Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στην Κυριακάτικη KontraNews και τη δημοσιογράφο, Στέλλα Γκαντωνά.
Δεδομένης της αυξανόμενης τουρκικής επιθετικότητας και των διεκδικήσεων, υπάρχει δυνατότητα εθνικής συνεννόησης για μια κοινή γραμμή απέναντι σε αυτό τον κίνδυνο, κ. Υπουργέ;
«Πάντα υπάρχει η δυνατότητα συνεννόησης αλλά και η υποχρέωση όλων για την ύπαρξη κοινής εθνικής γραμμής. Δυστυχώς η στάση της αντιπολίτευσης να εντάσσει στην καθημερινή πολιτική τακτική της, αυτής της στείρας αντιπαράθεσης, τα εθνικά θέματα, δεν βοηθά σε αυτή την κατεύθυνση».
Η ρητορική του Πάνου Καμμένου όλο αυτό το διάστημα λειτουργεί υποστηρικτικά, κατά τη γνώμη σας, στο θέμα των 2 στρατιωτικών που παραμένουν ακόμα στις φυλακές της Αδριανούπολης;
«Η προσπάθεια να χρεώσουν στον Πάνο Καμμένο τη συνήθη προκλητική τακτική της τουρκικής πολιτικής και την απαράδεκτη κράτηση των δύο στρατιωτικών μας είναι απαράδεκτη και επικίνδυνη τακτική, για να εξυπηρετηθούν μικροκομματικές σκοπιμότητες. Ο Πάνος, όπως και όλοι μας, στο πλαίσιο του Υπουργείου που υπηρετεί, έχει συγκεκριμένο ρόλο και έχει αποδείξει και το ζήλο του για τις ένοπλες δυνάμεις και την εργατικότητα του».
Σε ό,τι αφορά τις εξελίξεις στην οικονομία, οδεύουμε σε καθαρή έξοδο από το Μνημόνιο ή σε μια έξοδο με αστερίσκους;
«Τον Αύγουστο τελειώνει η περιπέτεια που έβαλαν τον ελληνικό λαό και τη χώρα, οι δυνάμεις του παλαιοκομματισμού.
Οι δηλώσεις του Προέδρου Γιούνκερ δεν αφήνουν κανένα περιθώριο για άλλες συζητήσεις».
Στελέχη όπως ο Νίκος Φίλης, πάντως, λένε ότι με περικοπές στις συντάξεις και πρωτογενή 3,5% δεν πάμε πουθενά…
«Εμείς δεν σταματήσαμε ούτε μία στιγμή την προσπάθεια και τις διαπραγματεύσεις, για να πετύχουμε καλύτερους όρους, λιγότερα βάρη για την ελληνική κοινωνία. Σε αυτή την προσπάθεια εντάσσονται όσα λέει και ο Νίκος. Προτεραιότητα κατά την γνώμη μου είναι η ολοκλήρωση του προγράμματος και ότι η χώρα ανακτά ένα μεγάλο μέρος της χαμένης εθνικής της κυριαρχίας. Ακολουθεί η μεγάλη εθνική προσπάθεια για την ανάκτηση του 25% του ΑΕΠ, που χάθηκε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Η προσπάθεια της παραγωγικής ανασυγκρότησης και της δίκαιης ανάπτυξης. Το όραμα του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, για να μην μπορέσουν να ξαναβάλουν τον ελληνικό λαό σε περιπέτειες. Όσο αποδίδει αυτή η προσπάθεια τόσο θα αμβλύνονται και οι υποχρεώσεις μας και θα ενισχύεται η δυνατότητα αναπτυξιακής και κοινωνικής πολιτικής».
Δυνατότητα συνεννόησης που να καταλήξει ακόμα και σε συνεργασία με τη Φώφη Γεννηματά, το επόμενο διάστημα ή μετά τις εκλογές, θα βλέπατε;
«Θεωρώ ότι σχετίζεται με τις αποφάσεις και την πολιτική κατεύθυνση που θα ακολουθήσει το ΚΙΝΑΛ. Αν ο χώρος αυτός τερματίσει το ταξίδι της περιπλάνησης του στους νεοφιλελεύθερους τόπους, υπάρχει δυνατότητα συνεννόησης και συνεργασίας.
Η πρόσφατη επιστολή της κ. Γεννηματά προς τον Πρωθυπουργό για τη συνταγματική αναθεώρηση είναι μια θετική ενέργεια. Μακάρι να είναι η αρχή ύπαρξης ενός ειλικρινούς διαλόγου προοδευτικών δυνάμεων και πολιτικών».
