Η συνέντευξη στον ραδιοφωνικό σταθμό “Alpha989” και τους δημοσιογράφους Τάκη Πουρναράκη και Χριστίνα Ιορδανίδου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να ευχαριστήσω πολύ τον κύριο Χρήστο Σπίρτζη Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών που για ακόμη μία φορά είμαι φιλοξενούμενος στην εκπομπή μας να μας πείτε καλά νέα στις συγκεκριμένες περιπτώσεις. Καλό σας απόγευμα κύριε Υπουργέ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλό απόγευμα σε όλους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ευχαριστώ πολύ που είστε μαζί μας. Είμαστε καλά. Ακούμε ότι πάμε να έχουμε σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας – Θεσσαλονίκης σε λιγότερο από 4 ώρες. Σε 3 ώρες και 20 λεπτά. 200 λεπτά, 200 χιλιόμετρα. Υπήρξε μια σημαντική εκδήλωση στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης τις προηγούμενες μέρες τις προηγούμενες μέρες. Τι βγαίνει από αυτό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι σιδηροδρομικές υποδομές της χώρας μας ήταν μονίμως απαξιωμένες. Δυστυχώς δεν υπήρχε μία ιδιαίτερη επιμέλεια για να προχωρήσουν αυτά τα έργα, για να βρούνε χρηματοδοτήσεις. Είναι έργα τα οποία μπορούν να συμβάλουν και στις επιβατικές μεταφορές, αλλά κυρίως στην αναβάθμιση της χώρας στις Συνδυασμένες Μεταφορές και στη γεωπολιτική σημασία που έχει. Επομένως για εμάς αποτελούν πραγματικά πρώτη προτεραιότητα στην ιεράρχηση των Υποδομών που πρέπει να γίνουν. Υπάρχει ένας μεγάλος σχεδιασμός, ένας σχεδιασμός που βγάζει τη χώρα και από την απομόνωση των Συνδυασμένων Μεταφορών αλλά και από τη λογική της εσχατιάς της Ευρώπης. Η χώρα μας ήταν και είναι σε μία πολύ ιδιαίτερη γεωπολιτική θέση. Αυτή τη θέση πρέπει να την εκμεταλλευτούμε. Πρέπει να γίνουν συνδέσεις σιδηροδρομικές με όλες τις χώρες στα βόρεια και στα ανατολικά σύνορά μας. Πρέπει η Ελλάδα και μπορεί η Ελλάδα να γίνει ένας κόμβος συνδυασμένων μεταφορών και πρόσθετα με αυτό, έχουμε τα πλεονεκτήματα τους, τα περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα, τα πλεονεκτήματα της εξοικονόμησης ενέργειας όταν αναπτύσσουμε και χρησιμοποιούμε τα μέσα σταθερής τροχιάς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα δούμε δηλαδή το τρένο να ανεβαίνει προς την Κεντρική Ευρώπη; Από Αθήνα-Θεσσαλονίκη Κεντρική Ευρώπη;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως, ο σχεδιασμός που έχουμε, είναι να ολοκληρωθεί επιτέλους η ΠΑΘΕ, δηλαδή από Πάτρα για Αθήνα, που μπορεί να βοηθήσει εκτός από τις εμπορευματικές μεταφορές και στις επιβατικές. Το Αθήνα – Θεσσαλονίκη όπως είπαμε λίγο πριν, και στη συνέχεια, έχουμε το μεγάλο έργο σύνδεσης των λιμανιών της Βορείου Ελλάδος με τον Εύξεινο Πόντο, που είναι ένα έργο το οποίο θα γίνει σε συνεργασία με τη Βουλγαρία. Υπάρχει η σύνδεση από τη Θεσσαλονίκη προς την Κεντρική Ευρώπη μέσω Σκοπίων και Σερβίας. Και υπάρχει και ο σιδηροδρομικός άξονας των Δυτικών Βαλκανίων που και εκεί πρέπει να καταλήγει στη Θεσσαλονίκη. Άρα έχουμε έναν μεγάλο