεις, που εκκρεμούσε δύο-τρία χρόνια η υπογραφή της σύμβασης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα έχει εξομαλυνθεί η κατάσταση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Απόλυτα. Και δεν θα έχουμε και κανένα πρόβλημα σε σχέση με τα έσοδα του οργανισμού. Η προσωπική μου εκτίμηση – θα το δούμε τους επόμενους μήνες – είναι ότι χάνονταν από τα πλαστά εισιτήρια πάνω από 60 εκατομμύρια το χρόνο, από το μετρό και τα λεωφορεία. Επομένως με την εκτίναξη των εσόδων των οργανισμών αυτών, θα δείξουμε, ότι δεν έχουμε καμία υστέρηση στα έσοδα του οργανισμού, παρότι και η Νέα Δημοκρατία και πολλοί από αυτούς που ανέχτηκαν όλα αυτά τα χρόνια τα κυκλώματα μέσα στις αστικές συγκοινωνίες τόσο καιρό δεν έλεγαν τίποτα για αυτά. Αν κάνετε όμως μία έρευνα και δείτε ποιοι έχουν παραπεμφθεί σε σχέση με το τι γινόταν στο παρελθόν, θα βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα και σε τι θέσεις ήταν και σε τι θέσεις είναι και σήμερα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάμε σε ένα άλλο θέμα. Από αυτή την Κυβέρνηση πολλοί περίμεναν ότι θα υπήρχαν ελαφρύνσεις στις τιμές των διοδίων, ωστόσο ξέρετε πολύ καλά ότι θέλεις πάνω από 30 ευρώ για να ανέβεις στην Θεσσαλονίκη, ότι υπάρχουν νέα διόδια στην Εγνατία, ότι ετοιμάζονται πλευρικά διόδια σε διάφορες περιοχές. Τι απαντάτε σε όλα αυτά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μου αρέσει γιατί ο πόθος και ο στόχος που έχουμε, γίνεται ή αναγορεύεται από κάποιους, ως προεκλογική δέσμευση και εξαγγελία. Δεν ίσχυε ποτέ αυτό. Εμείς είχαμε δεσμευτεί, ότι θα εγκαταστήσουμε ένα ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων. Ο διαγωνισμός είναι στον αέρα. Σε λίγους μήνες θα ολοκληρωθεί και θα υλοποιηθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λέτε τα διόδια με το χιλιόμετρο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς. Μπορούσαμε να ανατρέψουμε και να έχουμε μικρότερες τιμές διοδίων μονομερώς; Όχι είναι η απάντηση. Η χώρα είχε δεσμευτεί από τις συμβάσεις των κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας. Έγινε η αναθεώρηση των συμβάσεων το 2013 από την κυβέρνηση Σαμαρά Βενιζέλου. Ήταν μία καλή ευκαιρία από τη στιγμή που μειώθηκε το φυσικό αντικείμενο, που δόθηκαν δισεκατομμύρια αποζημιώσεις τότε, να γίνει τότε μία διαπραγμάτευση. Δεν έγινε διαπραγμάτευση ούτε για τα στοιχειώδη! Διαπραγμάτευση με τους παραχωρησιούχους έγινε από εμάς, για να υπάρχουν οι στοιχειώδεις κοινωνικές παροχές, δηλαδή να μπορούν οι συμπολίτες μας με αναπηρία να διέρχονται δωρεάν, να υπάρχει ειδική εκπτωτική πολιτική για τους συχνούς χρήστες, για τους ανέργους στην Εγνατία, για τους νομούς της Θράκης και της Ηπείρου. Αυτά δεν είχαν προβλεφθεί. Εμείς έχουμε ένα άλλο σχέδιο, που είναι στη συνέχεια, στα επόμενα χρόνια. Είναι η επέκταση του φυσικού αντικειμένου και ταυτόχρονα και η μείωση, αν θέλετε, της τιμής των διοδίων, μέσα όμως από ένα μηχανισμό που θα επιτρέπει ή τη διεύρυνση ή τη μείωση του χρόνου που υπάρχει η παραχώρηση. Αυτό ξέρετε δεν είναι εύκολο όταν έχει συμβάσεις που έχουν δεσμεύσει τη χώρα από το 2007.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα μιλάτε για συμβάσεις που αν καταγγέλλετε, θα έπρεπε να πληρώνει η Ελλάδα ρήτρες, αποζημιώσεις;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν καταγγέλλουμε τις συμβάσεις θα θέλαμε ενάμιση μνημόνιο για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε, δηλαδή θα χρειαζόταν 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ να επιστρέψουμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, γιατί δε θα ολοκληρώνονταν τα έργα. Θα θέλαμε 2 δις περίπου για τις τράπεζες που συμμετέχουν στις παραχωρήσεις και άλλα 2 δις τουλάχιστον είναι η εκτίμηση για τις ρήτρες που προβλέπονταν στις συμβάσεις που υπέγραψε η Νέα Δημοκρατία.