Τη στρατηγική του Κυριάκου Μητσοτάκη πώς τη σχολιάζετε;
«Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επέλεξε τη στρατηγική της υιοθέτησης των δυνάμεων του χθες, του παλαιοκομματισμού και της ανεύθυνης κριτικής, συνήθως με ψεύτικες και κατασκευασμένες ειδήσεις. Επέλεξε συγκεκριμένοι όμιλοι Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης να είναι τα γραφεία τύπου της ΝΔ. Επέλεξε να αγκαλιάσει την ακροδεξιά πλευρά του κόμματός του.
Επέλεξε να υπηρετεί τις ακραίες νεοφιλελεύθερες θέσεις, που αποδομούν την ελληνική κοινωνία. Επέλεξε τη θλίψη για την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια.
Συνεχίζει να υπηρετεί την αποδόμηση των παραγωγικών δυνάμεων προς όφελος των μεταπρατών, τις απολύσεις, το ανύπαρκτο θεσμικό εργασιακό πλαίσιο, την αποδόμηση του δημόσιου τομέα, την εξαφάνιση του κοινωνικού κράτους. Συνεχίζει να συντάσσεται με όσους θέλουν τη χώρα και τον ελληνικό λαό έρμαιο των συμφερόντων και των σκοπιμοτήτων τους. Είναι το χθες της μιζέριας και του παλαιοκομματισμού και για αυτό οι επιλογές του σε στρατηγικές, πολιτικές, συμμαχίες και πρόσωπα είναι αυτό που δεν χρειάζεται η χώρα και ο ελληνικός λαός. Ιδιαίτερα στις κρίσιμες εποχές που διανύουμε».
Ο Πρωθυπουργός δήλωσε ότι δεν θα ανεχθεί κωλυσιεργίες στον δρόμο για το κλείσιμο της 4ης αξιολόγησης. Φοβάστε τυχόν καθυστερήσεις που να επηρεάζουν το δικό σας χαρτοφυλάκιο, κ. Υπουργέ;
«Η 4η αξιολόγηση είναι η τελευταία. Συνεπώς δεν μπορούμε να αναβάλλουμε υποχρεώσεις μας για την επόμενη αξιολόγηση. Επομένως αυτά που εντάσσονται στις υποχρεώσεις μας πρέπει να γίνουν. Καταβάλλεται μεγάλη προσπάθεια από όλους, για να μην υπάρξουν ούτε καθυστερήσεις, ούτε προβλήματα. Δεν πρέπει να δοθεί άλλοθι σε όσους αναζητούν λόγους, να μην ολοκληρωθεί το πρόγραμμα, να πάρει παράταση, να υπάρχει πιστοληπτική γραμμή στήριξης ή ότι άλλο σκεφτούν, προκειμένου να κρατήσουν τη χώρα δέσμια».
Η Απόφαση του ΣτΕ για τον ΟΑΣΘ σας δικαίωσε. Τι θα λέγατε στην αντιπολίτευση, κ. Υπουργέ, που τόσο σας έχει επικρίνει στο πρόσφατο παρελθόν;
«Τι να τους πω; Ξέρουν καλύτερα από εμένα τι γινόταν στον ΟΑΣΘ. Συμμετείχαν, συνεργάζονταν και αναπαρήγαγαν τα στελέχη τους και τον μηχανισμό τους από όσα γίνονταν.
Ξόδεψαν δισεκατομμύρια από τα χρήματα του ελληνικού λαού και έφτιαχναν μηχανισμούς παλαιοκομματικής αναπαραγωγής. Να εκφράσω την ικανοποίηση μου για τη δικαίωση της προάσπισης του Δημόσιου συμφέροντος από την απόφαση του ΣτΕ. Τώρα μπορούμε να ξεκινήσουμε την ουσιαστική δουλειά, μαζί με τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης και τους κοινωνικούς φορείς της Θεσσαλονίκης, για να οικοδομήσουμε ποιοτικές και αξιόπιστες αστικές συγκοινωνίες».
H Κυβέρνηση υλοποιεί σταδιακά τα μεγάλα έργα υποδομών. Ποια εμπόδια συναντάτε σε αυτήν τη «διαδρομή»;
«Συναντάμε θεσμικά εμπόδια, όπως ένα σκληρό πλαίσιο από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, με χρόνους και διαδικασίες χρονοβόρες, με δομές που έχουν επιβληθεί στη χώρα και επικαλύπτονται στις αρμοδιότητες από άλλες δομές.
Συναντάμε εμπόδια μη επαρκούς στελέχωσης των Υπηρεσιών. Συναντάμε εμπόδια από γραφειοκρατικές διαδικασίες, που δεν αφορούν μόνο τις υπηρεσίες της χώρας μας, αλλά και τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Συναντάμε εμπόδια από σκοπιμότητες.