σχεδιασμό. Καταλαβαίνετε ότι με τον τρόπο αυτό τα και λιμάνια της χώρας μας αναβαθμίζονται πάρα πολύ και οι συνδυασμένες μεταφορές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βγαίνει το προϊόν στο λιμάνι και από εκεί με το τρένο μπορεί να φτάσει σε ολόκληρη την Ευρώπη. Πάρα πάρα πολύ γρήγορα. Εννοείται…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ταυτόχρονα με αυτό όμως, τα εμπορευματικά κέντρα που γίνονται αυτή τη στιγμή, όπως είναι το Θριάσιο στην Αθήνα ή το στρατόπεδο Γκόνου που θα βγει σε λίγες ημέρες ο διαγωνισμός στη Θεσσαλονίκη, ή τα εμπορευματικά κέντρα στα υπόλοιπα λιμάνια του Βόλου, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης δίνουν τη δυνατότητα να προσελκύσουμε όχι μόνο επιχειρήσεις των μεταφορών, αλλά και εταιρείες που τους νοιάζει να έχουν ένα κομμάτι της παραγωγικής τους δομής κοντά σε μεταφορικούς κόμβους, που τους δίνουν και όλες τις υπόλοιπες δυνατότητες και τα πλεονεκτήματα. Άρα, είναι σχέδιο, που δεν αποβλέπει μόνο στο να έχουμε καλές μεταφορές και καλά δίκτυα, αλλά να είναι ενταγμένες σε ένα κομμάτι της παραγωγικής δομής που θέλουμε να έχουμε στην χώρα μας, στην προσπάθεια που κάνουμε για την παραγωγική ανασυγκρότηση.Κι αυτό είναι το πιο σημαντικό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ :Φεύγοντας από το τρένο θέλω να πάω στον αυτοκινητόδρομο, στο Πάτρα – Πύργος, ένα κομμάτι το οποίο έχω την αίσθηση ότι έχουμε εξαιρετικά νέα τις προηγούμενες μέρες με ένα κονδύλι από το ταμείο συνοχής της ευρωπαϊκής επιτροπής κοντά 300 εκατομμύρια. Είναι σωστό αυτό ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι απολύτως σωστό. Το κομμάτι της Ολυμπίας οδού μετά την Πάτρα, από την Πάτρα δηλαδή μέχρι τον Πύργο, την Τσακώνα και το Καλό Νερό, εξαιρέθηκε το 2013 που αναθεωρήθηκαν οι συμβάσεις παραχώρησης, από την παραχώρηση. Δηλαδή αποφασίστηκε το 2013 να μη γίνουν αυτά τα έργα μέσα στη σύμβαση της παραχώρησης. Δυστυχώς, τότε δεν προβλέφθηκε να μην υπάρχουν οι αδειοδοτικές διαδικασίες που χρειάζεται ένα τέτοιο έργο σήμερα, δηλαδή όλες οι μελέτες βιωσιμότητας, όλες οι μελέτες και οι διαδικασίες που χρειάζονται από την αρχή στα ευρωπαϊκά όργανα, προκειμένου να έχουν την έγκριση για να κάνουμε το έργο. Αυτό δυστυχώς σήμανε και για αυτό το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου αλλά και για άλλα, που εξαιρέθηκαν από τις παραχωρήσεις, ότι κινδυνεύαμε να μην έχουμε την έγκριση για αυτοκινητόδρομο, δηλαδή, για ένα δρόμο με συγκεκριμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά: με δύο λωρίδες τουλάχιστον ανά κατεύθυνση και με διαχωριστική νησίδα. Αυτό που εξετάστηκε από τα όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι το κόστος του έργου σε σχέση με τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του δρόμου και τη βιωσιμότητά του.