Και αυτά δε τα λέμε εμείς. Τη μείωση του φυσικού αντικειμένου, τις καθυστερήσεις τις μεγάλες, τις πολύ μεγάλες αποζημιώσεις στους εργολάβους και στους παραχωρησιούχους, πρόσφατα, τις λέει η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου. Για να τελειώνουνε και διάφοροι ψίθυροι ή για να καταλήξουμε κάποια στιγμή στο ποιος ολοκλήρωσε τα έργα, πώς τα ολοκλήρωσε και σε τι σημείο τα βρήκαμε, τα παραλάβαμε. Ούτε οι απαλλοτριώσεις δεν ήταν ολοκληρωμένες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ αν και δεν υπήρξατε ποτέ θιασώτης της ιδιωτικοποίησης της Ολυμπιακής ή του να μην έχει ένα κράτος εθνικό αερομεταφορέα. Μπορείτε να κάνετε κάτι ή έχουν φτάσει στο γραφείο σας καταγγελίες, όταν για παράδειγμα, για να πας ένα νησί του βορειοανατολικού Αιγαίου αεροπορικώς θέλεις 300 και 400 ευρώ, τη στιγμή που μπορείς να πας στη Ρώμη και να γυρίσεις με 150 το άτομο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καταρχάς το βιώνω και εγώ. Το δεύτερο είναι, ότι θα ήταν καλό να ρωτήσετε κάποια στιγμή τη Νέα Δημοκρατία και τον κύριο Χατζηδάκη, που πιστεύει ότι έχει υπηρετήσει με το θεάρεστο, νεοφιλελεύθερο τρόπο τις μεταφορές, για να δούμε τις επιπτώσεις που έχουμε σήμερα από αυτό που έκαναν τότε και το τρίτο, είναι, τι κάνουμε εμείς. Εμείς βρήκαμε 46 εκατομμύρια το χρόνο να δίνονται στις άγονες γραμμές με αυτές τις τιμές. Ανοίξαμε αυτή την ιστορία. Έγιναν διαγωνισμοί. Γλιτώνει η χώρα 36 εκατομμύρια το χρόνο και δεν έχουμε το 90%, να το έχει μία αεροπορική εταιρεία. Προσπαθούμε να προσελκύσουμε -και το έχουμε καταφέρει- στο να υπάρχουν αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται κυρίως στις πτήσεις του εξωτερικού, αλλά και του εσωτερικού, για να σπάσουν ολιγοπωλιακές ή μονοπωλιακές καταστάσεις που έχουμε κληρονομήσει. Ήδη σας λέω, ότι υπάρχουν απευθείας γραμμές από Αθήνα που δεν υπήρχαν. Δε χρειάζεται κάποιος πλέον για να πάει στη Νέα Υόρκη να ταξιδέψει μέσω ενός ευρωπαϊκού αεροδρομίου και να ξέρετε ότι αυτό έχει ενοχλήσει και πάρα – πάρα πολύ τις κεντρικές Ευρωπαϊκές χώρες. Είναι και ένα από τα θέματα που συζητάμε στη Σύνοδο υπουργών Μεταφορών στις 8 Ιουνίου στο Λουξεμβούργο, που σχετίζεται με τις αεροπορικές εταιρείες τρίτων χωρών, μιας και με την πολιτική που άσκησε όλα αυτά τα χρόνια και η χώρα μας, μέσω της Νέας Δημοκρατίας, αλλά και η Ευρώπη μέσω του δεξιού χώρου, του νεοφιλελεύθερου χώρου, έχει φέρει σε δυσχερή θέση και τις κεντρικές αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης. Όπως είναι η Lufthansa ή άλλες. Ένα συνολικό πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε και ως χώρα και ως Ευρώπη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ πάμε στα κεντρικά πολιτικά. Είδαμε σήμερα ότι δημοσιοποιήθηκε από την Κομισιόν το επικαιροποιημένο μνημόνιο. Εκεί περιγράφεται η ψηφισμένη ακύρωση των συντάξεων. Μήπως λοιπόν όλα αυτά τα υπονοούμενα, γιατί προς το παρόν δεν υπάρχει σαφής εξαγγελία, ότι η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να τις ακυρώσει ή να τις κλωτσήσει πιο πέρα στο χρόνο, μήπως όλα αυτά τελειώνουν σήμερα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ε