Συναντάμε εμπόδια από κακές νοοτροπίες που δεν θέλουν να αλλάξουν γκρίζες ζώνες στις δημόσιες συμβάσεις. Αλλά τα έργα ολοκληρώνονται και πολλά νέα έργα ξεκινούν, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε. Το σημαντικότερο, όμως, είναι οι μεγάλες θεσμικές τομές που έγιναν στο να ανατρέψουμε τις νοσηρές καταστάσεις και για τη δημιουργία νέων ηλεκτρονικών διαδικασιών, που εισφέρουν στην ταχύτητα αλλά και στην διαφάνεια».
Πόσο μας κόστισαν οι καθυστερήσεις των προηγούμενων ετών, κ. Υπουργέ;
«Μετά την έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία για το πόσο μας κόστισαν οι καθυστερήσεις. Μέχρι χθες όσα λέγαμε τα στρέβλωναν και κατά τη συνήθη τακτική της ΝΔ και του παλαιοκομματισμού αντέστρεφαν την αλήθεια, βαφτίζοντας πανωπροίκια τις μειώσεις των αποζημιώσεων, που πετύχαμε.
Δυστυχώς, όμως, το κόστος των καθυστερήσεων δεν είναι μόνο οικονομικό. Οι καθυστερήσεις ολοκλήρωσης των έργων δέσμευσαν οικονομικούς πόρους και ανθρώπινο δυναμικό. Κράτησαν τη χώρα πίσω στην υλοποίηση νέων έργων υποδομής που τα χρειάζεται και η κοινωνία και οι παραγωγικές δυνάμεις της. Δημιούργησαν συνθήκες αναστολής δράσεων εξωστρέφειας. Δημιούργησαν κλίμα αναξιοπιστίας για τη χώρα και για όσους εμπλέκονται στη διαδικασία παραγωγής ενός έργου, είτε αφορούν δημόσιες υπηρεσίες είτε ιδιωτικές είτε δομές ελέγχου είτε δομές της δικαιοσύνης είτε χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς. Δυστυχώς όχι πάντα άδικα».
Από τα νέα ηλεκτρονικά διόδια θα εξαιρούνται οι κάτοικοι των δήμων Κηφισιάς, Αχαρνών και Διονύσου;
«Θα εξαιρούνται. Ξεχάσατε τους κατοίκους του Δήμου Ωρωπού, όπως και άλλων Δήμων που δεν υπάρχει εναλλακτικό οδικό δίκτυο. Ξεχάσατε επίσης ότι εξαιρούνται σε όλη τη χώρα οι συμπολίτες μας με αναπηρία. Ξεχάσατε ότι θα υπάρχει ειδικό εκπτωτικό τιμολόγιο για τους εργαζόμενους και τους συχνούς χρήστες. Και σε αυτό το θέμα υπάρχουν Δήμαρχοι, όπως της Κηφισιάς και του Διονύσου, με αναφορά στη ΝΔ, πάντα με τη βοήθεια συγκεκριμένων Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης που παρουσιάζουν το μαύρο – άσπρο και παραπληροφορούν τους πολίτες. Εμείς βρήκαμε και σε αυτόν τον τομέα τη χώρα δέσμια των συμβάσεων της ΝΔ, που περιλάμβαναν τους σταθμούς διοδίων, πλευρικούς και μετωπικούς, τις χρεώσεις, τις αποζημιώσεις και έργα βαλτωμένα με χιλιάδες προβλήματα. Δεσμευτήκαμε για την εγκατάσταση ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος και βγάλαμε ήδη τον διαγωνισμό. Διαπραγματευτήκαμε και μειώσαμε κατά 764 εκατομμύρια € τις αποζημιώσεις. Διαπραγματευτήκαμε και πετύχαμε όσα έπρεπε να υπάρχουν από την αρχή στις συμβάσεις και αφορούσαν την κοινωνία, όπως τις απαλλαγές των μόνιμων κατοίκων συγκεκριμένων περιοχών και των συμπολιτών μας με αναπηρία.
Προχωράμε για την υλοποίηση των τμημάτων των δρόμων που αφαίρεσαν από τις συμβάσεις.
Θεωρώ ότι τα παραπάνω αποτελούν μεγάλες επιτυχίες, όταν υπήρχαν συμβάσεις, με συγκεκριμένες προβλέψεις για αποζημιώσεις, σε περίπτωση μονομερούς απόφασης από το ελληνικό δημόσιο. Αντί για συγχαρητήρια για την απαλλαγή των Δημοτών τους από τα διόδια, τηρούν την στρατηγική Μητσοτάκη. Οι πολίτες ξέρουν και δεν ξεχνούν».