Ήταν κατά τη γνώμη μου πολύ μεγάλη επιτυχία πήραμε την έγκριση με τους όρους τού σήμερα, με τους οποίους εξετάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τέτοια έργα. Εξετάστηκαν πάρα πολλά σενάρια όπως ζήτησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να γίνει το έργο αυτό, όπως χωρίς διαχωριστική νησίδα, να γίνει με μία λωρίδα και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση και αυτό καταλαβαίνετε, τους κινδύνους που θα είχε στη συνέχεια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, θα ήταν μεγάλο πρόβλημα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς, ακριβώς. Και αυτό απαντάει και στις στρεβλώσεις, στις συκοφαντίες που τρία χρόνια τώρα ακούγαμε και για τον τρόπο που δημοπρατήθηκε αυτό το έργο. Αν δηλαδή δεν είχαμε πετύχει τόσο μεγάλη εξοικονόμηση, -είναι πάνω από 50% οι εκπτώσεις στην πλειοψηφία των οκτώ διαγωνισμών που έγιναν-, προφανώς δε θα μπορούσαμε να αποδείξουμε και τη βιωσιμότητα του έργου. Αν είχαμε δηλαδή ένα έργο με χαμηλές εκπτώσεις ή με 0% έκπτωση όπως υπήρχε στο κατασκευαστικό κομμάτι των παραχωρήσεων του 2006, δεν θα μπορούσαμε να αιτιολογήσουμε ότι αυτό το έργο είναι βιώσιμο, άρα δε θα παίρναμε και την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την υλοποίηση ενός τόσο μεγάλου έργου σε αυτή τη διατομή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ :Τώρα η ιστορία είναι 293 εκατομμύρια και αν ξεκινήσουν, τώρα λέω εγώ, μακάρι να ξεκινήσουν μέσα στο φθινόπωρο, δείχνουν ότι είναι ώριμες οι διαδικασίες, υπάρχουν οι ανάδοχοι ας πούμε εργολάβοι κλπ. Μπορεί να τελειώσουν μέχρι το 2022 και το πρώτο εξάμηνο γιατί αυτό είναι κομβικό όσον αφορά στην οδική ασφάλεια εκεί, καθημερινά έχουμε προβλήματα και το ξέρετε καλύτερα από μένα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ :Δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην ολοκληρωθεί το έργο πολύ σύντομα, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Υπάρχουν απαλλοτριώσεις που έχουν συντελεστεί, υπάρχουν και έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνιστικές διαδικασίες. Μένει μετά την έγκριση μεγάλου έργου που λάβαμε να πάνε οι συμβάσεις στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να ξεκινήσουν να τρέχουν οι ημερομηνίες για να γίνουν τυπικές διαδικασίες υπογραφής των συμβάσεων. Άρα μέσα στη χρονιά, μέσα στο Φθινόπωρο λογικά, θα γίνει και προσπάθεια νωρίτερα, να ξεκινήσουν οι εργοληπτικές εταιρίες που είναι μειοδότες την κατασκευή του έργου. Αυτό το έργο έτσι όπως θα υλοποιηθεί έχει και ένα πρόσθετο πλεονέκτημα. Κι αυτό είναι, ότι δεν εξαρτάται από έναν εργολήπτη, έναν κατασκευαστή, αν θα πάει καλά ή όχι, αν θα έχει μια καθυστέρηση, πέντε προβλήματα, το σύνολο του έργου, όπως γινόταν στις παραχωρήσεις. Εχουμε οκτώ διαφορετικά μέτωπα και μπορούν και τα οκτώ να ξεκινήσουν ταυτόχρονα να κατασκευάζονται και να υλοποιηθούν. Επομένως έχουμε πραγματικά αισιοδοξία για το πότε θα ολοκληρωθεί το έργο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ :Κύριε υπουργέ σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την παρέμβαση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κι εγώ σας ευχαριστώ πάρα πολύ.