όχι κύριε Μελιγγώνη. Εμείς έχουμε μία συμφωνία για την ολοκλήρωση του προγράμματος. Είμαστε απόλυτα συνεπείς. Για την ακρίβεια, θα έλεγα, ότι από την άλλη πλευρά δεν έχουν υπάρξει συνεπείς, γιατί μέχρι την τελευταία στιγμή, έβγαζαν και νέα θέματα στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης, τουλάχιστον και στο Υπουργείο Μεταφορών και σε άλλα υπουργεία. Ολοκληρώνεται το πρόγραμμα τον Αύγουστο. Από εκεί και πέρα και καλή κατάσταση της οικονομίας, η καλή πορεία της οικονομίας, οι αναπτυξιακοί στόχοι που έχουν τεθεί, θα μας φέρουν σε πλεονεκτική θέση, ώστε τόσο δυσμενή μέτρα σαν και αυτά που δε θέλουμε να εφαρμοστούν άμεσα ή να εφαρμοστούν γενικά, να μπορέσουμε να αναστείλουμε την εφαρμογή τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα είναι ανοιχτό αυτό το ενδεχόμενο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η εκτίμηση η δική μου είναι ότι είναι ανοιχτό και όχι μόνο αυτό και πολλά άλλα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δε θα υπάρχει μετά τον Αύγουστο τρόικα. Δε θα πρέπει να κάνουμε πράγματα για να πάρουμε τη δόση. Όμως θα υπάρχουν αγορές. Θα υπάρχουν επιτόκια. Αν λοιπόν η κυβέρνηση αποφασίσει να δώσει 13η σύνταξη ή αποφασίσει να αναστείλει για το 2020 τη μείωση των συντάξεων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να βάλουμε μία άνω τελεία σε αυτό; Όταν δόθηκε για πρώτη φορά η 13η σύνταξη, έγινε ένας επικοινωνιακός πόλεμος: Δε θα ξαναδοθεί, δε θα ξαναυπάρξει. Την επόμενη χρονιά που δόθηκε και η 13η σύνταξη και πολλές άλλες παροχές, πολύ διευρυμένες και σε μεγαλύτερο ύψος, είπαν επίσης ότι κοροϊδεύουν τον κόσμο. Και φέτος που θα δοθούν τα ίδια θα πουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα δοθούν και φέτος; Θα υπάρξει κοινωνικό μέρισμα τα Χριστούγεννα δηλαδή. Σε 7 μήνες από τώρα η κυβέρνηση θα δώσει.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί έχετε δει εσείς η οικονομία να μην πηγαίνει καλά;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι, όχι, επειδή είστε ο πρώτος κυβερνητικός που το λέει, εγώ απλώς το καταγράφω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εγώ η εκτίμηση που έχω είναι αυτή. Και η εκτίμηση που δεν έχω μόνο εγώ, δυστυχώς για τη Νέα Δημοκρατία και την αντιπολίτευση, το ότι κλείνει το πρόγραμμα και ότι παρακολουθείται η χώρα, όπως παρακολουθείται, που σημαίνει, ότι και όλες οι δεσμεύσεις της είναι πάνω από τα όρια, δείχνει αυτό που πριν είπαμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάμε πάλι στο αρχικό ερώτημα. Δεν υπάρχει τρόικα. Θα υπάρχουν όμως αγορές. Ας πούμε ότι θα ακυρώσετε κάποιο μέτρο και θα βγουν δύο – τρεις Ευρωπαίοι και θα πουν δεν πάει καλά η Ελλάδα, δεν είναι στο σωστό δρόμο και ξαφνικά θα αρχίσουν να ανεβαίνουν τα επιτόκια. Το έργο το έχουμε δει. Θυμάστε που μιλάγαμε για ένα εξάμηνο, για τα spreads. Είχαμε μάθει όλοι τα spreads, είχαμε γίνει ειδικοί.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι έτσι ακριβώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό δεν είναι μία μορφή επιτήρησης; Μία μορφή που κάποιος μπορεί με τρεις δηλώσεις και πέντε δημοσιεύματα να τινάξει το κλίμα. Έχουμε δει ότι οι αγορές αγέλες είναι επί της ουσίας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι ακριβώς έτσι. Οι αγορές δεν κοιτάνε μόνο ένα μέτρο, κοιτάνε τη συνολική εικόνα της οικονομίας. Δεν κάθονται να εξετάσουν αν ανέβηκε η σύνταξη ή αν θα δοθεί δέκατη τρίτη σύνταξη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: 