Ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστος Σπίρτζης, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε σήμερα στην περιοχή της Σπάρτης παρέδωσε στην κυκλοφορία το νέο αυτοκινητόδρομο «Λεύκτρο – Σπάρτη», μήκους 47 χλμ, το πρώτο αυτοτελές οδικό έργο με σύμβαση παραχώρησης που παραδίδεται ολοκληρωμένο. Με την ευκαιρία της εκδήλωσης ο Υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ ανακοίνωσε ότι μέχρι το τέλος Ιουνίου 2016 θα δοθεί στην κυκλοφορία το οδικό έργο σύνδεσης του βασικού αυτοκινητοδρόμου με την Μεγαλόπολη, μήκους 12 χλμ και μέχρι το ερχόμενο Φθινόπωρο θα παραδοθεί ο περιφερειακός άξονας Καλαμάτας, μήκους 15 χλμ. με όλους τους προβλεπόμενους κόμβους συνδέσεων. Με αυτά τα συμπληρωματικά έργα ολοκληρώνεται και παραδίδεται σε χρήση το σύνολο του κεντρικού αυτοκινητοδρόμου Πελοποννήσου «Μορέας».
Παράλληλα, ο Υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ, κ. Σπίρτζης τόνισε ότι μετά από συστηματικές προσπάθειες και σκληρή διαπραγμάτευση του ΥΠΟΜΕΔΙ με τους παραχωρησιούχους, που έγινε το προηγούμενο διάστημα, έχει επιτευχθεί η επανεκκίνηση όλων των μεγάλων έργων αυτοκινητοδρόμων που ήταν κολλημένα ή σε υπολειτουργία. Το αποτέλεσμα είναι να βρίσκονται πλέον σε πλήρη ανάπτυξη τα κατασκευαστικά μέτωπα σε όλους τους οδικούς άξονες, που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης και είναι διασφαλισμένη η ολοκλήρωση και παράδοση των νέων αυτοκινητοδρόμων στην κυκλοφορία μέχρι τον Μάρτιο του 2017.
Ειδικότερα, για τον αυτοκινητόδρομο Μορέας και με την ευκαιρία της παράδοσης του τμήματος «Λεύκτρο – Σπάρτη» στην κυκλοφορία, ο Υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ τόνισε τη σημασία της αναθεωρημένης σύμβασης που προώθησε και ψήφισε η κυβέρνηση και το ΥΠΟΜΕΔΙ τον περασμένο Δεκέμβριο στη Βουλή, υπογραμμίζοντας ότι το ελληνικό δημόσιο κέρδισε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, σε μια εποχή, που πρέπει να προστατεύεται μέχρι και το τελευταίο ευρώ του Έλληνα πολίτη.
Ειδικότερα και αναφερόμενος στην αναθεωρημένη σύμβαση, ο κύριος Σπίρτζης σημείωσε ότι με τη συμφωνία που επιτεύχθηκε από τη σημερινή κυβέρνηση, συγκριτικά με τη συμφωνία που είχε ετοιμάσει η προηγούμενη συγκυβέρνηση, ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, το κράτος κερδίζει άμεσα από τις αποζημιώσεις παραχωρησιούχου και κατασκευαστή 102 εκατομμύρια ευρώ.
Επίσης, ο παραχωρησιούχος παραιτείται από αξιώσεις για την καταβολή αποζημιώσεων από το ελληνικό δημόσιο, οι οποίες απορρέουν από την αρχική Σύμβαση Παραχώρησης του 2008, σε ποσό που ανέρχεται σε 106,6 εκατομμύρια ευρώ.
Παράλληλα, προβλέπονται και τίθενται σε εφαρμογή δέσμη μέτρων υπέρ του δημοσίου, των πολιτών, των κοινωνικά και οικονομικά ευπαθών ομάδων και των τοπικών κοινωνιών, ορθότερης και δικαιότερης χρέωσης, με μειώσεις διοδίων για τους τοπικούς χρήστες έως 70%.
Σημειώνεται ότι ο αυτοκινητόδρομος «Λεύκτρο – Σπάρτη» διασχίζει τους Νομούς Αρκαδίας και Λακωνίας, είναι μήκους 47 χλμ με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, με κεντρική διαχωριστική νησίδα και σύγχρονες προδιαγραφές οδικής ασφάλειας.
Επίσης, είναι το πρώτο έργο αυτοκινητοδρόμου, που παραδίδεται ταυτοχρόνως με Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων ολοκληρωμένους και σε πλήρη λειτουργία.
Με την παράδοση σε κυκλοφορία του νέου αυτοκινητοδρόμου η χρονοαπόσταση Αθήνας – Σπάρτης, διαμορφώνεται πλέον σε μόλις 2 ώρες.
Για την περίοδο του Πάσχα η διέλευση των οχημάτων στο νέο αυτοκινητόδρομο θα είναι δωρεάν.
