H συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών στην ThessNews και τον δημοσιογράφο, Δημήτρη Συρματσή.
Το νομοσχέδιο που είδε το φως της δημοσιότητας είναι και η αίτηση διαζυγίου μεταξύ δημοσίου-ΟΑΣΘ;
Όχι βέβαια. Το νομοσχέδιο δίνει τη μελλοντική ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης με μια άλλη λογική. Να γίνεται ένας σοβαρός σχεδιασμός, να υπάρχει έλεγχος, να συμμετέχουν οι φορείς της πόλης και προφανώς να είναι έτοιμος ο δεύτερος φορέας να μπορέσει, εκτός από τα λεωφορεία, να έχει και το μετρό και τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και να κάνουμε έναν σχεδιασμό για το μητροπολιτικό κέντρο και όχι μόνο για το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Δηλαδή στη μελέτη των αστικών συγκοινωνιών να μπουν τα αστικά ΚΤΕΛ και οποιαδήποτε άλλη μορφή μεταφορικού έργου εξυπηρετεί τους πολίτες.
Τι σημαίνει ότι η κατάθεση του νομοσχεδίου θα εξαρτηθεί από τη συμπεριφορά του ΟΑΣΘ;
Δεν είπα αυτό. Είπα ότι αν ταλαιπωρήσουν την πόλη ξανά, δεν θα υπάρχει άλλη μέρα για τον ΟΑΣΘ. Και το εννοούμε αυτό. Δεν μπορεί να παίζουν η διοίκηση και το σωματείο των εργαζομένων το ένα-δύο, όποτε ο ΟΑΣΘ διεκδικεί κάποια χρήματα ή περιμένει μια απόφαση από ένα διαιτητικό δικαστήριο, όταν το υπουργείο Μεταφορών δεν αργεί μια μέρα τις καταβολές, σύμφωνα με την προνομιακή σύμβαση που έχει ο ΟΑΣΘ.
Δεν καταλαβαίνω λοιπόν γιατί η διοίκηση του ΟΑΣΘ με τέτοιες επιδοτήσεις χρωστάει χρήματα στους εργαζόμενους και στη συνέχεια το σωματείο των εργαζομένων, για να διεκδικήσει τα δεδουλευμένα, προχωρά σε απεργίες ταλαιπωρώντας τους πολίτες.
Αν πάμε σε επίσχεση εργασίας επ’ αόριστον, η πόλη θα μείνει χωρίς λεωφορεία για μέρες, ίσως και εβδομάδες. Υπάρχει εναλλακτικό σχέδιο;
Αυτό ακριβώς είναι το σημείο εκβιασμού του συστήματος ΟΑΣΘ τόσο προς τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, όσο και προς το ελληνικό δημόσιο. Αυτή η ιστορία δεν γίνεται να συνεχιστεί. Πολύ απλά. Δεν είναι θέμα πλέον πολιτικής βούλησης, είναι θέμα πράξης. Αν τολμήσουν να ξαναταλαιπωρήσουν τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, δεν θα υπάρχει άλλη μέρα. Είναι πολύ απλό.
Στο σχέδιο που έχετε στο μυαλό σας για τη νέα εταιρεία, πιστεύετε ότι μπορεί άμεσα μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου η ΑΣΥΘ να αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο;
Μπορεί να ιδρυθεί άμεσα και θα έχει ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι το 2019, προκειμένου να μπορέσει να ικανοποιήσει τους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Να πάρει την περιουσία του ΟΑΣΘ που έπρεπε να έχει δοθεί στο ελληνικό δημόσιο από το 2010, σύμφωνα με την τρέχουσα σύμβαση που υπάρχει, και να λειτουργήσει σε μια άλλη λογική τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.
Πώς θα μπει δημόσιος εκκαθαριστής σε μια ιδιωτική εταιρεία;
Είναι ιδιωτική εταιρεία ο ΟΑΣΘ; Δεν είναι ΑΕ. Αλλιώς θα όφειλε να τηρεί όλες τις προϋποθέσεις λειτουργίας που έχουν οι ανώνυμες εταιρείες. Δεν τις τηρεί. Δεν είναι ΑΕ, ΕΠΕ, ΕΕ, ούτε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, ούτε Δημοσίου Δικαίου. Τι είναι ο ΟΑΣΘ; Είναι ένα μόρφωμα που ιδρύθηκε με νομοθετική διαδικασία, με βασιλικό διάταγμα, και με την ίδια διαδικασία θα αλλάξει.
Πρακτικά. Υπάρχει κάποιο ενδεχόμενο να μείνουμε μέχρι το 2019 χωρίς λεωφορεία;
Όχι βέβαια.
Αν δεν μπουν οι εργαζόμενοι ξανά στα λεωφορεία; Αν συνεχίσουν επ’ αόριστον την επίσχεση εργασίας; Αν πει ο ΟΑΣΘ «πτωχεύω»;
Για να πτωχεύσει κάποιος, πρέπει να κάνει αίτηση, πρέπει να γίνει εκκαθάριση, πρέπει, πρέπει, πρέπει. Εντέλει, η σχέση της διοίκησης του ΟΑΣΘ με τους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ ή τους εργαζόμενους – μετόχους του ΟΑΣΘ είναι ένα θέμα που μπορεί να μας απασχολεί, αλλά δεν έχουμε εμείς την ευθύνη. Δηλαδή, αν στη δική σας εταιρεία δεν καταβάλλουν τα δεδουλευμένα οι ιδιοκτήτες, αυτό έχει αντίκτυπο στην ελληνική κοινωνία, στον πολίτη της Θεσσαλονίκης και στις άλλες εταιρείες; Γι’ αυτό μίλησα για το ένα-δύο που παίζει το σωματείο με τη διοίκηση του ΟΑΣΘ και αυτή η πλάκα πρέπει κάποια στιγμή να τελειώσει.
Πώς απαντάτε σε αυτούς που λένε ότι «τελειώνετε» τον ΟΑΣΘ επειδή δεν μπορείτε να τον ελέγξετε ή ότι δεν βρήκατε τίποτα σκανδαλώδες;
Ποιος είπε ότι δεν έχουμε βρει κάτι σκανδαλώδες; Να ρωτήσετε τους επιθεωρητές αν έχουμε βρει κάτι σκανδαλώδες, δεν είναι δουλειά του υπουργείου. Έχει πολλά ευρήματα η έκθεση, σας ενημερώνω. Αλλά η δουλειά η δική μας δεν είναι ούτε δικαστική διερεύνηση, ούτε τίποτα άλλο.
Άρα δεν είστε εμμονικός και δεν έχετε μανία καταδίωξης του ΟΑΣΘ;
Όχι, αλλά ότι υπάρχουν ευρήματα για παρανομίες συγκεκριμένες, υπάρχουν και έχουν διαβιβαστεί στα αρμόδια όργανα. Αυτή τη δουλειά δεν την κάνει κανένας υπουργός.
Από το φύλλο της THESSNEWS #53 (13/05/2017-14/05/2017)