190% χρέος θα έχει η συνολική εικόνα της οικονομίας όμως κ. Υπουργέ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα το δούμε. Αυτό είναι στη φάση της διαπραγμάτευσης ακόμη. Τι χρέος θα έχεις, πώς θα εξυπηρετείται, αν θα απλώσει ή τι διευθέτηση θα έχουμε και όλα τα άλλα που συζητάμε όλο αυτό τον καιρό. Και πλέον, είναι στις ευθύνες αν θέλετε -για να είναι εντάξει η συμφωνία που έχουμε κάνει- οι δανειστές μας. Επομένως δεν είναι ένα επικοινωνιακού τύπου παιχνίδι, το εάν ανεβαίνουν τα επιτόκια ή όχι. Αυτό έχει να κάνει με τη συνολική πορεία της οικονομίας. Να δούμε τη συνολική πορεία της οικονομίας; Να δούμε τι γίνεται κι αν υπάρχει αυτή τη στιγμή ενδιαφέρον για τη χώρα μας για να υπάρχουν επενδύσεις; αν υπάρχει σχέδιο για τις υποδομές; για τις μεταφορές; για την ενέργεια; για τις τηλεπικοινωνίες; Αν υπάρχει ενδιαφέρον από τις μεγάλες διεθνείς εταιρείες για να επενδύσουν σε αυτούς τους τομείς στη χώρα μας. Επειδή αυτά και δεν είναι επικοινωνιακά είναι πραγματικά, επειδή όποτε κάνουμε έναν διαγωνισμό, κάποιοι ευελπιστούν ότι δεν θα έχουμε συμμετοχή και τελικά έχουμε μεγαλύτερη συμμετοχή. Επειδή όταν σχεδιάζαμε έργα που για κάποιους ήταν ουτοπία, όπως η σιδηροδρομική Εγνατία και σήμερα τα θέλει ο μισός πλανήτης, όλες οι μεγάλες εταιρείες των μεταφορών, ο πρόεδρος Γιούνκερ, οι χώρες των Βαλκανίων, είμαστε πάρα πολύ αισιόδοξοι, αλλά έχουμε πλέον συγκεκριμένες ενδείξεις που είμαστε αισιόδοξοι, ότι η χώρα θα πάει καλά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λέτε για το χρέος. Αν το ΔΝΤ φύγει από τη μέση, δυσκολεύει η κουβέντα για το χρέος; Και επίσης, τελικά το θέλουμε ή όχι το ΔΝΤ; Είναι καλό όταν πιέζει για το χρέος. Είναι κακό όταν πιέζει για μέτρα. Τι γίνεται εντέλει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η απάντηση έχει πολλές πλευρές. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο έχει μία άποψη για το χρέος που συνάδει με τα δικά μας συμφέροντα. Έχει πολλές απόψεις σε σχέση με την κοινωνία, που είναι έξω από την Ευρωπαϊκή λογική και έξω και από τη δική μας λογική και έχει και πολλές αστοχίες. Δηλαδή οι προβλέψεις που έκανε, αυτά που ζήτησε από τη χώρα τα τελευταία χρόνια έχουν αστοχήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό. Άρα όσον αφορά το θέμα του χρέους, ναι, είναι αποδεκτό. Όσον αφορά όμως τα υπόλοιπα, δε νομίζω ότι μπορεί να είναι κανείς χαρούμενος με μία σειρά από προτάσεις ή από αστοχίες, που το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο έφερε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήρθε η ώρα για διαζύγιο πάντως;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε είναι πολύ καλή η δημοκρατία ή αν θέλετε οι διαδικασίες, που έχει κατακτήσει Ευρώπη. Είναι μέσα σε μία λογική διαβούλευσης. Είναι μέσα από δεσμεύσεις που έχουν όλες οι χώρες. Είναι μέσα από μία αλληλεγγύη, που δεν την έχουμε δει δυστυχώς, από αρκετές Ευρωπαϊκές χώρες, αλλά την έχουμε δει από άλλες. Άρα, έχουμε και το περιθώριο, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής οικογένειας να έχουμε μία καλύτερη κατά τη γνώμη μου αντιμετώπιση τέτοιων ζητημάτων. Όπως την ίδια αντιμετώπιση, θα θέλουν να έχουν πολλές άλλες χώρες, που έχουν χειρότερα πλέον προβλήματα από την Ελλάδα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Σπίρτζη, κύριε Υπουργέ, σας ευχαριστούμε θερμά για τη συζήτηση που είχαμε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να είστε καλά.