Η εκδήλωση παράδοσης σε κυκλοφορία του νέου αυτοκινητοδρόμου «Λεύκτρο – Σπάρτη» πραγματοποιήθηκε από τον Υπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ κ. Χρήστο Σπίρτζη, με τη συμμετοχή του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων κ. Γιώργου Δέδε και υπηρεσιακών παραγόντων του Υπουργείου. Παραβρέθηκαν επίσης βουλευτές όλων των κομμάτων, εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, των τοπικών φορέων, οργανώσεων, αρκετοί πολίτες και εκπρόσωποι των κατασκευαστών. Στην εκδήλωση χοροστάτησε ο σεβασμιότατος Μητροπολίτης Μονεμβασιάς και Σπάρτης Ευστάθιος.
Αναλυτικά η ομιλία του Υπουργού κατά την τελετή των εγκαινίων έχει ως εξής:
«Καλημέρα σας. Είναι μια μέρα χαράς για τη Λακωνία, για την Αρκαδία, για τα Κύθηρα, για όλη την Ελλάδα. Είναι προφανή τα οφέλη από την παράδοση αυτού του δρόμου. Να πω ότι είναι και ο πρώτος δρόμος που παραδίδεται με σταθμό ΣΕΑ σε λειτουργία. Και ελπίζουμε ότι θα συνεχίσουμε αυτή την προσπάθεια και θα τα καταφέρουμε, όπως καταφέραμε την ολοκλήρωση αυτού του έργου και σε όλα τα υπόλοιπα έργα. Έχει προγραμματιστεί στις αρχές του καλοκαιριού να δοθεί η σύνδεση με τη Μεγαλόπολη και το Σεπτέμβριο του 2016 να παραδοθεί όλο το έργο με την ολοκλήρωση της περιφερειακής Καλαμάτας.
Θέλω να πω ότι τα έργα αυτά δεν ανήκουν σε κανέναν υπουργό, σε καμία κυβέρνηση. Ανήκουν στον ελληνικό λαό. Να δώσω συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές του έργου, στο Υπουργείο, στο Τεχνικό Προσωπικό που δούλεψε, στους μηχανικούς, στους μελετητές.
Θα ήθελα για ενημέρωσή σας επίσης να πω ότι αυτό το έργο ήταν για πάρα πολλά χρόνια κολλημένο. Είχε σταματήσει η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Αναθεωρήθηκε το Δεκέμβρη. Με την αναθεώρηση προβλέπονται 208 περίπου εκατομμύρια λιγότερα αποζημιώσεις, γιατί ζούμε σε πολύ δύσκολες εποχές και αυτά τα χρήματα τα πληρώνει ο ελληνικός λαός και πρέπει να σεβόμαστε και το τελευταίο ευρώ.
Προβλέφθηκαν πρόσθετα έργα 20 εκατομμυρίων, που προστίθενται στα 208 προηγούμενα που εξοικονομήθηκαν. Για την ενημέρωση των πολιτών της Λακωνίας, θα ήθελα να αναφέρω ακόμη, ότι προβλέπονται επίσης 12 εκατομμύρια πρόσθετες μελέτες, καθώς στη συνέχεια θα γίνουν 15 χιλιόμετρα περιφερειακού δικτύου για να συνδέονται οι αγροτικές περιοχές. Ένας νέος κόμβος και αρκετά άλλα έργα.
Πιστεύουμε ότι έχουμε πάρα πολλά να κάνουμε σε υποδομές στην Πελοπόννησο και στη Λακωνία που δεν έχουν γίνει όλα αυτά τα χρόνια και αυτή είναι η απάντηση μας. Εμείς δεν κάνουμε εγκαίνια για τα εγκαίνια. Κάνουμε εγκαίνια όταν ολοκληρώνονται τα έργα.
Και η άλλη απάντηση μας έχει να κάνει με τις προβλέψεις που έχουμε για τους πολίτες, για τις τοπικές κοινωνίες. Στην περίοδο λειτουργίας όταν θα ολοκληρωθεί το έργο, προβλέπεται να μετακινούνται ελεύθερα τα άτομα με ειδικές ανάγκες, προβλέπονται αναλογικά διόδια, προβλέπονται ειδικά τιμολόγια για τους συχνούς χρήστες και πολλές άλλες διευκολύνσεις. Τις έχουμε συμφωνήσει, τις έχει υπογράψει ο παραχωρησιούχος και έχουν περάσει από το ελληνικό Κοινοβούλιο.
Να σας ευχαριστήσω όλους πάρα πολύ. Θα είμαστε μαζί και σε άλλα εγκαίνια και σε άλλες παραδόσεις έργων, γιατί έχουμε σηκώσει τα μανίκια και για να βγάλουμε τη χώρα από την κρίση, αλλά και για να γίνουν οι αναγκαίες υποδομές. Επιτέλους να φτιάξουμε την παραγωγή της χώρας μας. Υπάρχει άλλωστε, συμβολική σημειολογία για τη Λακωνία, για τα Κύθηρα και για την Αρκαδία. Είναι περιοχές που έχουν παραγωγή, που πρέπει να τονωθεί η παραγωγική δομή της χώρας και τα έργα που πρέπει να γίνονται πρέπει να εξυπηρετούν αυτό το στόχο.
Να παραδώσουμε στους πολίτες της Λακωνίας, της Αρκαδίας και των Κυθήρων, το δρόμο και να ευχηθούμε ότι θα είναι με μηδενικά ατυχήματα, να μη χυθεί μια σταγόνα αίμα σε αυτό εδώ το δρόμο».
Αμέσως μετά το τέλος της τελετής ο Υπουργός δήλωσε στους δημοσιογράφους:
«Είναι μια μέρα χαράς για την Πελοπόννησο, για όλη την Ελλάδα και ιδιαίτερα για την Αρκαδία, τη Λακωνία και τα Κύθηρα. Παραδίδουμε στους πολίτες της Πελοποννήσου αυτό το δρόμο. Ένα υπέροχο δρόμο που συντομεύει πάρα πολύ τη διαδρομή από τη Σπάρτη και από τα Κύθηρα μέχρι την Αθήνα.
Πιστεύουμε ότι θα συντελέσει στην παραγωγική ανασυγκρότηση της περιοχής με την αναθεώρηση που έγινε σε ένα κολλημένο έργο με πάρα πολλά προβλήματα. Κάναμε μια διαπραγμάτευση σεβόμενοι δυο πράγματα. Το πρώτο είναι τον κόπο του ελληνικού λαού μέσα στην κρίση, με αποτέλεσμα να έχουμε εκατοντάδες εκατομμύρια λιγότερα για την ολοκλήρωση του έργου.
Το δεύτερο είναι η τοπική κοινωνία για να υπάρχουν οι απαραίτητες διευκολύνσεις και στα άτομα με ειδικές ανάγκες και στους πολίτες της Πελοποννήσου, ώστε ο δρόμος να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και να μην είναι δυσπρόσιτος.
Συνεχίζουμε μέχρι τέλος Ιουνίου, αρχές Ιουλίου, όπου θα παραδοθεί η σύνδεση για Μεγαλόπολη και το Σεπτέμβρη θα παραδοθεί η περιφερειακή της Καλαμάτας. Πιστεύουμε ότι τα έργα υποδομών που βοηθούν την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας είναι στην προτεραιότητα της κυβέρνησης, στην προτεραιότητα του Υπουργείου. Ολοκληρώνονται.
Δεν κάνουμε εγκαίνια για τα κανάλια. Δίνουμε τα έργα στον ελληνικό λαό και για χρήση στους Έλληνες πολίτες. Ευχαριστώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, συνήθως τα εγκαίνια στην Ελλάδα τα ταυτίζουμε με προεκλογική περίοδο. Εσείς τι λέτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όσοι ονειρεύονται εκλογές, είναι βαθιά νυχτωμένοι. Έχουμε κάνει τρεις εκλογές μέσα σε ένα χρόνο. Θα περάσουν πολλά χρόνια για να κάνουμε εκλογές ξανά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για την Ολυμπία να ρωτήσουμε. Αύριο είναι να γίνει η δεύτερη δημοπρασία. Έχουμε ακόμα όμως την αποχή του ΤΕΕ, των εργολάβων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εμείς σεβόμαστε τις κινητοποιήσεις των κινημάτων. Πόσο μάλλον εάν ρωτάτε εμένα, των μηχανικών και του επιστημονικού κόσμου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάνε πίσω τα έργα όμως.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όταν ολοκληρωθούν οι κινητοποιήσεις και τερματιστούν, θα γίνουν όλες οι δημοπρατήσεις των τμημάτων του έργου Πάτρα – Πύργος μαζί, με μικρή απόσταση, ενώ είχαν προβλεφθεί να γίνουν ανά μήνα. Θα γίνουν ανά εβδομάδα. Θα τον κερδίσουμε το χρόνο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και το Τσακώνα – Καλό Νερό τελειώνει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το Τσακώνα – Καλό Νερό και οι υπόλοιποι δρόμοι που κλείνουν το οδικό δαχτυλίδι της Πελοποννήσου ήταν μέσα στη διαπραγμάτευση του Μορέα. Οι μελέτες αυτές θα παραδοθούν πολύ σύντομα και στη συνέχεια είναι ο προγραμματισμός μετά το Πάτρα – Πύργος να συνεχιστεί ο δρόμος προς τα κάτω και να αξιοποιήσουμε και τις μελέτες που θα είναι πλέον ώριμες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από το καινούργιο ΕΣΠΑ η χρηματοδότηση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από το καινούργιο ΕΣΠΑ είναι το πιθανότερο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ευχαριστούμε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εγώ σας ευχαριστώ».
Επισυνάπτονται:
- Ενημερωτικό: Ολοκλήρωση και παράδοση σε κυκλοφορία του νέου αυτοκινητοδρόμου Λεύκτρο – Σπάρτη: Στοιχεία του έργου
- Ενημερωτικό: Τα οφέλη για το δημόσιο, την οικονομία, τους χρήστες και τις τοπικές κοινωνίες της αναθεωρημένης σύμβασης του έργου: «Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και κλάδος Λεύκτρο – Σπάρτη» (Αυτοκινητόδρομος Μορέας)